Paard zonder schuilplek op wei, met aankomende hitte?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: Paard zonder schuilplek op wei, met aankomende hitte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 12:14

ik heb onze torenventilator maar van de slaapkamer naar de stal verhuisd :D

Fendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 12:30

Chubby schreef:
Voor mij is het onvoorstelbaar dat mensen hun dier - of dat nu een hond, konijn, paard of koe is - zonder schaduwplek laten staan met deze temperaturen.

Ik sluit mij hier bij aan.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 13:11

Maar als je het aanbied en ze maken er geen gebruik van? Zit je met je goede gedrag....

Ik heb ze nu op stal staan. Ze was om 10 uur daar binnen al zeikes van het zweet dus niet ideaal maar iig uit de zon. Eigenlijk is binnen een no go ivm de luchtwegen. Maar goed, kiezen tussen 2 kwaden.

De partytent gebruikt ze dit jaar niet en er is verder geen schaduw. Dan moet ik voor haar kiezen. Daarbij is het logisch dat de paarden er niet steeds zelf onder gaan staan. Hun gras groeit er immers maar beperkt en eten moeten ze wel. Argument van ze gaan er niet in vind ik daarom ook lastig. Ik heb daarom gekozen voor stal omdat ze blijkbaar zelf niet 'snugger' genoeg is om de schaduw op te zoeken. Of

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 13:23

Afbeelding

Zo ik heb ze naar huis gehaald.
Heb ik ook rust.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 13:28

Eigenlijk verbaas ik mij erover hoe weinig groen er op weilanden staat.
Prachtige mooie weides zonder ook maar 1 boompje.
Plant een paar wilgen op een dotje en je hebt snel je eigen parasols
De koeien staan hier allemaal aan de kant van de bomenrij.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 13:38

Afbeelding
Hier gelukkig genoeg groen op de wei. Ze staan in de schaduw onder de bomen of in de luchtige schuilstal.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 13:41

Prachtig plekje!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 14:05

Tancreda4 schreef:
Maar als je het aanbied en ze maken er geen gebruik van? Zit je met je goede gedrag....

Ik heb ze nu op stal staan. Ze was om 10 uur daar binnen al zeikes van het zweet dus niet ideaal maar iig uit de zon. Eigenlijk is binnen een no go ivm de luchtwegen. Maar goed, kiezen tussen 2 kwaden.

De partytent gebruikt ze dit jaar niet en er is verder geen schaduw. Dan moet ik voor haar kiezen. Daarbij is het logisch dat de paarden er niet steeds zelf onder gaan staan. Hun gras groeit er immers maar beperkt en eten moeten ze wel. Argument van ze gaan er niet in vind ik daarom ook lastig. Ik heb daarom gekozen voor stal omdat ze blijkbaar zelf niet 'snugger' genoeg is om de schaduw op te zoeken. Of

Hier geven we daarom op zulke warme dagen ook gewoon hooi in de schaduw. Dan kunnen ze kiezen en zie je vaak dat ze even in de wei gaan bakken....eh grazen en dan weer een poos in de schaduw hooi eten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 14:35

In principe vind ik dat ze de keus moeten hebben en als ze dan in de zon blijven staan, zoeken ze het maar uit.

Wij hebben open stallen en veel schaduw van bomen. Onder 1 boom is het ook echt lekker en passen ze met z'n allen onder.

Ondanks dat, lag er gister eentje midden in de zon op het heetste plekje te pitten. Dat is maar kort en daarna kan hij weer voor schaduw kiezen natuurlijk.

Voorheen toen ze nog in pension stonden, had iik ook gevraagd de pension eigenaar ze rond 12 binnen te zetten. Dan deden wij ze rond 17uur weer naar buiten. Daar was een groot deel van de dag schaduw van de bomen, maar een aantal uren vrijwel niet.
Toen belde de pensioneigenaar of hij ze kon laten staan, want als er schaduw was achterin bij de bomen, stonden ze gewoon voor midden in de zon.
Tja, dan heb ik ze liever buiten.

In Nederland zijn de standaard weides niet echt geschikt voor paarden het hele jaar rond. Het gaat wel vrijwel altijd gewoon goed. Misschien wordt het wat warmer en we zijn wat wijzer, maar ik zie die van ons zich ook goed aanpassen. Lopen niet te rennen en ze staan ook niet te zweten verder.

Op stal is vaak ook niet ideaal. Zeker als je de enige bent, is dat niks voor het paardje. Dus of alles of een stel samen naar binnen ALS het daar ook echt koel is, of schaduw op de wei creeeren.. Er zijn ook mensen die daar bijv de pakken voordroog/kuil stapelen.

_Lina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-19 16:48

Hoi allemaal, ik ben net terug van stal.

Pff wat een gedoe... Toen ik aankwam stond mijn merrie als enige koudbloed van de kudde er echt wat bezweet bij aan haar borst.
Toen heb ik haar er af gehaald om haar even beter te bekijken. Ze is hiervoor nog maar 1x van de wei geweest in de drie maand dat ze er staat, dus ik merkte al gelijk dat ze het heel spannend vond. Op de weg naar de wasplaats bleef ze heel de tijd hinniken en af en toe stil staan omdat ze het natuurlijk niet begreep dat ze haar kudde moest achterlaten.
Ik heb haar vervolgens eerst even op stal gezet voor een kwartiertje om wat te bekomen. Want ze werd echt wat gestresseerd van dat alleen zijn en had schrik dat ze haar ging losttrekken of dergelijke.
Van zodra ze wat gekalmeerd was heb ik haar een 3 tal keer volledig afgespoeld. Hier genoot ze echt heel duidelijk van!
Vervolgens heeft ze nog een kwartiertje op stal gestaan maar ze bleef behoorlijk onrustig.
In de stal zelf had ik ook het gevoel dat het nog iets warmer was dan buiten...
Daarom heb ik dan maar de beslissing gemaakt haar terug naar haar kudde te brengen op de wei.
Buiten het zweten zag ze er wel gewoon oke uit. Geen overdreven ademhaling ofzo... Toen ze op de wei kwam had ze zelf nog genoeg energie om wat te gaan rennen met de kudde...
Het blijft een lastige situatie... Maar ik heb het gevoel dat dit het beste (van het slechtste) is voor haar...

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 16:54

Dat weet ik wel zeker! Echt die gaat over de flos alleen op stal met alle gevolgen van dien. En dan zal ze door alle stress juist over haar grenzen gaan en helemaal oververhit raken. Morgen gewoon weer lekker afspuiten. Meer kun je nu toch niet doen.

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 16:57

Meer kun je nu denk ik inderdaad niet doen. Beste optie hoor, voor ze straks gewond op stal staat of het daar alsnog superwarm krijgt als ze zich zo druk maakt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 17:02

Je hebt naar je paard gekeken en een beslissing gemaakt. Goed toch. Mss kun je wat water mee naar de wei nemen en het zweet afsponzen?

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 17:06

January schreef:
Chubby schreef:
Voor mij is het onvoorstelbaar dat mensen hun dier - of dat nu een hond, konijn, paard of koe is - zonder schaduwplek laten staan met deze temperaturen.

Ik sluit mij hier bij aan.

Ik ook.
Als er geen schaduw is, hebben ze niets te kiezen. En ik vind dat als je dieren wilt, er voor moet zorgen dat ze bij zulke hitte of júist enorm slecht weer kunnen schuilen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 17:17

Mocht het enige troost zijn. Ik ben vandaag een paar x wezen kijken en 1tje zweete lichtjes en de rest stond te eten in de volle zon 8)7 . Schaduw is met overvloed aan wezig

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 19:06

Alleen op stal kan echt niet. Zeker op die leeftijd zijn ze dat niet gewend en zal ze zich opwinden en het warmer hebben.

Er zijn wel opfok adressen die een mooiere weide hebben, dus je kan eens verder kijken als je er zo mee zit. De warmte zal nog vaker zijn.

Ik vind ook echt dat ze minimaal beschutting moeten hebben van bomen.

Maar zie ook bij ons dat ze met vliegendekens op, toch midden in de zon staan of liggen. Maar ze kunnen wel even afkoelen in de wind van de bomen. Hoevaak ze dat doen, weet ik niet.

Maar als ik kijk hoeveel op weides staat zonder enige beschutting en het gewoon altijd goed gaat, zeker bij de grote opfokkers, zou ik me er nu maar bij neerleggen.

En anders toch aandringen op een stapel balen of zonnedoeken?? Er zijn toch meer eigenaren van die paarden??