Wat mag deze pensionstalling kosten regio drenthe/groningen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 02:31

Je zou ook kunnen zeggen dat volpension op veel plekken veel te goedkoop is. Dat de stalhouder geen fatsoenlijk uurloon krijgt of dat niet alle vaste lasten gedragen worden door de verhuurinkomsten, of dat men bespaart op onderhoud wat op den duur tot vermindering kwaliteit leidt. En dat is wat je vaak ziet gebeuren. In het begin is het netjes maar wordt het ouder is er geen geld om het goed te onderhouden en bodems te vervangen, daken goed te houden, omheining te repareren of vervangen etc.

Ik ben per paard extra ongeveer een half uur per dag extra kwijt.
Als ik minimum uurloon daarvoor zou vragen zou ik al €150,- uurloon moeten rekenen exclusief belastingen.

Iemand die doe het zelf staat is die tijd ook kwijt om te voeren, uitmesten stal/paddock/wei en buiten/binnen/wei/paddock te zetten.

En dan nog de vaste lasten van de stal en de kosten voor hooi/strooisel per stal. Die laatste kosten variëren enorm afhankelijk van of een boerenbedrijf eigen ruwvoer en stro maakt of groot stro inkoopt en bijvoorbeeld deels af schrijft op de koeien. Ook maakt het uit of een bedrijf nieuw gebouwd is of al grotendeels afgeschreven en via ouders overgenomen of goedkoop kant en klaar gekocht.

Maar zelfs een vereniging zit met kosten voor onderhoud die o een gegeven moment komen. Best kans dat ze jaren te weinig gespaard hebben er groot onderhoud aan komt en ze nu een inhaalslag moeten maken en daarom de kosten voor een stal omhoog moeten.

Ik ben ook voor een vergunning voor aantal paarden gebaseerd op M2 paddock/wei per paard en niet 50 stallen op een perceel van 1ha inclusief Rijbak binnen en buiten, stallen, parkeerplaats etc. Dan blijft er toch amper uitloopruimte over?

Stallen met zo'n paddock je kan voor een clinic weekend of midweek of vakantie met lange buitenritten. Maar niet voor jaar rond.

Harry72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-19 12:57

Citaat:
Ik gok zomaar even dat dit geen gewone staleigenaar is maar een rij-vereniging die naast hun binnen en buitenbak ook een aantal stallen heeft (gezien dat je ook lid moet worden van de club). Het gros van de rij-verenigingen in Groningen/Drenthe bestaan al een eeuwigheid.

Stro- 2 euro per pak (en ja dat is nog goedkoop, maar het is ervoor te vinden hier) en dan hangt het van je paard af en hoe schoon die is, maar hou het eens op 15 pakken per maand = 30 euro.
Hooi- kleine HD balen kosten gemiddeld 4,50 per stuk. Pak per dag is imo niet idioot veel en dus= 45 euro.

Jij had goed gegokt is idd. rijvereniging/stichting. en volgens mij ook aardig dicht bij jou in de buurt als ik mij niet vergis.
Ik had redelijk mijn best gedaan om de manege niet gelijk herkenbaar te laten zijn, maar ondertussen hebben een aantal bokkers hier uit de buurt de stallen al herkend.
Ik koop mijn hooi en stro zelf ergens anders en betaal daar voor stro grote vierkante baal 35 euro en folie gewikkelde ronde baal hooi 1,60 doorsnee 50 euro.
Brokken voer ik pavo condition en Havens gastro.
Omdat ik het erg belangrijk vind hoeveel ik voer en instrooi koop ik zelf in.

anjali

Re: Wat mag deze pensionstalling kosten regio drenthe/groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 14:37

Een staleigenaar mag vragen wat hij wil. Het staat eenieder echter vrij om dat te betalen of toch op zoek te gaan naar een andere stal.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 15:44

Grinnik en ik heb dus niet in je profiel oid gekeken, maar tja ik kom uit de omgeving Drenthe/Groningen en heb zelf ook al verschillende clubs en pensionstallen gehad. Welke het dus precies is kan ik niet eens zeggen :D Als ik je foto's zou bekijken gaat mij vast wel een lichtje op :+
Ik zit net bij Sellingen over de grens in Dld. Maar ik kom van oorsprong uit de hoek Zwartemeer/Emmen. En via een omzwaai richting Exloo naar Duitsland gegaan. Vandaar dat ik hier langs de grens een hoop ken. En ook met de wedstrijden vroeger.

De prijzen van grote pakken zitten ook wel redelijk op hoe ze hier nu zijn. Ik heb de paarden thuis staan dus die inkoop doe ik ook altijd zelf. Maar kan je zon grote baal hooi wel snel genoeg opvoeren? Of delen jullie dat met meerdere? Ik heb er 4 en een kwart staan, waarvan 3 en die kwart voordroog krijgen maar ik gebruik midibalen omdat die grote balen mij te snel kapot gaan. De 4e krijgt overigens gewoon hooi in HD balen, en ik ben dus van die prijs uitgegaan omdat ik van 1 paard uitging :D

Mocht je idd in de buurt zitten, heb ik maar 1 tip. In Jipsinghuizen zit een PP, die ook echt netjes voeren. Ja ik ben ook zon klier wat voer aangaat. Jaren m'n best gedaan alles optimaal te maken, en als ik ze nu in pension zou moeten zetten zou dat ook heel zwaar zijn. De verhouding die ik aan hooi geef is zo verschillend met wat je ziet op de pensionstallen.

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 16:01

Ik ken de omgeving. 50 euro is een redelijke prijs in mijn ogen. Prima voor een tijdelijk plekje, maar uiteindelijk zou mijn voorkeur uitgaan naar een plek met weidegang. Ik sta nu bij een stal volpension met binnenbak en buitenbak super bodems en in de winter een dagdeel op het land

Harry72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-19 20:04

rina schreef:
Grinnik en ik heb dus niet in je profiel oid gekeken, maar tja ik kom uit de omgeving Drenthe/Groningen en heb zelf ook al verschillende clubs en pensionstallen gehad. Welke het dus precies is kan ik niet eens zeggen :D Als ik je foto's zou bekijken gaat mij vast wel een lichtje op :+
Ik zit net bij Sellingen over de grens in Dld. Maar ik kom van oorsprong uit de hoek Zwartemeer/Emmen. En via een omzwaai richting Exloo naar Duitsland gegaan. Vandaar dat ik hier langs de grens een hoop ken. En ook met de wedstrijden vroeger.

De prijzen van grote pakken zitten ook wel redelijk op hoe ze hier nu zijn. Ik heb de paarden thuis staan dus die inkoop doe ik ook altijd zelf. Maar kan je zon grote baal hooi wel snel genoeg opvoeren? Of delen jullie dat met meerdere? Ik heb er 4 en een kwart staan, waarvan 3 en die kwart voordroog krijgen maar ik gebruik midibalen omdat die grote balen mij te snel kapot gaan. De 4e krijgt overigens gewoon hooi in HD balen, en ik ben dus van die prijs uitgegaan omdat ik van 1 paard uitging :D

Mocht je idd in de buurt zitten, heb ik maar 1 tip. In Jipsinghuizen zit een PP, die ook echt netjes voeren. Ja ik ben ook zon klier wat voer aangaat. Jaren m'n best gedaan alles optimaal te maken, en als ik ze nu in pension zou moeten zetten zou dat ook heel zwaar zijn. De verhouding die ik aan hooi geef is zo verschillend met wat je ziet op de pensionstallen.

Als we hard zouden schreeuwen kunnen kunnen we elkaar horen en hoeven we niet te schrijven. zo dicht zitten we denk ik bij elkaar. Voersnelheid heb ik idd. hoog genoeg (3 a 4 keer per dag voeren wij hooi) en ik deel niet met anderen en haal mijn hooi ook uit Duitsland, kwaliteit vind ik beter voor paarden en betere prijs. Stro haal ik of hier in de buurt of ook uit Duitsland dat is net hoe het uitkomt.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 23:22

Harry72 schreef:
Als we hard zouden schreeuwen kunnen kunnen we elkaar horen en hoeven we niet te schrijven. zo dicht zitten we denk ik bij elkaar.

Nou niet te hard zeggen, ik heb het stemgeluid van de sergeant majoor :') Men was ook nooit blij als ik iemand voorlas op de wedstrijd. Dan begon iedereen ineens harder te schreeuwen }> :+

Harry72 schreef:
haal mijn hooi ook uit Duitsland, kwaliteit vind ik beter voor paarden en betere prijs.

Ehmm sorry maar die ben ik niet met je eens. Het gros van het hooi net over de grens in Dld. komt uit de uiterwaarden van de Ems. De laatste plek waar ik hooi vandaan wil hebben. Zo schoon is die Ems niet. Daarbij is het in Dld. ook echt duurder dan in NL. Ik heb nu een hooiboer uit Drouwenerveen. Midibaal kost geleverd aan huis 27.50 euro. En mijn buurman laat mij hooi voor zijn koeien bestellen in NL. Tis daar echt goedkoper hoor.

Ik voer maar 2x per dag, maar ze krijgen dan zoveel dat ze de hele dag/nacht hooi hebben. Ja dat is op de meeste pensionplekken ver te zoeken.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 23:34

Ik zou hier inderdaad niet meer dan € 75 voor over hebben. Je krijgt wel érg weinig, en helemaal geen weidegang (en maar heel beperkt naar buiten dus, het héle jaar door!) zou voor mij geen optie zijn. Als ik kijk wat ik betaal en wat ik er voor krijg (in de zomer 24/7 buiten, prachtige omgeving, in de winter 's nachts op stal en overdag in de ruime paddock (met hooi!), een buitenbak en enorm betrokken staleigenaren..

Ik wilde nog zeggen dat wij ook nog een plek vrij hebben op stal, maar wij zitten op een ander punt van de grens Groningen/Drenthe :P (Noordlaren).

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 11:09

anjali schreef:
In Drenthe is toch ruimte genoeg.Een dergelijke stalling zou ik me in de randstad kunnen voorstellen maar daar niet.Misschien voor heel tijdelijk en dan max. 100 euro.

Ik woon in Finsterwolde, 16km van de Duitse grens. De stalling die ik hier in de buurt kost zo'n €250,- per maand.

Ik had het zelf veel lager verwacht gezien de ruimte aan de kant van het land maar helaas..

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 12:14

Maar daar zitten die stallingen misschien op kleigrond denk ik Kojack? Dan is het helaas weer zo dat aanleg van rijbaan en paddocks andere investeringen meebrengent waarschijnlijk wat je in de pensionprijs terugziet.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 13:34

Ik denk dat je veel beter zelf een stukje grond kunt gaan huren.

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 14:28

Hobbyhorse schreef:
Maar daar zitten die stallingen misschien op kleigrond denk ik Kojack? Dan is het helaas weer zo dat aanleg van rijbaan en paddocks andere investeringen meebrengent waarschijnlijk wat je in de pensionprijs terugziet.

Ja dat klopt inderdaad. Dat ondervinden wij helaas ook met het aanleggen van een bak en stallen etc.