Paard aan huis of "perfecte" stal 30 minuten rijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 09:30

Ik heb ze zeker 10 jaar aan huis gehad en ben echt zo blij dat ik nu weer in pension sta.
Zeker met de perfecte pensionstal heb je er geen omkijken naar. Je kunt weg wanneer je wilt en alles wordt voor je geregeld.

Bij paarden aan huis komt zoveel meer kijken, dan voeren en uitmesten. Mestafvoer, hooi/voordroogkuil regelen, voer halen, zorgen dat de bak goed is, enz enz

Ik wil het echt niet meer. De voordelen wegen imo niet op tegen de nadelen.

Change3x

Re: Paard aan huis of "perfecte" stal 30 minuten rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 09:46

Aan huis! Maar alleen als je het goed voor elkaar hebt.

Wij hebben thuis 1,6 hectare, een nieuwe 22x45 bak met eb en vloedbodem, nieuwe stallen en ze zijn nu bezig met overal het prikkeldraad weg en alles omheinen met hout.

Ik vind het heerlijk dat ik kan gaan rijden wanneer ik wil, even snel een stal kan mesten of wat dan ook.

Wij hebben overigens 3 sportpaarden en 2 mini’s.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 10:23

Ik heb het beide gedaan, maar aan huis vind ik het allerfijnst :j
Maar dan wel goed voor elkaar, zoals een aantal anderen ook schrijven.
Dat betekent in mijn geval 24/7 buiten met inloopstal. Hooi in slowfeeder, verwarmde automatische drinkbakken. Ik besteed ongeveer een half uur per dag aan alles in totaal, doordeweeks minder, in het weekend wat meer.
De rest heeft qua onderhoud en werk vooral te maken met het feit dat je buitenaf woont en veel grond hebt (1,3 hectare).
Buitenaf wonen betekent dat je altijd druk bent, ik vind dat niet erg, maar het moet je wel liggen :)

Nadeel van pensionstal vond ik juist dat er altijd mensen waren, je was eigenlijk nooit alleen. Hier kan ik helemaal mijn eigen ding doen zonder dat iedereen er weer eens wat van vindt en het nodig vindt om dat mee te delen. Op pensionstal was ik meer tijd kwijt uiteindelijk, vanwege het reizen en het sociale gedoe er omheen.
Soms ook gewoon heel gezellig hoor, en ik mis het soms ook wel, maar over het algemeen bevalt dit vele malen beter.

En omdat ik het hier goed voor elkaar heb, kan ik ook gewoon een nachtje weg als ik dat wil. Langer weg betekent oppas regelen, maar omdat het voor de oppas ook niet veel werk is, is dat altijd zo geregeld. Mensen hebben het gevoel hier op vakantie te zijn, omdat we hier mooi wonen. Dus een weekje in ons huis, is voor een ander een weekje vakantie :)

Jigglemouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 16:23

Ik was zelf voor aan huis gegaan, mits je de boel goed voor elkaar kan hebben zoals meerdere hier al schrijven.
Als je elke winter alles in de blub hebt staan en wekelijks met de mest moet zeulen of de draden van ellende bij elk zuchtje wind knappen dan zou ik hem in pension zetten.
De paarden aan huis is een hoop meer werk maar je kan wel alles doen zoals je het zelf wilt. Op elke pensionstal is vaak wel iets wat je zelf anders had gedaan. Het heeft beide voor- en nadelen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 08:34

2 keer per dag kan voldoende zijn. 1 keer kan zelfs voldoende zijn. Het is maar net hoeveel je ze geeft per keer.
Dat is alleen met paarden die snel te dik zijn weer net perse handig.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 14:44

Hier wordt ruwvoer maar 1x in de 14 dagen gegeven :D
Worden er 2 500kg pakken geleverd, boer rijdt de pakken zo het hooihutje in, net er om heen en ze kunnen weer 14 dagen zoveel eten als ze willen.
Je moet het voor jezelf zo praktisch mogelijk maken hè ;)

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 16:46

Volgens mij heb je je keuze al gemaakt maar wat je moet doen verschilt echt per persoon.

Wat wel iets is om mee rekening te houden is het aantal m2 bij het huis dat je hebt gezien. 4000 m2 meter is niet zoveel, 5 rijbakken van 20x40 meter of 3 en 1/3 rijbakken van 20x60 (even voor de beeldvorming). En daar moet nog wat af voor een paddock (/rijbak evt). En als je echt een paddock paradise wil creëren moet je minimaal de helft (als het niet bijna alles is) opofferen van je land. Je zou sowieso geen hooi kunnen winnen van het land.
De kosten zullen ook niet drastisch minder worden nu het stalgeld wegvalt. De grootste kostenposten bij het hebben van je paard aan huis zijn ruwvoer en strooisel. Plus je krijgt er onderhoudskosten bij waar je je best eens op kan verkijken en je mestafzetkosten. Ook gaat er toch wat extra elektra en water door heen. En als je hypotheek hoger wordt heb je ook die kosten nog.

Dat waren misschien dingen die handig waren om in je achterhoofd te houden. Voor de rest of het haalbaar is qua tijd. Dat ligt echt aan jezelf. Ik heb mijn paarden aan huis staan en werk 40 uur. Het kan dus wel. Maar mijn hele dag staat wel in het teken van hun omdat ik ze 3x per dag op redelijk gezette tijden moet/wil verzorgen en dan ook nog een keer wil rijden. Die drie momenten zijn zodra ik opsta ik de ochtend, zodra ik uit het werk kom dus einde middag/begin avond en voordat ik ga slapen. Rijden komt daarbij nog op en doe ik begin avond. De frequentie vind ik vaak nog lastiger dan de hoeveel tijd die erin gaat zitten. De hoeveelheid tijd die erin gaat zitten vind ik wel meevallen. Het meeste ben ik nog kwijt aan het uitmesten maar dat ligt ook aan mijn methode/manier/strooisel/looplijnen.
Ook in het weekend moet ik er vroeg uit omdat ze te verzorgen. En op een vrije dag ben ik vaak bezig met onderhoud aan het terrein. Een weekendje weg of op vakantie is wel wat lastiger omdat je dan oppas nodig hebt. Maar een dagje weg gaat vaak prima. Ik ben zelden echt een hele dag weg van 6.00 uur in de ochtend tot 24.00 of later.
Dus of het haalbaar is ligt echt aan jezelf. Wil je per dag nog meer tijd besteden aan je paard dan je nu al doet. En vind je het niet erg om daarvoor je hele dag op hun af te stemmen en meerdere keren per dag te verzorgen. En op vrije dagen bezig te zijn met dingen voor je paarden die niet direct met hun te maken hebben. Dan moet je het doen. Je kan het wel allemaal zelf bepalen hoe je het wilt hebben. Maar is het je dat niet waard of wil je maar één keer per dag met je paard bezig zijn dan moet je het niet doen.

Over dat 2 x per dag hooi. Dat hoeft niet uit te maken als ze maar voldoende krijgen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 18:47

Fitzroy schreef:
Ik heb ze zeker 10 jaar aan huis gehad en ben echt zo blij dat ik nu weer in pension sta.
Zeker met de perfecte pensionstal heb je er geen omkijken naar. Je kunt weg wanneer je wilt en alles wordt voor je geregeld.

Bij paarden aan huis komt zoveel meer kijken, dan voeren en uitmesten. Mestafvoer, hooi/voordroogkuil regelen, voer halen, zorgen dat de bak goed is, enz enz

Ik wil het echt niet meer. De voordelen wegen imo niet op tegen de nadelen.

Dat dus, en ik weet gelukkig dit tevoren en dus is het mijn droom echt niet.
Dankzij de mensen die ik ken en die het ook hebben, het is niet altijd leuk en fijn om het maar zo te zeggen.

En de kosten zijn vaak goedkoper ook om ze in een pensionstal te doen.
Scheelt aan hypotheek en onderhoudskosten aan huis, wei en stallen en eromheen en tijd.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 19:08

Ik heb ze op een manege staan maar daar regel ik alles zelf.Ik heb alleen stallen met stro en het voer en hooi koop ik zelf in.Ik heb 2 paddockjes voor de winter en 2 weitjes.Ik zet ze dus zelf buiten en binnen, mest de stallen en de paddocks/wei.
Maar ik kan dus wel hooi/voer klaar zetten wat ze dan voeren en ze vullen water voor me in de wei.Mijn pak hooi wordt daar gezet waar ik het wil hebben en ik hoef niet te denken aan mestafvoer.
Heerlijk 2 binnenbakken, warm water op de wasplaats en een grote zadelkamer.Bovendien altijd aanspraak en ook altijd wel iemand die een x kan voeren of binnen/buiten zetten als ik weg ben.
Mijn zus heeft ook een paard dus die regelt het vaak einde vd dag als ze vrij is.
Heerlijk vind ik het, de ideale combi.Thuis in mijn uppie zou ik het toch minder gezellig vinden maar alleen maar hoeven rijden lijkt mij ook helemaal niets.Het is veel werk en ik denk dat mensen zich er nogal eens op verkijken.Dan ben je soms zoveel tijd kwijt aan onderhoud en zorg dat er weinig tijd blijft om te rijden.