Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
nicole_floor schreef:maratjesammy schreef:Voor de mensen die het uitspreiden over eigen land!!
Doen jullie dit het hele jaar? Ik dacht altijd dat het alleen mocht als de boeren drijfmest uit mogen rijden.
Volgens mij mag je mest alleen uitrijden tussen 15 februari en 1 oktober. En als de grond niet bevroren is.
nicole_floor schreef:maratjesammy schreef:Voor de mensen die het uitspreiden over eigen land!!
Doen jullie dit het hele jaar? Ik dacht altijd dat het alleen mocht als de boeren drijfmest uit mogen rijden.
Volgens mij mag je mest alleen uitrijden tussen 15 februari en 1 oktober. En als de grond niet bevroren is.
tienus63 schreef:Degene; het veldhuys die mestbriketten en pellets voor de kachel, maakt van de mest van haar paarden, strooit juist geen mest rechtstreeks op het land.
Maar de as die ze uit de kachels haalt.
Haar redenatie daarvoor is omdat je dan ook absoluut zeker weet dat je wormbesmetting zilt krijgen. (Mits je consequent mestballen uit de wei haalt)
Overigens is los dat mesten in najaar en winter niet is toegestaan, ook nutteloos, er zit geen groei in het gras meer.
tienus63 schreef:Overigens is los dat mesten in najaar en winter niet is toegestaan, ook nutteloos, er zit geen groei in het gras meer.
tienus63 schreef:Degene; het veldhuys die mestbriketten en pellets voor de kachel, maakt van de mest van haar paarden, strooit juist geen mest rechtstreeks op het land.
Maar de as die ze uit de kachels haalt.
Haar redenatie daarvoor is omdat je dan ook absoluut zeker weet dat je wormbesmetting zilt krijgen. (Mits je consequent mestballen uit de wei haalt)
Overigens is los dat mesten in najaar en winter niet is toegestaan, ook nutteloos, er zit geen groei in het gras meer.
tamary schreef:Vlas gaat snel (ook reden dat de champignonkwekers het niet willen hebben). Strokorrel geen idee, vlas is qua gehakseld spul nog steeds de goedkoopste die ik kan krijgen en toepasbaar voor alles waar ik bodemstrooisel voor gebruik.
Maar hoe actief en op gang je composthoop al is speelt een rol.
Dankje, vlas is wel een optie. Voorkeur gaat toch uit naar strokorrel. Champignonkwekers willen stro wel toch? Hoe zit dat met strokorrel? Zijn er misschien nog andere opties? (Ik ken niet alle bodembedekking die er bestaat)
Strokorrel is redelijk nieuw dacht ik, champignonkwekers willen langzaam en groffer helpt daar bij (minder oppervlakte die tegelijk afgebroken kan worden in verhouding tot totale massa. Strokorrel zal meer als vlas reageren vermoed ik omdat beide meer oppervlak hebben door het hakselen.
Er is vast bodembedekking die ik ook nog niet ken, maar dan nog is er zat beschikbaar. Voor eigen compost zou ik voor vlas kiezen, stro/hooi gaat langzaam en blokkeren nog wel eens lagen er onder, al houdt het wel lang vocht vast. Slecht hooi gaat hier de moestuin in, werkt als soort spons en scheelt mij water geven.
DubbelDun schreef:Ik heb alles gehad (behalve gewoon stro) en op een half jaar maakt het niet veel uit.
tienus63 schreef:Ik gebruik Equibedding strokorrels. Dat composteert super goed.
herous schreef:De hoeveelheid paardenmest krimpt enorm wanneer je dit composteert. Ik zou graag voor elke weide 1,5 bak gecomposteerde mest willen hebben om uit te strooien en dit 2 keer per jaar.
Tot nu toe kom ik daar nog niet aan.
Momenteel heb ik 2 bakken staan die al een tijdje aan het rusten zijn en die ik straks zal kunnen uitstrooien (einde februari ongeveer) De bakken zaten overvol maar zijn ondertussen gezakt to zo’n 20cm onder de rand. Dit zal dus te weinig zijn om heel de weide te bemesten.
Dan heb ik 2 bakken die sinds september ongeveer vol zijn en die ik over enkele maanden weer kan samen voegen en zo krijg ik misschien nog eentje klaar om in het najaar uit te strooien, enzo gaat het steeds verder. Het is steeds wel een beetje puzzelen maar hey, ik ben enorm blij dat ik het zo kan doen en tot nu toe werkt het prima.
BlueMilk schreef:Zijn er hier ook mensen uit België die een mestcontainer hebben ? Door wie of hoe laten jullie deze legen ? En hebben jullie hiervoor dan ook een mestbanknummer ?