Kleine paddock voor de winter.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 16:57

meggiemeg schreef:
Nou Superpony als het aan onze fries ligt staat die de hele dag binnen, dat was hij zo gewend en hij heeft echt heel lang nodig gehad (ruim een jaar) om er aan te wennen dat ze hier de hele dag wel buiten staan. Heel soms merk je dat hij weer naar binnen wil na een uurtje buiten, maar helaas dat doen we dus niet. Ik had graag meer weide gehad om ze het hele jaar rond buiten op het gras gehad, maar die heb ik niet dus moet ik het doen met wat we hebben en ik denk dat ik het goed doe. Voor een ander is het wellicht niet goed genoeg en voor weer een ander is het mega omdat zij nog veel minder ruimte hebben dan ik voor de 2 paarden.

Onze paarden hebben 10 tm 20 jaar op stal gestaan en zijn allemaal gewend geraakt aan 24/7 buiten. Maar ze kunnen ook een stal in lopen. Dat doen ze ook, ze staan er alleen geen 10 uur achtereen zoals stal paarden.
Wei hebben alleen een snack wei. Ik vind gras niet zo belangrijk. Wel hele jaar rond onbeperkt goed hooi.

En ze staan na al die jaren zonder dekens. De quarters hebben echt een mega dun velletje, maar redden zich prima. Oudste is 26. Op tijd begin ik met bijvoeren van bietenpulp en wiesencobs voer ik wat op.

De merrie van 26 maakt nu wel wat vacht aan, maar haar zoon van 20 na 17jr op stal en dekens niet zo. Was afgelopen winter eerste keer zonder deken. Maakt amper wintervacht op het oog, maar het is wel degelijk wintervacht en echt koud is het niet geweest.

Zonder dekens is beter voor het onderlinge contact en ze worden niet zo vies als op stal, wanneer ze in hun eigen stront liggen.

Een pad van 2 meter zou ik bij die van ons ook breed zat vinden. Het is 3 tm 4 meter breed, maar er ligt een paadje in van 50cm denk ik. Ze snijden hartstikke af. En met gek doen rennen ze vrijwel altijd achter elkaar en niet snel naast elkaar. Ze weten ook precies wie weleens zijn of haar benen uitzwaait.

En nogmaals; voor een pad mooi droog en goed begaanbaar met de kruiwagen heb je mooie roosters.
Laatst bijgewerkt door superpony op 17-07-19 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 17:00

Ik denk dat ik ze gewoon ieder de helft van de dag in het stuk van 10x16 liet staan.Dat is al klein genoeg,en dan wisselen en de ander zijn benen in de bak even laat strekken en weer op stal.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 17:01

Vind de uitspraak van het moderne warmbloed paard en niet natuurlijk kunnen houden toch ook erg opvallend.. een warmbloed is ook gewoon een paard en die kan je ook gewoon prima "natuurlijk" houden.

Het is al enkele keren gevraagd maar kan je een een plattegrond tekenen even aanduiden hoe je de paddocks zou willen maken en wat de overige indeling is qua stallen, bak, weide? Dan kunnen we degelijk meedenken. Ik vermoed dat je nu denkt aan 2 paddocks zo vierkant mogelijk naast elkaar maar als de optie er is kan je ook ze juist in de lengte naast elkaar maken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 17:03

Lori schreef:
Vind de uitspraak van het moderne warmbloed paard en niet natuurlijk kunnen houden toch ook erg opvallend.. een warmbloed is ook gewoon een paard en die kan je ook gewoon prima "natuurlijk" houden.

Het is al enkele keren gevraagd maar kan je een een plattegrond tekenen even aanduiden hoe je de paddocks zou willen maken en wat de overige indeling is qua stallen, bak, weide? Dan kunnen we degelijk meedenken. Ik vermoed dat je nu denkt aan 2 paddocks zo vierkant mogelijk naast elkaar maar als de optie er is kan je ook ze juist in de lengte naast elkaar maken.

Hahaha, ja dat!! Het is een goede smoes voor de mens. Net als; maar het is een wedstrijd paard. Juist dan is vrije beweging zo belangrijk voor sterke spieren en botten en algehele gezondheid.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 20:44

Je hoeft je paard ook niet direct 24/7 in een natuur gebied te zetten, maar volgens mij is het algemeen bekend dat paarden behoefte hebben aan ruimte voor beweging, gezelschap van andere paarden en ruwvoer en water.

Natuurlijk heb je ook paarden die het liefst de hele dag bij de slowfeeder staan of paarden die graag weer naar binnen gaan. Maar als mens zijnde is het wel fijn als je ze dan de keuze geeft. (en dat het liefst een groot gedeelte van de dag) Dat jouw paard niet rondrent houdt nog niet in dat je hem de mogelijkheid moet onthouden. Ik houd ook niet van rennen, maar ik hoef ook niet opgesloten te worden op de w.c. :D ;)

superpony

Re: Kleine paddock voor de winter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 00:14

Dat!

En er is geen mens dat zijn of haar paarden 24/7 ziet. Ze bewegen veel meer dan je weet.

En bewegen is van essentieel belang. Niet alleen voor het lijf, maar ook de darmen/spijsvertering en daarmee algehele gezondheid. Die weer invloed heeft op bijv benen, hoeven, huid etc.

Mensen investeren wel in een goede bak, maar steigeren gelijk dat je in Nederland te natte grond hebt om paarden hele jaar rond buiten te houden. Dat is meten met 2 maten. Die bak wordt dus amper gebruikt. Ook belangrijk, want een goede bodem is echt belangrijk voor de benen en het lijf.
Maar paarden leven 24/7 ergens, dus dat zou de eerste prioriteit moeten zijn.

Het gaat hier om een jong paard die net start en een iets ouder paard. Juist dan is beweging echt heel belangrijk.
Zoals ik al zei; Mijn merrie liep toen ze 20 was stijf uit stal. Daarna 24/7 naar buiten en rent op haar 26e als een gek rond. De rest is 10, 20, 21 en 21. ( 12jr staat elders)

Mensen komen altijd met heel veel smoesjes, maar het grootste probleem is de mens en de wensen van het mens. Niet het paard.
Maar je moet altijd omstandigheden goed maken. Ik gooi ze niet 24/7 naar buiten op een postzegel met een bak hooi en red je maar. Of in de blubber.
Maar ga niet zeggen dat paarden op stal willen. Onze stallen staan open en ze mogen erin. Dat doen ze ook, maar ze gaan er ook weer uit en echt veel sneller dan een uur of 10.......

En ja allen ex stal paarden. Ook onze vorige en nieuwste....

Het kost alleen wel een investering, tijd en energie om het een beetje oke te hebben.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 09:36

Helemaal mee eens, superpony.

Plus, wat een b.sh. dat een moderne warmbloed niet gemaakt is om veel buiten te lopen. Zat moderne warmbloeds hier in de buurt die zomer en winter hele dagen lekker in de groep op de wei gaan. Krijg je sterke, gezonde, gelukkige paarden van.

Maar dat is waarschijnlijk weer 'typisch Bokt' :D