Wat helpt nou echt tegen verveling op stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 22:10

Marije_1997 schreef:
En ten tweede wij zijn beide hier gelukkig.

Kletskoek:

Marije_1997 schreef:
AL een tijdje heb ik het idee dat mijn paardje zich wat verveelt op stal als ie geen eten meer heeft (ze krijgen gewoon 4 keer per dag flink wat ruwvoer). Nu heb ik wel een speelbal gehaald, in de hoop dat ie daarmee wat gaat spelen. Maar hij heeft als er gevoerd word of mensen zijn in stal ook heel erg de neiging om de houten planken vast te pakken oeps.

Nu vraag ik me af wat (uitgezonderd meer ruwvoer/hooi netten) echt helpt hier tegen? Ivm het weer kunnen ze niet de hele tijd naar buiten, hier houden ze ook niet van.

Je opent dit topic omdat je paard zich verveelt.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 22:10

Oh jee, ik las de topictitel en dacht al: 'Daar gaan we!'

Stel prioriteiten, verdiep je in paardengedrag (een paard slaapt bijvoorbeeld niet 's nachts 8u zoals wij mensen dus eigenlijk harstikke banketstaaf om ze zolang op te sluiten), bepaal voor jezelf waar je mee kan leven en waarmee je jezelf nog in de spiegel aan kan kijken, en handel daar dan naar!

Door het openen van dit topic heb je (in mijn ogen) wel laten zien dat je stiekem ergens wel weet dat er iets niet oke zit m.b.t. je paard en het stalmanagement.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 22:17

Het is natuurlijk ook wel wat makkelijk praten voor ons hè. Stel je voor, je koopt (voor het eerst?) een paard, dat is al hartstikke spannend, dan zijn er altijd dingen die iets anders gaan dan je gedacht of gehoopt had, je paard zit niet helemaal lekker in zijn vel, je twijfelt over van alles en dan vindt iedereen er ook nog wat van. Sneu voor het paard, maar met TS heb ik ook wel een beetje te doen. Probeer het niet persoonlijk op te vatten TS. Je hoeft ook echt niet overal op te reageren. Laat het allemaal rustig op je inwerken en kies wat goed voelt voor jou en wat werkt voor je paard. We kunnen nooit vanaf het begin alles perfect doen, maar we kunnen wel proberen het steeds beter te doen. :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 22:21

goeroe schreef:
Het is natuurlijk ook wel wat makkelijk praten voor ons hè. Stel je voor, je koopt (voor het eerst?) een paard, dat is al hartstikke spannend, dan zijn er altijd dingen die iets anders gaan dan je gedacht of gehoopt had, je paard zit niet helemaal lekker in zijn vel, je twijfelt over van alles en dan vindt iedereen er ook nog wat van. Sneu voor het paard, maar met TS heb ik ook wel een beetje te doen. Probeer het niet persoonlijk op te vatten TS. Je hoeft ook echt niet overal op te reageren. Laat het allemaal rustig op je inwerken en kies wat goed voelt voor jou en wat werkt voor je paard. We kunnen nooit vanaf het begin alles perfect doen, maar we kunnen wel proberen het steeds beter te doen. :(:)

Mooie post dit. Je hebt gelijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 09:33

Mloes schreef:

Stel prioriteiten, verdiep je in paardengedrag (een paard slaapt bijvoorbeeld niet 's nachts 8u zoals wij mensen dus eigenlijk harstikke banketstaaf om ze zolang op te sluiten), bepaal voor jezelf waar je mee kan leven en waarmee je jezelf nog in de spiegel aan kan kijken, en handel daar dan naar!

Door het openen van dit topic heb je (in mijn ogen) wel laten zien dat je stiekem ergens wel weet dat er iets niet oke zit m.b.t. je paard en het stalmanagement.

Nee ik heb geen verstand van paarden daarom koop ik een paard, daarom zit ik al ruim 15 jaar tussen de paarden. Maar nee ik heb er geen verstand van.

Ik vraag om iets wat helpt bij verveling op stal, ik vraag niets over stalmanagement. Vraag ook niet of ik en mijn paard gelukkig zijn.

Maar we hebben al ontdekt wat helpt. En dat is geen van ieders advies hier. Gewoon luikje dicht werkt prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 09:36

goeroe schreef:

Ach bokt weet alles beter dan wie dan ook en geeft gelijk commentaar op dingen die zij niet zien en niet weten. Ik zoek het zelf wel uit. Weet wel dat mijn paard m'n moeder heel leuk vind en graag naar haar toe wil als ik er op zit hahaha. Ga binnenkort even vragen aan m'n instructice welke osteo zij heeft gehad bij 2 paarden van der. Dan kan ie even een check up krijgen van de spiertjes.

NinaCharlie

Re: Wat helpt nou echt tegen verveling op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 09:39

Ja, extra isoleren door middel van een luikje dichtdoen, dat zal hem zeker gelukkiger maken.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 09:39

Je paard verveelt zich kapot op stal en geeft dat duidelijk aan.
Jij ziet dat hij om aandacht schreeuwt omdat hij zich verveelt, maar weigert in te zien dat hij meer beweging en contact met anderen nodig heeft.

Wat je paard écht nodig heeft? Een eigenaresse die haar ogen niet sluit voor zijn lichaamstaal.

Hij heeft het nodig om naar buiten te gaan. Of jij dan happy bent op die stal maakt niet uit, of de eigenaren van de stal hem graag mogen en aandacht geven, maakt niet uit. Je paard geeft aan dat hij iets van jou nodig heeft. Jij bent verantwoordelijk voor zijn geluk.

Neem die verantwoording en geef hem wat ie nodig heeft. Anders ben je hem niet waard.

Harde reactie, maar als jij je ogen niet opent is je paard elke dag ongelukkig.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 09:40

Wat fijn dat je het probleem bij de wortel hebt aangepakt en de oorzaak van de verveling hebt weggehaald

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 09:40

Een paard dat zich verveelt IS niet happy... Luikje dicht is slechts symptoombestrijding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 09:46

Ik ga niet meer in op reacties die vol onzin staan. Ik ken mijn paard, ik weet wat hij wel en niet leuk vind. En vraag gewoon iets, waar gewoon geen antwoord op word gegeven. Commentaar over dat ie te weinig beweging krijgt hoef ik niet. Dit is bullshit. Ik ga hem niet elke dag het zweet in jagen, zou ik zelf ook niet willen. hij vind het niet leuk buiten als het niet mooi weer is, begrijpelijk als je uit zuid Spanje komt en deze kou niet gewend bent.

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 09:49

Marije_1997 schreef:
Mloes schreef:

Nee ik heb geen verstand van paarden daarom koop ik een paard, daarom zit ik al ruim 15 jaar tussen de paarden. Maar nee ik heb er geen verstand van.

Ik vraag om iets wat helpt bij verveling op stal, ik vraag niets over stalmanagement. Vraag ook niet of ik en mijn paard gelukkig zijn.

Maar we hebben al ontdekt wat helpt. En dat is geen van ieders advies hier. Gewoon luikje dicht werkt prima.
jammer dat er zo'n defensieve reactie volgt op een - in mijn ogen - goed bericht. Ondanks jaren ervaring en paarden in eigendom, heeft niemand alle wijsheid in pacht.

Dierenwelzijn is de laatste jaren flink onder de aandacht, er worden steeds meer wetenschappelijke onderzoeken gedaan en er wordt steeds meer kennis beschikbaar voor iedereen. Gelukkig zijn we niet voor eeuwig blijven hangen in 'ik heb ervaring dus ik weet zelf wel wat goed is', want dan zouden ze nog de hele winter opgesloten staan, dan zouden stands nog normaal zijn of met weinig ruwvoer meer geaccepteerd.

Het lijkt me juist iets om aan te moedigen, dat we steeds meer weten over paarden. Over kalmeringssignalen, stressignalen en hun eerste levensbehoefte. En juist ook door alle wetenschappelijke onderzoeken hoeven we het niet persoonlijk te nemen. Ja iemand bedoelt het goed, ja iemand heeft jarenlange ervaring, maar onderzoek wijst toch uit dat het nog beter kan. Waarom dat dan niet omarmen?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 09:51

Bullshit. Dat hij uit Spanje komt zegt helemaal niks. De eigenaar van mijn Spaanse merrie had te weinig plek voor haar, hij zocht voor haar een nieuwe eigenaar waar ze wel een paardwaardig bestaan zou krijgen. Ze kwam uit het meest zuidelijke deel van Spanje, heeft gewoon een prachtige wintervacht aangemaakt, nog nooit een winterdeken op gehad en dat is geen enkel probleem. Moet je natuurlijk wel bijvoeren, er zit niks meer in het gras nu en aangezien je niet antwoordt op de vraag of jouw paard in de paddock wordt bijgevoerd vermoed ik dat hij dan niks te eten krijgt. Dan zou ik ook gaan zoeken naar plukjes gras aan de andere kant van het draad.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 09:52

TS, wat is de onzin volgens jou die er wordt gepost?

Ik heb grotendeels alleen jouw reacties gelezen en wat ik niet snap is dat je nu aan sympthoombestrijding doet en niet de oorzaak van de verveling aanpakt.

Luikje dicht lijkt op, wat je niet ziet dat is er niet. Maar zo werkt het toch niet helaas.
Blijkbaar geeft je paard aan zich niet altijd comfortabel op stal te voelen. Meer naar buiten kan helpen, als je dit niet kan bieden is het kijken naar een andere plek op stal soms handig.
Niet aan de doorloop, niet in de buurt van de voeropslag enz.

Ik ben een groot voorstander van meer naar buiten, als ik het zo lees, is dit voor jouw geen optie.
Jammer, gemiste kans. Maar verwacht niet dat je daar wat mee doet.

Slowfeeder net, andere plek op stal. Daar zou ik dan aan beginnen. En het luikje snel weer open, arm beest, nog minder sociaal contact. Dat is toch niet wat je wilt?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 09:56

Beweging geven bestaat uit vele gradaties. Niemand heeft het over in het zweet jagen.

Hij kan de paddock op met een ander paard. Ruinen en hengsten zijn vaak erg speels. Zul je zien hoe veel meer beweging er is dan enkel op stal staan. Mijn ruin gaat hier regelmatig de andere uitdagen tot spelen. De ene keer doen ze mee. De andere keer rent en bokt hij in zijn eentje rond.

Je kunt hem vaker de stal uithalen over de dag verdeeld als je perse daar wil blijven staan. Ga lekker een stuk wandelen. Maar dat kost jou als eigenaar wel meer tijd.

Ik snap dat het makkelijker is om in de verdediging te schieten en tips die je krijgt weg te zetten als onzin. Kritisch naar jezelf en de situatie waar je je dieren in houd is moeilijk.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 09:57

Poe je hebt een beginnende kribbebijter en lost dit op door hem nog meer af te sluiten van dat wat hem gelukkig maakt..

Jammer dat je niet tegemoet wilt komen aan wat je paard nodig heeft. Maar goed die macht heb je nu eenmaal als eigenaar. Ik hoop dat je tot inkeer komt voor zijn kribbebijten onomkeerbaar wordt en je paard een stalondeugd heeft ontwikkeld. Dan is het namelijk niet meer op te lossen, niet meer met alle vrijheid, vrienden en voedsel in de wereld..

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 09:58

Ts je vraagt zelf naar de oplossing voor een paard dat zich verveelt op stal, en mensen geven daar gewoon antwoord op. Dat deze antwoorden niet naar je zin zijn betekent nog niet dat deze antwoorden allemaal onzin zijn, of dat dit geen antwoorden op de vraag zijn.
Ja een luik dicht is nou eenmaal bestrijden van een symptoom en je paard zal vast wel weer een ander iets verzinnen om kenbaar te maken dat hij zich verveelt op stal.
De oplossingen zijn dus inderdaad meer naar buiten, wilgentakkeb, een hooinet ophangen, desnoods koop je 2 of 3 netten en vul je die zodat de staleigenaar deze alleen hoeft op te hangen als het net leeg is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 09:59

capopjekop schreef:
Beweging geven bestaat uit vele gradaties. Niemand heeft het over in het zweet jagen.

Hij kan de paddock op met een ander paard. Ruinen en hengsten zijn vaak erg speels. Zul je zien hoe veel meer beweging er is dan enkel op stal staan. Mijn ruin gaat hier regelmatig de andere uitdagen tot spelen. De ene keer doen ze mee. De andere keer rent en bokt hij in zijn eentje rond.

Je kunt hem vaker de stal uithalen over de dag verdeeld als je perse daar wil blijven staan. Ga lekker een stuk wandelen. Maar dat kost jou als eigenaar wel meer tijd.

Ik snap dat het makkelijker is om in de verdediging te schieten en tips die je krijgt weg te zetten als onzin. Kritisch naar jezelf en de situatie waar je je dieren in houd is moeilijk.

Hij staat op de paddock met z'n buurman!!!!!! Ik ben er elke dag, ga elke dag iets met hem doen, zolang het weer het toelaat!!! En dit heb ik ook al meerdere malen gezegd. Iedereen begint over dingen, waarvan ik aangeef dit al zoveel mogelijk te doen -_- dat is bullshit. Lezen is blijkbaar moeilijk voor mensen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 10:01

LiannePuthzy schreef:
Ts je vraagt zelf naar de oplossing voor een paard dat zich verveelt op stal, en mensen geven daar gewoon antwoord op. Dat deze antwoorden niet naar je zin zijn betekent nog niet dat deze antwoorden allemaal onzin zijn, of dat dit geen antwoorden op de vraag zijn.
Ja een luik dicht is nou eenmaal bestrijden van een symptoom en je paard zal vast wel weer een ander iets verzinnen om kenbaar te maken dat hij zich verveelt op stal.
De oplossingen zijn dus inderdaad meer naar buiten, wilgentakkeb, een hooinet ophangen, desnoods koop je 2 of 3 netten en vul je die zodat de staleigenaar deze alleen hoeft op te hangen als het net leeg is

Dat laatste heb ik toch aangegeven te doen? Alsnog beginnen mensen commentaar te leveren. Dat hoef ik niet, heb ik ook niet om gevraagd. Daarbij kan hij ook niet teveel ruwvoer, aangezien dit kuil is en hij hier moddervet van word. Ze krijgen het al in plakken dus hij moet sowieso zelf alles uitschudden. Hij staat genoeg buiten, het weer moet het ook toelaten he. Jij gaat ook niet in de stromende regen buiten staan de hele dag, mijn paard vind regen echt niets aan. Word ie ongelukkig van, net als de kou. En helaas staan ze nogal op de wind, dus dan is het nog kouder.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 10:02

Marije_1997 schreef:
Ik weet dat het mijn verantwoordelijk heid is hoor. En ik weet ook wel ongeveer hoeveel uur per dag mijn paard buiten komt. Maar ik ga dat hier gewoon niet delen, aa gezien er direct commentaar komt dat ik van stal moet switchen etc. Ten eerste, dat is niet eerlijk tegen over mijn paard. En ten tweede wij zijn beide hier gelukkig. Kunnen en mogen veel. En in overleg kan er helemaal veel mogelijk :)

Blijkbaar niet, want anders had je dit topic niet geopend.
Voor wie staat het paard daar nu op stal? Voor jou of voor het paard?
Ik lees nu vooral dat hij daar staat omdat jij het wil, voor jouw welzijn.
Maar heb je wel eens gedacht aan waar je paard behoefte aan heeft? Hij geeft nu duidelijk aan wat hij niet leuk vindt. Je zegt dat je je paard goed kent, maar hoe lang heb je hem al?

Ga eens terug naar de basisbehoeften van een paard: dat is max 4 uur zonder ruwvoer staan (bij voorkeur korter), 16 uur beweging per dag. In de praktijk betekent dat echt niet meteen 24/7 buiten staan, er zit nog heel veel tussen 4 en 24 uur. Waarom kunnen ze niet de hele dag buiten?
Voor het ruwvoer zou je een slowfeeder kunnen gebruiken met kleine mazen, dan is hij in ieder geval langer bezig met zijn hooi. En is zijn hooi te fijn of te vol, meng het dan met stro.
Mocht hij last hebben van de kou buiten, dan koop je een deken voor de ergste regen/wind. Dat hij er niet aan gewend is, dat kan. Maar daar valt aan te wennen, dat heeft een jaar rond (elk seizoen langs) nodig. Ieder paard kan wennen aan buiten. Weet je waarom de meeste paarden weer graag naar binnen willen? Niet omdat het er droog en warm is, maar omdat er eten ligt. Zeker als je buiten geen eten voert en binnen wel, snap ik wel dat hij naar binnen wil. Zet hem eens buiten met een volle slowfeeder en zijn maatje en kijk eens wat er dan gebeurt.

En dat is dan misschien niet wat je wilt horen, maar laat je eigen ervaring en gevoel eens los en probeer eens open minded naar de adviezen en naar je paard te kijken. 15 jaar tussen de paarden zegt niks. Ik zat ook 15 jaar tussen de paarden voor ik mijn eerste eigen paard kocht, maar ik heb in die 15 jaar nog niet zoveel geleerd als het eerste jaar dat ik mijn eigen paard had. En nu na 11 jaar leer ik nog steeds bij. Sta er eens voor open om te leren en denk niet dat je alles al weet. Je zult er verstelt van staan hoeveel dat er dan nog te leren valt.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 10:03

Marije_1997 schreef:
Ik ga niet meer in op reacties die vol onzin staan. Ik ken mijn paard, ik weet wat hij wel en niet leuk vind. En vraag gewoon iets, waar gewoon geen antwoord op word gegeven. Commentaar over dat ie te weinig beweging krijgt hoef ik niet. Dit is bullshit. Ik ga hem niet elke dag het zweet in jagen, zou ik zelf ook niet willen. hij vind het niet leuk buiten als het niet mooi weer is, begrijpelijk als je uit zuid Spanje komt en deze kou niet gewend bent.

Ja joh, dat paard dat je nog geen 2 maanden hebt dat ken je door en door. Ik vind dit gewoon sneu worden. De gemiddelde ruin wil kunnen spelen en ravotten. Niemand zegt dat je hem in het zweet moet gooien. Mensen zeggen wel dat je hem naar buiten moet gooien, gewoon alsof het een normaal paard is. En als hij het koud heeft gooi je er een deken op.

De mate waarin hij buiten komt varieert ook per post. Vraag geen advies als je het allemaal beter weet.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 10:04

Marije_1997 schreef:
capopjekop schreef:

Hij staat op de paddock met z'n buurman!!!!!! Ik ben er elke dag, ga elke dag iets met hem doen, zolang het weer het toelaat!!! En dit heb ik ook al meerdere malen gezegd. Iedereen begint over dingen, waarvan ik aangeef dit al zoveel mogelijk te doen -_- dat is bullshit. Lezen is blijkbaar moeilijk voor mensen

Je paard heeft er niet genoeg aan! Anders zou hij zich niet vervelen. En ik heb het erover meerdere malen per dag iets met hem doen om de sleur van de dag vaker te doorbreken. Heeft niks met slecht lezen te maken hoor.

Als hij max 6 uur buiten staat en je komt een keer per dag een a 2 uur wat met hem doen dan staat hij nog 16 a 17 uur op stal. Jouw paard geeft duidelijk aan dat dat voor hem te veel is.

probeer dan wat armer hooi te regelen zodat hij wel meer en langer ruwvoer kan eten. Die van mij krijgen bijvoorbeeld graszaadhooi bij in slowfeeders zodat ze de hele dag wat kunnen knabbelen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 10:14

Spaanse paarden kunnen gewoon niet tegen kou ;) (overigens kan het zelfs in Zuid Spanje ook koud worden)
Beide dus gewoon uit Zuid Spanje.
In mijn meer dan 40 jaar ervaring heb ik nog nooit een pony of paard gehad met (beginnende) stalondeugden (belachelijk woord). Geef ze eten en ruimte, it ain't rocketscience
Afbeelding

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 10:24

Marije_1997 schreef:
Mloes schreef:

Je vraagt wat helpt bij verveling op stal. Je krijgt van iedereen (!) hetzelfde antwoord: stalmanagement onder de loep nemen en verbeteren.
Wat doe je met alle adviezen en tips? Je paard nog meer isoleren..

Ik hoop dat dit topic en alle reacties je aan het nadenken zet.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 10:27

Paarden zijn kuddedieren.
Sochtends naar buiten met een groep, en savonds weer naar binnen zal je paard alvast veel gelukkiger maken!
Dat er veel paarden niet bij elkaar kunnen is vaak bullshit.
Wat vermenselijken veel mensen toch.. Arme dieren