Je paard op een Sportstal waarom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 15:46

Wiwabalia schreef:
Ik vind het jammer dat er zo weinig van allebei de werelden is, een op en top paardvriendelijke stal waar de paarden grote gedeelte's buitenlopen in groepsverband, met onbeperkt goed hooi maar wel met moderne faciliteiten en een volpension service.

Op de een of andre manier klinkt dat heel mooi. Het beste van 2 werelden.
Al ben ik dik tevreden met mijn stalletje waar verder weinig voor de ruiter is zoals een kantine en dat soort dingen.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 15:57

Kantine hoeft van mij niet. Maar als je een paar honderden euro's neerlegt voor een plek per maand is een goed accomodatie (rijbak/longeerbak/wasplaats met goede bodem (achterberg?) die ons weer in de winter enigzinds aankan) lijkt me toch geen onredelijke eis?

Maar mijn ervaring is: OF het is op en top luxe maar de paarden mogen enkel 20 minuten in de stapmolen OF het is paardvriendelijk/veel buiten en er is nauwlijks accomodatie voor de ruiter en in de winter is alles blub.
Laatst bijgewerkt door Wiwabalia op 29-08-19 16:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 16:01

Wiwabalia schreef:
Nikass schreef:
Er is simpelweg veel te weinig aanbod van goede, paard- en ruitervriendelijke stallen. En dan kijk ik nog niet eens naar de prijs.
Mensen die hier roepen dat het wel te vinden is als je maar lang genoeg zoekt, dat is gewoon niet waar. :n
Ik ken zeker de mensen die de stal uitkiezen op de gezellige kantine, maar ook de mensen die proberen tussen het beroerde aanbod de minst slechte optie te kiezen.

Is denk ik ook geredeneerd vanuit andere normen en waarde/wensen.

De één vind een half uur de max. reistijd voor een pensionstal, de ander rijdt rustig 250 km maar kiest ervoor om 2 of 3 keer per week te gaan. Wat overigens beide prima is, maar degene die bereid is om 250 km enkele reis te rijden, heeft natuurlijk veel meer keus als iemand die zijn/haar paard dichtbij wilt hebben.

Echter ben ik het met je eens, maar ik durf ook toe te geven dat ik tot de groep behoor die zijn paard dichtbij wil hebben, hierdoor is mijn keuze alleen wel beperkter. :j

Ja normen en waarden, maar ook mogelijkheden.
Ik heb bijvoorbeeld geen rijbewijs. En probeer dan nog maar eens ergens te komen -O-

En herkenbaar wat je zegt wat betreft OF OF.
Een stal zonder toilet of stromend water tja sorry dat vind ik erg onder de maat. En niet elk paard is geschikt voor 24/7 groepshuisvesting. Dat wil er ook bij veel mensen niet in.

NienkeV1994

Re: Je paard op een Sportstal waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 16:02

Een toilet mis ik bij ons ook wel ja :Y)

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 16:14

Nikass schreef:
Er is simpelweg veel te weinig aanbod van goede, paard- en ruitervriendelijke stallen. En dan kijk ik nog niet eens naar de prijs.
Mensen die hier roepen dat het wel te vinden is als je maar lang genoeg zoekt, dat is gewoon niet waar. :n
Ik ken zeker de mensen die de stal uitkiezen op de gezellige kantine, maar ook de mensen die proberen tussen het beroerde aanbod de minst slechte optie te kiezen.

Ik denk dat we dat als consumenten ook wel zelf aansturen. Simpelweg om het volgende: trainingsfaciliteiten staan vaak boven vrije uitloop. En dan heb ik het nog geen eens over een luxe binnenbak oid.

Maar ben jij stalhouder, dan weet je dat je je stallen wel vol krijgt met een bak, wasplaats en longeerring maar geen of zeer beperkte vrije uitloop in de winter. Ga je als stalhouder eerst investeren in uitloopruimte die in de winter droog blijft en schuilplaatsen, maar mis je een rijbak dan staan de meeste mensen met paarden niet in de rij.
Dan vind ik het niet gek dat mensen die hun brood ermee moeten verdienen de uren (comfortabel) buiten niet op de eerste rang hebben staan. Jammer vind ik het wel, maar ze zullen toch ook helemaal gek zijn als ze dat doen.

Ik ben dus wel zo'n mafketel die nu de rijbak heeft opgegeven voor mooie buitengang met goed ruwvoer en degelijke schuilmogelijkheden. Die rijbak mis ik natuurlijk wel, maar heb er geen spijt van. De dieren hebben het er fijn, ook in alle uren die ik er niet ben, en ik vind het ook prettig om het eindeloze op stal staan niet te financieren. Misschien komt het ooit wel dat ik deze manier van paarden houden kan combineren met faciliteiten, maar dat is inderdaad of lastig te vinden of de portemonnee kan er flink voor open.
Dat is wel een keuze die je zelf moet willen maken, als (wedstrijd) rijden je lust en leven is dan moet je misschien accepteren dat je trainingsfaciliteiten op de eerste prioriteit hebt staan. Dat is ook niet aan mij om daar over te oordelen, ik hou met bezig met hoe ik mijn beesten wil houden en wat iedereen doet moeten ze zelf weten. Maar, zolang de hoeveelheid faciliteiten voor de mens als eerste prioriteit heeft dan is het wel een beetje scheef om af te geven op de stalhouders die imo alleen aan de vraag voldoen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 17:03

mooney schreef:
Dat is wel een keuze die je zelf moet willen maken, als (wedstrijd) rijden je lust en leven is dan moet je misschien accepteren dat je trainingsfaciliteiten op de eerste prioriteit hebt staan. Dat is ook niet aan mij om daar over te oordelen, ik hou met bezig met hoe ik mijn beesten wil houden en wat iedereen doet moeten ze zelf weten. Maar, zolang de hoeveelheid faciliteiten voor de mens als eerste prioriteit heeft dan is het wel een beetje scheef om af te geven op de stalhouders die imo alleen aan de vraag voldoen.

Zo sta ik er ook in. Het is niet de manier hoe ik mijn paard wil zien staan. Ik heb echter geen moreel superioriteitsgevoel om een ander die wel die keuze maakt af te kraken.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 19:07

Ik kan me er wel aan ergeren, eerlijk gezegd.
Ik vraag me dan gewoon af waarom je paarden hebt, als je ze niet gewoon kan/wilt geven wat ze nodig hebben (en dat is geen solarium en een stapmolen :D)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 19:27

Shaggy dat herken ik wel, echter kan een ander er andere normen op na houden. Dat paarden vrije beweging nodig hebben zijn we het (hier) allemaal wel over eens, maar er zitten natuurlijk een hoop gradaties tussen.

Ik zie ook nog veel paarden die weliswaar 24/7 buiten staan, maar ook niet comfortabel zijn, doordat ze te dik zijn, mok hebben, hoefbevangen, draadwonden of noem maar op. Een paard goed houden is een kostbare hobby en vereist kennis van zaken.
Dat valt niet altijd mee.

Mooney ik weet niet of het op mij sloeg: ik geef niet af op stalhouders. Maar ik ben van mening dat er weinig aanbod is, aan wie dat dan ook moge liggen. Ik acht mezelf er niet schuldig aan. ;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 19:48

Ik vind wel dat er een wettelijke standaard mag komen over minimum boxmaat plus uitloop oppervlakte per paard en aantal uren vrije uitloop, contact met soortgenoten etc.

Net zoals in de rest van de bedrijfsmatige dierhouderij.

En dan niet die flauwekul van 30 of 60 minuten per dag vrije beweging en verder alleen gecontroleerde beweging. Een hamster houd je toch ook niet in een broodtrommel? En dat is nog meer ruimte in verhouding dan een paard in een stal.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 19:49

Mee eens, alleen hoe controleer je dat?

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 20:00

Gewoon langs gaan, boxmaten en buitenverblijven e.d.zijn makkelijk te controleren. Als de voorzieningen er zijn, worden ze waarschijnlijk ook wel gebruikt. Je ziet snel genoeg hoe de vork in de steel zit. Ik ben ook helemaal voor.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 20:08

Ik bedoelde meer hoe controleer je de uren buiten?

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 20:12

Nikass schreef:

Neem aan dat als de faciliteiten er zijn en je als controleur langs komt, je snel genoeg ziet of paarden buiten komen of niet. Als bijna alles op stal staat en een paar op de paddock omdat er ook maar een paar paddocks zijn, weet je genoeg.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 20:24

knijntje06 schreef:
.....
maarja.. dan kan ik wel me richten op de sport en wedstrijden gaan rijden.
maar ja wat was jou reden om naar een sportstal te gaan? en hoe zorgen jullie er voor dat jullie paarden buiten komen?

Waarom zou je je op een andere stal niet op wedstrijden kunnen richten?
Misschien niet echt te vergelijken, want wij hebben de paarden thuis.
Maar alles loopt minstens 12 uur buiten en er wordt gefokt maar zeker ook gesport.

Als je een bak hebt, springmateriaal en een maatje (want ik vind ook dat het leuker is met een gelijkgestemde erbij) kun je toch prima wedstrijden rijden? Wij hebben dat allemaal en ook een goede juf die regelmatig les komt geven. Af en toe rijden we bij haar thuis omdat ze een heel parcours heeft staan. Volgens mij is zoiets ook te realiseren op een stal die verder misschien niet heel erg sportgericht is...

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 20:30

joyce B schreef:
Ik vind wel dat er een wettelijke standaard mag komen over minimum boxmaat plus uitloop oppervlakte per paard en aantal uren vrije uitloop, contact met soortgenoten etc.

Net zoals in de rest van de bedrijfsmatige dierhouderij.

En dan niet die flauwekul van 30 of 60 minuten per dag vrije beweging en verder alleen gecontroleerde beweging. Een hamster houd je toch ook niet in een broodtrommel? En dat is nog meer ruimte in verhouding dan een paard in een stal.

En vind dat er ook regels moeten komen voor de mensen die paarden 24/7 buiten houden zonder schuilstal. Ik vind een paar bomen als een schuilmogelijkheid een dooddoener. Net zoals ik vind dat een pasrd of pony ten alle tijde een droge pkek moet hebben om te kunnen liggen als ze dat zouden willen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 20:39

Precies. En prikkeldraad verbieden. En paarden die alleen staan zonder zicht op andere paarden.
Kan half Oost Nederland nog ff aan de bak ;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 20:41

Nikass schreef:

Je kunt beginnen met bij het afgeven van vergunningen te eisen dat er voldoende paddocks zijn met voldoende grootte om alle paarden minimaal bijvoorbeeld 4 uur per dag buiten te zetten. Dat zou men in een bedrijfsplan aan kunnen geven.

Stallen met heel veel paarden op heel weinig oppervlak lukt dan al niet meer. Verder zouden net als bij de veehouderij geregelde controles gehouden kunnen worden.

Bij de dierhouderij moet men allerlei logboeken bij houden. Een buitenzet rooster met namen van de paarden, paddock nummers en tijden zou al heel wat zijn en dan steekproefsgewijs controleren?

Bij groepshuisvesting is het makkelijk.

Bij stallen met eigen uitloop of de deur ook open staat etc.

Bij maneges heb je het lesrooster en kan vrije beweging ook ingeroosterd worden. Als er een groepspaddock met inloopstal is zou je dan ook juist in de nacht los kunnen laten en overdag voor de lessen naar binnen en einde van de dag na de lessen weer naar buiten. Dan zijn de paddocks overdag vrij voor pensionpaarden.

Er zijn wel maneges waar de paarden in de nacht in de binnenbak los mogen. Lijkt me alleen wat onhandig met voeren. En met luxe bodems geen succes. En elke ochtend uitmesten en weer slepen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 20:44

Bij paarden aan huis?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 20:54

Argument van ex-pensionklante die overwoog naar n sportstal te gaan: "dan heb ik geen probleem om m'n paard te vangen in de wei".

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 21:06

Ik zou zelf verder zoeken en mijn paard niet op een stal zetten waar meer luxe voor mij is, dan dat de basis behoeftes van vrije beweging er niet zijn.
Maar goed mijn paard zou echt dood ongelukkig zijn.
En nee ik hoef dr niet het jaar rond 24/7 buiten, met de winter gaat ze gewoon lekker met de nacht op stal.
Ondanks we gewoon op een pensionstal staan met een goede bak, roundpen, hele grote paddock met schuilstal en weide's waar ze het jaar rond oplopen, nagenoeg onbeperkt ruwvoer (wordt afgestemd op de behoeftes van de paarden, bij rijk gras een wat armer hooi en omgekeerd).
We kunnen vrij gebruik maken van spring materiaal, wat we af en toe ook doen, gaat mijn dochter naar elders voor springles. Dit is om de week en prima te doen. Soms gaan we de andere week springen hier in het bos, soms thuis en soms slaan we gewoon een weekje over.

Er zijn genoeg verenigingen met goede springlessen op een wat hoger niveau.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 21:30

In mijn beleving is een sportstal een stal waarbij er op het hoogste niveau wordt gesport, daar kun je vaak helemaal niet in pension staan. Overigens komen die paarden juist heel vaak en veel naar buiten.

Je doelt denk ik op een pensionstal met veel trainings faciliteiten, dat is wat anders dan een sportstal.

Het is heel simpel, een ieder heeft zijn eigen principe van het houden van paarden en je moet ergens gaan staan wat voor jou prettig is. En wat bij jouw paard past. De ene gedijt goed bij veel buiten, de ander juist niet.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 21:52

Benzz schreef:
De ene gedijt goed bij veel buiten, de ander juist niet.

Tja, en hier gaat het mis. Mensen denken voor zichzelf en aan zichzelf, niet aan het paard. Terwijl het paard daar woont.

En mensen die beweren dat hun paarden niet goed tegen veel buiten kunnen staan zijn even plat gezegd echt ontzettend stom. Doet me denken aan de slogan van Bever, past er wel mooi bij. :)

'Niet iedereen is een buitenmens, maar niemand is een binnenmens'

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 22:03

Shaggy09 schreef:
Benzz schreef:
De ene gedijt goed bij veel buiten, de ander juist niet.

Tja, en hier gaat het mis. Mensen denken voor zichzelf en aan zichzelf, niet aan het paard. Terwijl het paard daar woont.

En mensen die beweren dat hun paarden niet goed tegen veel buiten kunnen staan zijn even plat gezegd echt ontzettend stom. Doet me denken aan de slogan van Bever, past er wel mooi bij. :)

'Niet iedereen is een buitenmens, maar niemand is een binnenmens'

Het feit dat jij je niet kan verplaatsen maakt dat jij onzettend stom reageert. Er zijn gewoon paarden die zich veel veiliger in hun stal voelen, die zijn te vreden met 3 uur op de paddock/ wei, half uurtje molen en in de avond werken met hun baas.

Het andere paard vind het heerlijk om 24-7 buiten te staan. Per paard bekijken en kijken waar ze het beste bij gedijen. En dan is het ook nog per dag verschillend en per weersomstandigheid verschillend.

Wijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 22:04

Ik heb gehoord dat zelfs de topruiters maar een enkele keer springen per week. De rest wordt er gedressuurd, gelongeerd en buiten gereden.

Onze paarden staan op een fijne pensionstal. Komen zo'n 10 uur per dag buiten. Mooie grote buitenbak met goede bodem waar niet gesprongen mag worden, daarnaast een simpele bak waar dat wel mag.
Eens per week gaan we met de trailer naar springles, en eens per week zetten we zelf 2 hindernissen neer om wat te oefenen. Voor de rest dressuur of een buitenrit.
Dit gaat prima zo, daarnaast ieder weekend op wedstrijd.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 22:07

Jessix schreef:
In mijn omgeving zitten twee maneges met totaal geen weidegang of paddocks en daar betaal je de hoofdprijs. Ze hebben ook wat stallen voor pension. Mensen hier hebben het er blijkbaar voor over, want alles draait al jaren en wat ik er van kan zien ook wel goed.

Die hebben wij hier ook, en die staan vol, omdat we dicht bij duin en strand zitten en de mensen verder graag aan de bar zitten ipv stalwerk doen...
Er zijn sinds kort paddocks, en wat denk je... daar staan bijna nooit paarden in als ik er langs kom...

Er zijn hier ook wel sportstallen in de buurt waar paarden wel naar buiten kunnen maar die zijn er maar weinig en je betaalt er echt meer dan de hoofdprijs.
Meestal is het kiezen, of goede faciliteiten om te rijden of veel buiten voor je paard, het gaat zelden samen of het is onbetaalbaar...