Doe het zelf stal als stal voor eerste eigen paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 10:35

Ik heb op een doe het zelf gestaan (echt doe het zelf, dus weide met schuilstal huren en je mocht de faciliteiten en water gebruiken en klaar) met ieder voor zich. Ik vond het erg leuk om op die manier met de pony's bezig te zijn en voor hen te zorgen, kijken dat alles netjes was en dat ze hun eten hadden etc. Veel moeten zoeken en veel geleerd.

Nu sta ik sinds een heel aantal jaar volpension, wat uiteraard duurder is in verhouding maar eerlijk? Het is zo slecht nog niet... Kan nu tenminste wat met de pony's doen, haha. En als ik zie wat ik de afgelopen jaren heb bijgeleerd, ik zou de pony's nu niet meer hetzelfde voeren als hoe ik het op de DHZ deed bv. Maar dat is een groeiproces van mezelf geweest (en dankzij 1 pony die een beetje moeilijk is met voer). Nu is het wel zo dat op mijn stal qua voeren veel vrijheid is, in overleg is enorm veel mogelijk. Veel stallen is het 'dit voer geven wij en vind je het niet ok dan zoek je maar een oplossing'. Hier dus niet, en ze hebben zelfs toen ze een tijd voordroog gingen voeren ipv hooi vanwege moeilijker aan hooi geraken balen hooi speciaal voor die van mij aan de kant gehouden zodat ze hooi konden blijven krijgen vanwege gevoeligheid. Dat zie ik ook niet op elke pensionstal gebeuren..

Dus ik heb eigenlijk alle luxe qua zelf beslissen, maar zonder het praktische werk 8-)
Als ik het ooit weer zelf zou doen is het aan huis, maar niet meer op een stalling verder weg, en heb het wel goed zo..

Olikea

Re: Doe het zelf stal als stal voor eerste eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 10:41

Ik ben ook heel erg voor doe het zelf/samen.
Maar het ligt ook heel erg aan de andere klanten of het een succes is.

Met gio sta ik op een hele fijne stal waar we samen de zorg voor de paarden op ons nemen. binnen zetten, buiten zetten, voeren, alles wordt samen gedaan. Als er iets is, even in de groeps app.. werkt heel fijn.

Maar als de sfeer meer ieder voor zich is werkt dat heel anders.
Dus ook dat zou ik even uitzoeken als je doe het zelf gaat staan.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 10:42

Laat je goed informeren over de werkzaamheden en het rooster. Voerbeurten en weiland en paddock uitmesten is meestal ingeroosterd, zodat alle paarden tegelijk eten krijgen. Pas als je goed weet wat er van je verwacht wordt en op welke tijden, kun je een goede keuze maken.

Nog een tip, je zegt geen buitenbak te hoeven. Maar het is in de winter vroeg donker, er zullen vast dagen zijn of anders wel komen waarop je niet op de dag kunt rijden. Dan is een verlichte buitenbak wel heel prettig.

Bovenal moet je het gewoon heel leuk vinden. Als je iets heel erg leuk vind is geen klus je te gek en maak je die tijd er wel voor vrij.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-19 12:53

Bedankt wederom voor de ervaringen! Ja, ik ga zeker even kijken hoe het eruit ziet qua rooster en doe-het-zelf vs doe-het-samen.

Jessix, ik rijd nu al 5 jaar bijrijdpaarden, en ik heb werkelijk waar de binnen- en buitenbak nog nooit nodig gehad. Als ik eens overdag niet kan heeft mijn paard een dag vrij, of ga ik met zaklamp en borst- en staartlampen plus reflectiedeken op pad.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 12:56

Maddoxx schreef:
Bedankt wederom voor de ervaringen! Ja, ik ga zeker even kijken hoe het eruit ziet qua rooster en doe-het-zelf vs doe-het-samen.

Jessix, ik rijd nu al 5 jaar bijrijdpaarden, en ik heb werkelijk waar de binnen- en buitenbak nog nooit nodig gehad. Als ik eens overdag niet kan heeft mijn paard een dag vrij, of ga ik met zaklamp en borst- en staartlampen plus reflectiedeken op pad.

Nee niets is nodig, maar wel makkelijk. :D Helemaal als je gewoon een full time werkweek hebt.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-19 13:00

Voor zover ik kon zien heeft deze stal een buitenbak op terrein of net ernaast, dus de mogelijkheid is er wel.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 13:02

Maddoxx schreef:
Voor zover ik kon zien heeft deze stal een buitenbak op terrein of net ernaast, dus de mogelijkheid is er wel.

Dat is alleen maar fijn toch? Dan heb je in elk geval meer mogelijkheden. Ook als je situatie veranderd wat tijd betreft.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-19 13:06

Jessix schreef:
Maddoxx schreef:

Dat is alleen maar fijn toch? Dan heb je in elk geval meer mogelijkheden. Ook als je situatie veranderd wat tijd betreft.

Ja absoluut

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 12:42

Kan alleen maar mijn eigen ervaring delen. Maar ik kocht een eigen paard toen ik een fijn plekje bij onze buren kon krijgen. Er werd nog zo gezegd dat we alleen hoefden te mesten, maar bleek uiteindelijk meer een doe het zelf stal te zijn (mesten, waterbakken vullen, vlas halen, mestkar af en toe mee legen, weidebeheer, paarden binnen/buiten zetten, onkruid verwijderen etc etc). Het kostte mij ongeveer een half uur per dag en af en toe een complete dag in het weekend als we echt een grote klus hadden. In combinatie met mijn werk was het soms best lastig om binnen de openingstijden van de stal deze klussen te doen. Zeker als we op het werk nog een etentje hadden bijvoorbeeld. Gelukkig was er onderling vaak wel wat te regelen. Na een tijdje zijn we verhuisd naar volpension omdat mijn paard niet klikte met de 3 anderen daar.

Nu, jaartje later, zijn we verhuisd en hebben we de paarden aan huis en kom ik er pas achter hoeveel ik eigenlijk heb geleerd in die periode. Nu ze aan huis staan moet ik echt alles zelf doen. Veel werk, maar ik vind het fantastisch dat we alles in eigen beheer hebben. Als ik echt nog vragen heb, ga ik naar onze nieuwe buren of zoek ik op internet. Het is een mooi leerproces. Oh en als we een keer een hele dag weg zijn, voer ik hooi in grote slowfeeders en doen ze er een groot deel van de dag mee. Ze staan nu dag en nacht buiten, dus geen gedoe met tijden dat ze naar binnen of buiten moeten. Dat scheelt voor mij een hele hoop. En qua kosten trouwens ook (ik kan nu makkelijk 2 paarden onderhouden van hetzelfde geld als ik voorheen voor de volpensionstal betaalde voor 1 paard).

Gewoon het hele proces eens doorlopen. Als het niet bevalt kun je altijd een andere oplossing verzinnen. Gelukkig gaan we wel het mooie seizoen in. Succes!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-19 13:20

SSDesign schreef:
Kan alleen maar mijn eigen ervaring delen. Maar ik kocht een eigen paard toen ik een fijn plekje bij onze buren kon krijgen. Er werd nog zo gezegd dat we alleen hoefden te mesten, maar bleek uiteindelijk meer een doe het zelf stal te zijn (mesten, waterbakken vullen, vlas halen, mestkar af en toe mee legen, weidebeheer, paarden binnen/buiten zetten, onkruid verwijderen etc etc). Het kostte mij ongeveer een half uur per dag en af en toe een complete dag in het weekend als we echt een grote klus hadden. In combinatie met mijn werk was het soms best lastig om binnen de openingstijden van de stal deze klussen te doen. Zeker als we op het werk nog een etentje hadden bijvoorbeeld. Gelukkig was er onderling vaak wel wat te regelen. Na een tijdje zijn we verhuisd naar volpension omdat mijn paard niet klikte met de 3 anderen daar.

Nu, jaartje later, zijn we verhuisd en hebben we de paarden aan huis en kom ik er pas achter hoeveel ik eigenlijk heb geleerd in die periode. Nu ze aan huis staan moet ik echt alles zelf doen. Veel werk, maar ik vind het fantastisch dat we alles in eigen beheer hebben. Als ik echt nog vragen heb, ga ik naar onze nieuwe buren of zoek ik op internet. Het is een mooi leerproces. Oh en als we een keer een hele dag weg zijn, voer ik hooi in grote slowfeeders en doen ze er een groot deel van de dag mee. Ze staan nu dag en nacht buiten, dus geen gedoe met tijden dat ze naar binnen of buiten moeten. Dat scheelt voor mij een hele hoop. En qua kosten trouwens ook (ik kan nu makkelijk 2 paarden onderhouden van hetzelfde geld als ik voorheen voor de volpensionstal betaalde voor 1 paard).

Gewoon het hele proces eens doorlopen. Als het niet bevalt kun je altijd een andere oplossing verzinnen. Gelukkig gaan we wel het mooie seizoen in. Succes!

Dankjewel voor je ervaring! Ik ga het inderdaad gewoon eens bekijken en misschien in het begin ook gewoon doen, mocht deze stal als eerste vrije plek hebben.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 13:31

Een selfservice stal kan een verademing zijn maar ook heel vervelend.

Ik heb niet alles goed gelezen maar ga er eens langs en bespreek hoe anderen het daar doen. Hebben ze een buitenzet of voerschema, is het ieder voor zich.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-19 13:40

Dat ga ik inderdaad volgende week even doen! Dan is het weer wat beter en heb ik meer tijd. Zit nu nog met stage.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 13:46

Het gevoel als je er rond loopt zal je al veel zeggen. Zo dicht bij huis is wel heel fijn!

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 14:15

Ik heb een lange tijd op Manege Tinte gereden.
Daar was ook een regel dat je zelf uit moesten mesten en de stal schoon houden .
Nu zijn ze stuk groter geworden en de regel geld nog steeds.
De prijs is er ook daar. Eten en stro en hooi is in de prijs in begrepen.
Mocht je toch willen laten uit mesten dan betaal ruim 100 euro extra voor.
In de wei zetten moest je wel zelf doen, maar onderling kon je dat ook regelen. Die je paard uit de wei haalde, de andere keer deed je dat voor haar. Of zij zet je paard in de wei samen met haar paard. En jij haalde ze uit de wei.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 14:22

Maddoxx schreef:
Dat ga ik inderdaad volgende week even doen! Dan is het weer wat beter en heb ik meer tijd. Zit nu nog met stage.

Succes en veel plezier!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-19 00:37

Ik heb laatst even gevraagd aan iemand die op een van de weilanden bezig was toen ik met de hond langs kwam. De eigenaar bemoeit zich dus echt absoluut niet met de mensen, maar je kunt wel bij hem hooi en stro kopen. Even de vraag natuurlijk wat de kwaliteit is aangezien hij zelf schapen en koeien heeft, en dat natuurlijk andere hooitypes zijn.