Over die ruimte, ik zou inderdaad liever geen groep van 25 bij elkaar zetten, maar als je kijkt naar Hit-actiefstallen dan staan daar op een oppervlak van 3000 tot 6000m2 vaak ook 20, 30 paarden bij elkaar.
En bij Sophiabella
https://www.sophiebella.nl/ een prachtig Paddock Paradise, staan ook heel veel paarden in de winter op een terrein van minder dan 1ha groot. In de zomer mag een deel van de paarden dan nog een dagdeel de wei op. Zij hebben geen binnenbak maar een eb en vloed bak. Heel veel overdekte ruimte, hoog pensionbedrag en ze hebben net weer uitgebreid omdat er zoveel vraag naar is.
Wij hebben kleinschalig paarden aan huis en ook een Paddock Paradijs. Ik heb de paarden (6-8) 24/7 op het zand lopen en dat is aangelegd op 7000m2 (maar daar zitten ook de bak en weitjes bij waar ze niet in komen) en zo lang het land het toe laat gaan ze een deel van de dag nog de wei op om te grazen. Ik heb in totaal 3 ha voor de paarden, maar ze lopen nooit op het totale stuk grond omdat het verdeeld is in stukken en het grootste deel is in de zomer hooiland.
Hier hebben ze veel ruimte en staan vaak bij elkaar. Rest van de ruimte is dan leeg. Als ik meer ruimte in en rond de stal had gehad had ik hier ook veel meer paarden kunnen zetten.
Als je meerdere groepen van zo'n 8 paarden hebt, met hun eigen stuk met ruime schuilstal (mooi groot en diep) met rondom bestrating, verharde voerplek ken en gedraineerde zandpaddock en gedraineerde zandtrack, dan lukt dat echt wel op 5000m2 per groep en dan heb je ook nog ruimte voor 1 of 2 graasweitjes. Rennen en spelen kunnen ze op de track...
Een foto ter illustratie van de grootte van het PP (voorbij het bovenste zandpad ligt de rest van de weide buiten beeld) en het aantal paarden:[ [url=m/Y22TwG.jpg]Afbeelding[/url] ]
Zoek de paarden...