Als je paard schopt, terugschoppen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 16:44

Sorry voor het lange verhaal trouwens, en ik wil je methode natuurlijk niet de grond in boren, maar denk er eens over na. Knipoog
Als jij zeker weet dat je paard je begrijpt als je 'foei' zegt is dat natuurlijk niet gelijk verkeerd, ik wil er alleen mee zeggen dat je voor de meeste paarden toch echt duidelijker moet zijn. Knipoog

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 17:03

haha jouw foei brengt me op een aanvulling:
ik ging laatst zonder zadel rijden, en dolly had een slecht humeur. mn vader wilde me helpen opstappen en had dus een hap te pakken. omdat ik bezig was met opstappen kon ik niet reageren en moest mn vader dat doen. ze vloog al achteruit (als altijd als ze bijt, ze weet wat ze kan verwachten..) en mn vader steekt zn vinger uit en roept hard "foei!!!"
nou het spijt me zeer maar nog geen minuut later probeerde ze hem weer te bijten, als paarden hadden kunnen lachen had ze hem echt uitgelachen...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 17:05

aan de andere kant hoefde ik mijn Prinsje alleen maar boos aan te kijken Haha!

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 17:28

Als mijn paard mij zou bijten of schoppen krijgt ze een harde ram terug! Dat weet ze, dus doet ze ook niets. Het is echt een van de braafste paarden op stal. Ik ben de baas en naar mij moet ze luisteren. Punt.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 17:47

sofieenhans"]
[quote="xKatleentjex schreef:
mmm.. Ik ken nog zo een paardje hoor.
Bijt je neus lettelijk af als je durft op stal te komen. Als je wilt opzadelen, kom dan maar met minstens 2 en blijf bij de deur staan want hij stampt je het licht uit.

Misschien dit paard zijn terriotirium maar respecteren en hem maar niet opzadelen?

Of je wilt de stal uitmesten en je paard staat op stal. Paard vind het niet leuk dat je in zijn territorium staat en geeft je een trap. Kruiwagen weer weg en paard maar laten staan, want je staan in zijn territorium?

Een leider heeft het recht om te gaan en staan waar hij wil in de paardenwereld. Als ik zin heb om mijn paard om te duwen, dan duw ik haar ook om en dan vraag ik het niet lief. Als ik langs haar wil staan, dan schuif ik niet om als zij denkt dat ik dat niet mag, zij moet mij maar gehoorzamen.

Haal je paard uit de stal om op te zadelen.
Haal je paard uit de stal om hem uit te mesten.
Wow, leuk paardje heb jij dan. Ik zou moeten u paard zijn, kzou bang zijn om u tegen te gaan. Leuk hé!!!!! Stel u eens in u paard zijn plaats.
[/quote]

Mijn paard heeft niets te klagen hoor...

Ik zadel hem op in de box.. of het nu zijn territorium is of niet.. jammer dan.. ik ben zijn baasje en hij moet maar aan mij wennen. Trappen doet mijn paard trouwens toch nooit niet naar mij en niet naar anderen en zelfs niet zomaar naar andere paarden Schijnheilig Goede opvoeding gehad Knipoog

Als mijn paard mij bijt dan krijgt hij een tik want hij hoort mij niet te bijten en dat weet hij dondersgoed dus meestal volstaat een ´UH´.

Mijn stal wordt voor mij uitgemest en dan komt er een stalhulp in zijn box die hem er echt niet uit gaat halen... Omar gaat dan in de hoek staan met zijn kont naar die man gekeert en doet verder niets.

LisetteSugar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 20:51

Als een paard mij een trap geeft zou ik absoluut wel boos worden. En dat zou ik laten merken ook. Ik vind schoppen een groot woord. Ik doe wel alsof ik hem schop, maar dan zachtjes: wel dat hij het goed voelt, maar niet loeihard. Puur even laten merken dat je boos bent en dat je niet over je heen laat lopen. Dit laat ik ook merken in mijn stemvolume en intonatie. En na één keer moet het ook genoeg zijn. Daarna zou ik hem 'opdrijven' en net zo lang doorgaan totdat je weer duidelijk de leider bent en hij je accepteert. Volgens mij werkt dat het effectiefst.
Ik heb vaak gezien dat mensen een paard voor het hoofd slaan. Dat zou ik afraden, omdat je paard daar kopschuw van kan worden, dat je zijn hoofd niet eens meer mag aaien. Als het dan toch moet zou ik hem eerder een (niet loeihard!!) tik op zijn hals geven.
Maar als een paard jouw als leider ziet zal hij je niet snel schoppen. Voor de meeste paarden dan. Sommige paarden zijn door vervelende gebeurtenissen erg bang aangelegd en veulens kunnen ook nog wel eens ontdeugend zijn...