Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Pareltjes schreef:Het is beter als je paard maar 4 uur naar buiten kan het op te delen in 2 x 2 uur. Zeg 1 x in de ochtend en 1 x laat in de middag. Dan staat het paard niet 20 uur aaneengesloten op stal. Beter voor de spyche, spieren, hoeven, doorbloeding, spijsvertering én longen.
elnienjo schreef:Pareltjes schreef:Het is beter als je paard maar 4 uur naar buiten kan het op te delen in 2 x 2 uur. Zeg 1 x in de ochtend en 1 x laat in de middag. Dan staat het paard niet 20 uur aaneengesloten op stal. Beter voor de spyche, spieren, hoeven, doorbloeding, spijsvertering én longen.
Daar zit een manege natuurlijk niet op te wachten om dubbele hoeveelheid keer per dag paarden te wisselen in de wei.
Mizora schreef:Tja, als de klanten gewoon bereid zouden zijn om 15€/uur arbeid te betalen, zouden maneges een stuk eerder geneigd zijn om mee te denken. Maar dat is over het algemeen niet van toepassing.
Chumo schreef:Wat een hoop reacties! Dankjulliewel allemaal.
Ik vind het erg belangrijk dat mijn paard lekker in haar vel zit. Waar ik nog niet over na had gedacht is dat er inderdaad veel meer factoren zijn dan alleen hoe vaak het paard buiten komt.
Ik ga hier nog even goed over nadenken en puzzelen over wat de mogelijkheden zijn. Ik wil haar graag zo natuurlijk mogenlijk houden maar ik wil ook dat ze tevreden blijft.Jullie adviezen hebben me in ieder geval goed geholpen!
LadyAnna schreef:Doe gewoon wat het paard prettig vind. Niet alle paarden vinden het buiten zo prettig, maar zijn gelukkiger op stal. Afgewisseld met een paar uurtjes buiten.
Pareltjes schreef:Dus??
Begin dan geen manege? Als je profesioneel onderdak verschaft aan paarden houd je dat ook serieus bezig met paardenwelzijn en niet uitsluitend eigen belang. Alles is een kwestie van organiseren en misschien een verandering in mindset. Maar het mag op veel plaatsen á niets kosten, b niet te veel tijd vergen en c pensionklanten moeten vooral niet aankomen met kritiek.
Zelfs een deken op of af is tegenwoordig op veel plekken al te veel gevraagd. Liever een paard op een warme voorjaarsdag bij 20 graden onder een winterdek laten staan te zweten dan even die extra moeite doen. Ik kan er werkelijk met mn verstand niet meer bij af en toe!
Pareltjes schreef:Je kunt ook kiezen niet mee te gaan in de tendens van slechte kwaliteit leveren omdat de klant het zou willen...Het is de verantwoording van de pensionhouder te gaan voor paardenwelzijn niet de portemonnee van de klant.
Ja dan vallen er mensen af die het niet meer kunnen betalen. Paarden houden is nu eenmaal erg duur.
Mizora schreef:Pareltjes schreef:Je kunt ook kiezen niet mee te gaan in de tendens van slechte kwaliteit leveren omdat de klant het zou willen...Het is de verantwoording van de pensionhouder te gaan voor paardenwelzijn niet de portemonnee van de klant.
Ja dan vallen er mensen af die het niet meer kunnen betalen. Paarden houden is nu eenmaal erg duur.
Wij hebben er aan zitten rekenen of we 8 boxen zouden gaan verhuren, nadat we het verhuren van het stallencomplex beëindigd hadden. Met de service die we erbij zouden willen bieden (niet trainen/poetsen, alleen dekens/binnen-buiten/stallen zorgvuldig mesten en optimaal hooi/dik strooisel/etc) kwamen we aan een kostprijs van ruim 600€ per box per maand als we 10€/uur aan de stalhulp zouden betalen, daar krijgen we echt geen klanten voor. Dat hebben we dus ook besloten niet verder uit te werken.
Humpiedumpie schreef:Ik vraag me dan af hoe het komt dat het paard dan zo graag van zijn instinct wil afwijken..
Stond het paard alleen of met 1 of in een hele kudde? In een gemengde kudde? En op de huidige stal dan? Als het paard buiten komt hoe staat ze dan?
Was en is er een schuilstal aanwezig?
Kan het zijn dat hij liever maar met 1 of 2 andere paarden staat? En welk geslacht heeft de voorkeur?
Wat werd en wordt er gevoerd? Nu en toen? Wordt er op stal brok gegeven?
Wordt het paard ergens voor gebruikt? Wordt het gereden of krijgt het op een andere manier beweging nu en op je vorige stal? En hoe ging dat? Merk je daar nu ook verschil mee?
Er zijn heel veel verschillende factoren waarom een paard zou kunnen doen zoals hij doet..
Blijf goed kijken naar je paard.. Jij kent haar het beste..
Dit zijn een aantal vragen die zo in mij opkomen na het horen van jouw verhaal.. Ergens is het vreemd dat een paard niet tevreden is met de keuze die het dichtst bij haar natuur ligt toch?