Stallings prijs voor mijn pensionstal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 15:25

Popstra schreef:
Ik denk dat veel sportpaard eigenaren al blij zijn met een ,,postzegel,, zoals ze dat hier noemen weilandje Waar ze zij aan zij dus met hekje er tussen overdag kunnen verblijven.....
Denk niet dat sportpaard eigenaren hun kostbare paard in een grote groep willen hebben

Dat is een aanname. :)
Ik, en veel van mijn stalgenoten hebben onze paarden juist graag in een groep op een zo groot mogelijk weiland.

xxCYNNxx

Re: Stallings prijs voor mijn pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 15:31

Maar er is juist weinig weiland. Dat heeft ts ook al aangegeven dat er weinig weiland overblijft na indelen van de track. In de zomer 1 a 2 uurtjes per dag op gras.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 15:33

Ik vind het in principe heel goed bedacht van TS. Hoe vaak zie je op bokt mensen niet zeggen dat ze geen fijne stal kunnen vinden omdat of je paard veel buiten komt maar je zelf moet mesten en geen binnenrijbaan hebt, of dat de faciliteiten wel in orde zijn maar het paard te weinig buiten komt?
Zoveel stallen met luxe voor mens en paard zijn er niet, in die zin snap ik goed dat de TS dit bedenkt.

Je ziet alleen dat er in praktijk nogal veel moeilijkheden in bezwaren zijn, zoals inmiddels benoemd in dit topic. Het is echt een uitdaging!

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 15:56

maar het probleem is meestal dat men (logisch ook),zoveel mogelijk inkomsten wil gaan genereren.

dus hoe meer paarden,hoe meer inkomen.

maar dit gaat gewoon altijd ten koste van al de rest.

als je nu 10 ha had,was je plan perfect,kan je hoge maandprijzen vragen en zal je stal zo goed als altijd vol,waarschijnlijk met zelfs wachtlijsten.

maar dat is het niet.

dus moet je gaan kijken.

of je biedt je plan aan,zal lager in prijs mogen gaan,en nog ga je niet vol zitten.

of je gaat voor minder paarden,meer plek,hogere prijzen en vooral,veeeel minder gemekker.

want dat ga je sowieso hebben met veeeel paarden op een kleine plek.

wat doe je met dominante paarden?hoe introduceer je paarden?(daar is geen plek voor imo,want je kan dat nieuwe paard dan bv wel op een weitje zetten,maar is weeral minder wei voor de andere paarden), + om te introduceren is een track niet ideaal,vooral niet met zoveel paarden erop,ze hebben in het begin plek nodig om te rennen,afstand te houden,.....
dus op zo'n beperkte plek met veel paarden krijg je gewoon ook veel onrust in je groepen,want op elke pensionstal komen en gaan vaak en veel mensen(en paarden).

als je echt 20 pensionpaarden nodig hebt om het financieel haarbaar te maken zou ik er echt niet aan beginnen.

als je er raakt met 10 pensionpaarden(en je eigen 5 paarden),doen.
begin daarmee en kijk of er nog plek en ruimte is om beetje bij beetje nog enkele paarden bij te zetten.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 15:58

Het idee is prima, maar ik zou (veel) minder paarden op deze oppervlakte aanraden. Ik neem aan dat op de 3 ha ook de gebouwen van rijbaan, de buitenbaan , infra en stallen plus opslag gevestigd zijn, dan blijft er aan open land nog minder over

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 16:09

In Helvoirt is ook een paddock paradise (Zorgstal Helvoirt), misschien kun je daar eens mee vergelijken?
Geen idee overigens wat zij vragen. Ze hebben iig geen binnenbak en ook niet een hele goede buitenbak. Maar wel een kavel van onder de 3 hectare waar toch ook wel 20 paarden op zullen lopen denk ik.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 16:10

xamavix schreef:
Binck8 schreef:
Ik krijg heel slecht beeld van wat die 25 paarden nou eigenlijk aan oppervlakte gaan delen. Neem aan dat je de oppervlakte van de pp en weilanden weet?
Voor mij in ieder geval een grote bepalende factor voor het stalgeld.

Voor alle mensen die vragen hoe veel ruimte de paarden krijgen, ik weet niet hoe groot de pp zelf is, maar het is op een grondstuk gemaakt van 3ha.
En ander ding dat mensen voorstellen is 2 groepen, dat is bij ons ook het plan, sorry als ik dat niet duidelijk heeft aangegeven.

Voor de mensen die vragen om nog meer aparte stallingen, we gaan rustig meerdere 'uitloopstallen' maken, dit zijn dat middelgrote paddocks met een 3x4 inloop stal eraan

In Flevoland is een PP met 50 paarden op 7 ha. Heb je al gezien hoe het er daar in de winter uitziet? Een grote blubber- en strontbende.

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 16:12

Mooi idee/plan! Denk dat ik even het jasje 'wedstrijdruiter' aantrek. Ik zou dit zelf persoonlijk geweldig vinden voor mijn paarden. En in principe geloof ik ook dat elk paard in de basis sport het prima kan redden op hooi en een extra'tje na het rijden. Ijzerloos hier, dus ook geen probleem. Echter zou ik mijn paarden nooit in zo'n grote groep zetten. Vanwege het risico dat het nooit kan klikken tussen zoveel paarden. Mijn voorkeur zou dan ook uitgaan naar groepen van 6 max paarden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 16:13

xxCYNNxx schreef:
Maar er is juist weinig weiland. Dat heeft ts ook al aangegeven dat er weinig weiland overblijft na indelen van de track. In de zomer 1 a 2 uurtjes per dag op gras.

Ik vind 1 a 2 uurtjes per dag op het gras helemaal prima. Daarnaast lekker op de paddock/track met ruim goede kwaliteit hooi. Ja, helemaal prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 16:20

ja ik vind die uren op het gras ook een voordeel. veel paarden mogen toch niet zoveel gras wegens een gevoeligheid voor ir/hoefbevangenheid

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 16:30

brokjes schreef:
ja ik vind die uren op het gras ook een voordeel. veel paarden mogen toch niet zoveel gras wegens een gevoeligheid voor ir/hoefbevangenheid

Dit. Zou mij ook aanspreken met een paard met allergieën etc.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 16:30

brokjes schreef:

Die groep word al aanzienlijk kleiner als je het echt over sportpaarden hebt. Daar kan zelfs bijvoeren naast onbeperkt ruwvoer hard nodig zijn.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 16:36

Dat is geen geprepareerde paddock paradijs. Dat is een stuk natuurland waar ze onbeperkt op mogen lopen en dat niet geschikt is gemaakt middels draiane, zand en voldoende verhardingen voor dat aantal paarden in de winter.

Ik begrijp dat het hier de bedoeling is wel de bodem te prepareren en geschikt te maken. Verder is Loonse Drunen de Duinen zandgrond en ligt heel hoog. Heel wat anders dan poldergrond? onder zeeniveau...

xamavix schreef:
Voor alle mensen die vragen hoe veel ruimte de paarden krijgen, ik weet niet hoe groot de pp zelf is, maar het is op een grondstuk gemaakt van 3ha.
En ander ding dat mensen voorstellen is 2 groepen, dat is bij ons ook het plan, sorry als ik dat niet duidelijk heeft aangegeven.

Voor de mensen die vragen om nog meer aparte stallingen, we gaan rustig meerdere 'uitloopstallen' maken, dit zijn dat middelgrote paddocks met een 3x4 inloop stal eraan

suffie schreef:
In Flevoland is een PP met 50 paarden op 7 ha. Heb je al gezien hoe het er daar in de winter uitziet? Een grote blubber- en strontbende.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 16:50

In Brabant liggen de stallingsprijzen veel lager dan bijv. in de Randstad. Er is natuurlijk ook veel meer grond beschikbaar. Zonder individuele box erbij is het meestal veel goedkoper dan met. En ieder paard is weer anders en heeft andere behoeftes. Maar de hier genoemde 300+ prijzen krijg je in Brabant niet voor een groepsstalling.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 16:51

Anjali, die zijn er zeker hier ook. Ik zit in de regio van ts.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 16:53

anjali schreef:
In Brabant liggen de stallingsprijzen veel lager dan bijv. in de Randstad. Er is natuurlijk ook veel meer grond beschikbaar. Zonder individuele box erbij is het meestal veel goedkoper dan met. En ieder paard is weer anders en heeft andere behoeftes. Maar de hier genoemde 300+ prijzen krijg je in Brabant niet voor een groepsstalling.

Kan je dan een voorbeeld geven van een groepsstalling in Brabant met bovengenoemde faciliteiten? Ik ken ze namelijk niet en ben dan oprecht benieuwd.
Mijn ervaring is namelijk dat de prijzen voor de wat luxere stallen (qua faciliteiten) niet veel onderdoen voor de prijzen hier in omgeving Rotterdam.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 16:59

Over die ruimte, ik zou inderdaad liever geen groep van 25 bij elkaar zetten, maar als je kijkt naar Hit-actiefstallen dan staan daar op een oppervlak van 3000 tot 6000m2 vaak ook 20, 30 paarden bij elkaar.

En bij Sophiabella https://www.sophiebella.nl/ een prachtig Paddock Paradise, staan ook heel veel paarden in de winter op een terrein van minder dan 1ha groot. In de zomer mag een deel van de paarden dan nog een dagdeel de wei op. Zij hebben geen binnenbak maar een eb en vloed bak. Heel veel overdekte ruimte, hoog pensionbedrag en ze hebben net weer uitgebreid omdat er zoveel vraag naar is.

Wij hebben kleinschalig paarden aan huis en ook een Paddock Paradijs. Ik heb de paarden (6-8) 24/7 op het zand lopen en dat is aangelegd op 7000m2 (maar daar zitten ook de bak en weitjes bij waar ze niet in komen) en zo lang het land het toe laat gaan ze een deel van de dag nog de wei op om te grazen. Ik heb in totaal 3 ha voor de paarden, maar ze lopen nooit op het totale stuk grond omdat het verdeeld is in stukken en het grootste deel is in de zomer hooiland.

Hier hebben ze veel ruimte en staan vaak bij elkaar. Rest van de ruimte is dan leeg. Als ik meer ruimte in en rond de stal had gehad had ik hier ook veel meer paarden kunnen zetten.

Als je meerdere groepen van zo'n 8 paarden hebt, met hun eigen stuk met ruime schuilstal (mooi groot en diep) met rondom bestrating, verharde voerplek ken en gedraineerde zandpaddock en gedraineerde zandtrack, dan lukt dat echt wel op 5000m2 per groep en dan heb je ook nog ruimte voor 1 of 2 graasweitjes. Rennen en spelen kunnen ze op de track...

Een foto ter illustratie van de grootte van het PP (voorbij het bovenste zandpad ligt de rest van de weide buiten beeld) en het aantal paarden:Afbeelding

Zoek de paarden...
Laatst bijgewerkt door joyce B op 10-02-20 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 17:01

anjali schreef:

Oh jawel hoor, die zijn er echt wel.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 17:06

joyce B schreef:
Over die ruimte, ik zou inderdaad liever geen groep van 25 bij elkaar zetten, maar als je kijkt naar Hit-actiefstallen dan staan daar op een oppervlak van 3000 tot 6000m2 vaak ook 20, 30 paarden bij elkaar.

En bij Sophiabella https://www.sophiebella.nl/ een prachtig Paddock Paradise, staan ook heel veel paarden in de winter op een terrein van minder dan 1ha groot. In de zomer mag een deel van de paarden dan nog een dagdeel de wei op. Zij hebben geen binnenbak maar een eb en vloed bak. Heel veel overdekte ruimte, hoog pensionbedrag en ze hebben net weer uitgebreid omdat er zoveel vraag naar is.

Wij hebben kleinschalig paarden aan huis en ook een Paddock Paradijs. Ik heb de paarden (6-8) 24/7 op het zand lopen en dat is aangelegd op 7000m2 (maar daar zitten ook de bak en weitjes bij waar ze niet in komen) en zo lang het land het toe laat gaan ze een deel van de dag nog de wei op om te grazen. Ik heb in totaal 3 ha voor de paarden, maar ze lopen nooit op het totale stuk grond omdat het verdeeld is in stukken en het grootste deel is in de zomer hooiland.

Hier hebben ze veel ruimte en staan vaak bij elkaar. Rest van de ruimte is dan leeg. Als ik meer ruimte in en rond de stal had gehad had ik hier ook veel meer paarden kunnen zetten.

Als je meerdere groepen van zo'n 8 paarden hebt, met hun eigen stuk met ruime schuilstal (mooi groot en diep) met rondom bestrating, verharde voerplek ken en gedraineerde zandpaddock en gedraineerde zandtrack, dan lukt dat echt wel op 5000m2 per groep en dan heb je ook nog ruimte voor 1 of 2 graasweitjes. Rennen en spelen kunnen ze op de track...

Een foto ter illustratie van de grootte van het PP (voorbij het bovenste zandpad ligt de rest van de weide buiten beeld) en het aantal paarden:[ [url=m/Y22TwG.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zoek de paarden...

Wat ziet dat er netjes uit, mooi. En dat agility veldje :+:.

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 17:12

Ik mis alleen helemaal waarom je je op sportpaarden/wedstrijdruiters wilt gaan richten terwijl je aan de Loonse en Drunense duinen zit? Kan je dan niet veel beter een doelgroep kiezen die ook op de omgeving aansluit?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 17:15

Dank je San87.
Agility Veldje werd gebruikt door een vriendin om met haar honden te trainen. Mijn oudste dochter vond het ook erg leuk :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 17:17

witroosje schreef:
Ik mis alleen helemaal waarom je je op sportpaarden/wedstrijdruiters wilt gaan richten terwijl je aan de Loonse en Drunense duinen zit? Kan je dan niet veel beter een doelgroep kiezen die ook op de omgeving aansluit?

Ik zou in de doelgroep van TS vallen en vind het juist heerlijk ook lekker buiten te rijden. Zo zijn er meer wedstrijdruiters die dat ook fijn vinden.

joyce B schreef:
Dank je San87.
Agility Veldje werd gebruikt door een vriendin om met haar honden te trainen. Mijn oudste dochter vond het ook erg leuk :D

Ja, heel leuk dat dat zo kan :D.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 17:17

xamavix schreef:
De inloopstal is 10 stallen die eruit zijn gesloopt. De track is niet overal even breed, maar op het smalste punt ongv 4 'm Schuilstallen bedoel ik mee overkappingen waar een strolaag onder ligt die ongv 3x5 zijn. Ze krijgen onbeperkt hooi, dus bijvoeren is niet nodig, als iemand dat wil kan die dat doen na het rijden enzo

Dat krachtvoer niet nodig is bij 24/7 ruwvoer is niet waar. Mijn merrie had tijdens de sport echt wel krachtvoer naast het ruwvoer nodig. En ik voer kwalitatief goed ruwvoer. Tijdens haar dracht en zoogperiode al helemaal.

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 17:21

_San87_ schreef:
witroosje schreef:

Ik zou in de doelgroep van TS vallen en vind het juist heerlijk ook lekker buiten te rijden. Zo zijn er meer wedstrijdruiters die dat ook fijn vinden.

Oh absoluut! Ik zou zelf als wedstrijdruiter met sportpaard ook perfect in deze doelgroep vallen (wil paard in een groep, heb geen ijzers, hou van buitenrijden).
Maar toch is dat voor veel wedstrijdruiters geen eis, om buiten te kunnen rijden. En dan vraag ik mij af of je niet de groep recreanten er heel erg uitfiltert als je je alleen maar gaat richten op wedstrijdruiters en gaat adverteren als sportstal zijnde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 17:24

misschien is de stal niet zozeer gericht op wedstrijdruiters maar op ruiters die een meer natuurlijke manier van paarden houden zouden willen maar wel de voorzieningen van een sportstal (zoals binnenbak). dit kunnen ook recreanten zijn die en graag buitenrijden, en bijvoorbeeld graag dresuurlessen volgen in de binnenbak.