Maar ik zou niet meer anders willen.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
happyjoyce schreef:HorseTopShop schreef:Er is nog zoveel meer dan alleen voeren en mesten.
Land bemesten, slootkanten maaien ( ben je klaar, kan je weer bij het begin beginnen), onderhoud bedrading, onderhoud stallen, vlas halen en opstapelen, hooi halen en opstapelen, onkruid verwijderen, mest afvoeren, etc.
Ik was ongeveer 3 uur per dag bezig aan onderhoud. En dan reken ik het voeren en mesten niet mee.
Mesten voor 5 paarden (inloopstallen) was ik 1,5 uur per dag aan kwijt.
Wij hebben toch dezelfde werkzaamheden, maar die uren onderhoud kan ik me echt niet voorstellen.. Ik mest voor mijn werk twee stallen af in tien minuten. Vlas halen we twee keer per jaar (half uurtje halen, half uurtje opstapelen). We laten hooien van eigen land, dat haal je in twee uurtjes van het land en gooi je op zolder. Draad hebben we in 1,5 jaar nog geen onderhoud aan gehad. Ons land wordt bemest door een boer en mest wordt ook opgehaald. Slootkanten maaien we misschien 3 keer per jaar en daar ben je ook in een avondje wel mee klaar (we hebben 2,5 hectare, dus niet extreem weinig). Onkruid spuiten we. Een keer of vier per jaar met de gifspuit rond.
Ik bedoel het niet vervelend, maar drie uur onderhoud per dag vind ik geen realistisch beeld geven voor de TS. Het kan ook anders.
pol013 schreef:Het enige nadeel:
Vakanties: een heel geregel waarbij er iemand in ons huis slaapt. Wel altijd iemand voor te vinden omdat we hier super mooi wonen met veel uitrijmogelijkheden en omdat de oppas zelf eventueel een paard mee kan nemen. Een vakantie voor de oppas dus waarbij ze een uur per dag werk hebben aan onze beestenboel. Maar ik ben al 1,5 week van te voren helemaal over de zeik door alle geregel. We gaan 1 á 2 keer per jaar. 1 tot 3 weken en nog wat weekendjes weg. Het kán nog steeds maar ik zie de lol er wat minder van in.
Oud en nieuw: niet meer leuk omdat ik mij zorgen maak over de paarden.
Ik ben echt 100% blij met onze keuze.
Citaat:Ik was ongeveer 3 uur per dag bezig aan onderhoud. En dan reken ik het voeren en mesten niet mee.
Mesten voor 5 paarden (inloopstallen) was ik 1,5 uur per dag aan kwijt.
Zonnetje81 schreef:als ik er twee had en 1 reed dan was ik daar 1,5 uur mee bezig en inderdaad in het weekend iets meer. En van een keer voer halen ga je niet door je gaat ook voor andere dingen ooit naar de winkel.
Gini schreef:Zonnetje81 schreef:als ik er twee had en 1 reed dan was ik daar 1,5 uur mee bezig en inderdaad in het weekend iets meer. En van een keer voer halen ga je niet door je gaat ook voor andere dingen ooit naar de winkel.
Ik zeg ook niet dat het iets negatiefs is, laat staan iets waar je dood van gaat, maar het is wel iets wat je mee moet nemen wanneer je de paarden aan huis wilt nemen. TS heeft er niets aan als we alles minimaliseren. Paarden aan huis houden is meer dan alleen stallen mesten en hooi geven. Sommige dagen zul je in een uurtje klaar zijn, andere dagen ben je een hele dag bezig. Een gemiddelde van 2-3 uur per dag lijkt me dus wel een goede ruwe schatting.
Gini schreef:Maar 2 uur per dag ben je toch wel kwijt aan meer dan 1 paard? Als ik kijk toen mijn paard (+ 3 paarden van anderen) nog aan huis stond: in de ochtend voeren, paarden buitenzetten, hooinetten vullen en verspreid door de wei ophangen, viezigheid in de hooikamer en het stukje voor de stal borstelen. 's Avonds 4 stallen uitmesten, kruiwagen voor de mesthoop legen, mesthoop opscheppen, hooinetten vullen en ophangen in de stal, paarden binnen halen en hoeven uitkrabben, alles weer netjes borstelen, afvoeren voor de nacht.
Gini schreef:Dus iedereen die een halfuurtje per dag vrije tijd over heeft, kan gerust een paard aan huis houden wil je zeggen?