Paard wil niet buiten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 11:18

ponyparadijs schreef:
Ik geloof echt niet dat ze honger heeft
Oké er zit minder voeding in dit gras
Maar de hele nacht beschikking over goed voedzaam hooi
En ze valt echt niet aan op hooi als ze binnen komt
En dit paard doet dat wel als ze honger heeft gezien ik dat op eerdere stallen gezien heb.

Toch heb ik er hier ook 1 staan die een heel duidelijke mening heeft over de smakelijkheid van het gras in deze tijd van het jaar. "niet te nassen' 8)7

Bij ons helpt strook begrazing heel goed. Al ben je daar op jou wei nu te laat mee.
Die strook nieuw gras, die is wel interessant. Die eet hij nog wel met smaak. Maar de rest staat hij echt met een vies gezicht op te sabbelen. Hij zorgt er wel voor dat hij nét geen honger heeft, daar is hij een te grote vreetzak voor, maar leuk vind hij het niet.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 11:18

ponyparadijs schreef:
De meeste boeren zijn er alles behalve blij mee dat er hooi op hun grasland wordt gegeven.
Een voerplek zorgt voor het kapot lopen van het gras daar.
En dat naast het stuk bij de ingang denk ik zomaar dat de boer het niet gaat tt appreciëren

Ze gaat nu dus later naar buiten en ook maar kort
Heeft wel tot gevolg dat de pony ook binnen moet blijven.
En eigenlijk zou die juist veel buiten moeten

De oplossing voor hooi voeren op de weide is het uitspreiden over een groter oppervlakte. Minder verspilling, minder lokale kapotgelopen plekken en het zaad wat nog in het hooi zit valt weer in het gras waardoor je grasmat gratis en voor niets word doorgezaaid. Ik begrijp dat Nederlandse boeren het niet gewend zijn maar in landen waar het minder normaal is dat dieren hele winters op stal staan zie je het steeds meer.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 11:30

lizy29 schreef:
ponyparadijs schreef:
De meeste boeren zijn er alles behalve blij mee dat er hooi op hun grasland wordt gegeven.
Een voerplek zorgt voor het kapot lopen van het gras daar.
En dat naast het stuk bij de ingang denk ik zomaar dat de boer het niet gaat tt appreciëren

Ze gaat nu dus later naar buiten en ook maar kort
Heeft wel tot gevolg dat de pony ook binnen moet blijven.
En eigenlijk zou die juist veel buiten moeten

De oplossing voor hooi voeren op de weide is het uitspreiden over een groter oppervlakte. Minder verspilling, minder lokale kapotgelopen plekken en het zaad wat nog in het hooi zit valt weer in het gras waardoor je grasmat gratis en voor niets word doorgezaaid. Ik begrijp dat Nederlandse boeren het niet gewend zijn maar in landen waar het minder normaal is dat dieren hele winters op stal staan zie je het steeds meer.

Wat dan met de resten hooi die blijven liggen? Hier zijn ze vrij kieskeurig met als gevolg dat er een mooi dekentje hooi blijft liggen. Verteert dat vanzelf of moet je dat weghalen?

lizy29

Re: Paard wil niet buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 11:37

Verteert vanzelf. Ervaring hier is dat dat zo’n dun laagje is dat dat geen problemen geeft voor het gras eronder.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 11:46

lizy29 schreef:
Verteert vanzelf. Ervaring hier is dat dat zo’n dun laagje is dat dat geen problemen geeft voor het gras eronder.

Ik moest vorig jaar af en toe wel wat hooi opruimen. Dat waren geen hele bergen maar wel genoeg om niet te kunnen laten liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 13:45

Je kan ook je hooi in een half ibc vat bijvoorbeeld voeren en die bak iedere dag verplaatsen. Zo heb je geen vaste voerplek die kapot getrapt wordt..

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 13:46

pol013 schreef:
lizy29 schreef:

Ik moest vorig jaar af en toe wel wat hooi opruimen. Dat waren geen hele bergen maar wel genoeg om niet te kunnen laten liggen.

Kan zijn dat het hooi minder lekker was. Verschil is natuurlijk al dat wij het hier met name op onze schapen toepassen. En we voeren het redelijk afgepast, dus in principe niet meer dan voor 1 maximaal twee dagen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 13:59

staat dacht ik zat gras,honger lijkt me niet aan de orde
ik zie ook schapen staan.
staan ze daar bij? gaat dat goed?

kijk trouwens eens of het steeds om dezelfde tijd is.
misschien is er een vos of ander dier wat op een bepaalde tijd aan de wandel gaat en de pony daar van schrikt?

ik moet daar aan denken omdat er bij ons een wei verderop dus wel een vossenhol ontdekt is en de paarden soms ook ineens uit volle galop van achter uit de weide naar voren komen rennen.
maar dan gaan ze gewoon daar staan chillen en is er geen angst ofzo....ik vraag me dan altijd af of ze die vos zien of wat er is waarom ze zo maf doen
zoek eens uit of er een dier kan zijn waar dit paard van schrikt

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 00:04

LWDaisy
Het voelt raar en fout om ze binnen te houden in de huidige maatschappij, de meeste mensen roepen altijd maar dat ze buiten moeten, liefst 24/7. In theorie snap ik dat, maar in de praktijk zijn we bezig met gedomesticeerde dieren die vaak het mooie leventje gewend zijn, en de daarbij horende luxe.

Ik zet mijn paard niét buiten als ze heel de dag hevige regen voorspellen. Daar heeft ze niks aan. 9 van de 10 paarden bij ons trekken zich daar niks van aan en staan in het midden van de wei te grazen, de mijne staat met een zuur gezicht aan de draad. Lijkt mij toch duidelijk genoeg denk ik dan: ze wil niet!

Ik gooi haar wel minstens een uurtje buiten. Ondertussen doe ik dan haar stal en kan ze toch een beetje haar benen strekken. Ik kan de stal niet uitmesten als ze daar in staat; niet dat ze stout is ofzo maar ze heeft een heel lichte stofallergie dus ik wil haar niet in de buurt als ik met stro sta te smijten. Dan moet ze maar een uurtje zielig doen aan de draad, dat lijkt mij dan gezonder dan al das fijn stof in haar neus te krijgen.

Doe wat voor jou goed voelt. Het is jouw paard, jij kent haar het beste en kan haar waarschijnlijk ook het beste lezen. Ik zou haar wel dagelijks even laten buiten komen, al is het dat uurtje. Ze moet even haar benen kunnen strekken, en contact hebben met de andere paarden.

Als dit probleem zich in de zomer niet voordoet, heb je waarschijnlijk een paard dat gewoon niet van de winter houdt. Koude, regen, plassen op de wei, ... En dat mag gewoon, denk ik dan. Mijn paard staat van maart/april tot november 24/7 buiten, en met plezier! Maar in de winter zie ik haar soms naar de de wei kijken, en dan naar mij met zo'n blik van "dit meen je toch niet he?" Als ik haar los meeneem, draait ze zich soms vlak voor de ingang van de wei om en wandelt ze weer naar haar stal. Hoe duidelijk moet ze zijn, denk ik dan :)

elnienjo schreef:
Ben ik het helemaal mee eens! Onze paarden zijn daar niet meer op gefokt om nog het leven van een semi wild paard te moeten leven. Die warme stal is toch echt ook wel lekker. En in de zomer is het een ander verhaal. Dan haal je ze wellicht juist tijdens 'n hittegolf overdag naar stal en genieten ze van de zwoele zomernacht op de wei.

Duhelo schreef:
En dat is maar net hoe je het zelf indeelt.
Als je zorgt voor de goede omstandigheden (goede schuilstal met een dik strobed en hooi, buiten stuk in zand en verharding met hooi aanwezig) dan kan imo ieder paard 24/7 buiten staan. De enige factor dat je dan nog hebt is het al dan niet samen zetten met andere paarden. (De mijne staan bv perfect 24/7 buiten, maar mijn oude merrie trekt het niet zo goed meer in een grotere kudde, die laat zich wegjagen en durft niet te gaan liggen om te slapen. Deze staat nu samen met haar dochter maar zou in groter kuddeverband bv beter in de nacht apart staan om toch haar voeding en rust te kunnen pakken.)

Dat kan je realiseren als
- je de eigenaar van het stuk grond bent
- en je een bouwvergunning voor een schuilstal krijgt
of, als je de grond huurt
- je toestemming van de eigenaar van de grond krijgt voor het plaatsen van een schuilstal
- en die daar dan een bouwvergunning voor kan krijgen.

De meeste mensen echter huren, denk ik. Ik huur.
En dan ben je afhankelijk van de verhuurder, en die is dan weer afhankelijk van een bouwvergunning.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 00:07

GDG schreef:
TS, verhuis anders naar een plek waar ze wel een goede schuilstal hebben en je paard zelf kan kiezen, en waar ze overdag ook gewoon ruwvoer kunnen eten.

saden schreef:
Tot nu toe, idereen bedankt voor de tips.
Nog meer tips graag!
Maar liever niet over hooi voeren of schuilstallen plaatsen.

Waarom niet? Het is namelijk een zeer voor de hand liggende oplossing.

Omdat niet iedereen de luxe heeft om een schuilstal te mogen plaatsen, omdat pensioneigenaars vaak zelf hooi voeren en dus ook de hoeveelheid bepalen, of omdat het paard al over onbeperkt ruwvoer beschikt maar dit dus niet werkt. Of om een andere reden die ik zo 1-2-3 niet kan bedenken.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 00:11

LWDaisy schreef:
Of om een andere reden die ik zo 1-2-3 niet kan bedenken.

Hoeft ook niet, ik had het namelijk niet tegen jou.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 09:55

LWDaisy schreef:
Duhelo schreef:
En dat is maar net hoe je het zelf indeelt.
Als je zorgt voor de goede omstandigheden (goede schuilstal met een dik strobed en hooi, buiten stuk in zand en verharding met hooi aanwezig) dan kan imo ieder paard 24/7 buiten staan. De enige factor dat je dan nog hebt is het al dan niet samen zetten met andere paarden. (De mijne staan bv perfect 24/7 buiten, maar mijn oude merrie trekt het niet zo goed meer in een grotere kudde, die laat zich wegjagen en durft niet te gaan liggen om te slapen. Deze staat nu samen met haar dochter maar zou in groter kuddeverband bv beter in de nacht apart staan om toch haar voeding en rust te kunnen pakken.)

Dat kan je realiseren als
- je de eigenaar van het stuk grond bent
- en je een bouwvergunning voor een schuilstal krijgt
of, als je de grond huurt
- je toestemming van de eigenaar van de grond krijgt voor het plaatsen van een schuilstal
- en die daar dan een bouwvergunning voor kan krijgen.

De meeste mensen echter huren, denk ik. Ik huur.
En dan ben je afhankelijk van de verhuurder, en die is dan weer afhankelijk van een bouwvergunning.

Mijn reactie was dan ook op iemand die zei dat niet ieder paard 24/7 buiten kan, waarop ik doelde dat imo ELK paard 24/7 buiten kan, mits de juiste omstandigheden.

Want het paard dat lekker cosy in zijn box staat, kan even cosy in diezelfde box gaan staan als hij keuze heeft tussen binnen en buiten. En ze snappen zelf wel wat ze nodig hebben.
Als je natuurlijk in die cosy box geen eten aanbiedt en ze buiten in weer en wind MOETEN staan om te kunnen eten, dan maak je het natuurlijk al weer moeilijker.

In het geval van het paard van ts kan je kijken of je de huidige omstandigheden beter kan krijgen voor het paard en als dat niet lukt dan moet er eigenlijk de conclusie getrokken worden dat dit niet de meest passende plek voor het paard is.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 10:08

GDG schreef:
LWDaisy schreef:
Of om een andere reden die ik zo 1-2-3 niet kan bedenken.

Hoeft ook niet, ik had het namelijk niet tegen jou.

TS geeft op pagina 1 reeds aan dat bepaalde dingen niet te realiseren zijn.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 09:03

Ik lees iets over genoeg gras en geen honger
Maar er zit heel weinig structuur in het gras op dit moment
En dat kan wel degelijk een issue zijn :)

Gras zat is leuk, maar qua vezels is het flut momenteel

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 19:07

Gister een dikkere deken op gedaan
Hooi in t land gegooid (waarna mijn man mij erg wantrouwig aan keek)
En later naar buiten
Ook had ze smorgens nog goed gewerkt

En na 2 uur stond ze weer bij t draad...
Toen konden ze ook allemaal naar binnen

Vandaag moest ik werken.
Geen mogelijkheid om de groep gesplitst naar buiten toen. Dus alles vroeg naar buiten.

Ze stond weer na 2 a 3 uur bij t draad
Na een uur ging ze weer grazen.
Het hooi hebben ze niet aan gezeten

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 19:10

Ik lees dit topic al een tijdje mee en persoonlijk zou ik ze dus gewoon buiten laten. Ze gaat het maar leren. Komen ze door het draad? Boel weer maken, paar prikpaaltjes achter de hand, en gewoon buiten blijven. Als je ze binnen haalt bereikt het paard met dit gedrag precies wat hij wil.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-19 20:24

Caily schreef:
Ik lees dit topic al een tijdje mee en persoonlijk zou ik ze dus gewoon buiten laten. Ze gaat het maar leren. Komen ze door het draad? Boel weer maken, paar prikpaaltjes achter de hand, en gewoon buiten blijven. Als je ze binnen haalt bereikt het paard met dit gedrag precies wat hij wil.

Dat is leuk gezegd maar ze gaat door roeien en ruiten en is dan niet erg voorzichtig met zichzelf.
Dus ben blij dat saden haar toch niet helemaal aan haar lot over laat

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 20:35

wat ik me nog bedenk...hoe krijgen ze water op de weide?

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 01:20

saden schreef:
Gister een dikkere deken op gedaan
Hooi in t land gegooid (waarna mijn man mij erg wantrouwig aan keek)
En later naar buiten
Ook had ze smorgens nog goed gewerkt

En na 2 uur stond ze weer bij t draad...
Toen konden ze ook allemaal naar binnen

Vandaag moest ik werken.
Geen mogelijkheid om de groep gesplitst naar buiten toen. Dus alles vroeg naar buiten.

Ze stond weer na 2 a 3 uur bij t draad
Na een uur ging ze weer grazen.
Het hooi hebben ze niet aan gezeten

Top dat je het in ieder geval hebt geprobeerd!

SensaHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 11:10

Ik vind het ook goed dat je wat dingen geprobeerd hebt, dan kun je die afvinken! :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 11:35

Caily schreef:

Maar waarom mag dat paard niet binnen als hij dat graag wil?De mogelijkheid van binnen is er daar toch?

Volte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 17:30

Ik denk gewoon even mee hoor, misschien niet van belang.

Maar misschien een optie om een andere omheining te maken?
Dus ipv draad bijvoorbeeld een houten, hoge, omheining?
Bedoel, uiteindelijk zal het paard toch buiten moeten staan en zo komen ze er misschien minder makkelijk (zelf) uit? Waardoor ze leren buiten te blijven staan?

Tot hoever ik heb gelezen is er geen reden dat ze niet buiten zou kunnen/willen staan. ( Eten, drinken, dekens ect...).

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 18:18

Complimenten voor de staleigenaresse die zo haar best doet en mee denkt. Niet leuk als allerlei mensen dan gaan roepen dat TS haar paard maar moet verplaatsen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-19 19:47

Van het weekend dachten we dat het muntje gevallen was bij haar.
Braaf de hele dag buiten met de rest van de groep.
Zondag leek ze zelfs niet naar binnen te willen.
En duurde het even voordat ze kwam.

Maar ........
Helaas vandaag had ze er na een paar uur weer zat van en is ze zelf naar binnen gegaan

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 20:03

Ik ken genoeg paarden die het niet willen. 1 van mijn eigen paarden vliegt ook dwars door alle heiningen heen om op stal te kunnen komen.