Paddock paradise voor ieder paard geschikt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 11:39

Sclimpre: Dat hangt er dus vanaf. Mijn haflinger wordt zielsgelukkig van gras. En moddervet. En daardoor ziek.
Hij eet ook graag hooi, wordt daar niet moddervet van en blijft daardoor gezond. En overigens ook gelukkig :))
Wat is dan voor hem het best passende welzijn?

Ik heb hem jarenlang ook op gras gehad (met strookbegrazing). Maar nu zo'n 2 jaar op hooi (aangevuld met vitamines, e.d.) en 1x per dag een gras-snack-moment op de wei van +/- 2 uur. Hij blijft eindelijk fatsoenlijk op gewicht en is nog steeds een blij ei.
Sterker nog, blijer en tevredener dan toen. Want toen stond hij met 1 ander paard, nu in een kudde. Hij eet, hij kliert, hij slaapt, hij scharrelt, hij rust, hij drinkt.

Voor mijn paard een duidelijk teken dat dit voor hem no. 1 welzijn is: kudde, paddocks, hooi, scharrelen, afwisseling, enz.

Het verschilt écht per paard. Je kunt niet voor ieder paard zeggen: dát is het beste of slechtste. Zo werkt het gewoon niet.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 11:43

rien10 schreef:
Geen afgesloten ruimte? Oh ja wel hoor. Ieder PP is een afgesloten ruimte. Of kan jouw paard zelf vrij rondlopen en de A2 op wandelen? Komt hij nergens een hek, een begrenzing tegen.

Ik denk dat je je roze bril even moet afzetten en realistisch naar de zaken moet kijken.

En wat is het betere alternatief? In een box? In een grasveld?

Als het gaat over keuzevrijheid, over autonomie, over zo passend bij de soort als mogelijk dan is een pp met de juiste randvoorwaarden voor de meeste gezonde paarden het beste alternatief.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 11:44

Zo zie je maar, ook hier is geen "regel". Je hebt helemaal gelijk Amanda, en toch kan ik me ook vinden in de opmerking over het woestijnlandschap. Het blijft kijken, afwegen. Dat maakt het misschien ook wel zo boeiend.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 11:44

Chubby schreef:
rien10 schreef:
Geen afgesloten ruimte? Oh ja wel hoor. Ieder PP is een afgesloten ruimte. Of kan jouw paard zelf vrij rondlopen en de A2 op wandelen? Komt hij nergens een hek, een begrenzing tegen.

Ik denk dat je je roze bril even moet afzetten en realistisch naar de zaken moet kijken.

En wat is het betere alternatief? In een box? In een grasveld?

Als het gaat over keuzevrijheid, over autonomie, over zo passend bij de soort als mogelijk dan is een pp met de juiste randvoorwaarden voor de meeste gezonde paarden het beste alternatief.

De emotie spreekt hier.
Ik heb het niet over beter of slechter. Ik heb het over feiten. Om een PP staat een hek.
Dat is geen emotie. Dat is een feit.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 11:50

Amanda schreef:
Sclimpre: Dat hangt er dus vanaf. Mijn haflinger wordt zielsgelukkig van gras. En moddervet. En daardoor ziek.
Hij eet ook graag hooi, wordt daar niet moddervet van en blijft daardoor gezond. En overigens ook gelukkig :))

Ik heb hem jarenlang ook op gras gehad (met strookbegrazing). Maar nu zo'n 2 jaar op hooi (aangevuld met vitamines, e.d.) en 1x per dag een gras-snack-moment op de wei van +/- 2 uur. Hij blijft eindelijk fatsoenlijk op gewicht en is nog steeds een blij ei.
Sterker nog, blijer en tevredener dan toen. Want toen stond hij met 1 ander paard, nu in een kudde. Hij eet, hij kliert, hij slaapt, hij scharrelt, hij rust, hij drinkt.

Voor mijn paard een duidelijk teken dat dit voor hem no. 1 welzijn is: kudde, paddocks, hooi, scharrelen, afwisseling, enz.

Het verschilt écht per paard. Je kunt niet voor ieder paard zeggen: dát is het beste of slechtste. Zo werkt het gewoon niet.

Idd naar elk paard afzonderlijk kijken. Als er medisch een probleem is dan is je keuze al beperkter. Maar ik heb de indruk dat 'op gras' vaak gelijkgesteld wordt met 'op rijk gras'. En zeker met strookbegrazing gaat je paard weinig bewegen en met weinig moeite veel voedsel binnenkrijgen. Ik heb de paarden veel liever op een schrale wei, zo groot mogelijk, zodat ze veel moeten 'werken' om hun buikje vol te krijgen. Dan heb je paarden die veel in beweging zijn en worden ze ook niet te dik.

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 11:51

Sclimpre schreef:
'Welzijn' is idd realistischer dan 'natuurlijk'.
Voor mij staat op n°1 van welzijn dat een paard kan grazen, en liefst op een zo groot mogelijke weide. Daar om vind ik de trend van PP's op zand en verharding zo erg. Als je daar filmpjes of foto's van ziet, zie je vooral verveling bij de paarden. Onze paarden gaan winter en zomer de weide in, in de winter 's nachts op stal. Op het eind van de winter staat er niet veel meer op de weide en dan merk je duidelijk aan de paarden dat ze zich vervelen. Ze eten hun hooi, gaan eens kijken op de weide en hangen dan verder maar wat rond. In de lente zijn ze helemaal blij als er terug wat te knabbelen valt op de wei. Ze worden dan ook veel verdraagzamer tegenover elkaar. Maar meer en meer paarden worden winter en zomer op zand en verharding gehouden, voor hen blijft het dan het hele jaar door 'winter'. Dat vind ik een zorgelijke trend.

Ik zie de paarden ook het liefst op de weide lekker in het gras, maar als dit niet mogelijk is?
En dan heb ik het over de gezondheid van je paard/pony? Denk aan de hb, ppid, ir gevallen?

Sclimpre

Re: Paddock paradise voor ieder paard geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 11:55

Paarden met een medisch probleem is een verhaal apart. Maar een gezond paard, en dat is gelukkig nog de meerderheid, hoeft niet gehouden worden op de manier zoals een ziek paard.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 11:58

dieseltje09 schreef:
Het valt of staat met het beleid, met goed beleid kan naar mijn mening elk paard(zonder medisch probleem of ernstige gedrags afwijking) op een PP.
Ik sta zelf ook op een PP achtige plek, dus met track, onbeperkt hooi met slowfeeder, grasland in de zomer etc. Ze staan hier in een clubjes van maximaal 7 paarden per track. En daarbij nog het liefste geselecteerd op karakter, koud/warmbloed en geslacht zodat er echt een fijne gebalanceerde rustige kudde ontstaat waar ieder paard met zijn/haar karakter kan aarde.

Een PP met 30 paarden op een te klein stuk met te weinig voerpunten geeft oorlog en logisch! Daar zal een onderdanige direct de sjaak bij zijn en dus invallen en uiteindelijk wegkwijnen.

Maar hoe realiseerbaar is de perfecte kudde? Als ik wil dat mijn paard voldoende ruwvoer kan eten moet er ontzettend veel beschikbaar zijn. Ze heeft namelijk onbeperkt nodig, maar heeft het minste te vertellen in de kudde. Je kan er dus alleen een maatje bijzetten die ook onbeperkt kan eten. Stel dan maar eens een groepje samen. Op een pensionstal kan je dat sowieso wel vergeten. Maar ook aan huis is dat niet eenvoudig.

Ik heb mijn paard liefst op een groot stuk land, met veel gras.
Maar mijn andere paarden kunnen dit niet aan, die krijgen dan veel te veel. Die balans in voeren lukt vrijwel niet met groepshuisvesting. Tenzij alle paarden hetzelfde nodig hebben of je ze meerdere uren per dag apart zet (maar in hoeverre heb je het dan nog over groepshuisvesting?)
Zelfde geldt overigens voor schuilmogelijkheden. Wil mijn paard met andere paarden in een schuilstal gaan staan, dan mag je een flinke ruimte per paard rekenen. Dit is meestal niet realiseerbaar.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 11:58

rien10 schreef:
De emotie spreekt hier.
Ik heb het niet over beter of slechter. Ik heb het over feiten. Om een PP staat een hek.

Waar wil je naar toe met je discussie?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 11:59

Sclimpre schreef:
Paarden met een medisch probleem is een verhaal apart. Maar een gezond paard, en dat is gelukkig nog de meerderheid, hoeft niet gehouden worden op de manier zoals een ziek paard.

Waarmee de openingsvraag "Paddock paradise voor ieder paard geschikt?" met "neen" beantwoord is.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 11:59

Chubby schreef:
rien10 schreef:
De emotie spreekt hier.

Waar wil je naar toe met je discussie?

Emotie van feiten scheiden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 12:01

Mijn paard is niet ziek. Mijn paard wordt ziek/moddervet van teveel gras. Dus ter voorkoming van. Wat bij veel koudbloeden en HB gevoelige paarden het geval is. Ze zíjn nog niet ziek, maar om dat te voorkomen is hooi beter dan het eenzijdige en smakelijke Nederlandse gras.

Hoog in het zaad geschoten gras doet het overigens beter dan te kort gras :j
Lang gras verzadigt eerder en is armer. Plus meer vezels, dikker en grover, dus stimuleert het kauwen dan weer meer en geeft een voller gevoel, plus het verteringsstelsel doet het er beter op. Het lopen wordt dan inderdaad weer minder. Dus voor beiden is weer wat te zeggen :D

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 12:16

Jeetje in 1 dag tijd 4 pagina's. Het houd de mensen dus wel bezig en men denkt erover na. :)

Persoonlijk vind ik het een mooi systeem waarin paarden gehouden worden dat dicht bij hun natuurlijke behoeftes komt. Mits goed uitgevoerd en ik denk daar daar nogal vaak de knoop zit die het doet slagen voor je paard of juist niet. Ik ben bij prive PP geweest waar ik echt nooit mijn paard zou neerzetten. Simpel omdat de hele opzet niet deugt.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-19 12:54

rien10 schreef:
Precies. Zo goed mogelijk doen voor het paard. Voor de een is dat 24/7 buiten. Voor de ander is dat veel buiten en soms op stal. En alles wat er tussen zit.
Blijf naar je paard kijken.

Mn pony stond wel 24/7 buiten en dat ging top. Maar Mn paard die staat al te beven als een rietje met een beetje regen. Ik merk dat de structuur van overdag buiten avond binnen hem beter doen..

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-19 13:07

Amanda schreef:

Nee maar jij kijkt hierin dus naar je paard. Je ziet wat hem gelukkig maakt. Mijn paard zou dus tegen die afwisseling niet kunnen. Hij staat nu op een paddock met een stuk zand en een stuk grasland waar hij kan grazen. In de slowfeeder heeft hij hooi, kan hij kiezen. Vaak begint hij met hooi eten in de ochtend. Rond 17 uur komt hij weer naar voren, want dan gaan ze maar binnen..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 13:12

En jij dus ook :j
Je voldoet aan zijn basisbehoefte en als je paard het op deze manier het beste doet, dan is het prima.

Dus kortweg, het antwoord op je vraag is: Nee.

Maar het lange antwoord is dus wel wat genuanceerder :D
Want stal is ook niet voor ieder paard geschikt. De combinatie stal/wei is ook niet voor ieder paard geschikt. Alleen weide is ook niet voor ieder paard geschikt.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-19 13:16

Amanda schreef:
Je voldoet aan zijn basisbehoefte en als je paard het op deze manier het beste doet, dan is het prima.

Want stal is ook niet voor ieder paard geschikt. De combinatie stal/wei is ook niet voor ieder paard geschikt. Alleen weide is ook niet voor ieder paard geschikt.

Misschien als t buiten zijn wat meer gewend is dat het anders wordt, maar voorlopig verwacht ik van niet. Ik merk na 12 uur dat hij graag naar binnen wilt zeker met slecht weer.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 13:51

Ik herhaal even mijn vragen:
1/ Wie heeft ervaring met een pp met merries en ruinen door elkaar heen en hoe gaat dat?
2/ Wie heeft ervaring met merries met veulens in een pp?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 13:53

Gizeppie schreef:
Amanda schreef:

Misschien als t buiten zijn wat meer gewend is dat het anders wordt, maar voorlopig verwacht ik van niet. Ik merk na 12 uur dat hij graag naar binnen wilt zeker met slecht weer.

maar heeft hij dan ook beschikking over een goede schuilstal?
ik kan me wel voorstellen dat een koukleum op een stukje kaal land na een aantal uur in de natte het wel gehad heeft.
Ik kan me niet voorstellen dat een paard die beschikking heeft over een goede tochtvrije schuilstal, een stuk verharding, een stuk zand en een weide, ook persé naar buiten wil (ofwel dat ze standaard na het binnenkomen brokjes krijgen, dan is dat gewoonte).
even los van de groepssamenstelling dan, ook in ideale omstandigheden, als je paard zich niet goed voelt in de groep is het ook om zeep.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 13:55

Gizeppie mijn paard heeft er ongeveer anderhalf jaar over gedaan om 24/7 buiten te kunnen staan. Wel een regendeken op als het hard of langdurig regent. Als ze in de winter geen gebruik maakt van de schuilstal dan moet ze snachts op stal.
De omstandigheden zijn dus wel erg van belang, maar je paard kan het dan echt wel weer leren. Maar gooi hem niet in het diepe. Mensen die zeggen dat het niet erg is als zijn haren overeind staan omdat hij het koud heeft... Wat een flauwekul, geef hem een deken.

Kendra: mijn ervaring is dat mijn merrie niet goed met ruinen samen kan staan. Uitzonderingen daargelaten. Mijn andere paarden kunnen wel gemengd staan.

Duhelo het is wel zaak om in de gaten te houden of het paard van de schuilstal gebruik maakt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 13:57

rien10 schreef:
Sclimpre schreef:

Waarmee de openingsvraag "Paddock paradise voor ieder paard geschikt?" met "neen" beantwoord is.

Vind ik niet. Volgens mij kan elk paard op een Paddock Paradise systeem. Simpelweg omdat dit in essentie niet meer is dan een looppad met wat "eilandjes" onderweg. De rest kan je invullen al naar gelang de behoeftes van je paard.

Je kan een PP hebben met 2 of met 50 of meer paarden.
Je kan een PP hebben met alleen maar zand en verharding, of met nauwelijks zand en verharding.
Je kan een PP hebben waar de paarden nauwelijks hooi eten, of waar ze alleen maar hooi eten.
Je kan een PP hebben waar de paarden nauwelijks schuilmogelijkheden tegen zon / regen / vervelende zeurpaarden hebben, maar je kan ook een PP hebben waarbij voor ieder paard genoeg ruimte en vrijheid is om de hele dag comfortabel in de stal te hangen, als 'ie dat graag wil.

Dus die opmerkingen van: een PP is niet geschikt voor mijn paard want...en dan volgt er iets dat je prima op kan lossen binnen een PP perceel... dat vind ik raar.

Al die redenen waarom het niet zou werken hebben an sich niks te maken met of er nu wel of niet een track over je perceel loopt. Dat zijn allemaal randvoorwaarden. Die track an sich moet voor geen enkel paard een probleem zijn: de rest van de inrichting en beleid kan dat wel zijn natuurlijk :j

Maar om dan het hele PP idee af te serveren dat slaat nergens op. Want een aanpassing ervan zou wel gewoon prima kunnen werken bij al die paarden :j

Ruimer, meer / betere schuilplekken, ander voerbeleid, minder paarden.. enz. en daar heb je dan een oplossing, óók binnen het PP systeem. Ik durf echt te stellen dat elk individueel paard op 1 of andere manier binnen 1 of andere opzet van een PP te houden is. Omdat het in de basis niks meer is dan een perceel met een track. En de rest is vrije invulling :j

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 14:02

Helemaal eens met Pmarena!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 14:03

Nikass schreef:
Duhelo het is wel zaak om in de gaten te houden of het paard van de schuilstal gebruik maakt.

tuurlijk! mijn reactie was ook eerder op het feit dat het paard na 12 uur buiten graag weer naar binnen wil.
Als het "binnen staan" zijn wens is, dan zal die gebruik maken van een schuilstal, als er een goede en voor hem veilige stal aanwezig is.
Als echter alle faciliteiten er zijn, dan is het "binnen willen" vaak eerder een respons op het feit dat ze binnen bv brokje krijgen.
Bij dergelijke paarden zou ik graag de reactie zien als er aan hun binnenstal bv een paddock gekoppeld wordt. Of ze dan ook effectief in hun box blijven staan, of toch gaan variëren tussen box en paddock.

Uiteraard moet je ze in de gaten houden. Ik heb er zelf drie, mijn ouwetje kan niet meer goed tegen natte + koude, die krijgt dus lekker een deken op want die weigert de stal te gebruiken en en blijft buiten hangen. Mijn 10 jarige is hard voor weer en wind, die krijgt enkel dekens op als ze geschoren is. EN de 5 jarige spanjaard is ook wel een beetje een koukleum met een dun velletje, die krijgt bij bar weer ook een gevoerd dekentje op.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 14:11

Kendra schreef:
Ik herhaal even mijn vragen:
1/ Wie heeft ervaring met een pp met merries en ruinen door elkaar heen en hoe gaat dat?
2/ Wie heeft ervaring met merries met veulens in een pp?

Bij ons op de PP lopen momenteel 4 ruinen (waarvan 1 lang hengst is geweest en in een kudde ook veulens heeft verwekt) en 7 merries. In één kudde dus.

Met zo'n "dominante" ruin in een relatief kleine kudde op een perceel van netto 1 ha kun je niet meer dominante ruinen hebben. Alhoewel een andere ruin (shet) ook best mans is. Ze hebben het met elkaar op een akkoordje gegooid en delen de merries.

De andere ruinen zijn samen de "vrijgezellen".

De dominante ruin heeft 2 aanbidsters, waarvan hij er eentje wel eens dekt. De andere merries zijn hooguit tijdens hun hengstigheid enigszins geïnteresseerd in hem, maar zijn daarbuiten ook "vrijgezel" en worden niet gedekt.

We hebben eerder een andere jonge ruin in de kudde gehad. Die dekte een aantal merries, maar was daar niet zo handig in. Die hebben we uiteindelijk gevraagd een andere plek te zoeken.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-19 14:33

@Duhelo,

Overdag heeft het paard beschutting onder de bomen, stuk zand en een stuk gras en ook een slowfeeder om eventueel hooi uit te kunnen eten. Dus nee het paard heeft geen schuilstal. Maar een tocht vrije schuilstal bestaat bijna niet.

Het klopt idd dat mijn paard brok krijgt bij binnenkomst en een mega bult hooi. Mijn paard heeft nooit geleerd om te functioneren in een groep. Dat krijg je met hengsten.. Ik heb geluk als het goed gaat in een koppel ruinen.. Maar bij merries is al geen optie, want die dekt hij.

Kort om het is een ingewikkeld paard, die houdt van structuur en selectief samengesteld moet worden in een een koppel. Een grote kudde zal nooit kunnen, omdat hij gaat dekken en daarbij alles aan de hens slaat.. Hij 'kent' het niet en weet niet hoe hij zich moet gedragen daarin. Hij wordt dan een gevaar voor andere, maar ook voor zichzelf.