Hooi-jaar 2019. Wat zal het brengen ?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ukie

Berichten: 934
Geregistreerd: 25-12-05
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 09:00

pillow schreef:
ukie schreef:
Nog meer mensen aan het wachten voor een weekje mooi weer voor de 1e snede? := Wordt een late dit jaar.

Ja hier ook, maar laat is het nog niet hoor. Juni is de beste maand om te hooien, echt hooi dus. Ik heb het ook nog wel in juli gedaan.

Ja klopt hoor, wij zitten meestal tussen 1 en 15 juni. Maar het vooruitzicht ziet er ook nog niet goed uit.

Absolem

Berichten: 2772
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Hooi-jaar 2019. Wat zal het brengen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 09:05

De zomer komt sowieso moeilijk op gang dit jaar.

Nynkster

Berichten: 5337
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 09:06

Ik haal mijn hooi tegenwoordig bij een boer die het uit duitsland haalt, weilanden langs een rivier.
Betaal 70 euro voor een groot pak, zal 300-350 kilo zijn?
Zonder plastic, vierkante balen. Hij had afgelopen jaar ook genoeg dus verwacht dit jaar ook wel

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Hooi-jaar 2019. Wat zal het brengen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 09:11

Ik weet niet waar jullie allemaal zitten natuurlijk, maar hier was het in februari al een paar weken 20+ graden, met bijbehorende grasgroei... Vind het nog helemaal zo langzaam niet op gang komen dus... het is pas 7 juni, dus formeel pas een week meteorologisch zomer.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Hooi-jaar 2019. Wat zal het brengen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 09:19

Wij hebben nog nooit zoveel er afgehaald als deze keer. 42 grote pakken dat is 10x als andere jaren. Ik had al hooi over nu helemaal. De helft dus maar gelijk met de loonwerker mee gegeven. Door de goede winter ben ik in januari pas hooi moeten gaan voerên.Nu staan ze al weer een tijdje op het gras

pillow
Berichten: 7876
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 09:19

Skippy01 schreef:
Ik weet niet waar jullie allemaal zitten natuurlijk, maar hier was het in februari al een paar weken 20+ graden, met bijbehorende grasgroei... Vind het nog helemaal zo langzaam niet op gang komen dus... het is pas 7 juni, dus formeel pas een week meteorologisch zomer.

20 graden in februari heb je niks aan. Eind maart em april mei moet het groeien, dan zit de mest erop en worden de dagen langer. Maar toen was het hier veel te koud en vooral veel te droog

Achterom
Berichten: 23113
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Hooi-jaar 2019. Wat zal het brengen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 09:21

Precies, hier groeit het ook slecht door de droogte, nadeel van zandgrond.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 09:26

beatje schreef:
Wij hebben nog nooit zoveel er afgehaald als deze keer. 42 grote pakken dat is 10x als andere jaren. Ik had al hooi over nu helemaal. De helft dus maar gelijk met de loonwerker mee gegeven. Door de goede winter ben ik in januari pas hooi moeten gaan voerên.Nu staan ze al weer een tijdje op het gras


Ik hoor ook alleen maar deze verhalen hier van bevriende fouragehandelaren.
Véél eraf al dit keer. Zie het ook overal als ik langs de hooiweides rijd. Het staat héél hoog en nu twee weken na het maaien bij sommige boeren staat het alweer behoorlijk hoog.

@pillow, tjah, jij zegt er niets aan te hebben, de opbrengst zegt iets anders... het is ook nauwelijks koud geweest...

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Hooi-jaar 2019. Wat zal het brengen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 09:32

Ah ben gelukkig nog niet de enige die wacht op een week droog weer. Ik wil het er vanaf hebben maar het weer werkt niet mee.

Regen is wel fantastisch voor het kaal gegraasde land en de tuin :+

ukie

Berichten: 934
Geregistreerd: 25-12-05
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 09:46

Selka schreef:
Ah ben gelukkig nog niet de enige die wacht op een week droog weer. Ik wil het er vanaf hebben maar het weer werkt niet mee.

Regen is wel fantastisch voor het kaal gegraasde land en de tuin :+

Haha, ja de rest groeit nu als kool. Mijn hooigras ziet al bijna wit. Is écht uitgebloeid.

ellenimar
Berichten: 379
Geregistreerd: 18-09-09

Re: Hooi-jaar 2019. Wat zal het brengen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 09:56

hier ook de pest in, had al twee keer kunnen maaien grrrr, ik riep wel maar werd niet gehoord }>

Popstra
Berichten: 13986
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Hooi-jaar 2019. Wat zal het brengen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 12:22

Ik zou die eerste bemeste snee geeneens willen voor mijn paarden. Mijn paarden krijgen pas van een tweede snee en dan is er niet bemest na de eerste.

Siesjuh
Berichten: 1685
Geregistreerd: 06-07-11

Re: Hooi-jaar 2019. Wat zal het brengen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 12:30

'Ons' hooi gaat er na Pinksteren af, ik vind het vrij laat, aangezien de meeste het er al af hebben. Waar ik vooral een beetje bang voor ben, is wat de prijs gaat doen, aangezien we vorig jaar geen 2e snede hebben gehad en de boeren toch wel wat geld zijn misgelopen. Maar voorlopig is het dus nog even afwachten hier....

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Hooi-jaar 2019. Wat zal het brengen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 12:45

Wij hadden ook liever het gras later er af gehad. Bij ons moest het er nu echt af. Het was meer als een meter hoog en uitgebloeid. Nadat de pakken van het land waren bleken er al dode plekken onder het gras te zitten , dus het was echt hoog tijd.

BigOne
Berichten: 38687
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Hooi-jaar 2019. Wat zal het brengen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 12:49

Mijn leverancier heeft half mei gemaaid, zie in mijn omgeving nu vooral hoog gras plat liggen door het slechte weer de afgelopen tijd. Dat is geen fijn spul meer want dat gaat geel worden. En dan komt er vanmiddag nog meer regen.

Delaja

Berichten: 3558
Geregistreerd: 10-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 12:54

beatje schreef:
Wij hadden ook liever het gras later er af gehad. Bij ons moest het er nu echt af. Het was meer als een meter hoog en uitgebloeid. Nadat de pakken van het land waren bleken er al dode plekken onder het gras te zitten , dus het was echt hoog tijd.



Hier ook, wij hebben het er vorig weekend afgehaald. Was kantje boord met drogen maar uiteindelijk super baaltjes eraf gehaald!
Ik heb geen idee hoe het ten opzichte van vorige jaren is want dit was voor ons de eerste keer.

edit: alle velden voor koeienkuil hier in de buurt zijn al twee keer gedaan. Een hele vroege eerste snede en vorige week de tweede.

pol013

Berichten: 9040
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 13:42

Wij willen ook heel graag maaien. Alle voorgaande jaren hadden we het nu al binnen. Nu is het erg lang en werkt het weer niet mee. Het is heerlijk weer maar ze houden de komende 1,5 week iedere dag te veel regen ;(

Quintto
Berichten: 14
Geregistreerd: 04-03-19

Re: Hooi-jaar 2019. Wat zal het brengen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 13:47

Bij ons staat er helaas ook nog allemaal op, we hebben de gehele eerste snee (6ha) verkocht aan een bevriende schapenboer en hij bepaalt wanneer het er af gaat. Sommige stukken begonnen een paar weken geleden al te gaan liggen. Dus hier is het ook hopen op een week goed weer zodat het er af kan zodat we nog een mooie 2de hooisnede krijgen voor onze eigen paarden.

Maartje1990

Berichten: 22290
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Hooi-jaar 2019. Wat zal het brengen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 01:00

Tip voor de mensen die t niet weten. Als je verpakte balen hebt en er komt perongeluk een gat in (dit hadden wij vanmiddag met binnen halen) kun je het gat repareren met kuiltape. Dit zorgt er voor dat je hooi niet beschimmeld! Gewone tape zal niet voldoende zijn, de kuiltape is er speciaal voor gemaakt. Ik heb r vanmiddag moeten opzoeken en dankzij bokt deze tip gevonden.

joyce B

Berichten: 16380
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 07:55

ukie schreef:
Nog meer mensen aan het wachten voor een weekje mooi weer voor de 1e snede? := Wordt een late dit jaar.


Ja, hier ook helaas... Ik ben bang dat het 2 x voordroog wordt dit jaar. Er ligt nu zo dik gras op, en waait en regent nu af en toe plat. Dat krijg ik nooit allemaal goed droog in 4/5 dagen. Zeker niet met dit rare instabiele weer.

Ik heb een blaadje in de bus gekregen voor midibalen, dus als de tweede snee ook geen hooi kan worden ga ik die loonwerker maar bellen. Die kleinere baaltjes krijg ik wel opgevoerd in een paar dagen. Wel jammer want ze blijven slanker en minder opgeblazen met hooi.

LaDonna75

Berichten: 2217
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 09:52

Ik/mijn paarden profiteer mee van de hooihandel van mijn vader. Hij verkoopt mooi hooi voor een mooie prijs en doet dit naast zijn baan. Vorige week zondag is 4-5 hectare uiterwaardenhooi in kleine baaltjes geperst en grotendeels verkocht, ruim 1000 balen :) dit was dinsdag gemaaid en prachtig droog hooi. Ik heb ook voorraad geclaimd ;)

Maartje1990

Berichten: 22290
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 09:57

LaDonna75 schreef:
Ik/mijn paarden profiteer mee van de hooihandel van mijn vader. Hij verkoopt mooi hooi voor een mooie prijs en doet dit naast zijn baan. Vorige week zondag is 4-5 hectare uiterwaardenhooi in kleine baaltjes geperst en grotendeels verkocht, ruim 1000 balen :) dit was dinsdag gemaaid en prachtig droog hooi. Ik heb ook voorraad geclaimd ;)


Ideaal ja! Vroeger had ik dat ook. Hadden we nog een stuk extra weide en daar kwam hooi voor mij af en de rest werd verkocht. Helaas is dat stuk niet meer van ons.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 10:02

beatje schreef:
Wij hebben nog nooit zoveel er afgehaald als deze keer. 42 grote pakken dat is 10x als andere jaren. Ik had al hooi over nu helemaal. De helft dus maar gelijk met de loonwerker mee gegeven. Door de goede winter ben ik in januari pas hooi moeten gaan voerên.Nu staan ze al weer een tijdje op het gras

Hier ook. 74 midi balen er af gehaald. En echt al wel vroeg gemaaid. Ik hoop op een goede tweede snede, dan verkoop ik de eerste snede en kan ik een jaar lang eigen hooi voeren. *\o/*
Vorig jaar was drama, toen heb ik alles in moeten kopen omdat we maar een snede hadden en die altijd naar de boer ging. Hopelijk dit jaar beter :))

pol013

Berichten: 9040
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Hooi-jaar 2019. Wat zal het brengen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 08:37

Er gloort wat hoop aan het einde van de weerbericht.
Zo dik als nu heeft het er bij ons nog niet eerder opgestaan. Weg met die regen!

palousa_boy

Berichten: 10435
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 11:05

Hier wachten we ook nog rustig af. Er zijn wel een paar boeren die het aandurfde om hooi te maken ipv kuil of ingepakt maar dat zijn er niet veel.

Heb 35 ha om te hooien dus heb wel wat mooie dagen nodig.