Stallingsprijzen rijzen de pan uit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 11:28

Wij hebben per 1 dec ook een verhoging van een kleine 10 euro. Niet zozeer omdat het hooi en stro duurder is geworden door de droogte. De pensionhouder hooit zelf en opbrengst was (net) genoeg voor het komende jaar, dus er hoeft niet bijgekocht te worden. En via het vaste adres was er ook voldoende stro te verkrijgen. Maar vooral vanwege de hoge dieselprijzen. De trekker loopt helaas (nog?) niet op water, en de loonwerker die komt persen is daardoor ook duurder geworden.
Dit is volgens mij de 2e prijsverhoging in de 12 jaar dat ik er nu sta, dus ja, dan kan het ook wel weer een keertje. Alles wordt duurder, en pensionhouder moet ook eten.

Babootje schreef:
Hier betalen we 455 per maand.
:oo
Voor dat geld heb ik 1 in volpension staan + 1 in de opfok.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 11:28

Ik betaal nu €385, maar hier krijg ik ook echt veel voor!
- binnenboxen met luik 3.50 x 3.50
- 20 x 40 binnenbaan
- 20 x 60 buitenbaan
- 65 x 45 springtuin
- galoppeerbaan (800 meter) en crossweide
- longeerton overdekt en een buiten
- stap- drafmolen overdekt

- Paard de hele dag buiten in de wei (8:00 tot +/- 15:00) en ook ALTIJD, dus niet met een beetje regen al binnen moeten blijven of eerder naar binnen/later eruit
- Volpension, alle dagen van het jaar
- 3x ruwvoer
- 2 of 3x krachtvoer (naar wens)

ellenimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 11:35

Hier vraag ik al jaren hetzelfde bedrag, dit is inkl ruwvoer en buiten/binnen zetten. Bodembedekking, mesten en krachtvoer buiten de stalhuur, dit bevalt iedereen uitstekend. Zo ben je beetje eigen baas op dat gebied. Ruwvoer betaal ik flink meer voor idd dit jaar en verwacht niet dat de boer volgend jaar goedkoper is :D ....
Gelukkig is het voor mij hobby want veel wijzer wordt ik er niet van (wel wbt mensenkennis }> en ach zo staat mijn paard niet alleen).
Evt nog 1 plekje vrij, midden van het land.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 11:49

Babootje schreef:
Babootje schreef:
Hier betalen we 455 per maand. Nog los van de BTW verhoging was de stalling 1 januari van dit jaar met 25,00 omhoog gegaan. Daarna in juni nog eens 10.00 opslag. Wegens stro en hooiprijzen. Per 1 januari zou er dus nog 3% overheen gaan. Om dat niet te doen (want het wordt dan wel erg gortig) experimenteert hij nu met 1 x volledig uitmesten ipv 2 x.
Slaat echt nergens op vind ik. Heeft ook geexperimenteerd met ander hooi maar daar kwamen echt veel klachten op. Ik vraag me nu echt af wat de werkelijke verhoging gemiddeld is van stro en hooi. 35.00 vind ik wel heel veel. Iemand daar inzicht in?

Het zal per regio verschillen hoeveel de prijzen gestegen zijn. én het maakt uit wanneer je koop en hoeveel opslag je hebt. Maar de kosten voor het onderhoud van het weiland kunnen dit jaar ook behoorlijk zijn opgelopen.

Met de paarden aan huis bijvoorbeeld:
- Wij hebben thuis 40% minder hooi van het land gehaald (en dus niet kunnen verkopen)
-alles opnieuw moeten inzaaien en doorzaaien. Waarbij de droogte zo lang aanhield dat we dat volgend voorjaar mogelijk nog een keer moeten doen.
- afgelopen zomer erg veel extra stroomkosten gehad aan sproeien
Ik zou een prijsstijging dus niet zo gek vinden.
Wat ik wel netter zou vinden zou een tijdelijke toeslag zijn, die er ook weer afgaat als het een minder extreem jaar is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 11:50

Babootje schreef:
Hier betalen we 455 per maand.

Roodvos schreef:
:oo
Voor dat geld heb ik 1 in volpension staan + 1 in de opfok.

En ik heb er nog twee ook dus 70.00 opslag. Pfff

ellenimar

Re: Stallingsprijzen reizen de pan uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 12:01

poeh voor die prijzen kun je bij mij ook twee paarden stallen.... onderhand wordt paarden bezitten weer voor de happy few?

Bentee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 12:07

Ik woon rond Apeldoorn/veluwe en heb de afgelopen 6 jaar op verschillende stallingen gestaan. Moet zeggen dat ik al die tijd ongeveer de zelfde prijs heb betaald in vergelijking wat ik ervoor terug kreeg.

Ik betaal nu op mijn huidige stalling 175€ all in per maand. Op mijn vorige stal waar ik ongeveer 3 jaar heb gestaan betaalde ik een hele tijd 180€ all in en later 190€.
Ooit op een stalling gestaan in het buitengebied waar ik 215€ all in betaalde. Dit is de duurste stalling waar ik gestaan heb en de goedkoopste was 150€ op een 24/7 buiten stal.

edit; all in bedoel ik mee; er wordt afgemest, gevoerd, binnen-buiten zetten, hele dagen (+-07:00- minimaal 17:00 uur) weidegang, incl. ruwvoer, brok en bodembedekking.
Laatst bijgewerkt door Bentee op 03-12-18 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 12:09

Duurste in die regio 285 en ik moest mijn eigen brok kopen. En mijn eigen bodembedekking ivm allergie tinker. En zelf leegmesten. Kreeg geen cent korting op stalgeld. Hoeveelheid en kwaliteit van hooi was bedroevend.

Maar hierom ben ik gestopt met paarden. Goede stalling (veel buiten, goed ruwvoer en genoeg) wordt onbetaalbaar en minder dan goed wilde ik jonge tinker niet aandoen.

_Nero

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 12:23

Ik betaal nog steeds hetzelfde als voorgaande jaren (€125,- all in) en dit blijft volgend jaar ook zo.
Wel heb ik zelf aangegeven dat als de prijzen van het hooi en stro echt duurder worden dat de stal eigenaresse dat ik graag wil dat ze dit aangeeft want ik wil niet dat zij voor de extra kosten opdraait om mijn paard te voeren. (mijn paard is de enige die op stal onbeperkt word gevoerd en ligt meer stro in de box dan de andere paarden)

De inkoop prijzen voor hooi/stro inkoop is niet omhoog gegaan dus de prijs blijft zo.

Mocht het wel omhoog gaan (wat ze niet verwacht) hebben we afgesproken dat ik meer betaal (de andere 3 pensionklanten weet ik niet wat die doen) en als de inkoop prijs weer daalt dat ik de huidige maandprijs weer betaal.

Hoe het hier in de regio (Z/W Friesland) voor de rest zit met inkoop prijzen weet ik niet, misschien heeft de stal eigenaresse goed contact/contract met een leverancier.

Ik heb ook wel op andere stallen gestaan (maandprijzen €200 - €300) maar daar leverde je in op het welzijn van het paard, en meer faciliteiten voor de ruiter. Ander brok, onbeperkt voeren was bijna niet mogelijk en al helemaal niet minimaal 8 uren buiten in de winter.

Waar we nu staan word alles gedaan, komt mijn paard het jaar rond 12 uren buiten, en word echt naar het paard gekeken (mijne is geschoren, word zelfs meerdere keren per dag gevoeld en zo nodig deken gewisseld) ook kwa voeding word er goed gekeken. Voor de paarden zijn alle basis benodigdheden er en dat vind ik veel belangrijker dan mijn behoeften. (heb wasplaats, verwarmde zadelkamer en kantine, mooie buitenrij mogelijkheden en een bak op 5 minuten stapafstand (waar we nooit gebruik van maken) dus niks te klagen).

Om weer even ontopic te gaan: als de hooi/stro prijzen om hoog gaan dan vind ik het eigenlik logisch dat dit door berekend word. Kwa hogere belasting vanaf janauri kan ik weinig zeggen omdat ik dit nu voor het eerst hoor.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 12:23

Ik sta net op een nieuwe stal en betaal 175 all in. Paarden gaan elke dag naar buiten in een groepje met onbeperkt ruwvoer. Ik weet niet of de stalprijs onhoog gaat heb er iig niks over gehoord
Laatst bijgewerkt door Amber_anne op 03-12-18 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 12:28

Ik snap echt niet hoe men als pensioneigenaar kan leven van €150 per paard, met al die service... Uit welke regio komen jullie? Maar ook, welke faciliteiten heb je als ruiter dan?

Hier kan je voor €180 ook wel staan. Paard staat dan goed, maar wel alleen een buitenbak die met de minste bui al niet meer te rijden is, en daar heb ik ook geen paard voor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 12:30

_black_rose_ schreef:
Ik vind de hooiprijzen ook wel een beetje het probleem van de stallingshouder. Bij een heel goed jaar ga je ook niet minder betalen dus waarom wel meer gaan betalen na een slecht jaar.

Ik vind stallingsgeld en hooiprijzen ook wel een beetje het probleem van de paardeneigenaar :(:)

Ik vind het heel bijzonder dat er veel stallingshouders ertoe bereid zijn om andermans hobby te gaan betalen
Met stalgeld van 125 of 175 euro per maand gaat er geld achteraan om een paard van een ander op stal te hebben

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 12:33

Ik woon in regio Zwolle dus dat verklaart wel redelijk de prijs. De paarden staan de hele dag in een paddock met onbeperkt hooi en heb een buitenbak. De buitenbak is niet heel goed als het veel regent maar pony is nog niet ingereden dus maakt mij niet veel uit. Stallen zijn groot en open.
Er is een kantine.

Was de enige stal in de buurt waar de paarden de hele dag naar buiten gaan met eten dus accepteer de mindere voorzieningen maar. Misschien tegen de tijd dat de pony ingereden is en ik fanatieker wil rijden dat ik naar een stal ga kijken die verder weg is maar voor nu vermaakt pony zich wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 12:37

Amber_anne schreef:
Was de enige stal in de buurt waar de paarden de hele dag naar buiten gaan met eten dus accepteer de mindere voorzieningen maar. Misschien tegen de tijd dat de pony ingereden is en ik fanatieker wil rijden dat ik naar een stal ga kijken die verder weg is maar voor nu vermaakt pony zich wel.

Ja oke, met een niet ingereden paard zou mij het ook niet uitmaken hoe de bak eruit ziet :D
Ik accepteer in dit geval dan de langere reistijd/hogere kosten, maar ik wil wel het hele jaar gewoon kunnen rijden. Ik heb geen paard om er de helft van de tijd naar te kijken omdat de bak te slecht is ;) Binnenbak hoeft niet eens, maar dan wel een buitenbak die echt alles wel kan hebben.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 12:40

Ik vind het ook bijzonder dat mensen voor 125 euro een paard all in kunnen stallen. Wij hebben ze aan huis maar de gemiddelde kosten per paard zijn toch al gauw 150 euro zonder extra's. Dus volgens mij moet daar dan geld bij.

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 12:49

Bij ons zijn ze 10 euro omhoog gegaan ivm de hogere hooi en vlas prijzen.

Ik betaal 275,- Incl
1 Baal vlas in de week
Onbeperkt hooi
20/60 buitenbak
Stapmolen
Longeerpen
Solarium
Zomer 24/7 op het land
Winter van 9 tot 18u op het land met hooi en als het te nat word in paddock met hooi.
Onderling regelen we het binnen het buiten zetten. Ik heb 4 beurten in de week.

heerlijke van deze stal vind ik dat we onbeperkt ruwvoer mogen geven en dat ze heel de dag lekker buiten staan.

Ik sta in de Bollenstreek ( tussen Leiden en Amsterdam)
Laatst bijgewerkt door Aelin op 03-12-18 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 12:53

_Dreamer schreef:
Ja oke, met een niet ingereden paard zou mij het ook niet uitmaken hoe de bak eruit ziet :D

Mij wel hoor. Goede bodems zijn het behoud van de benen van je paard (ook van je jonge paard) en dus vind ik het heel belangrijk dat de stal waar ik sta over een goede rijbodem en longeerbodem beschikt. Overdekt of niet overdekt maakt mij dan minder uit. Verder vind ik een goede frisse schone stal belangrijk met voldoende stro (indien je paard ook op stal staat) en ruim hooi van goede kwaliteit. En weidegang uiteraard of paddocks voor voldoende buitentijd. Ook van paddocks verwacht ik dat de bodem van goede kwaliteit is (geen stenen erin) en dat ze onderhouden worden zodat er geen kuilen en gaten in zitten. En ik ben bereid om daar dus goed voor te betalen. Maar het moet toch wel voor minder kunnen dan tegen de 500 pm lijkt me.

Overigens het is "rijzen de pan uit" als in deeg rijzen en niet als in vakantie reizen. :D (Sorry ik kan t niet laten)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 12:54

Stapmolen vind ik minder van belang (kan ook aan de hand stappen)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 12:58

Het heeft helemaal geen nut om regio's met elkaar te vergelijken. Sowieso is de grondprijs overal al anders en werkt de ene pensionstal vanuit een hele andere start/basis, dan de andere.

Bij onze voer boer is het hooi nog niet veel duurder geworden en voor vaste klanten is er genoeg. Hebben net zaterdag gehaald. Hadden gemeld dat we een pak hadden met wat schimmel en kregen 2 pakjes kado en hij rond de prijzen af. Maar wij zijn hier wel prijzen gewend van 4,5,6 euro en betalen dat ook gewoon voor hooi. We halen hier ook nog wat stro en vlas tegen normale prijzen.

Ik weet genoeg mensen die in een ander deel van het land maar 2,50/3,50 betaalden voor heel mooi hooi normaal gesproken. Wat het daar nu is geworden, weet ik momenteel niet, maar het is wel wat je gewend bent.

Ik lees wel dingen dat ik denk huh? Dat is echt vanuit eigen perspectief. Mensen krijgen steeds meer eisen?? Toen ik meer dan 30jr geleden mn eerste eigen pony's kreeg, werd er toch echt meer gedaan dan tegenwoordig. Dekens wisselen, erbij zijn als ze naar de hoefsmid moesten ( ik zat op school, ouders werkten ) Losgooien etc etc.
Maar de stallen zaten ook ruimer in hun personeel.

Ik heb zelf op grote stallen gewerkt en stallen krijgen steeds meer te maken met stagiaires en zijn daardoor aan vele regels gebonden, hebben veel aanpassingen moeten doen en zitten veelal na 5uur zonder personeel, want tegenwoordig gaat alles gewoon naar huis. ( JA, uitzonderingen altijd daargelaten, maar we hebben het over gemiddelden )

Ik denk ook dat veel mensen geen idee hebben. Sta je bij iemand die het voor de leuk erbij doet? Houdt diegene alles netjes bij? Geeft diegene alles netjes op?
En er zit een wezenlijk verschil tussen een stal die ooit boerderij was, wat stalletjes erbij is gaan verhuren en uitgegroeid tot pension. Of een stal die vanaf de bodem alles heeft moeten opbouwen.
Doen mensen alles met de hand? Manuren? Of hebben ze veel machines, dus afschrijvingen??

Er zijn genoeg stallen die 1 ronde baal kuil per week voeren en niet kijken naar gewicht of hoeveel paarden er staan. Staan er 20 of 25, ze willen gewoon daarmee uitkomen. Maar als die balen kuil duurder worden het wel per paard doorrekenen en dat is imo krom. Daar mag je als pensionklant best wat van zeggen. Maar wees dan ook bereid een realistisch bedrag te betalen voor wat je paard nodig heeft.

Heel veel luxe maakt het ook duurder, maar is echt voor het gemak van de eigenaren. Je hebt geen binnenbak, stapmolen en kantine nodig bijvoorbeeld, maar het is wel makkelijk.
Ik heb liever een goed onderhouden buitenbak, dan een slechte binnenbak. Maar ook onderhoud kost geld.

Veel doen mensen echt zichzelf aan. Voor een dubbeltje op de eerste rang en vergelijken met goedkopere stallen. Je leest advertenties van mensen die onder de 50 euro een plekje zoeken voor een shet of onder de 100 euro een opfok plek willen.....Tja, dan moeten mensen misschien toch maar geen paard kopen. Want als goedkoop de norm wordt, gaan de paarden er niet op vooruit. En nee, niet iedereen hoeft een paard te kunnen kopen.
Ook niet elk jongetje kan bij Ajax spelen en we kunnen ook niet allemaal een Ferrari kopen, een wereldreis maken etc etc Er zijn nou eenmaal verschillen.

ellenimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 13:04

Je hebt helemaal gelijk superpony ook hier geldt alle waar is naar zn geld ..... hier is buitenbak in natte periode ook niet al te best maar gelukkig heb ik het bos om de hoek!
Kan me best voorstellen dat als je alles super voor elkaar hebt daar ook een prijs tegenover moet staan als je daar echt je boterham mee moet verdienen! Maar beter stalhuur verhogen dan bezuinigen op voer en dat hoor ik toch vaak genoeg helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 13:06

superpony schreef:
Het heeft helemaal geen nut om regio's met elkaar te vergelijken. Sowieso is de grondprijs overal al anders en werkt de ene pensionstal vanuit een hele andere start/basis, dan de andere.

Logisch, en ik weet dat ik in een dure regio zit.
Maar voor €125 een paard in volpension hebben? Ik kan mij echt niet voorstellen dat een pensioneigenaar daar geen verlies op draait

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 13:06

Wat ik niet snap is dat ik geen prijsstijgingen heb in vlas/gehakseld koolzaadstro terwijl ik relatief weinig inkoop ten opzichte van de grote stallen en dat zij zeggen wel een prijsstijging te hebben, ik heb afgelopen week zelfs voordeliger ingekocht dan van de zomer. Met maar 2 pallets. Bij de grote stallen gaat het vaak per vrachtwagen en liggen de prijzen nog lager dan mijn pakprijs.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 13:09

Paardenfann4 schreef:
Ik vind het ook bijzonder dat mensen voor 125 euro een paard all in kunnen stallen. Wij hebben ze aan huis maar de gemiddelde kosten per paard zijn toch al gauw 150 euro zonder extra's. Dus volgens mij moet daar dan geld bij.

_Dreamer schreef:
Maar voor €125 een paard in volpension hebben? Ik kan mij echt niet voorstellen dat een pensioneigenaar daar geen verlies op draait

Ik kan me daar ook niets bij voorstellen, omgerekend naar maandprijs red ik dat wel met voer/hooi/bodembedekking stal maar dan heb ik nog geen kosten berekend zoals mesthoop legen door de loonwerker, bemesten land e.d.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 13:09

Ik betaalde tussen de 350 en 400 euro in. Mijn paard stond op zaagsel en werd sochtends in de molen gezet voor 30 minuutjes. Ik kreeg om de 4 dagen een baal zaagsel en had ik meer nodig kon ik voor een x bedrag dit bestellen.

Ik stond op een stal met stapmolen, binnenbaan, buitenbaan die bijna altijd goed was, een overdekte paddock, overdekte longeerring, overdekte stapmolen en eennstuk of 8 paddocks. Een kleine kantine met douche.

Hier in de regio betaal je al snel tussen de 250-500 euro. En wil je meer luxe betaal je daar ook voor.

De stallen waar je 250 euro betaalde had je vaak alleen een buitenbaan en wat paddocks. En ik heb 1 winter gehad dat ik met mijn net zadelmakke paard amper kon rijden door de sneeuw en kou en de bodem bevroren was op een andere stal. Daarna moest ik opzoek naar een andere stal , omdat deze stal ermee op hield. Toen ben ik wel opzoek gegaan naar een stal met binnenbaan.

Het is net zoals de huizenprijzen. Die zijn in andere delen van het land ook veel goedkoper dan in de randstad. So be it.
Laatst bijgewerkt door Olympia op 03-12-18 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 13:11

Ik vond +35.00 per stal best veel voor alleen een verhoging stro/hooi voor een stal met 41 boxen. Hier zit nog niet de BTW verhoging in. Daarom vroeg ik mij af wat de ervaring (gemiddeld) was naar de prijsstijgingen