Hoeveel staan jullie paarden nu echt buiten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoeveel komt jou paard buiten?

Altijd binnen
6 (0%)
0-2
10 (0%)
2-4
32 (2%)
4-8
124 (10%)
8-12
239 (19%)
12-16
100 (8%)
16-20
15 (1%)
20-24
32 (2%)
Altijd buiten
597 (49%)
Anders
47 (3%)

Totaal aantal stemmen: 1202

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 14:35

Manadeluca, die van mij liggen ook liever in de zandpaddock. Tenzij het dagenlang regent of heel koud is. Dan liggen ze binnen in het stro.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 14:38

24 uur buiten staan onze 2 paarden, hetzij op de wei hetzij op de paddock.

Op dit moment staat Polie alleen. Onze grote vriend Hercule is overleden onlangs. Over 2 weken gaat ze met een ander paard de groep in bij vrienden hier vlakbij, want wij gaan 2 weken op vakantie en komen dan hopelijk met een nieuw merens vriendje thuis. Voor haar kopen we, want alleen is niet goed ook al lijkt ze haar evenwicht terug gevonden te hebben, en ook voor ons.
Dus op dit moment bestaat onze "kudde", uit 2 mensen en 1 paardje. De mensen geven heel veel aandacht, waar Polie zichtbaar van geniet, maar dat is structureel natuurlijk niet goed of een oplossing.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 14:39

Hier 24/7 buiten op deels zand en deels weide in de zomer (min 5000 m2 open, totaal 2.5 Ha).

In de winter op 8000 m2 deels verhard en deels wei en 's nachts naar binnen.

Kudde van 5 d/e ponies.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 14:40

Zomers 24/7 buiten op een zeer schrale weide en 3 a 4x per dag bijvoer met hooi . Hij is IR en te dik dus geen onbeperkt meer. Als de wilgen gesnoeid zijn voer ik dat ook erbij. En een afgewaaide/gesnoeide populier gaat er ook wel in.

S'winters in de nacht op stal met een zak hooi en stro.
Overdag wisselen we af in de bak of op het erf achter de stal.

ik men nu weer 3x in de week een uurtje en vul de rest van de dagen met longeren, grondwerk of vrij.
Pownie is 21 en het hoeft allemaal niet meer zo.

Nu ik na jaren een stal heb waar de voeding goed is staat hij nu semi apart.(er is ook altijd wat -O- )
Ik heb afgelopen jaar een stuk of 5 andere stallen bezocht zonder succes. Eigenlijk wilde ik geen 2e paard meer maar de aanschaf van een shetlander begint wel wat serieuzer te worden. Of misschien iets in bruikleen. Maar dat moet ik nog even goed bespreken met de boer waar ik sta.

Met dit warme weer verhuizen we mijn paard even naar een stuk erf waar een paar bomen staan voor de schaduw...ook heel blij mee :)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 14:42

Smorgens rond 8 maar buiten savond na 18:00 naar binnen .
Stuk paddock met weide eraan vast in een koppel .
Snachts een box van 4x4 hoog in het stro

CathyTBP

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 14:44

Ik heb een (dikke ;) ) pony die recreatief word gereden en een paard die ik wedstrijdgericht train, in de zomer staan ze meestal 24/7 buiten. In de winter gaan ze 's nachts wel naar binnen en als het echt heel hard regent/onweert of er is een hittegolf, dan staan ze ook binnen.
Ze staan (ligt er een beetje aan hoeveel gras er in het land staat) in een weiland van iets minder dan een hectare en deze grenst aan een zandpaddock waar ze altijd lekker kunnen gaan liggen.

Risxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 14:45

Toen ik mijn pony nog had, ging ze rond 7-10 uur in de ochtend op de weide en tegen 20-22 uur 's avonds naar binnen. Samen met nog 1 paard. Dus op kortste dagen ongeveer 10 uur en op lange dagen ongeveer 15 uur :j De kortere dagen waren vooral in de winter, toen ze echt oud werd ging ze met heel koud weer wat eerder op stal. En met harde regen stond ze voor het hek te zeuren dat ze nu ECHT naar binnen moest :+

Hoe groot de weide was weet ik niet meer precies eigenlijk maar het was zeker geen klein stukje (stuk afgezet van koeienweide) + nog toegang tot de rijbak van 50x50.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 14:49

Mijn 26 jarige staat dagelijks van 9.00-18.30/19.00 uur op de een paddock van ongeveer 20x40 m. Samen met een maatje.
In de zomerperiode gaat de wei achter haar paddock open die ongeveer 20x50 is.

Ik rij haar puur recreatief, vooral veel dressuurmatig in de bak.

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 14:50

Mijn paard word alleen recreatief gereden.
In de zomer 24/7 op de wei met 2 andere op een stuk van ongeveer 2,5 hect.
In de winter gaat hij terug naar stal en staat ze van 8 tot 18:00 buiten in de paddock met zijn 3e.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 14:52

Buiten vanaf een uur of 9-10 in een grote paddock per 2 paarden tot 20u-21u.

In de zomer dezelfde uren op de grote wei (4 hectare) in een kudde van acht.

Alle paarden lopen hier wel een vorm van basissport.

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 14:53

24/7 met 2 schuilstallen (thuis met zijn 2'tjes, new forest en fjord), overdag staat alles open, dan kunnen ze in stal/paddock/bak/wei.
's Nachts kunnen ze alleen op in de stal/paddock/bak.

ElCamino

Re: Hoeveel staan jullie paarden nu echt buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 14:55

Ik sta in pension in het Gooi. Hier in de zomerperiode ( half april tot september afhankelijk van het weer) 09.00 -15.00 op de wei.
Rest van het jaar in de paddock van 11.00 tot 13.00 en van 17.00 tot 19.00 uur of langer.
Paard wil ik s nachts binnen, dan gaat hij ook liggen slapen en rustig eten. En ik voel me er gewoon beter bij dat hij dan binnen staat.

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 14:56

Interessant topic. Van april tot ongeveer oktober 24/7 met zo'n 8 a 10 andere paarden. In de winter staan de ook altijd buiten maakt niet uit welk weer het is. Vaak gaan te rond 8 a 9 naar buiten en tussen 17 a 18 uur weer naar binnen. Ze staan in een vaste groep met 7 paarden en altijd hooi.

vigo_is_lief

Het liefst 24/7 buiten, maar paard heeft last van jeuk en komt makkelijk aan, dus in de zomer zo vaak het lukt snachts op stal en overdag op de wei. Als het even niet uit komt mag hij 's nachts ook op de wei blijven.

In de winter gaan de groepen om de 2 uur naar buiten, van 9.00 tot 21.00. Regelen wij onderling op stal. Dus beiden groepen komen 6 uur buiten in de winter. Ze mogen bij ons niet eten in de paddock, dus vandaar 2 uur buiten en dan 2 uur binnen om te eten.

Dennis

Geen idee hoe veel ze binnen staan, maar wel 24/7 vrije uitloop.

Ze lopen in een paddock met open stallen en een paar uurtjes op het land.
Maar ze kunnen altijd terug naar de paddock en stal. Waterbakken hangen op stal dus ze lopen alleen daar voor al regelmatig naar binnen.

Zaterdag ochtend had ik les, maar de andere pony's stonden allemaal binnen omdat het al flink warm werd, pas toen ze het land op konden (paddock is zon, land is deels schaduw) kwamen ze de stallen uit.
Met slecht weer staan ze ook relatief veel binnen.

Het zijn echt prinsjes en prinsesjes geworden sinds we hier wonen :') , ook al staan ze heel regelmatig binnen vinden ze het allemaal verschrikkelijk als ik de deur dicht doe. Dus op gesloten staan ze eigenlijk nooit (alleen in geval van nood, ziek, zwak of zeer waardoor ze even niet in de groep kunnen).

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 14:58

24/7 buiten in kudde, momenteel zonder schuilstal maar wel natuurlijke beschutting van grote bomen.
Totale weide oppervlak weet ik niet. Gok zeker 2 hectare.

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 15:00

Met daglicht jaarrond buiten op weides in tweetallen, weides zijn per duo 1 hectare maar er lopen schapen bij. Bij teveel gras: meer schapen. Zon onder = op stal.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 15:01

24/7 buiten op een pp met 3 vriendjes. De mijne is wel met rij pensioen, de andere worden nog gereden. We hebben 2 schuilplekken en genoeg bomen. En een pad van grastegels is ideaal, altijd een droog pad voor de paarden en de kruiwagen ;)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 15:03

24/7 winters paddock van 15x15 en zomers de grote weide en de pony helaas paddock van 4x15 ivm hoefbevangenheid. Bij hitte (zoals vandaag) overdag op stal. En als de paddock te nat is om te liggen beiden snachts op stal. En helaas sinds afgelopen winter pony snachts op stal bij vriesweer.

Maar uitgangspunt 24/7

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 15:06

Ik heb altijd buiten aangevinkt omdat ze die keuze in principe hebben met een uitloopstal, paddock en paar uur per dag weidegang. Maar zeker de oudste merrie staat graag binnen in de stal. Als het regent staan 3 van de 4 direct binnen, stelletje watjes :')

Maar wee je gebeente als je de staldeur dichtdoet dan wil het hele spul ineens met alle geweld naar buiten :+

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 15:06

Mijn shet en kwpn staan de hele zomer 24/7 buiten, in een vaste kudde van 5 paarden/pony's. (Van mei tot oktober op een weiland van 1,5 hectare).
In de wintermaanden verhuist de kudde naar de voorweide (zandgrond dus altijd begaanbaar) van 7.00 tot 20.30 met onbeperkt hooi. Paarden gaan dan snachts op stal(3,5 x 8 meter per stal) en de 3 pony's gaan dan in de paddock met schuilstal..
Ik denk dat mijn dieren best tevreden zijn :D

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 15:15

Altijd buiten, althans; een inloop potstal met lang pad en een weiland er aan. Ze staat solo, maar kan aan alle kanten sociaal contact hebben en ook echt over de draad kriebelen.

Ze heeft samen gestaan met een merrie, maar die sloegen elkaar het licht uit de ogen vanwege voernijd, de andere merrie begon en mijne reageerde - was vervolgens de boosdoener volgens andere eigenaren. Naast elkaar gaat het echt prima en zijn ze de dikste vriendinnen :')

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 15:21

Denk helaas dat de poll niet representatief is, winter en zomer wil nog wel eens flink verschillen qua uren buiten. En denk niet dat veel mensen de winteruren dan gaan aangeven.

In de warme seizoenen staan ze 24/7 buiten, het koude deel van de herfst en de winter staan ze 16 uur per dag buiten (10 uur 's avonds naar binnen, voor 6 uur 's ochtends er weer uit). In alle gevallen is dat buitenstaan inclusief overkapping (bij slecht weer met extra open stal), stuk verharding, paddock en indien het niet te modderig is weidegang.
Mijn jongste heeft wel echt een hekel aan regen, dus een goede overkapping is voor mij belangrijk. Ze staan in een groepje van 3 (voorheen 5, maar nu 2 groepen ivm niet matchen) in pension bij een particulier. Ik zou mezelf profileren als serieuze recreant: ik heb trainingsfaciliteiten en wedstrijden afgeschoven om te kunnen voldoen aan mijn eisen aan dierwelzijn, maar mijn volwassen merrie train ik wel 5x per week indien mogelijk.

Anoniem

Re: Hoeveel staan jullie paarden nu echt buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 15:25

Winter een dagdeel overdag + savonds nog een uur. Totaal uurtje of 5/6. Zomer 0800-1900 ongeveer buiten en dan rij ik om 20.00 vaak.

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 15:26

Die van mij staan 24/7 buiten in een kleine paddock paradise aan huis. Ze zijn met z'n drietjes, en hebben zo'n 2500m² ter beschikking. Ze komen in de zomer ongeveer 1a2 u per dag op het gras, de rest van de dag met onbeperkt ruwvoer op de paddock & de track. Het gaat om 2 grote shetlanders (1 ruin van 6 en een merrie van 32) en een fjord, ook een ruin van 17.

Verder doen ze niet zo veel := Rijden doe ik niet meer, grondwerk vinden we wel leuk als we er zin in hebben & ze krijgen lekker veel aandacht in de vorm van knuffels, poetsbeurten & mij lastig vallen als ik uitmest en hooinetten opgang :))

Wij zitten op zandgrond & door het slim in de delen is ons stukje het hele jaar door prima te betreden en voor 80% moddervrij in de winter en herfst :D Ze kunnen ook altijd droog staan in de schuilstal of hoger op de bergjes :) !

Zo ziet het er bij ons uit:
Afbeelding