Pensionstal of paard aan huis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 23:37

Ik zou een week op iemand zijn huis en paarden gaan passen, dan kun je het zelf ervaren.
Voor mij was het voldoende om deze droom op te geven, trouwens, die vriendin van mij wil huis verkopen en onder geen enkele voorwaarde nog paarden aan huis.

Maar als ik lees hoeveel er bij zweren, zeg ik, probeer het uit.
Misschien ben jij iemand die erbij zweert, of misschien vind je zoals ik dat het teveel tijd en moeite kost.

superpony

Re: Pensionstal of paard aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 00:09

Het is volkomen persoonlijk.

Ik zit al mn hele leven in de paarden, heb in de paarden gewerkt en leef behoorlijk voor de paarden. Mijn man deelt de gekte inmiddels.

Ik heb op veel pensionstallen gestaan. Ook vanwege verhuizen binnen Nederland bijv en heb veel les gegeven, dus heb echt veel teveel stallen van binnen gezien. Hoe langer hoe meer, gingen pensionstallen me tegen staan. Het is nooit naar wens.
En ook al ken ik de andere kant goed qua werk, is het voor mij persoonlijk geen goede optie om in pension te staan.

En heel persoonlijk vind ik het niet overal zo gezellig en leuk allemaal onderling, dus dat mis ik echt niet.

Wij huren nu al enkele jaren een eigen plek. Wij betalen huur en verder is al het onderhoud voor ons. Dat wil zeggen dat we alle reparaties zelf doen, zelf hooi halen, de bak slepen en natuurlijk de dagelijkse verzorging hebben. Ik mest elke dag uit, vul het hooi etc.

Nu willen we ze al even aan huis en gaat dat als het lukt ook gebeuren.
Het voordeel voor ons is vooral dat we de klusjes beter kunnen verdelen. Nu moeten we er toch naartoe en alles doen als we er zijn of nog eens op en neer.
Er is daar verder niks, dus echt even zitten, wat drinken, een toilet is daar niet. Net als toezicht. Hele ernstige dingen zullen opvallen bij bewoners, maar verder geen paarden buren.

We hebben een track gemaakt en alles heel leuk, maar je kan het niet meenemen.

De verhuurders komen hun afspraken en beloftes niet na. Zodoende wordt er geen nieuwe zand gestort bijv. Hebben we veel overlast gehad van hun verbouwingen en ligt er nog rotzooi van hun bij ons stuk.

Bij jezelf ben je meer vrij alles in te delen zoals je dat zelf wilt.

Natuurlijk kan je niet zomaar op vakantie of een dagje weg, maar nu ook niet. Aan huis zou het zelf minder erg zijn om laat thuis te komen, want kunnen we er nog hooi neergooien of ze checken. Nu is het toch bij een ander thuis.
Omdat ze 24/7 rondlopen met onbeperkt hooi, gaan we weleens een dagje of avondje weg als er echt iets is, maar we hebben ook honden en katten en voor de honden iets verzinnen, vind ik eigenlijk 10x moeilijker.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 00:17

Inderdaad is het echt persoonlijk. Ik heb een aantal jaren paarden aan huis gehad. Mijn pensioenpony/grasmaaier zou ik zeker wel thuis willen. Maar rijpaarden 100% op een pensionstal. Thuis mis ik de motivatie om te trainen, heb ik echt een heel stuk minder plezier. Op stal is dat toch anders tussen alle anderen die ook lekker bezig zijn!

Als ik lees dat je nu al bang bent de gezelligheid te missen, ben ik bang dat dat ook gaat gebeuren.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 00:27

Maar dat is ook persoonlijk.

Thuis kan je zelf investeren in een goede bodem en goed onderhoud plegen, waar veel stallen weleens nalatig zijn daarin.
Je hebt geen last van spitsuur.......

Ik heb echt wel gehad dat ik mn dag/avond aanpaste om op een rustig moment te kunnen rijden. En niet omdat ik niet kan sturen........

Gezelligheid raak je niet kwijt als je een sociaal persoon bent. Ja, je ziet niet de mensen die je nu elke dag ziet. Maar ik heb prima contact met veel andere paarden mensen, je kan langs gaan etc.
Ik vind hoe mijn paarden 24/7/365 ergens wonen belangrijker dan dat ene uurtje rijden voor mij.