Opzeg van weidehuur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Haarbal

Re: Opzeg van weidehuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 13:08

Ik zou eens met je nieuwe stalhouder overleggen. Wellicht heeft die een paar paardjes die er tot juni de boel wel mooi kaal kunnen houden, of wil hij wel een keer hooien. Maar ik was niet zomaar akkoord gegaan met deze verhuurder, aan mij had ze echt een verkeerde! Desnoods liet ik een buurman er een koppel schapen opjagen (das zelfs nog goed voor de grasmat en de eventuele wormen ook...)!

Marriefloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 13:13

bieke86 schreef:
Iemand nog interesse in het vervolg? Mijn man is gisteren

De dag voordien had ik haar gevraagd of ze gisterenavond thuis was, ze liet me weten dat zowel zij als haar man niet thuis waren.

Ik quote een klein stukje. Als ik het goed begrijp gaf verhuurder aan niet thuis te zijn die avond. Heb ik dat goed? Ik zal het persoonlijk ook niet prettig vinden als je dan komt. Ongeacht of het klopt dat ze wel / niet thuis was. Misschien even weg geweest.

Nog terugkomend op je openingspost. Daarin staat dat het onderhoud voor kosten huurder zijn. Geplaatst deurtje of dakgoot weghalen vind ik persoonlijk ' kinderachtig '. Als je naar mijn inzien dat had laten zitten, mest had opgeruimd had verhuurder misschien prima gevonden. Het komt op mij over dat ze ivm deze dingen niet prettig meer meewerkt. Weet natuurlijk niet wat er verder is voorgevallen.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 13:22

Ik geef jou man helemaal gelijk, ze werkt nu expres tegen..

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 13:30

Ik zou je man ook volgen ondanks de quote van hierboven van klaar te zijn als contract wordt beëindigt.
Maar je contract loopt nog tot dat aan de zomer... dus ik zelf denk ook dat ze er niets mee kan.

sita12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 13:47

Ik ben ook hoogzwanger maar zou dit toch ook niet zomaar laten gebeuren.

Huurder geeft netjes aan de huur op te zeggen per eind Juni 2019, met de optie mocht de verhuurder eerder iemand vinden ze de openstaande huur verrekenen dan wel terug storten.
Nu komt de verhuurder op zeer korte termijn per sms aan met een nieuwe huurder. Dat is heel fijn voor haar maar ze met de huidige huurder wel redelijkerwijs de tijd geven de wei in orde te brengen.

De afspraak is zodat er gelijk paarden in kunnen; nu hebben TS haar paarden daar altijd gestaan dus in hoe verre is de wei niet in orde? 1 rotte paal betekend niet altijd dat er geen paarden in kunnen staan.
de goot en het deurtje had ik dan persoonlijk wel weer laten staan.
Verder zou ik zorgen dat alle draden dicht zijn, en alle mest weg is.

Dat de verhuurder op zo'n korte termijn nieuwe huurders vind is heel fijn echter kan/mag men niet "eisen" dat alles binnen 2 dagen geregeld wordt.
Ook is er dan nog het feit dat er altijd verschillende meningen zijn over wat "in orde is". In principe is het zo dat als je iets huurt het onderhoud ten tijden van huren voor de huurder vallen, en het gehuurde bij opzegging van het contract in "oude"staat terug gebracht dient te worden. Dus in staat om er gelijk paarden op te zetten in dit geval.

Ik zou persoonlijk dan ook de weide gewoon tot eind Juni aanhouden. Oke, je loopt 185 euro mis maar so be it. Verder zorg je dat de goot en het deurtje terug hangen en dat de draad overal netjes dicht is.
De weide vrij van mest is, en dus in orde voor het plaatsen van een paard. Wellicht een paard van een bekende zolang daar stallen?
Dit brengt wel een stuk rust mee voor je zelf.
Op haar "eisen"wat jij nog moet doen aan de weide zou ik niet ingaan. Het gaat erom dat de weide in orde moet zijn om direct een paard op te plaatsen. Dit houd in als de hoekpaal goed genoeg is om de draad er aan te bevestigen en niet bij een zuchtje wind eraf waait dit voldoende is.
bij ons staan er ook een aantal hoekpalen waarvan we zo iets hebben ze zouden vervangen moeten worden, maar voldoen voor nu nog prima. Pas als ze echt breken gaan we ze vervangen.

Mijn gevoel zegt dat verhuurder gewoon z.s.m. nieuwe huurders wilt. ( wat te begrijpen is) maar er zo min mogelijk voor wenst te doen. Het wel makkelijk vind dat jij de weide picobello in orde brengt, maar toch nog een manier vindt om je geld te houden. Wat in houd dat ze dubbel inkomsten heeft voor een aantal maanden.

Wat ik in ieder geval zou doen of je het nu per dit weekend of pas eind juni vertrekt, is een contract op laten stellen.
Met daarin de datum per wanneer de wei niet meer in jouw huur eigendom is, in direct betrek bare staat is opgeleverd en het bedrag dat uitgekeerd dient te worden. ( indien het per dit weekend is) wellicht overmaken per bank( wel rekening nummer en uiterste betaald data)

Mocht je de weide t/m juni willen houden en ze is het er niet mee eens, zou ik toch de draden weghalen.
Dan maar met de boodschap ja dat maakt het makkelijker om de weide t onderhouden. ( wellicht nog een keer slepen of wat dan ook) Het is niet raar dat men draden weg haalt om onderhoud uit te voeren.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 16:51

Draad eraf lijkt me inderdaad niet onlogisch als je daar deze zomer nog wil gaan hooien. En anders heeft ze 185 euro om zelf draad van te kopen.

Pakje hooi kost hier 6 euro. Als je een stuk of 50 pakjes kunt hooien heb je die 185 euro + kosten loonwerker wel zo ongeveer terug schat ik?

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 17:01

Billy schreef:
Ik zou dan de wei gewoon aanhouden tot juni. Geen geld terug, dan is de wei gewoon van jou tot juni

Zou ik ook doen, slot erop en klaar.

Marriefloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 18:58

bieke86 schreef:
Hallo iedereen,

Ik heb drie jaar een weide gehuurd, dit per zes maanden, lopend van januari tem juni en van juli tem december. Omdat mijn paard sinds midden januari om bepaalde redenen naar een kleinschalige privéstalling is verhuisd en daar ook zal blijven staan, heb ik eind maart mijn huur opgezegd. In januari heb ik nog voor zes maanden betaald wat wil zeggen dat de weide in principe nog tot eind juni in mijn 'bezit' zit. Omdat ik het nogal banketstaaf zou vinden dat ze last minute een nieuwe huurder zou moeten zoeken heb ik dus vervroegd mijn opzeg gedaan, eerst nog met het idee om de weide te hooien in juni.

Wat later kreeg ik het idee dat wanneer er snel nieuwe huurders zouden zijn, ik de helft van mijn huurgeld kon recupereren en zij anderen dus sneller kon verder helpen. Dat is nu ook het geval. Komend weekend komen er hals over kop nieuwe huurders en moet ik dus snel de weide opnieuw 'verhuurklaar' maken, zoals beschreven in ons contract drie jaar geleden.

Relevantste uit contract bij opzeg:

De weide en stal dienen goed onderhouden te worden op kosten van de huurder.
Bij het beëindigen van de huurovereenkomst dient de weide en stal achtergelaten te worden zodat direct nieuwe paarden in de weide kunnen.

Hiermee ben ik akkoord gegaan. Terloops merkte ik dat er verschillende weidepalen rot waren. Ik heb gezorgd voor de veiligheid van mijn paard en heb dus ook die palen op eigen kosten vervangen. Wanneer bleek dat de grote hoekpalen (treinbilzen) door rot waren heb ik dit gemeld aan de verhuurder en gevraagd voor vervanging. Ook hierbij zei ze me dat het op mijn kosten zou zijn. Omdat ik niet van plan was om een huurweide volledig op mijn kosten in orde te maken heb ik de paal niet vervangen, maar wel zo veilig gesteld met oplapmateriaal en heeft mijn paard er op die manier nog twee jaar opgestaan zonder problemen ermee.

Aan het begin van het contract heb ik ook een dakgoot gehangen om water op te vangen in de waterton, ik heb hiervoor uiteraard kleine gaatjes geboord in het hout van het schuilhok. De dakgoot heb ik intussen netjes afgehaald.
Verder lag de schuilstal toen vol met mest van de vorige verhuurder wat me redelijk wat remorques heeft gekost om weg te halen voor mijn paard erop kwam te staan. Nu goed, dat wist ik toen ik de huur afsloot. De paddock stond vaak volledig onder de modder bij hevige regen, waarvoor ik extra grond heb aangevoerd en de paddock nu heel droog staat wanneer het regent.

Bij opzeg zegt ze nu dat het niet oké is van mij dat ik de dakgoot heb weggehaald omdat er nu gaatjes in het hout zitten. Ik moet ze dus terughangen vindt ze, want anders heb ik schade achtergelaten.
Verder krijg ik ook te horen dat ze tijdens mijn huur een paaltje heeft aangeboden om de grote rotte treinbilzen mee te vervangen en dat ze vindt dat ik dit nu nog moet klaarmaken voor de volgende huurder. Ik vind dat ik dit niet hoef te doen omdat mijn paard ook op haar weide heeft gestaan mét rotte treinbilzen en ik haar weide niet op orde moet zetten voor de nieuwe huurder.
Voorts zegt ze dat ik alle palen en draad nog moet nakijken en vervangen indien nodig.
Het beetje mest dat er nog ligt haal ik morgen nog op.

Voor dit alles krijg ik nu drie dagen de tijd, want ik verneem vandaag dat de huurder er zaterdag al op wil. Enkel wanneer ik haar verwachtingen inlos krijg ik een deel van mijn huurgeld terug.

Ik wil graag jullie mening horen. Ik vind het namelijk een beetje onredelijk om te zeggen dat ik de dakgoot moet terughangen omdat er anders een paar kleine gaatjes in het hout zitten? De vorige huurder heeft mij ook geen dakgoot achtergelaten..
Ook wat betreft het nu vervangen van rotte palen, is dit nu echt mijn taak?
Het contract stelt dat de weide meteen verhuurklaar moet zijn, maar als mijn paard al die jaren op deze weide heeft gestaan, met de helft ervan rotte palen, zullen de nieuwe paarden dat toch ook kunnen? De weidepalen zijn heus niet gaan rotten de afgelopen drie jaar, dat waren ze al van de voorbije 20 jaar..

Graag jullie idee of bevindingen.

Toch ben ik het niet eens met de meeste. Huurder heeft in januari paard elders gestald en in maart pas wei opgezegd. Het is in huurders voordeel als de wei eerder wordt verhuurd , want dan krijgt ze geld terug. Dit komt haar ook goed uit volgens OP. Huurder wordt per sms in kennis gesteld dat wei verhuurd gaat worden. Sommigen vinden het raar dat dit middels sms gaat, maar misschien verliep al het contact via sms? Zijn wij niet bij. En sommige vinden ook de tijd wat kort om dit allemaal te regelen. Echter weet huurder in januari al dat ze de wei niet meer gaat gebruiken, dus had allang opgeruimd kunnen wezen. Tot slot wordt het hoogzwangere aangehaald. In januari was huurder nog niet hoogzwanger..

Het klinkt misschien wat aanvallend TS, zo is het niet bedoeld. Ik zie het vanuit jouw OP anders.

bieke86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-19 19:23

Ik voel me zeker niet aangevallen, dat zou ik zijn mocht ik weten dat ik onredelijk ben geweest. Ik weet echter pas zelf sinds begin maart dat mijn paard niet meer terug zou gaan naar de betreffende weide.
Ons contact liep inderdaad altijd wel per sms of per messenger. Tenzij we elkaar daar zagen, iig zijn er nooit problemen geweest.

Marriefloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 08:50

Gelukkig! Dan zou ik het gauw in orde maken. En € 185 ontvangen. Kan je het besteden aan wat je in gedachten hebt en is het lekker afgehandeld.

bieke86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-19 20:06

Zoals velen hier al voorspelden liep het vanavond niet goed af. Ze wilde beginnen aan de ronde langs de weide en alle rotte palen aanduiden die moesten vervangen worden.
Mijn man zei haar dat de palen er al 20 jaar staan en ze rot zijn door slijtage en niet door mijn paard en dat we ze dus niet zouden vervangen. Ze werd boos en zei dat ze dan het geld zou houden. Toen zei mijn man dat de weide dan nog tot juli in ons bezit blijft.
Ze werd boos, zei dat ze de politie zou bellen en is naar binnen gelopen en niet meer terug gekomen. Mijn man heeft ook de politie gebeld (zodat hij er niet voor paal zou staan wachten mocht ze toch niet gebeld hebben).
De politie heeft dan gezegd dat er beter een plaatsbeschrijving was geweest en is dan ook met de verhuurster binnen gaan praten. Tegen de politie had ze dan gezegd dat ze dan ging nadenken of ze de volgende huurder zou afbellen en de weide dan pas vanaf juli zou gaan verhuren. Als we dit weekend dus niets horen blijft de weide tem juni van ons.
Maar dan gaat mijn man wel het berghok en de dakgoot eruit halen dat we hebben geïnstalleerd.
Ik was er echt naïef van overtuigd dat dit gewoon oké zou aflopen.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 20:15

Ik vind dat jullie netjes hebben gehandeld. De verhuurster is net een klein kind dat haar zin niet krijgt.
Ik ben benieuwd wat ze gaat beslissen, maar in principe zijn jullie haar een stapje voor nu.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 20:17

Oei wat vervelend, TS! Ik zou dan inderdaad lekker de wei aanhouden tot eind juni, en mooi laten hooien. Slot aan het toegangshek en de draden er eventueel af. Of laat zoals ik eerder al zei iemand er een stel schapen in zetten of wat andere ponies... Dus ik zou mooi blijven zitten tot einde van de huurperiode en dan kan ze lekker zelf de palen gaan vervangen want dan heeft ze geen pressiemiddel (=geld dat je nog krijgt) meer. Ze kon van mij echt de pestpokken krijgen...

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 20:19

Pas maar op...
Ik zie de nieuwe huurders er zondag nog opstaan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 20:19

Dus die dame mokt nu ze haar zin niet krijgt , laat je man morgen of zelfs vanavond opbellen, geen antwoord op de vraag over het geld dan morgen spullen weghalen en alles wat jullie daar hebben gedaan dus ook de linten enz en dan mag ze haar weide hebben. Dat kan je man ook nog zeggen want dan zal haar investering meer zijn dan 185 euro. Die dacht even dubbel te beuren.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 20:20

Kmbrly schreef:
Pas maar op...
Ik zie de nieuwe huurders er zondag nog opstaan.

Dan weet in ieder geval de politie van de situatie af...

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 20:21

De politie gaat denk ik niks doen, want het zal wel worden afgedaan als een civiele zaak.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 22:37

Haarbal schreef:
De politie gaat denk ik niks doen, want het zal wel worden afgedaan als een civiele zaak.

Wat het uiteraard ook is.

Marriefloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 11:22

Jammer dat het zo gelopen is. Wel vreemd dat het contact nu zo verloopt terwijl je de wei drie jaar hebt gehuurd...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 11:48

bieke86 schreef:
Zoals velen hier al voorspelden liep het vanavond niet goed af. Ze wilde beginnen aan de ronde langs de weide en alle rotte palen aanduiden die moesten vervangen worden.
Mijn man zei haar dat de palen er al 20 jaar staan en ze rot zijn door slijtage en niet door mijn paard en dat we ze dus niet zouden vervangen. Ze werd boos en zei dat ze dan het geld zou houden. Toen zei mijn man dat de weide dan nog tot juli in ons bezit blijft.
Ze werd boos, zei dat ze de politie zou bellen en is naar binnen gelopen en niet meer terug gekomen. Mijn man heeft ook de politie gebeld (zodat hij er niet voor paal zou staan wachten mocht ze toch niet gebeld hebben).
De politie heeft dan gezegd dat er beter een plaatsbeschrijving was geweest en is dan ook met de verhuurster binnen gaan praten. Tegen de politie had ze dan gezegd dat ze dan ging nadenken of ze de volgende huurder zou afbellen en de weide dan pas vanaf juli zou gaan verhuren. Als we dit weekend dus niets horen blijft de weide tem juni van ons.
Maar dan gaat mijn man wel het berghok en de dakgoot eruit halen dat we hebben geïnstalleerd.
Ik was er echt naïef van overtuigd dat dit gewoon oké zou aflopen.

Ik was er al bang voor. Maar uitgaan van het goede in een mens is niet naief, hoor!
Jammer, maar ze komt zichzelf nog wel tegen en jullie handelen het netjes af.

Citaat:
Mijn man heeft ook de politie gebeld (zodat hij er niet voor paal zou staan wachten mocht ze toch niet gebeld hebben).

Deze vond ik dan wel weer ironisch :D

bieke86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-19 13:48

Gisterenavond laat heeft ze nog gebeld dat ze het wil afhandelen en ervoor beslist om het geld terug te geven en dat onze wegen dan scheiden.
Prima.

Vanochtend heeft m'n man dan maar een papier opgesteld met daarin onze gegevens en dat de weidehuur stopt met datum van vandaag en dat ze het geld terug geeft. Maar dan wat mooier verwoord :).

Ter plekke heeft ze hem dan toch nog een correctie van de som berekend: het was namelijk geen 185€ meer die ze wilde terugbetalen, maar 174.60€, omdat er ondertussen al en aantal dagen gepasseerd waren. Nou goed, hij heeft gezegd dat het oké was en wilde de hele boel ook gewoon afsluiten.

Ze sloot nog af met de quote: "dat er één ding is dat ze van hem heeft geleerd en dat is dat correctheid boven menselijkheid komt".

Einde topic :)

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 13:52

Fijn dat het is opgelost TS!
Beetje kinderachtig, maar ach het is maar een tientje.
Geniet van je zwangerschap!

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 13:53

bieke86 schreef:
Ze sloot nog af met de quote: "dat er één ding is dat ze van hem heeft geleerd en dat is dat correctheid boven menselijkheid komt".

Wow, zo zie je maar weer hoe elk z’n eigen versie invult -O-

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 14:17

Pffft blij dat je er van af bent, TS! Wat een toestand... Maar fijn, hoofdstuk afgesloten, boek dicht, klaar.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 14:20

Nou gelukkig einde van deze soap, was een type zeg. Fijn dat je daar van af bent en het nu allemaal geregeld is.