Paard zit beter in vel ondanks slechtere omstandigheden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 12:03

Het is beter als je paard maar 4 uur naar buiten kan het op te delen in 2 x 2 uur. Zeg 1 x in de ochtend en 1 x laat in de middag. Dan staat het paard niet 20 uur aaneengesloten op stal. Beter voor de spyche, spieren, hoeven, doorbloeding, spijsvertering én longen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 12:06

Pareltjes schreef:
Het is beter als je paard maar 4 uur naar buiten kan het op te delen in 2 x 2 uur. Zeg 1 x in de ochtend en 1 x laat in de middag. Dan staat het paard niet 20 uur aaneengesloten op stal. Beter voor de spyche, spieren, hoeven, doorbloeding, spijsvertering én longen.

Daar zit een manege natuurlijk niet op te wachten om dubbele hoeveelheid keer per dag paarden te wisselen in de wei.

Granoek

Re: Paard zit beter in vel ondanks slechtere omstandigheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 12:17

Zal voor elk paard natuurlijk verschillen maar mijn ervaring is dat een paard wat alleen staat (in een stal staat hij alleen) al snel veel socialer wordt naar mensen toe.
Ik zeg er bij voorbaat maar al bij dat ik enkel kan baseren op mijn twee paarden toen eentje boxrust had en dat ik niet het één boven het ander wil stellen. Enkel ervaring delen.

Mijn jongste heeft een maand boxrust gehad toen hij 2 was door blessure. Hierdoor kwam mijn oudste alleen in de wei te staan, een week lang totdat het paard van mijn zus er bij kon komen om die periode te overbruggen. Hij is nooit een knuffelpaard geweest, altijd erg op zichzelf. Maar zodra hij alleen kwam te staan kwam hij naar de draad gerend zodra hij mensen zag of hoorde, hij liep met wandelaars mee langs de draad tot ze uit het zicht waren en ging dan naar de volgende mensen die hij zag en deed hetzelfde. Hij had geen ander contact dus moest het daar van hebben.

Kwam hinnikend naar de poort, oren voorop en in galop naar ons toe. Leek heel vrolijk! Maar wilde echt gewoon sociaal contact.

Ondertussen stond die kleine op stal, was ook altijd blij als we er aan kwamen. Zat mooi in zijn vel want kreeg bijgevoerd en weinig beweging (van 24/7 buiten naar 20min stappen aan de hand), vacht blinkt en hij kreeg een mooi buikje ipv dat schrale 'ik moet nog 20cm groeien'-postuur.
Bij elke auto die hij hoorde op rijden kwam hij nieuwsgierig uit het raam kijken!

Ik denk dus dat de dingen die jij opnoemt:
- socialer
- oren naar voor
- nieuwsgierig
- heeft het wel gezien na 4 uur

misschien ook wel anders te interpreteren zijn. Socialer naar jou omdat jij het enige bent wat ze heeft qua sociaal contact? Nieuwsgierig omdat ze niet zo veel kan zien als buiten? Heeft ze het wel gezien na 4 uur of heeft ze zin in brokken en weet ze dat ze die binnen krijgt?

Maar opnieuw, ik ken jouw paard niet en als jij zegt dat ze er oprecht gelukkiger uit ziet dan kan dat natuurlijk! Maar ik zou dan alsnog kijken naar een plek waar ze dan eventueel 8 uur naar buiten kan.

Mijn paarden vinden het ook fijn om de hele voerschuur leeg te vreten, maar wil niet zeggen dat dat goed voor ze is :P Als die van jou het echt fijn zou vinden om 20 uur op stal te staan, wil dat niet altijd zeggen dat het goed voor ze is. :)

Chumo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-19 12:19

Wat een hoop reacties! Dankjulliewel allemaal.

Ik vind het erg belangrijk dat mijn paard lekker in haar vel zit. Waar ik nog niet over na had gedacht is dat er inderdaad veel meer factoren zijn dan alleen hoe vaak het paard buiten komt.

Ik ga hier nog even goed over nadenken en puzzelen over wat de mogelijkheden zijn. Ik wil haar graag zo natuurlijk mogenlijk houden maar ik wil ook dat ze tevreden blijft.Jullie adviezen hebben me in ieder geval goed geholpen!

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 12:28

Fijn TS dat je zo serieus met de behoeften van je paard omgaat! Succes!

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 12:53

Ik vind het een interessante discussie!

Oké voorop gesteld, hoe meer beweging hoe beter, daar zijn we het met zijn allen wel mee eens.

Maar TS eigenlijk geef jij zelf al het antwoord, je paard gaat hier goed, is gezond en jij bent op je plek. Waarom verhuizen?

Ik zou het eerder anders gaan oplossen. Zoek iemand die een andere ritme heeft dan jij Spreek daarmee af dat jullie de paarden buiten gooien zodra je op stal bent. zo sprokkel je er minstens nog 2 uurtjes ongeveer bij. Als je dan nog rijdt of longeert is je paard toch al 7 uur uit zijn box.

Ik hoop echt dat je dit kan regelen. Verhuizen is ook niet altijd een optie..

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 13:09

elnienjo schreef:
Pareltjes schreef:

Daar zit een manege natuurlijk niet op te wachten om dubbele hoeveelheid keer per dag paarden te wisselen in de wei.

Dus??

Begin dan geen manege? Als je profesioneel onderdak verschaft aan paarden houd je dat ook serieus bezig met paardenwelzijn en niet uitsluitend eigen belang. Alles is een kwestie van organiseren en misschien een verandering in mindset. Maar het mag op veel plaatsen á niets kosten, b niet te veel tijd vergen en c pensionklanten moeten vooral niet aankomen met kritiek.
Zelfs een deken op of af is tegenwoordig op veel plekken al te veel gevraagd. Liever een paard op een warme voorjaarsdag bij 20 graden onder een winterdek laten staan te zweten dan even die extra moeite doen. Ik kan er werkelijk met mn verstand niet meer bij af en toe!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 13:11

Tja, als de klanten gewoon bereid zouden zijn om 15€/uur arbeid te betalen, zouden maneges een stuk eerder geneigd zijn om mee te denken. Maar dat is over het algemeen niet van toepassing.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 13:15

Je kunt ook kiezen niet mee te gaan in de tendens van slechte kwaliteit leveren omdat de klant het zou willen...Het is de verantwoording van de pensionhouder te gaan voor paardenwelzijn niet de portemonnee van de klant.

Ja dan vallen er mensen af die het niet meer kunnen betalen. Paarden houden is nu eenmaal erg duur.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 13:49

Mizora schreef:
Tja, als de klanten gewoon bereid zouden zijn om 15€/uur arbeid te betalen, zouden maneges een stuk eerder geneigd zijn om mee te denken. Maar dat is over het algemeen niet van toepassing.

Precies. Dan moeten er al 1 of 2 man extra rondlopen die de hele dag alleen maar paarden in-uit de wei halen en dekens op en af doen als je het hebt over 'n stal met pakweg 60 paarden.

En pensionklanten willen vaak ook dat hun paard pakklaar staat op het moment dat ze komen rijden, dus niet dat ze nog helemaal naar de achterste wei moeten lopen om hun paard er uit te vissen.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 13:55

Doe gewoon wat het paard prettig vind. Niet alle paarden vinden het buiten zo prettig, maar zijn gelukkiger op stal. Afgewisseld met een paar uurtjes buiten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 14:09

Chumo schreef:
Wat een hoop reacties! Dankjulliewel allemaal.

Ik vind het erg belangrijk dat mijn paard lekker in haar vel zit. Waar ik nog niet over na had gedacht is dat er inderdaad veel meer factoren zijn dan alleen hoe vaak het paard buiten komt.

Ik ga hier nog even goed over nadenken en puzzelen over wat de mogelijkheden zijn. Ik wil haar graag zo natuurlijk mogenlijk houden maar ik wil ook dat ze tevreden blijft.Jullie adviezen hebben me in ieder geval goed geholpen!

Fijn dat je zo aan je paardje denkt TS! +:)+

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 14:12

LadyAnna schreef:
Doe gewoon wat het paard prettig vind. Niet alle paarden vinden het buiten zo prettig, maar zijn gelukkiger op stal. Afgewisseld met een paar uurtjes buiten.

Klopt. Zoals er trouwens ook paarden zijn die helemaal niet op stal willen.Ze zijn toch allemaal anders. Het is best moeilijk om een stal te vinden waar je paard het goed doet hoor. Je hebt er nu een en ik zou het niet slim vinden om daar weg te gaan.Veel paarden hebben ook nog grote moeite met verhuizingen.Goed=goed.

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 14:13

Misschien was het een slechte samenstelling van kudde, of iets anders
Mijn ene merrie heeft trouwens een poephekel aan regen, die gaat dan binnen staan. En dat is voor mij het ideaalste, dat ze zelf kunnen kiezen. Ik zou dus naar zo iets zoeken. En wellicht een klein groepje.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 15:14

Tja er zijn nu eenmaal ook paarden die het wel prima vinden om binnen te staan met hun natje en hun droogje. En als het paard er happy bij is dan zou ik me er totaal niet druk om maken dat het geen 24/7 buiten kan staan en het met 4 uurtjes ook goed doet!!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 15:18

Pareltjes schreef:
Dus??

Begin dan geen manege? Als je profesioneel onderdak verschaft aan paarden houd je dat ook serieus bezig met paardenwelzijn en niet uitsluitend eigen belang. Alles is een kwestie van organiseren en misschien een verandering in mindset. Maar het mag op veel plaatsen á niets kosten, b niet te veel tijd vergen en c pensionklanten moeten vooral niet aankomen met kritiek.
Zelfs een deken op of af is tegenwoordig op veel plekken al te veel gevraagd. Liever een paard op een warme voorjaarsdag bij 20 graden onder een winterdek laten staan te zweten dan even die extra moeite doen. Ik kan er werkelijk met mn verstand niet meer bij af en toe!

tot jij zelf eens dagelijks buiten het uitmesten/vegen en voeren om je de rambam moet lopen om paarden te wisselen en daar bij nog eens dekens op en af plus been bescherming aan moet doen voor een schijtloon en sommige paarden niet zo heel lief zijn. Kijken of je dan ook nog zo praat!!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 15:24

Pareltjes schreef:
Je kunt ook kiezen niet mee te gaan in de tendens van slechte kwaliteit leveren omdat de klant het zou willen...Het is de verantwoording van de pensionhouder te gaan voor paardenwelzijn niet de portemonnee van de klant.

Ja dan vallen er mensen af die het niet meer kunnen betalen. Paarden houden is nu eenmaal erg duur.

Wij hebben er aan zitten rekenen of we 8 boxen zouden gaan verhuren, nadat we het verhuren van het stallencomplex beëindigd hadden. Met de service die we erbij zouden willen bieden (niet trainen/poetsen, alleen dekens/binnen-buiten/stallen zorgvuldig mesten en optimaal hooi/dik strooisel/etc) kwamen we aan een kostprijs van ruim 600€ per box per maand als we 10€/uur aan de stalhulp zouden betalen, daar krijgen we echt geen klanten voor. Dat hebben we dus ook besloten niet verder uit te werken.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 15:27

Excusé?

Ik doe al 35 jaar niet anders! Met veel plezier. En als je het goed doet dan verdien je nog een dikke boterham ook.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 15:29

Mizora schreef:
Pareltjes schreef:

Wij hebben er aan zitten rekenen of we 8 boxen zouden gaan verhuren, nadat we het verhuren van het stallencomplex beëindigd hadden. Met de service die we erbij zouden willen bieden (niet trainen/poetsen, alleen dekens/binnen-buiten/stallen zorgvuldig mesten en optimaal hooi/dik strooisel/etc) kwamen we aan een kostprijs van ruim 600€ per box per maand als we 10€/uur aan de stalhulp zouden betalen, daar krijgen we echt geen klanten voor. Dat hebben we dus ook besloten niet verder uit te werken.

Top, beter niet gedaan dan onder je eigen kwaliteitseisen te gaan werken alleen voor het geld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 18:37

Ik vraag me dan af hoe het komt dat het paard dan zo graag van zijn instinct wil afwijken..
Stond het paard alleen of met 1 of in een hele kudde? In een gemengde kudde? En op de huidige stal dan? Als het paard buiten komt hoe staat ze dan?
Was en is er een schuilstal aanwezig?
Kan het zijn dat hij liever maar met 1 of 2 andere paarden staat? En welk geslacht heeft de voorkeur?
Wat werd en wordt er gevoerd? Nu en toen? Wordt er op stal brok gegeven?
Wordt het paard ergens voor gebruikt? Wordt het gereden of krijgt het op een andere manier beweging nu en op je vorige stal? En hoe ging dat? Merk je daar nu ook verschil mee?
Er zijn heel veel verschillende factoren waarom een paard zou kunnen doen zoals hij doet..
Blijf goed kijken naar je paard.. Jij kent haar het beste..
Dit zijn een aantal vragen die zo in mij opkomen na het horen van jouw verhaal.. Ergens is het vreemd dat een paard niet tevreden is met de keuze die het dichtst bij haar natuur ligt toch?

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 18:57

Wat een het probleem kan zijn voor jou paard met 24/7 buiten is

De samenstelling van de kudde waar ze in stond.

Teveel paarden op een stukje waardoor ze nooit eigen rust tijd kregen of elkaar niet in de weg zitten. Onze weides zijn vaak te klein voor aantal paarden erop. Ookal leg je routes aan die blijven zelfde dus verveling uiteindelijk. Omgooien naar nieuwe ontdekking is verkenning minder gevecht.

De verschillende karakters, ruinen, merrie door elkaar.

Verschillende grotes in paard.

Te weinig schuilstal of te klein.

Zelfde met voer en water punten vaak te weinig of te kleine voergelegenheid. Te weinig te doen dus elkaar vervelen.

Nergens goed kunnen liggen. Zie je vooral in winter.

Ene paard heeft meer voer nodig andere en wordt dus niet aan die behoefte voldaan omdat ze zelf uit moeten vechten of apart bij voer geen optie is. Dan moet paard uit groep om rustig zijn extra te eten.

Te weinig variatie in eten. Gras, hooi echt niet alleen voor alle paarden voldoende in winter. Ongeacht hoeveelheid. Takken eten, bramen eten enz geven afwisseling menu maar is vaak geen mogelijkheid bij stallen. Dus gaan we bijvoeren met brok, graan.

Rangorde probleem bij schuilstal dan komen bepaalde paarden binnen en mag rest er niet in. Geeft stress. Geen rust voor paard alleen wat ze echt met zicht op kudde toch weleens prettig vinden.

Mensen die steeds paarden in en uit de wei halen waardoor de orde steeds opnieuw gedaan moet worden. Inclusief jezelf paard uit wei opnieuw status bepaal. Of er komt paard bij of af weer stress bekende weg komt niet terug verhuis.

Niet elk paard heeft van zijn kudde imgangs normen geleerd of wat hij wel en niet kan eten buiten. Dit omdat wij ze anders houden en fokken al jaren. Niet elk paard heeft nog volledig instinct wat goed voor hem is. Of normaal paarden gedrag is.
Waar het geboren is is al start en wat zijn mama wist en hoe lang hij daar bij mocht zijn om te leren en if hij in groep was gemixt toen. Telt allemaal.

De plaats van de schuilstal, inloop stal geeft in paarden ogen geen veilig gevoel. Dit kan door omgeving komen maar ook omdat ze geen overzicht in stal hebben of klem gelopen kunnen worden ander paard. Staan ze niet rustig.

Paard kan niet kiezen met wie hij staat in wei dat doen wij voor ze dus moeten ze doen met wie ze zijn. Kan niet ieder paard tegen. Is met op stal ook sommige paarden staan niet graag naast elkaar op stal .

Kan er nog paar noemen waarom het niet werkt om paard buiten te houden.

Dat is het meest voorkomend problemen in ons buiten houdt systeem paard

Wil je ze goed buiten houden is het een flinke puzzel welke paarden samen enz. En als niet klikt lijdt het paard ook. Enz enz

Merk het thuis zelf leven hier 4 totaal verschillende paarden samen. Kom dagje kijken en je weet hoe vaak je aan het werk mag om het leuk te houden. Maar zij hebben ook inloopstal en schuilstal met winter stro in. En 2,5 hectare met echt niet alleen gras maar ook boom en ligt niet gelijk. Dichterbij natuur kan ik niet komen. Toch blijft het paarden in oog houden hoe ze gaan per paard per maand.

En zo zie je.. het is op stal of buiten een behoorlijke beheer omdat we niet anders meer kunnen op ons postzegel land met hekken en regels. Dus kijk per paard dier waar het gelukkig van wordt. Dat is het uitgangspunt en waar je keuzes op maakt.

De laatste komt uit Frankrijk en dan ook echt uit delta. Die had het hier begin moeilijk met hem om wei
Laatst bijgewerkt door Almighty op 16-09-19 19:21, in het totaal 5 keer bewerkt

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 19:03

Ik zeg het nog maar een keer, niemand hier heeft een wild paard, iedereen heeft de gedomesticeerde versie daarvan. Net als onze honden, zijn geen wolven, ze stammen er wel vanaf, maar zijn heel ver verwijderd van hun wilde staat en liggen erg graag op de bank. De werkelijke natuurlijke wereld van een wild paard kunnen wij ze ook onmogelijk bieden. Paddock paradise is hartstikke leuk, leuker dan op zo'n lege lap polderweiland staan, maar zelfs mijn ijslanders vonden het lekker toen ze een lekkere box hadden, beetje rondhobbelen en dan lekker dak boven je hoofd met een dikke laag stro. We hebben geen wilde paarden mensen, echt niet...

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 19:10

Humpiedumpie schreef:
Ik vraag me dan af hoe het komt dat het paard dan zo graag van zijn instinct wil afwijken..
Stond het paard alleen of met 1 of in een hele kudde? In een gemengde kudde? En op de huidige stal dan? Als het paard buiten komt hoe staat ze dan?
Was en is er een schuilstal aanwezig?
Kan het zijn dat hij liever maar met 1 of 2 andere paarden staat? En welk geslacht heeft de voorkeur?
Wat werd en wordt er gevoerd? Nu en toen? Wordt er op stal brok gegeven?
Wordt het paard ergens voor gebruikt? Wordt het gereden of krijgt het op een andere manier beweging nu en op je vorige stal? En hoe ging dat? Merk je daar nu ook verschil mee?
Er zijn heel veel verschillende factoren waarom een paard zou kunnen doen zoals hij doet..
Blijf goed kijken naar je paard.. Jij kent haar het beste..
Dit zijn een aantal vragen die zo in mij opkomen na het horen van jouw verhaal.. Ergens is het vreemd dat een paard niet tevreden is met de keuze die het dichtst bij haar natuur ligt toch?

Paarden zijn gedomesticeerd anno nu. De gemiddeld hedendaagse hond maak je ook niet blij met dag en nacht buiten.
Vind het al een enorme vooruitgang dat hedendaagse paarden naast het rijden een dagdeel de wei op kunnen.
We moeten in Nederland roeien met de riemen die we hebben. Het is hier geen Montana waar men de paarden op een gigantische oppervlakte vrij rond kan laten lopen tussen de arbeid door.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 19:19

Maar lichamelijk is het paard niet gedomesticeerd. Dat lijf werkt net zoals een wild paard.
Een wild paard is bv al 16 uur per dag bezig met eten zoeken. Dan lijkt mij de conclusie dat 20 uur in een box stilstaan gewoon niet gezond kan zijn.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 19:28

Ik vind zelf 4 uur wel krap aan. Maar wilde de paarden toen ze aan huis stonden dag en nacht buiten hebben staan. Met beschutting van de bomen.
Vooral onze nieuwe Shetlander gaf duidelijk aan het even af kunnen zonderen in eigen box met eigen voer en water veel fijner te vinden.
Vandaar dat ze nu voor de nacht apart binnen staan.