Hoe vaak mag een staleigenaar de stalling verhogen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 21:45

xSogno schreef:
Een stal baas mag onbeperkt verhogen, maar jij hoeft hier niet mee akkoord te gaan. Dit zal echter waarschijnlijk tot gevolg hebben dat hij jou de huur opzegt en dat je kan vertrekken. Stal aas moet hierbij echter wel maand opzegtermijn in ere houden. Jij mag echter bij een huurverhoging per direct vertrekken zonder een opzegtermijn in ere te houden.

Mijn stalhouder zou van mij de stal huur best mogen verhogen, ik betaal een hele redelijke prijs. Als mijn stalhouder in een jaar tijd echter vier keer de stal prijs verhoogd ga ik me echter afvragen of hij z'n zaakjes financieel niet op orde heeft. Imo zou een stalhouder wel tegen een kleine verhoging moeten kunnen financieel gezien en niet bij elke prijsverhoging van iets zijn stal prijs moeten verhogen, immers van goede jaren profiteren zij ook en zullen ze de stal prijs niet omlaag gedaan hebben.

Laatste tijd zijn er echter veel prijsverhogingen geweest voor veel dingen waardoor stalhouders er gewoon niet meer onderuit kunnen.

Er is veel verhoogd de afgelopen tijd.. Daarom dat ik deze vraag ook stel, mag dat wel.. Een half jaar geleden gingen we ook al een tientje omhoog.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 21:47

superpony schreef:
cobiie schreef:
Geweldig dat mensen vinden dat een staleigenaar een specificatie moet maken voor het stalgeld. :')
Alsof je dat ook in de supermarkt/kledingwinkel/kapper gaat vragen hoe hun de prijs hebben opgebouwd. :Y) En wat doe je met de info als je hun besteding/opbouwing niet bevalt? Trek je dan dat deel van de prijs af?

Een staleigenaar hoort het minimaal ruim een maand van te voren aan te mondige zodat je de tijd hebt eventueel een andere stalling te zoeken voordat het nieuwe tarief ingaat.

Het is bij sommige stallen die hun boekhouding netjes op orde hebben heel normaal. Bij de rest niet zo gebruikelijk, maar dat maakt het nog niet belachelijk.

Als mensen een huis huren weten ze ook waar ze voor betalen BIJVOORBEELD!! Iets huren voor je paard is ook totaal anders dan je boodschappen.

Het gaat er niet om of het je bevalt. TS wil weten of het normaal is dat het zo vaak omhoog gaat. Als zij nu elke keer een gespecificeerde rekening had gekregen, had ze kunnen zien waar dit hem in zit. Dan kan zij inderdaad besluiten of zij het ermee eens is en vertrekken of blijven.

Je huurt iets he?! Je bent niet ergens in dienst.

Dankjewel. Iemand die mijn punt snapt. Ik wil alleen weten of het mag en of het normaal is.. Omdat dit niet eerder is voorgekomen bij mij in mijn paarden houden bestaan dat het zo vaak omhoog is gegaan.

xSogno

Re: Hoe vaak mag een staleigenaar de stalling verhogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 00:36

Antwoord op je vraag in het kort is dus ja dat mag hij, hij kan je alleen niet verplichten dit daadwerkelijk te laten betalen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 02:54

Hij kan wel de stalovereenkomst opzeggen als de klant niet het nieuwe bedrag wil betalen.

Heel hard gezegd is het buigen of barsten. Of je betaalt, of je zegt op.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 08:03

sassefras schreef:
Little_Gift schreef:
Stro en hooi verhoging is zo'n stom excuus hé... want immers, als het het jaar erop weer daalt, dan is er ook geen ene stalhouder die zakt in prijs.
Als ze niet meezakken met de daling in prijs, dan moeten ze ook niet meestijgen met de stijging in prijs.

je zal nu bij moeten kopen, dan noem jij t vast geen stom excuus meer :+

Hahaha grappig dat je dit zegt want toevallig heb ik 2 grote paarden, 1 mini, 5 mini schapen en 1 mini varken in eigen beheer én net gisteren nieuwe lading hooi ingekocht... raar maar waar... aan dezelfde prijs als ik het altijd al had per grote baal van 200 kg :')

Dus jawel, het blijft een stom excuus dus :D

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-19 09:00

Bedankt voor al jullie reacties. Het hangt er vanaf hoe ver ze omhoog gaat. Ik heb natuurlijk een max en als ik boven de 300 euro uit kom incl brok dan kan ik hem net zo goed dichterbij verhuizen naar een stal met binnenbaan.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 09:27

Little_Gift ik denk dat het een makkelijker excuus is, iets wat goed te zeggen is omdat iedereen weet dat er een droge zomer is geweest welke nadelig was voor de kwaliteit/hoeveelheid hooi en stro e.d. De paarden kunnen immers niet zonder hooi dus dan moet je wel.
Wij hebben net als jij niet meer betaald afgelopen jaar in vergelijk met de jaren daarvoor.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 09:59

Maar de stalhouder hoeft helemaal geen excuus te zoeken om de stalprijs te verhogen. Hij kan namelijk voor zijn product vragen wat hij wil, daar is hij volledig vrij in. En de klanten zijn volledig vrij om te blijven of om te vertrekken.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 10:31

Wat voor nut heeft het dan om afspraken te maken? Die maak je toch zodat beide partijen weten waar ze aan toe zijn? In het geval van TS bij zoveel prijsophogingen in een jaar tijd kreeg ik ook wel vraagtekens.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-19 21:24

Ja ik vind het lastig idd omdat er meerdere keren verhoogd is.. Daarom dit topic!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 21:37

Selka schreef:
Slecht stalbeleid als er steeds een verhoging nodig blijkt te zijn.

In een gelijkaardig topic niet zo lang geleden heb ik ongeveer hetzelfde gezegd, maar dat werd me niet unaniem in dank afgenomen. :D
Maar ik blijf het ermee eens. Als je jaarlijks of zelfs meerdere keren per jaar je stalprijs omhoog moet gooien, dan heb je toch een slecht businessplan? Ik vraag me dan af wat zo een stalhouder zou doen als er eens een echt pechjaar met grote kosten langskomt.
Je kan beter een buffer inlassen in je stalprijs. In een topjaar heb je dan een reserve opgebouwd, zodat je in een pechjaar of niet meteen aan die stalprijs moet morrelen om nog beleg op je brood te kunnen kopen.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 21:51

ik vrees dat er met een echt goed plan weinig betaalbaars overblijft :+ , daarbij moet je t maar willen he, al die mensen die t beter weten op je erf :D

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 08:20

Maar daar kies je toch voor sassefras als je een pensionstal begint? Je weet dat je dan mensen treft waar je geen overlast van zult hebben, zelfs een aantal die ook de handen uit de mouwen willen steken, een aantal die gedoe veroorzaken en die het beter weten.
Dat is de reden dat wij niet daar aan zijn begonnen. Je doet het zelden goed als stalhouder. Juist omdat iedereen zoveel wensen heeft en we tegenwoordig wel wat beter bij ons bekkie zijn dan vroeger.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 09:12

Ik heb al lang geen pensioenspaarden meer lekker rustig

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 10:16

Celiien schreef:
En wellicht ook de btw stijging? Niet alle onderdelen mogen meegerekend worden, volgens mij alleen het gedeelte van de mogelijkheid tot beoefenen van de sport. Maar dat kan ook verhoging geven.

Dat hebben ze bij ons ook gedaan,maar was maar 1 euro en 2 cent :) , het meeste was hoog BTW namelijk.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 13:12

Een uitleg daarover wat er veranderd is zal niemand een stalhouder kwalijk nemen, deze krijgt dat tenslotte ook gewoon doorgerekend, met uitleg is het heel acceptabel dat daarom een prijs omhoog gaat. Maar het is vaak de uitleg die achterwege blijft.
Op de laatste pensionstal waar ik heb gestaan met mijn paarden had ik de afspraak dat ik zelf voor mijn eigen hooi zorgde, dit omdat zij kuil voerden welke ook nog eens van belabberde kwaliteit was. Ik kreeg een klein hoekje waar ik het hooi neer mocht leggen, niet meer dan 10 pakjes per keer. Omdat ik die ruimte kreeg stalde ik mijn trailer daar voor in de plaats niet op stal (wat anderen dan weer wel mochten). Toen er bij mij een mededeling kwam dat het stalgeld omhoog ging vanwege duurdere prijzen van het hooi heb ik geweigerd daar in mee te gaan. Ik betaald al het volle pond stalgeld terwijl ik mijn eigen hooi voerde. Dat vond ik toen erg onredelijk.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 17:25

Dat is inderdaad onredelijk.

Ik ben €5,- omhoog gegaan per maand voor de onkostenvergoeding voor de groepshuisvesting inclusief ruwvoer en incidenteel opstrooien inloopstal omdat mijn ruwvoer van eigen land 15% duurder werd door de BTW verhoging op o.a. het balen persen en wikkelen.

Ook andere kosten zijn gestegen, maar dit was de hoofdreden.

Er staat hier nog 1 vriendin op basis van kale huur plus kosten ruwvoer en strooisel naar gebruik.
Zij had al eerder hogere kosten omdat we deze zomer al extra moesten bijvoeren vanwege de droogte en gestegen inkoopkosten voor ruwvoer en strooisel werden ook naar verbruik gelijk doorgerekend. Haar "kale huur" bedrag is dus niet gestegen.

Ik ga ook niet jaarlijks omhoog. Maar voor ons is het dan ook hobby. De rekensom dat het bedrijfsmatig niet uit kan zo kleinschalig, hadden we al een keer gemaakt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 19:18

sassefras schreef:
ik vrees dat er met een echt goed plan weinig betaalbaars overblijft :+ , daarbij moet je t maar willen he, al die mensen die t beter weten op je erf :D

Ja, daar loopt het mis. Iedereen wilt lekker in de paarden beginnen en gaat dan naar de klanten wijzen als zijnde slecht en moeilijk wanneer het toch niet zo een My Little Pony-land is als gedacht.
Ook iets wat voorkomen kan worden met een duidelijk uitgedacht businessplan en een duidelijk doelpubliek.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 20:40

Ja, daar loopt het mis. Iedereen wilt lekker in de paarden beginnen en gaat dan naar de klanten wijzen als zijnde slecht en moeilijk wanneer het toch niet zo een My Little Pony-land is als gedacht.
Ook iets wat voorkomen kan worden met een duidelijk uitgedacht businessplan en een duidelijk doelpubliek.

Wij zijn jaren geleden gestopt met het pension gebeuren dus mijn praatje is algemeen

De rekening van de nuon is voor ons bv bijna 300 euro duurder, de BTW op alles is duurder ( loonwerk, mestafvoer, Diesel, en noem maar op, in welk business plan moet je dit gieten dan ??? of maak je ieder jaar een nieuw plan. ik vraag me af hoe een pensionhouder dit kan voorzien ??? wat is jou idee daarover ?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 20:48

Door te denken als een ondernemer. En vooral, te blijven denken als een ondernemer. Kansen zien, spreiding van activiteiten, goede prijssetting, goede marketing, prijsstijgingen duidelijk communiceren en dan ook wel een goed bedrijf willen uitbouwen. Verwachten dat klanten prijsstijgingen zomaar slikken, maar zelf op zondag willen uitslapen waardoor de paarden 's middags nog niet gevoerd zijn of net iets minder hooi geven dan afgesproken is, zit er in dat geval dan dus niet in.
Als je om de x aantal maanden een prijsstijging moet doorvoeren om rendabel te blijven, dan reken je dus te krap.

En als je niet houdt van mensen die af en toe misschien anders denken dan jij? Geen pensionstal beginnen.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 22:02

[quote="Gini"]Door te denken als een ondernemer. :+ , gelukkig ondernemend genoeg daar heb ik geen pensionpaarden voor nodig, als ik nog eens een goed business plan wil zal ik jou een PB tje doen, dan kan het niet misgaan lees ik

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 20:31

Oei, gevoelige snaar geraakt?

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-19 20:32

Zullen we het even bij mijn vraag houden?

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 20:39

sassefras schreef:
Little_Gift schreef:
Stro en hooi verhoging is zo'n stom excuus hé... want immers, als het het jaar erop weer daalt, dan is er ook geen ene stalhouder die zakt in prijs.
Als ze niet meezakken met de daling in prijs, dan moeten ze ook niet meestijgen met de stijging in prijs.

je zal nu bij moeten kopen, dan noem jij t vast geen stom excuus meer :+

Hahaha grappig dat je dit zegt want toevallig heb ik 2 grote paarden, 1 mini, 5 mini schapen en 1 mini varken in eigen beheer én net gisteren nieuwe lading hooi ingekocht... raar maar waar... aan dezelfde prijs als ik het altijd al had per grote baal van 200 kg :')

Dus jawel, het blijft een stom excuus dus :D

Stom excuus? Hier zijn de hooiprijzen wel gestegen daarbij vergeet je dat alles een stuk duurder is geworden, van hooi tot stroom/water en wat dacht je van het onderhoud van het land? Injecteren/ weide onderhoud alles is allemaal duurder geworden, verzekeringen die omhoog gaan. Fijn dat jij nog niks meer hoeft te betalen maar dat gaat voor de meesten stallen niet op. Terecht dat de stal prijzen omhoog gaan, pensionstallen verdienen al amper wat en dan moeten ze hier zelf maar op toeleggen?

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 14:48

Misschien rare vraag maar wat is jouw gevoel bij de stalverhoging?
Soms zie je dat het een gewone verhoging is en voelt het oke en soms heb je er een raar gevoel bij en als dat zo is kan je beter op zoek gaan naar wat anders en als het al de zoveelste verhoging is vragen waarop het gebaseerd aangezien er nog niet lang geleden ook al een verhoging was.