Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Duhelo schreef:Op zich kan je met een hectare land wel al iets doen. Je geeft aan dat je elk 200 euro zou moeten betalen. Als je onbeperkt hooi geeft jaar rond zit je ongeveer op 60 euro hooi per maand per paard. Met een hectare gras heb je in de zomer wel een aantal maand geen hooi nodig als je er maar 2 op zet.
Op zich kan je het prima erg basic inrichten voor 2 paarden (schuilstal met stoeptegels ervoor en een klein stukje met paddockroosters en zand. Zoiets wordt vaak wel gedoogd zonder vergunning (als je op zandgrond zit kan je ook gewoon de grond laten keren.).
Met een hectare heb je voldoende ruimte om een stuk weide open te laten zonder dat het gigantisch kapotgelopen wordt en heb je nog weide over in de zomer. Voor die prijs dus imo een heel prima stalling voor jullie eigen paarden.
Als je er 5 op wil zetten moet je natuurlijk een stuk meer gaan investeren anders wordt het 1 drekboel, en wordt alles al een stuk moeilijker. Ik zou dus vooral overwegen of het haalbaar is om dit stuk te kopen enkel voor jullie eigen paarden, zodat je niet afhankelijk bent van pensionklanten. Je kan dan bv opteren om 1 pensionklant aan te gaan om de basisprijs wat lager te maken.
meggiemeg schreef:Ik denk dat meerdere je proberen te zeggen dat het stuk te klein is voor 5, waardoor je dus eigenlijk minder inkomsten zult gaan krijgen als je de paarden op een zo natuurlijk mogelijke manier wilt houden. Afhankelijk van het type grond zal je ze in de winter vaak niet op de weide kunnen hebben wil je ze de rest van het jaar wel op de weide kunnen hebben staan, wat betekend dat je die periode meer uitgaven zult hebben, iets wat je inkomstenplaatje zeker naar beneden gaat halen en daardoor zal je niet echt zo laag uitkomen als je denkt.
Veel succes met je plan en ik ben benieuwd of het je uiteindelijk gaat lukken.
nathe schreef:Ik zou eerder nadenken over het feit dat je een dergelijke lening gaat aangaan voor een weide. €90 000 euro + kosten is wel zot veel geld als je dat allemaal moet gaan lenen. Toch zeker voor een weide...
Deze lening gaat ook effect hebben als je ooit wil gaan lenen voor een huis. Je gaat het jezelf echt onnodig zwaar maken denk ik. Je kan dan al beter direct een huis met wat weide kopen denk ik. Een hectare is misschien dan ambitieus maar met wat minder kan je dan toch al je eigen paarden houden.
Wij hebben in totaal zo'n 1,5h voor 4 paarden en daar kom je al echt niet ver mee. Dan staan ze nog snachts op stal en voeren we elke dag onbeperkt hooi bij. In de zomer iets minder maar toch...
Duhelo schreef:Een huis met weide bij is hier praktisch onbetaalbaar. Je tikt zo 350-400 000 euro aan voor een oud, volledige te renoveren huis met 3-5000 m² weide erbij.
Zeker als er al een woning beschikbaar is is een apart stuk landbouwgrond kopen interessanter.
@ts: met mijn opmerking voor het zelf te kopen doelde ik meer dat het simpeler is om een stukje in te richten voor 2 paarden.
ikzelf heb er 3 op 4000m² staan. Ik heb een afdak en een materiaalhok + 1 af te sluiten stal. Geen hooiopslag, geen mesthoop, wel stromend water.
Voor de 3 red ik het net door om de 2 weken een aanhangertje hooi (2 grote balen) te halen en een pak voordroog te openen. (trekpaarden, dus die vreten wel iets). En mijn boer komt iedere week een hoge palletbox mest ophalen.
Ik heb een klein stukje verhard, een deel in zand en ze hebben de helft van het land dat ze kapot lopen.
Dit is net goed haalbaar. Met meer paarden zou dit al niet meer doenbaar zijn omdat er vaker hooi moet gehaald worden (want ik kan niks opbergen), er vaker mest moet afgevoerd worden, er een grotere verharding moet gemaakt worden (dus problemen met vergunningen etc), grotere paddock, etc.
Dus: maw: met 2 paarden zijn de kosten ook nog doenbaar, zijn de investeringen laag, geen problemen met vergunningen en wordt alles meer gedoogd. Als je dingen moet aanvragen voor 5 paarden heb je risico dat alles afgewezen wordt én de aandacht op jouw stuk gevestigd wordt waardoor ze moeilijk kunnen gaan doen over zelfs maar 2 paarden.
Het land met 2 kopen zal geen probleem zijn, best neem je eens contact op met de notaris en met het liggingsplan, die kunnen je zeggen of het land zou kunnen in twee gedeeld worden, of dat je beter bent met op papier te zetten dat het samen gekocht wordt (in een of twee leningen) en wat er gebeurt bij het overlijden van een van de 2. Hou er sowieso rekening mee dat als je medekoper niet betaalt ze bij jou komen aankloppen. Handigst zou natuurlijk zijn dat het perceel in twee stukken gedeeld wordt en je elk jullie eigen lening kan afsluiten. Enige wat dan een probleem is is de locatie van de stal en paddock, die kan je nl niet op de erfgrens plaatsen (moet minstens 3 meter ervanaf blijven).
Hiervoor zou je kunnen opteren om de stal gezamenlijk op 1 van de 2 percelen te plaatsen en afspraken onderling te maken wie er wat moet betalen aan wie bij eventuele discussies. (of je plaatst gewoon elk jullie eigen schuilstal. Hier ook weer, voor 2 paarden is een halfopen stal van 4*3 voldoende, voor 5 paarden moet je dat al veel groter gaan maken.)
Dus conclusie: met oogpunt op jullie eigen paarden zou ik het zeker overwegen, plan een afspraak met een notaris om na te gaan wat de beste optie is betreft de percelen en leningen en ga van daar verder.
Als je in de toekomt dan mogelijkheid hebt/ziet om er een derde of meer paarden bij te plaatsen kan dat, maar als je uitgaat dat er 5 "nodig" zijn om rond te komen en dat blijkt niet haalbaar, heb je wel een probleem.
Reverie schreef:Hubbels schreef:quote="pmarena"]
Een goed ingerichte hectare kan dikke prima jaarrond 5 paarden huisvesten op een hele fijne manier hoor. Zeker als je het in kan richten als een Paddock Paradise
Je zal alleen het hele jaar hooi moeten bijvoeren.
[/quote
Ik wil dat paradijsje dan nog wel eens zien als het een periode flink geregend heeft en het 1 drekzooi is geworden. En dan ook hoe dat land zich weer opknapt als de paarden er gewoon op blijven lopen! Je moet wel realistisch blijven, 5 paarden op 1 hectare is echt te klein. Wat niet kan,kan niet hè
Ben nu wel benieuwd hoe u uw paarden huisvest
Jes schreef:Ik heb geen verstand van Belgische wetten, maar qua paarden in eigen beheer :
Ik heb een schuilstal van 50m2 voor 3 paarden die heel erg goed overweg kunnen met elkaar, kleiner zou ik voor mijn 3 paarden echt niet doen.
Wij hebben voor deze 3 paarden 2 hectare weiland, verdeeld in 2 stukken. De wei waar ze nu op staan zal straks een hele goede periode moeten rusten voordat het weer begaanbaar is.
Ik zou blij zijn als we straks minimaal 2ha extra hebben.
Mijn paarden krijgen onbeperkt hooi, ze doen met een baal van 300kg ongeveer 5 dagen. Hooi is in Frankrijk niet duur (35€ voor die 300 kg) maar ik ben blij dat we enkel de winter maanden hooi hoeven te voeren.
Wij zitten op klei grond en gaan dit voorjaar of deze zomer maatregelen treffen om voor de schuilstal de boel te verharden of te draineren en zand erop te storten (even uitzoeken wat het goedkoopste zal zijn) want nu zakken ze op sommige stukken tot over hun kogels weg in de klei![]()
Het omheinen van de 2 hectare heeft ons ruim 5 duizend euro gekost (draad, isolatoren en palen) en dan hebben wij nog niet alles omheind (2 delen hadden al ijzerdraad en daar achter een grote heg) en dan hebben wij geen paadjes voor een PP aangelegd.
Luckystory schreef:Los van alles wat al genoemd is, is 80 000 ook nog eens heel erg veel geld voor 1 hectare. Zelfs in de regio die je noemt. Of het moet zijn dat de ligging extreem goed is, dan durven mensen misschien wat meer geven... (Bijvoorbeeld aansluitend aan hun huis ofzo,...)
Als het niet aan de openbare, verharde weg gelegen is, mooi droog blijft, beschut ligt etc... is het sowieso al teveel.
En inderdaad, voor landbouwgrond kan je als particulier in België niet lenen. Alleen als de landbouwgronden in 1 koop bij een woning horen wel.
Reverie schreef:Van wat ik verstaan heb uit de reacties kan je wel lenen voor landbouwgrond als particulier, maar niet 100%, met eigen inbreng en enkel als je een woning in onderpand kan aanbieden.
Reverie schreef:De weide is ondertussen al verkocht(niet aan ons voor alle duidelijkheid). Ik weet niet wat dat zegt over de gevraagde prijs?
Varekaj schreef:Het is wat de gek ervoor geeft en een landbouwer kan dat inbrengen in de boekhouding. En wie zegt dat het voor die prijs is verkocht?
Bedenk ook dat er nog verschil is tussen agrarisch gebied en waardevol landschappelijk agrarisch. In die laatste mag je nog minder dan in de eerste.
Ik zit ook niet zo ver van Gent en de prijzen hier gaan ook die kant op. Echter stagneert de verkoop al een tijd omdat niemand die bedragen nog wil/kan dokken.
Luckystory schreef:Reverie schreef:De weide is ondertussen al verkocht(niet aan ons voor alle duidelijkheid). Ik weet niet wat dat zegt over de gevraagde prijs?
Ach, helemaal niets.
Ik weet in mijn directe omgeving bijvoorbeeld al voorbeelden van huizen die aangekocht zijn 120 000 onder de vraagprijs en 80 000 onder de vraagprijs. En dat van 120 000 eronder was in een zeer gewilde regio...
Dat zal voor gronden evengoed mogelijk zijn. Het is niet omdat men het vraagt dat men het ook krijgt.
Reverie schreef:Ik heb trouwens ook net telefoon van de bank gehad (m'n schoonmoeder) en die zegt dat we zeker wel een lening zouden kunnen krijgen. Maar ze raadt het af omdat ik dan al m'n fiscale voordelen van eerste eigendom verlies aan een weide, waar die voordelen een stuk lager liggen.
Ook ligt de rente een stuk hoger omdat het een lening zonder zekerheden is. Maar het kan dus wel...![]()
Dat wij beide een aparte lening zouden afsluiten wordt moeilijk, want dan zou ik op een bepaalde manier moeten aantonen dat de andere helft van het geld er is.
pmarena schreef:Jammer dat het niks geworden is.
Er zitten wel nog aardig wat mensen vast in een hokjesvisie hoor zo te lezen... met het onmogelijk noemen om 5 paarden op een hectare te houden zonder dat het drek wordt. Er bestaat ook nog zoiets als zand en verharding mensen
Achterom schreef:pmarena schreef:Jammer dat het niks geworden is.
Er zitten wel nog aardig wat mensen vast in een hokjesvisie hoor zo te lezen... met het onmogelijk noemen om 5 paarden op een hectare te houden zonder dat het drek wordt. Er bestaat ook nog zoiets als zand en verharding mensen
Misschien moeten we eens ophouden met op elke postzegel een paard neer te willen zetten, dat is immers net zo goed een vorm van hokjesgeest. Het feit dat je het land moet aanpassen zegt immers al genoeg: het is dus te belastend en niet duurzaam.
tengeltje11 schreef:@TS,je schoonmoeder moet zich dan deftig informeren, want de aankoop van landbouwgrond telt niet mee om je voordelen van eerste aankoop te verliezen( zelf ook eerst een weide gekocht, jaren later pas een huis)
Hoor gewoon echt zelf bij bank en notaris ipv te geloven wat mensen menen te weten.