Pension of aan huis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sanet

Re: Pension of aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 10:04

Ik rij toch wel soort van serieus :) en ik vind het heerlijk dat ik ze bij huis heb staan. Van rijden in de regen val je niet om. Ja, het is niet altijd leuk en het is hard werken.
Maar ik zou niet meer anders willen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 10:11

In een volle binnenbak rijden waar iedereen in de weg rijdt of zich ermee bemoeit is ook niet fijn.... Ik reed altijd in weer en wind. Ga je niet dood van en is verfrissend, lekker uitwaaien. Ik vond juist dat alles sneller gaat omdat niemand je aanspreekt in de weg loopt of spullen kwijt zijn.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 10:16

Ik vind een pensionstal niet per se luxer dan thuis, en heb op 7 minuten met de auto twee binnenbakken waar ik bijna het hele jaar gebruik van kan maken.
Warm watersystemen heb ik thuis ook, meteen bij aanleg meegenomen en geen last van bevroren leidingen. Dus dat is ook thuis gewoon mogelijk. Sterker nog de dure pensionstal waar ik stond had dat niet eens...

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 11:45

Ik heb een d pony eniet een tinker en Shetlander. Ben per dag een uur kwijt voor land mesten, boxen en de bak vond het heerlijk om ze thuis te hebben en veel goedkoper voor de prijs dat ik 1 op een pensionstal hebben ik er nu 3 thuis als ik vroege dienst heb zet ik de dag voor de tijd alles klaar en hoef ik ze alleen maar buiten te zetten. Mijn tinker zit zomers aan de puffen die moet elke ochtend puffen was op een pensionstal niet haalbaar geweest

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 11:46

Als je van een luxe pensioenstal komt kan het een lastige overstap zijn.

Als je houd van klussen en buiten werken is het echt heerlijk.

Ik ben er niet minder door gaan rijden. In tegenstelling tot wat ik vaak hoor.
Voorheen reed ik ook al fanatiek wedstrijden vanaf een iets simpele stal en dat doe ik nog. Er zijn altijd oplossingen te vinden. Zelfs in de meest extreme (hollandse) winters. Het bos in, op de wei rijden, bij de buren, op de club, bij een bevriende pensionhouder binnen, waterdichte kleding etc etc etc. Áls ik niet rij is dat 2 dagen in het jaar door overmacht en anders mijn eigen (luie/ watjes) keuze.

Hoeveel werk het is bepaal je deels zelf. Hoe wil je het aanpakken en hoe goed kun je je accommodatie aanpassen op je wensen. Veel buiten (24h) met veel ruwvoer scheelt heel veel en maakt je flexibel. Je ondergrond (droog) logistiek (alles makkelijk bereikbaar, toegang tot schuilstal) je paarden (kunnen ze gedijen op onbeperkt ruwvoer, kunnen ze vreedzaam samen leven), je eigen mentaliteit (kun je dingen loslaten).
Daarnaast ligt het er ook aan hoeveel werk je partner kan en wil doen. Houd hij van zagen, boren, lassen, graven, bouwen? Wil hij meehelpen in de dagelijkse verzorging? Kan hij de taken van je overnemen als je een keer een weekend weg blijft?

Stalgenoten mis ik niet als ik met de paarden zelf bezig ben. Hooguit het overleggen over hoe je iets aanpakt. Dat kon ik vroeger goed met mijn (super toffe) pensiongenootjes. Het was dan wel makkelijk dat ze mij en mijn paard ook vaak samen bezig zagen.
Je kunt ook mensen opzoeken via de vereniging. Ga bij een commissie en geef je op voor allerlei activiteiten. Ik heb, in een andere vorm, nog steeds heel veel contact met andere paardenliefhebbers.

Het enige nadeel:
Vakanties: een heel geregel waarbij er iemand in ons huis slaapt. Wel altijd iemand voor te vinden omdat we hier super mooi wonen met veel uitrijmogelijkheden en omdat de oppas zelf eventueel een paard mee kan nemen. Een vakantie voor de oppas dus waarbij ze een uur per dag werk hebben aan onze beestenboel. Maar ik ben al 1,5 week van te voren helemaal over de zeik door alle geregel. We gaan 1 á 2 keer per jaar. 1 tot 3 weken en nog wat weekendjes weg. Het kán nog steeds maar ik zie de lol er wat minder van in.
Oud en nieuw: niet meer leuk omdat ik mij zorgen maak over de paarden.

Ik ben echt 100% blij met onze keuze.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 11:53

happyjoyce schreef:
HorseTopShop schreef:
Er is nog zoveel meer dan alleen voeren en mesten.
Land bemesten, slootkanten maaien ( ben je klaar, kan je weer bij het begin beginnen), onderhoud bedrading, onderhoud stallen, vlas halen en opstapelen, hooi halen en opstapelen, onkruid verwijderen, mest afvoeren, etc.
Ik was ongeveer 3 uur per dag bezig aan onderhoud. En dan reken ik het voeren en mesten niet mee.
Mesten voor 5 paarden (inloopstallen) was ik 1,5 uur per dag aan kwijt.

Wij hebben toch dezelfde werkzaamheden, maar die uren onderhoud kan ik me echt niet voorstellen.. Ik mest voor mijn werk twee stallen af in tien minuten. Vlas halen we twee keer per jaar (half uurtje halen, half uurtje opstapelen). We laten hooien van eigen land, dat haal je in twee uurtjes van het land en gooi je op zolder. Draad hebben we in 1,5 jaar nog geen onderhoud aan gehad. Ons land wordt bemest door een boer en mest wordt ook opgehaald. Slootkanten maaien we misschien 3 keer per jaar en daar ben je ook in een avondje wel mee klaar (we hebben 2,5 hectare, dus niet extreem weinig). Onkruid spuiten we. Een keer of vier per jaar met de gifspuit rond.

Ik bedoel het niet vervelend, maar drie uur onderhoud per dag vind ik geen realistisch beeld geven voor de TS. Het kan ook anders.

Het is maar net hoe en wat je het indeelt, Ik ben ook minimaal 2 uur per dag kwijt aan onderhoud,
Paarden lopen altijd buiten in een PP, dus ik moet altijd een rondje met de kruiwagen. duurt langer dan een stal uitmesten, af en toe de bak slepen .

Daarnaast ben ik een grote zeur, dus spuit niet en haal al het grote onkruid, weg met de schop of hand. zoals jkk en zuring en brandnetel en andere plantjes die ik niet kan gebruiken. De slootkanten maai ik uit met de bosmaaier, snoeien van de heggen en bomen op en rond het perceel. bemesten van de grond en afgelopen jaar heb ik heel heel veel met beregeningsbuizen lopen slepen.
Daar ben ik echt veel tijd mee kwijt hoor.

Ik denk dat het heel heel persoonlijk is. Ik kom op veel plaatsen waar mensen een eigen paarden plek hebben. Ik vind het bij de meeste een zooitje. heel heel veel achterstallig onderhoud aan de gebouwen en aan de omheining en meer onkruid in de wei dan gras.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 12:10

pol013 schreef:
Het enige nadeel:
Vakanties: een heel geregel waarbij er iemand in ons huis slaapt. Wel altijd iemand voor te vinden omdat we hier super mooi wonen met veel uitrijmogelijkheden en omdat de oppas zelf eventueel een paard mee kan nemen. Een vakantie voor de oppas dus waarbij ze een uur per dag werk hebben aan onze beestenboel. Maar ik ben al 1,5 week van te voren helemaal over de zeik door alle geregel. We gaan 1 á 2 keer per jaar. 1 tot 3 weken en nog wat weekendjes weg. Het kán nog steeds maar ik zie de lol er wat minder van in.
Oud en nieuw: niet meer leuk omdat ik mij zorgen maak over de paarden.

Ik ben echt 100% blij met onze keuze.

Dit heb ik ook maar dan met 2 honden + kat thuis en een paard in pension. Weken van te voren over de zeik, vakantie oppas aan huis voor de kat die een week van te voren afzegt, honden oppas adres die ineens toch niet kunnen en dan een paard waarvoor je elke dag iemand moet vinden.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 12:12

Voor de vakantie vind ik het ideaal om de paarden tijdelijk naar een pension te brengen.
Vakanties regelen vind ik dan ook het enige minpuntje aan paarden aan huis hebben.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 13:06

2 tot 3 uur per dag aan onderhoud??? Gemiddeld?
Nee dat haal ik nooit. 2 tot 3 uur per week..... misschien. Gemiddeld over het jaar gezien.
En het is hier echt netjes.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 13:20

Maar 2 uur per dag ben je toch wel kwijt aan meer dan 1 paard? Als ik kijk toen mijn paard (+ 3 paarden van anderen) nog aan huis stond: in de ochtend voeren, paarden buitenzetten, hooinetten vullen en verspreid door de wei ophangen, viezigheid in de hooikamer en het stukje voor de stal borstelen. 's Avonds 4 stallen uitmesten, kruiwagen voor de mesthoop legen, mesthoop opscheppen, hooinetten vullen en ophangen in de stal, paarden binnen halen en hoeven uitkrabben, alles weer netjes borstelen, afvoeren voor de nacht.

En dat is dan nog de tijd dat je effectief bij de paarden bent op een mooie dag. Dingen zoals naar de winkel gaan om voer te koop, hooi afladen en opstapelen in de schuur, hooinetten repareren,... vragen ook om je tijd.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 13:31

ik denk dat ik gemiddeld iets van een uur per dag bezig ben met de paarden, in het weekend wat meer

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 13:49

als ik er twee had en 1 reed dan was ik daar 1,5 uur mee bezig en inderdaad in het weekend iets meer. En van een keer voer halen ga je niet door je gaat ook voor andere dingen ooit naar de winkel.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 13:52

Nee ik doelde op deze:
Citaat:
Ik was ongeveer 3 uur per dag bezig aan onderhoud. En dan reken ik het voeren en mesten niet mee.
Mesten voor 5 paarden (inloopstallen) was ik 1,5 uur per dag aan kwijt.

Paarden en andere beesten heb je hier in 1 uur per dag gedaan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 14:13

Zonnetje81 schreef:
als ik er twee had en 1 reed dan was ik daar 1,5 uur mee bezig en inderdaad in het weekend iets meer. En van een keer voer halen ga je niet door je gaat ook voor andere dingen ooit naar de winkel.

Ik zeg ook niet dat het iets negatiefs is, laat staan iets waar je dood van gaat :D, maar het is wel iets wat je mee moet nemen wanneer je de paarden aan huis wilt nemen. TS heeft er niets aan als we alles minimaliseren. Paarden aan huis houden is meer dan alleen stallen mesten en hooi geven. Sommige dagen zul je in een uurtje klaar zijn, andere dagen ben je een hele dag bezig. Een gemiddelde van 2-3 uur per dag lijkt me dus wel een goede ruwe schatting.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 14:14

pol013 schreef:
2 tot 3 uur per dag aan onderhoud??? Gemiddeld?
Nee dat haal ik nooit. 2 tot 3 uur per week..... misschien. Gemiddeld over het jaar gezien.
En het is hier echt netjes.

onderhoud is ook gewoon verzorgen etc .

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 14:27

Gini schreef:
Zonnetje81 schreef:

Ik zeg ook niet dat het iets negatiefs is, laat staan iets waar je dood van gaat :D, maar het is wel iets wat je mee moet nemen wanneer je de paarden aan huis wilt nemen. TS heeft er niets aan als we alles minimaliseren. Paarden aan huis houden is meer dan alleen stallen mesten en hooi geven. Sommige dagen zul je in een uurtje klaar zijn, andere dagen ben je een hele dag bezig. Een gemiddelde van 2-3 uur per dag lijkt me dus wel een goede ruwe schatting.

Goed verwoord!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 15:29

Ook wij hebben zo een 4 jaar geleden gekozen voor paarden aan huis. Wij zijn daarvoor naar een heel ander deel in NL verhuisd omdat het in onze omgeving toen niet te betalen is en er geen ruimte is.
Daarvoor reed ik dagelijks 90km om mijn paarden te trainen. Ik heb 8 paarden en het stallen er van werd een kostbaar plaatje dus ook daarom hebben we gekozen voor een eigen stek. Ik rijd internationaal wedstrijden en heb dus ook een indoor arena en alle luxe om te verzorgen zoals op een proffesionele stal. Verder hebben we 16 stallen maar die staan dus niet vol en dat hoeft ook niet.
Wat ik vooral wilde en dat miste ik op veel trainingsstallen was dat de paarden hele dagen buiten konden zijn. Zomers 24/7 en weidegang. Ik vind dat erg belangrijk voor paarden die hard getraind worden.
Dat hebben we allemaal gerealiseerd en het is erg fijn.
Nadelen zijn toch wel het harde werken, lange dagen. Maar dat kun je ook zo gek maken als je zelf wenst. Je kiest daar zelf voor en als je alles nog moet realiseren geef dan geld uit aan dingen die het jou zo handig mogelijk maken. ( mechanische waterbakken buiten, warmte rondpomp voor de vorst, goed, degelijk materiaal wat lang mee gaat) ik deed alles zelf maar heb nu hulp voor de stallen enz en dat scheelt een hoop. Het missen van stalgenootjes zeg ik ja en nee want er is ook vaak gedoe op stallen en drukte kun je opzoeken als je daar behoefte aan hebt. Nochtans vind ik het heerlijk rustig thuis te komen na een 10 daagse show in het buitenland en dat de paardjes gelijk naar buiten kunnen relaxen vind ik een dikke plus. Het heeft zeker z'n voor en nadelen maar ik geniet er nog steeds van.

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 16:07

(sorry niet alles nagelezen!)

Binnenkort heb ik de mijne ook aan huis. Puur om zelf de controle te willen en kunnen hebben. Ik heb er de volste vertrouwen in dat dat nu op pension ook gebeurd, maar toch triggert er iets in me dat ik het zelf in handen wil hebben. Dat ik zeker weet dat hij bijvoorbeeld medicijnen krijgt, dat er geen ander paard aan zijn voer zit, dat ik hem gewoon echt in de gaten kan houden.

En ja, vakantie is een probleempje. Ons mam had dr eigen al aangeboden om ervoor te zorgen als we weg zouden gaan, maar nu net toevallig gaan we volgend jaar met alle 'dames' op vakantie, inclusief ons mam :') dus vriendlief zal even het haasje zijn, maar daar heeft hij gelukkig niet zo een probleem mee aangezien het toch maar eenmalig is. :Y)

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 17:11

(Niet alles doorgelezen nog :P)

Het ligt er ook aan hoe veel paarden je bij huis kunt hebben. Ik denk zelf dat minimaal 3 het beste is, dat als je met 1 weg gaat er niet 1 achter blijft. Daarom heb ik nu al 2 shetlanders er bij gekocht voor mijn paard en er komt misschien nog wel een rijpaardje bij.

Volgende maand ga ik verhuizen en krijg ik alles bij huis, met een flink stuk grond, maar weet wat ik kan verwachten. Toch lees ik straks ook alles even mee/door.
Mijn paard heb ik vanaf het begin al op pension waar ik zelf wel uit moet mesten en eens per week binnen moet halen, dus moet er alsnog elke dag heen met de auto (ongeveer 12 km heen en 12 km terug).
Echter vind ik dat ze nog te weinig in de paddocks buiten komen in de winter. Gelukkig heb ik redelijk veel vrije tijd om ze daar omheen nog even los te laten/beweging te geven. De stal verder vind ik prima, er word wel op elkaars paard gelet en met sommige mensen kan ik het goed vinden- al is er ook wel eens wat gedoe. Soms is het stro op, soms zijn er meerdere mensen in de (binnen)bak die geen rekening met je houden, niet genoeg stroom op het draad waardoor paarden er doorheen gaan etc. Uiteraard moet ik de luxe van een binnenbak straks inleveren en er komen kosten aan met het bouwen van stallen etc. maar ik ben straks veel goedkoper uit qua vaste lasten.
Ik heb graag alles zelf wat meer in handen en ik zou deze stap niet doen als ik het ook echt niet wilde. Sowieso ben ik best wel een huismus. Vakantie is voor mij een dagje in de natuur, weer of geen weer, en naar Schiermonnikoog bijvoorbeeld. Ik ben een buiten mens.
Straks is het wel ietsje verder fietsen naar mijn werk, wat ik sowieso altijd met de fiets doe. :P

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 17:30

Ik zie veel mensen noemen het geregel als je op vakantie wil...
Dat is zeker waar maar ik moet zelf toegeven mijn behoefte van op vakantie gaan steeds minder is geworden met de paarden aan huis.
Sommigen moeten er 3x per jaar op uit, dat gevoel heb ik totaal niet en mijn partner ook niet meer.
Nu ga ik wel vaak richting buitenland voor wedstrijd en dat is ook beetje vakantie maar kon het nog altijd goed regelen thuis. Ik zette de achterblijvers ook wel zolang op pension maar nu met zoveel paarden lukt dat niet. Gelukkig is er altijd wel iemand die wil helpen en er zijn oppas services waar ik zelf nog geen ervaring mee heb maar kennissen van mij wel en die zijn er erg over te spreken. Het is dus te doen maar je moet wel kunnen los laten dat een ,,vreemde,, het doet.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 17:59

Gini schreef:
Maar 2 uur per dag ben je toch wel kwijt aan meer dan 1 paard? Als ik kijk toen mijn paard (+ 3 paarden van anderen) nog aan huis stond: in de ochtend voeren, paarden buitenzetten, hooinetten vullen en verspreid door de wei ophangen, viezigheid in de hooikamer en het stukje voor de stal borstelen. 's Avonds 4 stallen uitmesten, kruiwagen voor de mesthoop legen, mesthoop opscheppen, hooinetten vullen en ophangen in de stal, paarden binnen halen en hoeven uitkrabben, alles weer netjes borstelen, afvoeren voor de nacht.

Nee, bij lange na niet. Ik hoef niet binnen/buiten te zetten, dat regelen ze lekker zelf. Ik doe niet aan in de ochtend voeren (noch buitenzetten dus), hooinetten vullen is nog weleens veel werk geweest maar heb ik nu anders geregeld waardoor het veel sneller gaat en minder gedoe is (hooibalen gaan in de bakken onder de frames, zo gepiept en anders zet ik samen met mijn man een baal voordroog neer met een net eromheen), ik ga ook echt niet elke dag vegen (vind ik echt belachelijk), mesthoop opscheppen hoef ik ook al niet, hoeven krabben doe ik ook niet standaard en alwéér dat vegen :') ? niet dus, afvoeren voor de nacht heb ik ook al geen reden toe.

Uitmesten van de paddock en bestrating is hier qua dagelijkse klussen het meeste werk maar doordat mijn paarden zoveel ruimte hebben zijn ze behoorlijk zindelijk en maken ze wc's dus ligt het al behoorlijk bij elkaar dus veel werk is het niet (en soms schuif ik het alleen maar naar elkaar toe en ruim ik het een andere dag op, ruimte zat), hooinetten doe ik maar 1x per dag (of eens in de 10 dagen igv voordroog), eind van de middag strooi ik vitaminebrokjes op de bestrating en vul het water bij. Dat was het wel zo'n beetje en daar kan ik geen twee uur mee vullen (nou ja, dat kan ik wel maar hoeft dus bij lange na niet, half uur is ook genoeg).

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 19:02

Dus iedereen die een halfuurtje per dag vrije tijd over heeft, kan gerust een paard aan huis houden wil je zeggen?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 20:17

Gini schreef:
Dus iedereen die een halfuurtje per dag vrije tijd over heeft, kan gerust een paard aan huis houden wil je zeggen?

Waar staat dat vind jij en waarom trek je die conclusie? Jij kon het in elk geval niet, dus dat is al niet iedereen toch? Ik kan het wel maar dat hangt van een hele hoop factoren af waarvan ik er al een aantal genoemd heb (paarden niet binnen/buiten hoeven zetten, niet 2x daags vegen, niet 2x daags netten vullen etc) en ik geloof dat het pol13 was die een aantal heel goede punten noemde.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 20:29

Plus je hebt natuurlijk altijd wel extra onderhoudswerkzaamheden bovenop dat halve uur, maar zeker niet dagelijks en misschien zelfs niet wekelijks. En die werkzaamheden heb je ook met een groter perceel zónder paarden :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 20:33

Natuurlijk, maar dat is wat ik bedoelde met 'je moet niet alles minimaliseren'.
Iemand zei dat 2 uur per dag een gemiddelde is en sindsdien probeert de ene na de andere dat te ontkennen (ik doe het in 1 uur, ik doe het in een halfuur). Maar dat is het punt helemaal niet. Je kan nog iedere weekdag binnen het uur klaar zijn, als je paard dan eens de omheining volledig aan gort trekt, ben je zo een halve zaterdag kwijt. Dat is het soort tijd dat je moet incalculeren als je een paard aan huis wilt houden. Als je op een pensionstal staat moet je in het ergste geval een sms'je naar de stalhouder sturen en in het beste geval heb je niet eens gemerkt dat de omheining überhaupt aan gort was.
En dat is wat ik bedoel: buiten de rechtstreekse verzorging van je paard moet je ook heel veel dingen daarrond regelen die tijd vergen, dingen waar je je op een pensionstal niks van aan moet trekken (naar de winkel voor voer, bellen met de boer wanneer die de mest komt ophalen, hooi uitladen en stapelen, onkruid verdelgen/uittrekken/maaien, piste sproeien en slepen etc etc).