Paard in wei naast RoundUp-veld, gevaarlijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 11:09

MarjanB schreef:
@janneke het begint bij de consument. Als die meer wil betalen voor groente uit eigen land dan kan je wat. Als t hier duurder wordt halen ze gewoon spul uit t buitenland. Kijk maar eens naar sperciebonen, die komen van de meest exotische bestemmingen af en het hele jaar door. In het buitenland is de regelgeving nog minder en de controle al helemaal.

Ik koop bij Albert Heijn altijd biologische ijsbergsla. Volgens de verpakking komt die uit Spanje. De gewone ijsbergsla die ze daar verkopen komt uit Nederland. Waarom wordt hier geen biologische sla geteeld?

Mogamba1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 11:29

anjali schreef:
MarjanB schreef:
@janneke het begint bij de consument. Als die meer wil betalen voor groente uit eigen land dan kan je wat. Als t hier duurder wordt halen ze gewoon spul uit t buitenland. Kijk maar eens naar sperciebonen, die komen van de meest exotische bestemmingen af en het hele jaar door. In het buitenland is de regelgeving nog minder en de controle al helemaal.

Ik koop bij Albert Heijn altijd biologische ijsbergsla. Volgens de verpakking komt die uit Spanje. De gewone ijsbergsla die ze daar verkopen komt uit Nederland. Waarom wordt hier geen biologische sla geteeld?

De gewone ijsbergsla wordt sinds kort op water geteeld waardoor dat nu uit Nederland kan komen. https://nieuws.ah.nl/eerste-oogst-sla-op-water/ Biologische producten mogen allen geteeld worden in de bodem. Op dit moment is het nog niet het seizoen om sla uit de grond te telen in Nederland, vandaar dat die uit Spanje komen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 11:42

Lisadliam schreef:
Janneke2 schreef:

En als boeren:
- een vuist konden maken tegen de supermarkten
- financiële ruimte kregen van de rabobank, ooit gewoon in boereneigendom
....dan hoefden ze niet eens te spuiten.

Ik geef niet de individuele boer de schuld, maar de politiek.

Een paar weken geleden : een boerin viel van haar stoel toen ik haar vertelde dat ik ging stemmen op een partij die vindt dat individuele boeren die vuist tegen de supermarkt moeten kunnen maken.
...ze wist niet eens dat zo'n partij bestond.

En van de goedpraterij "dat het nodig zou zijn" moet ik niets hebben.
Het is gewoon geld.
(En de bodem en de insecten en wij allemaal uiteindelijk betalen de rekening.)

Ik denk dat je helemaal niemand de schuld kan geven. Dat willen wij altijd graag. Iemand de schuld kunnen geven maar uiteindelijk is het een samenloop van heel veel omstandigheden en is het erg ingewikkeld.

Veranderen begint bij jezelf en dat geld voor iedereen.

Voor mij is "de schuldige aanwijzen" geen doel op zich (= DIE heeft t gedaan en de rest gaat vrijuit).
Dat is mij veel te makkelijk.

Begin bij jezelf is niet verkeerd en ook niet altijd makkelijk, maar ik stel dat het gaat om een serie politieke beslissingen.

"Natuurlijk is de consument een Hollander", dus graag goedkoop.
Maar als de politiek zou beslissen
- dat individuele boeren die vuist kunnen maken
- en dat groenten uit het buitenland hier voor een eerlijke prijs moeten worden verkocht
(- eerlijk wil zeggen : vliegtuig: honder euro per kilo er bovenop, vliegen is een enorme belasting en voedsel importeren is voor ons niet nodig. Etc.)
...dan liggen er groenten in de supermarkt waarbij noch de boeren, noch de insecten noch het bodemleven het gelag betalen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 12:37

MarjanB schreef:
Paar jaar geleden was er gedonder met bio aardappelen omdat er koper was gespoten tegen aardappelziekte.. nou dat is vele male schadelijker dan de gangbare middelen.. maar wel toegestaan op bio want er was geen verbod voor :Y)

Dus ik zou zeggen verdiep je eerst in het eea voordat er drama gemaakt wordt. Daarbij vroeger gingen mensen en dieren ook dood. Ze waren ziek, niemand wist waaraan. Nu gaan mensen dood met een labeltje.

Durf dat even lekker in het gezicht te zeggen van de mensen die nu doodziek zijn door jaren met rommel te hebben gewerkt bij defensie.
Leuk gezegd vanachter je toetsenbord, todat je zelf doodgaat omdat iemand wist dat iets rommel was en een beetje met de onderzoeken liep te klooien omdat je met miljarden op zak toch alles en iedereen kunt kopen.

Ik heb als jongvolwassene een periode op een boerenbedrijf in het buitenland meegewerkt en ben pas toen serieus gaan beseffen dat wij als gemiddelde NL'se consument geen idee hebben waar ons eten vandaan komt en hoe belangrijk het eigenlijk is om lokaal te steunen. Sindsdien koop ik eten bewuster, meer lokaal, meer in het seizoen, en dan maar iets duurder vlees en minder wat een goed leven gehad heeft.

En ik denk ook dat veel mensen echt wel willen betalen voor hun boeren, maar wie geeft de garantie dat de AH er niet weer wat rijker van wordt. Het hele voedselgebeuren is totaal niet transparant, een ver van ons bed show, zo zonde.

Kinke

Re: Paard in wei naast RoundUp-veld, gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 12:55

vorig jaar was er nog een topic op Bokt over lokaal kopen, dat was toch voor de meesten echt teveel moeite.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 13:18

Kinke schreef:
vorig jaar was er nog een topic op Bokt over lokaal kopen, dat was toch voor de meesten echt teveel moeite.

?
....er bestaan allerlei goedlopende projecten rond 'de groentetas': elke week een tas (plus briefje met gebabbel en recepten) met locaal, biologisch spul er in.

Het hoeft geen moeite te zijn, en voor veel mensen valt het reuze in de smaak.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 13:20

Santos_05 schreef:
Net als Asbest wat ook bij Nader onderzoek minder kankerverwekkend blijkt dan jaren gedacht.

https://zorgnu.avrotros.nl/nieuws/detai ... n-gedacht/

Dat asbest minder gevaarlijk is dat ligt aan de vorm en hoe het is verwerkt. Op daken levert het an sich weinig gevaar op, totdat de eigenaar de goot gaat schoonmaken met mooi droog zonnig weer... Gewoon verwerkt in muren, dakbeschot kan het geen kwaad. Pas zodra je gaat boren, zagen, schuren e.d. Of slopen komen de deeltjes vrij, en soms in grote getale. Een keer in de buitenlucht gaat meestal wel goed, maar als verwijderaar loop je groot risico zonder bescherming.
En als een gebouw wordt gesloopt komt er enorm veel stof vrij, inclusief asbestdeeltjes die zich in de lucht verspreiden. Het belang van de woningbouwverenigingen is gewoon erg groot, die willen het liever laten zitten, en daar is niets op tegen, zolang niemand het gaat bewerken.

In een grote straal van 30 km rondom de asbestfabriek zijn vele zandpaden halfverhard met asbestafval. Prachtig goedkoop, slijtvast (duuhhh) en een heleboel afval minder. Je kunt wel nagaan dat zodra een boer die daar met mooi weer met z'n trekker overheen rijdt, flink stof doet doet opwaaien, dat mensen en dieren in de buurt, wandelaars, omwonenden, en hijzelf, wél groot gevaar lopen. Er zijn noodgedwongen heel veel zandpaden gesaneerd...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 13:46

Janneke2 schreef:
....er bestaan allerlei goedlopende projecten rond 'de groentetas': elke week een tas (plus briefje met gebabbel en recepten) met locaal, biologisch spul er in.

Het hoeft geen moeite te zijn, en voor veel mensen valt het reuze in de smaak.

Dat weet ik, wij nemen het af via debuurman.nu en zelf verkopen we gemiddeld 1x per jaar vleespakketten van 1 van onze Blonde d'Acquitaine koeien. Fruit haal ik bij de plaatselijke fruitteler. Toch kiezen de meeste consumenten voor het gemak van de supermarkt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 13:58

...en is het een politieke keuze dat we een rare kantelwaakhond hebben en de boeren aan de heidenen / de vrije markt zijn overgeleverd.

Er zijn politieke partijen die dit aan willen pakken, maar cda en vvd willen dit niet.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-19 18:13

Inmiddels de grondeigenaar gesproken. Die was toch ook niet blij met RoundUp op zijn grond. Volgend jaar komt er een nieuwe huurder en selectiecriteria is dat er geen RoundUp mag worden gespoten *\o/*

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 18:35

Ik sta er ook van te kijken dat iedereen roundup maar zo normaal en veilig vindt... Er wordt veel onderzoek naar gedaan, ook door longartsen zelf en die zijn er toch echt over eens dat glyfosfaat ernstige longproblemen kan veroorzaken. Niet alleen kanker, ook longfibrose, sarcoidose...
Nou, daar ben je lekker mee.
En dan nog te bedenken hoeveel insecten er verdwenen zijn de afgelopen jaren door roundup. Enig idee wat dat voor impact heeft als er straks helemaal geen insecten meer zijn. Dan hebben we ook geen eten meer.
Ik hoop toch echt snel op een roundup verbod. En hopelijk komt er een alternatief voor roundup. Maar er wordt al veel onderzoek gedaan naar biologische bestrijding en er zijn er ook al heel wat.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 19:27

dat graslanden met round/up glysofaat word bespoten is omdat het land onkruidvrij moet zijn om in aanmerking te komen voor goedkeuring van verbouwen bepaalde gewassen en oa van subsidies die volgens de eu/ned politiek aangehangen worden, en boeren dus met glysofaat moeten spuiten, om er na, dus de akker in te zaaien met gewassen. wat meer moet omdat ze een bedrijfsplan hebben, hun akker zitten op jarenplan, 1 x in de 3 jaar aardappelen op een perceel ed. het bedrijf moet geld op brengen met alle percelen. en de mensen die bepalen weten niet hoe de akkerbouw/veeteelt werkt, dit zijn de kantoormensen van de politiek die wat doen maar helemaal niet weten hoe t werkt.

de boer wil dit niet, maar moet dit doen van de nederlandse staat, dus het is niet de boer die hier voor kiest, maar wil de goedkeuring en subsidie wel hebben want ander is er helemaal geen bestaan

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 20:01

Mazida schreef:
Inmiddels de grondeigenaar gesproken. Die was toch ook niet blij met RoundUp op zijn grond. Volgend jaar komt er een nieuwe huurder en selectiecriteria is dat er geen RoundUp mag worden gespoten *\o/*

+:)+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 22:28

Mazida schreef:

Dan spuiten ze wel een ander merk...

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 22:42

Brainless schreef:
Mazida schreef:

want roundup heet nu in de akkerbouw wereld ook geen round up meer.

heeft al andere naam maar gewoon nog wel glysofaat als werkzame stof..

je kan andere huurder nemen als grondeigenaar, maar als je roundup of glysofaat verbod opsteld dan heb je ook hele andere huurprijs die je betaald krijgt. met bedrijfsmatige akkerbouw ben je gebonden aan glysofaat gebruik omdat de staat dat eist.

dan huurt iig een bedrijf in de akkerbouw de grond niet meer.

en de prijs per hectare wat je verhuurd aan akkerbouwbedrijf of aan hobbymatig persoon, scheelt kwa huurprijs per jaar.... een 1000 a 2500 euro per hectare per jaar.

moet zeggen dat ik liever eens in de 5 jaar roundup op land heb gespoten, dan dat ik land heb wat vol met onkruid staat wat niet behandeld word.

want de proffesionele bedrijfsmatige manier van spuiten van land, moet je spuitlicentie hebben en elke zoveel jaar verlengen en op nieuw examen doen. en voldoen je aan de regels kwa dosering en manier bespuiting.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 23:20

Idd,wat ga je doen als je weide overspoeld wordt door onkruid van al het overgewaaid onkruidzaad op het onbespoten land?.....

Naast onze weide is natuurgebied... er staan vierkante meters paarse distelbloemen vlak naast onze weide.... daar wordt je echt niet blij van

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 09:26

Janneke2 schreef:
Matheno schreef:
Misschien kun je dan aan de boer aanbieden om al het onkruid een voor een met de hand te verwijderen voor hem. Dan heeft hij het gif niet meer nodig.

Het gif pakt onkruid aan bij een enzym dat gewervelde wezens niet eens hebben.

Helaas, niet alleen gewervelde wezens zijn van belang.

En goed boeren is moeilijker dan gif spuiten of omploegen.
Matheno, ben jij vrijwilliger om het met de hand uit te trekken?
Nee? Ik ook niet. Er zijn in de biologische landbouw veel efficiënter methoden voorhanden.

Ik doe het zelf al met de hand in mijn moestuin, en die is ook behoorlijk groot. :')

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 09:30

tengeltje11 schreef:
Idd,wat ga je doen als je weide overspoeld wordt door onkruid van al het overgewaaid onkruidzaad op het onbespoten land?.....

Naast onze weide is natuurgebied... er staan vierkante meters paarse distelbloemen vlak naast onze weide.... daar wordt je echt niet blij van

Of het sintjacobskruiskruid waar ze bij mijn andere buren niks mee doen.We hebben zoveel werk om de wei enigszins kruidkruisvrij te houden en we hooien op onze eigen wei dus ik wil het er echt niet hebben staan.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 10:37

JKK heeft haar eigen ritme, en als je hooit buiten dat ritme heb je het idd zwaar. (Het griet een paar jaar uitbundig op 1 plek en verdwijnt daarna.En het groeit het hardste op een wei die intensief door paarden wordt gebruikt...)

En aangezien onbespoten land echt niet synoniem is met landndat barst van het onkruid...

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 11:12

TS hoe weet jij zo zeker dat er RoundUp is gebruikt?
Je komt op mij over als, klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt :o

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 15:19

tengeltje11 schreef:

die zijn heel gezond!
Alles behalve JKK en aanverwanten, die wil je er niet in hebben.
(on) Kruiden zijn heel goed voor paarden, en ze snacken wel wat ze nodig hebben. Ik ga in de zomer af en toe met de zeis rond, en snijd af wat te hoog wordt. Gaat prima en zo houd je de boel binnen de perken.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 10:24

Matheno schreef:
Ik doe het zelf al met de hand in mijn moestuin, en die is ook behoorlijk groot. :')

Woehahaha. Dat zie ik gebeuren.
De moetuin red ik nog net. Mijn wei kan ik met de hand aardig bijhouden. Maar eens in de 5 jaar lijken ook wij er niet aan te ontkomen. Zeker na zo'n heftige zomer als vorig jaar. Dan krijgt onkruid toch echt te veel de overhand.

We werken zo veel mogelijk preventief. Dus goed management, met de hand het schadelijke onkruid bestrijden. Goede bemesting icm met zo veel mogelijk rust voor de grasmat tussendoor. proactiever gaan doorzaaien. Maar zelfs met 2,5 paard op 1,5 ha kan ik het op lange termijn niet zo houden als ik wil.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 10:27

Brainless schreef:
Mazida schreef:

Inderdaad :o . En zo niet, betaalt een nieuwe huurder echt niet meer de hoofdprijs voor zijn grond.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 11:02

Hier ooit gehad dat het met drift (dus gif wat met de wind mee geblazen is ) bij ons in het weiland was het helaas direct opgegeten door mijn paard omdat die dus de grootste vreetzak is....die heeft dus kolieksymptomen gehad en 5 dagen lang enorm grote bulten over haar hele lijf bij ons kwam het dus eerder uit omdat ze er ziek van was, pas toen het gras er geel van werd snapten we wat er was gebeurd.
Maar goed dit was dus 1 van 4 paarden/ponys die er ziek van was!

maar als het gras bij de buren ook al geel is zou ik me geen zorgen maken hoor, jullie gras is dan toch veel lekkerder!

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 11:23

pol013 schreef:
Matheno schreef:

Woehahaha. Dat zie ik gebeuren.
De moetuin red ik nog net. Mijn wei kan ik met de hand aardig bijhouden. Maar eens in de 5 jaar lijken ook wij er niet aan te ontkomen. Zeker na zo'n heftige zomer als vorig jaar. Dan krijgt onkruid toch echt te veel de overhand.

We werken zo veel mogelijk preventief. Dus goed management, met de hand het schadelijke onkruid bestrijden. Goede bemesting icm met zo veel mogelijk rust voor de grasmat tussendoor. proactiever gaan doorzaaien. Maar zelfs met 2,5 paard op 1,5 ha kan ik het op lange termijn niet zo houden als ik wil.

Haha hier idem hoor. Alleen de moestuin en de borders red ik net met de hand. Na afgelopen zomer moest ik grover geschut inzetten voor het grasland.