keurmerk paarden welzijn, keurmerk kattenbak...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 11:52

ClauH schreef:
Citaat:
Maar het blijven smoesjes. Het is alleen wat de mens wil, wat de mens fijn vindt. Want ik lees nog steeds alleen waar de mensen zich goed bij voelen en dat telt.

Overigens; nee, ik voel me niet altijd fijn als het regent, stormt of onweert en ik weet dat ze buiten staan. Maar ze kunnen kiezen en als ik aankom en ze zijn happy, wie ben ik dan?

Precies dit!!!

Ook eens :j
Het zelf kunnen kiezen is echt onwijs belangrijk en fijn. Afgelopen dinsdag stond alles knus binnen met de regen, maar al stonden ze wel buiten: ook goed. Ik heb zelf nog nooit zoveel rust gehad sinds hij er zo bij staat. :) (is dus een ruime groepsstalling met 24/7 vrije keuze binnen / buiten)

superpony

Re: keurmerk paarden welzijn, keurmerk kattenbak...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 12:14

Pff, een topic met een stelling en de discussie begint weer opnieuw met alle smoesjes. Toch wel heel erg dat mensen het zelf niet eens zien of doorhebben.

Prima als je kiest voor 's nachts op stal, maar kom niet steeds met smoesjes, daar word ik echt moe van. Mensen hebben echt geen idee....................

RyanneZarita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 12:18

xSogno schreef:
Zeker mee eens. Toen ik jong was reed ik ook bij een manege waar sommige paarden in een megastal waar ze allemaal vast stonden. Bijna hetzelfde als stands dus., afgezien van het feit dat ik als kind niet beter wist, wist mijn moeder ook niet beter. Ik weet inmiddels beter en mijn moeder ook. Nooit zal mijn paard op zo'n manege staan maar ook mijn kinderen zullen nooit op zo'n soort manege lessen.

Vroeger wist je niet beter. Nu is er zoveel informatie beschikbaar via het internet dat 'ik weet niet beter' geen excuus meer is.

Maar het percentage van de mensen zoals jij, die dus weg zijn gegaan van de manege, is denk ik gewoon heel erg klein. Ik heb zelf in dezelfde situatie gezeten, en van alle mensen met wie ik vroeger op de manege stond staat 80% er nog steeds. Er is echt maar een handvol mensen die kiest voor verandering....

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 12:24

RyanneZarita schreef:
xSogno schreef:
Zeker mee eens. Toen ik jong was reed ik ook bij een manege waar sommige paarden in een megastal waar ze allemaal vast stonden. Bijna hetzelfde als stands dus., afgezien van het feit dat ik als kind niet beter wist, wist mijn moeder ook niet beter. Ik weet inmiddels beter en mijn moeder ook. Nooit zal mijn paard op zo'n manege staan maar ook mijn kinderen zullen nooit op zo'n soort manege lessen.

Vroeger wist je niet beter. Nu is er zoveel informatie beschikbaar via het internet dat 'ik weet niet beter' geen excuus meer is.

Maar het percentage van de mensen zoals jij, die dus weg zijn gegaan van de manege, is denk ik gewoon heel erg klein. Ik heb zelf in dezelfde situatie gezeten, en van alle mensen met wie ik vroeger op de manege stond staat 80% er nog steeds. Er is echt maar een handvol mensen die kiest voor verandering....

Ik ken heel veel manegemeisjes die inmiddels een eigen paard hebben en deze nooit zullen stallen onder dezelfde omstandigheden als die manege paarden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 12:31

Er is echt wel verandering. Van alle meiden die ooit begonnen op de manege zijn de meesten gestopt of hebben eigen paarden gekregen en die staan juist niet op een manege.

Als je kijkt naar dit keurmerk is het waardeloos, maar het feit dat er nu over gesproken wordt, geeft al aan dat er wel degelijk verandering is.
Net als de kaart van arabesk, waar je ziet hoeveel mensen zelf iets zijn gaan huren of kopen om iets als een pp te maken bijv en stallen die zijn gaan verbouwen.

Ik heb hier gezocht naar een fijne plek, maar er is gewoon echt niks paardvriendelijks te vinden. Als ik een paar keer een gezocht advertentie zette, kreeg ik alleen maar reacties als; heb je al iets gevonden? Ik zoek ook zoiets.
Wij zijn vrijwel zeker dat als ik morgen iets kan huren of kopen met ruimte dat er binnen 2 maanden al zeker 10/15 paarden staan gezien de vraag. En ik verwacht daarna groei door mensen die nu slikken bij gebrek aan beter. Het is soms wijs om niet te klagen of te zoeken, want dan wordt je leven op je huidige plek zuur gemaakt.

Ik kom op veel stallen en overal is veel wisseling, klagen mensen en vrijwel allemaal over hetzelfde. Maar men heeft geen keus.
Wanneer er meer keus komt, lopen de traditionele stallen echt leeg. Er zijn maar kleine groepjes die uiteindelijk daar zullen blijven.

En bij ontwikkeling gaat het altijd zo dat de mensen die nu het hardste ''nee'' roepen, straks als een mak schaap achter de kudde aan hobbelen. Vaak hebben ze het dan ook nog zelf uitgevonden.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 12:43

Prima stuk, dat keurmerk slaat echt nergens op. Alle paarden 24/7 buiten zal niet haalbaar zijn zolang er zo moeilijk wordt gedaan over het bouwen van schuilstallen op landbouw grond. Een wet vanuit dieren welzijn die gemeentes verplicht daarvoor vergunning te verlenen zou een groot verschil maken.

Tot die tijd heeft een keurmerk alleen waarde als dat garandeert dat alle paarden met daglicht buiten lopen. Min. 8 uur in de winter en 12 uur in de zomer. Dat is misschien nog niet ideaal, maar voor heel veel paarden enorme verbetering.
Nog beter wordt dit in een wet vastgelegd, waarop gehandhaafd kan worden.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 13:14

superpony schreef:
Er is echt wel verandering. Van alle meiden die ooit begonnen op de manege zijn de meesten gestopt of hebben eigen paarden gekregen en die staan juist niet op een manege.

Als je kijkt naar dit keurmerk is het waardeloos, maar het feit dat er nu over gesproken wordt, geeft al aan dat er wel degelijk verandering is.
Net als de kaart van arabesk, waar je ziet hoeveel mensen zelf iets zijn gaan huren of kopen om iets als een pp te maken bijv en stallen die zijn gaan verbouwen.

Ik heb hier gezocht naar een fijne plek, maar er is gewoon echt niks paardvriendelijks te vinden. Als ik een paar keer een gezocht advertentie zette, kreeg ik alleen maar reacties als; heb je al iets gevonden? Ik zoek ook zoiets.
Wij zijn vrijwel zeker dat als ik morgen iets kan huren of kopen met ruimte dat er binnen 2 maanden al zeker 10/15 paarden staan gezien de vraag. En ik verwacht daarna groei door mensen die nu slikken bij gebrek aan beter. Het is soms wijs om niet te klagen of te zoeken, want dan wordt je leven op je huidige plek zuur gemaakt.

Ik kom op veel stallen en overal is veel wisseling, klagen mensen en vrijwel allemaal over hetzelfde. Maar men heeft geen keus.
Wanneer er meer keus komt, lopen de traditionele stallen echt leeg. Er zijn maar kleine groepjes die uiteindelijk daar zullen blijven.

En bij ontwikkeling gaat het altijd zo dat de mensen die nu het hardste ''nee'' roepen, straks als een mak schaap achter de kudde aan hobbelen. Vaak hebben ze het dan ook nog zelf uitgevonden.

Ik denk dat veel mensen inderdaad best willen maar ik vraag mij af of ze het kunnen betalen. Want de beoogde perfecte stalling kost veel meer, bovendien denk ik dat Nederland er ook te klein voor is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 13:25

Ik snap het idee van het keurmerk wel, dat ze hiermee de aller-aller-aller-slechtste stallen willen proberen te stimuleren om iets te laten veranderen. Maar om daarmee dan een iets minder schrijnende maar nog steeds hele slechte stal zeg maar "goed" te noemen... -O-

Maar dit wordt natuurlijk op zo ontzettend veel vlakken gedaan. Richtlijnen worden niet gebaseerd op hoe iets gewoon in alle eerlijkheid werkelijk zou moeten zijn, maar op wat "haalbaar" is.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 13:27

Ja, dus? Je kan toch ook niet allemaal in een villa wonen? Het is juist goed dat mensen meer bewust gaan raken en niet meer allemaal denken zomaar even een paard te kunnen kopen en voor 100 euro per maand weg te proppen ergens.

Stallen doen het nu ook voor te weinig geld. Het probleem is investeren. Stallen investeren in luxe stallen, stapmolens etc.
Voor welzijn van paarden moeten mensen alleen maar anders gaan denken. De investeringen moeten dan gaan naar droge zandpaden, droge paddocks, goede omheining, beschutting. Waar stallen staan kun je prima ruime loopstallen maken.

Het gaat ook niet in 1x, maar het zal wel steeds meer komen en sneller gaan dan men denkt.

Ik denk ook niet dat mensen beseffen hoe snel die dingen kunnen gaan. Ik rij 40jr en als je ziet wat er in die tijd allemaal steeds is verandert, kan er echt ene hele hoop als men wil.

Ik denk ook dat opleidingen aangepakt moeten worden. Waar ik vroeger op een stal gewoon moest werken tot we klaar waren, zijn er nu teveel beschermende regeltjes en hebben jonge meiden veel teveel eisen.
Stallen kunnen amper paarden later binnen zetten, want het personeel gaat gewoon naar huis en in je eentje alles binnen zetten is vaak geen optie.
Het is imo ook niet dat de stallen allemaal niet willen, maar ook niet weten hoe te veranderen. Veel tegenwerking van klanten die vasthouden aan antieke ideeen, gebasseerd op niks. Want veel klanten/paarden eigenaren zien hun paarden echt heel weinig. Een uurtje uit stal trekken en rijden is niet de kennis van paarden opdoen, hun gedrag goed bekijken etc etc.
Stallen kunnen amper prijzen verhogen zonder gezeur, hebben personeel problemen, dus wat moet je dan?

Het is toch te gek voor woorden dat mensen dan roepen; maar ik wil per se een paard en de stal moet het maar allemaal anbieden voor 100 euro?
Maar dat is 1 kant. De andere kant is dat mensen zoeken naar beter en niks kunnen vinden en bij elke stal tegen problemen aanlopen. Soms door de stal, soms door de mede huurders die tegen veranderingen zijn, soms tegen de stal die niks wil aanpassen.............

Laat mensen ook eens stoppen met klakkeloos fokken. Ook dat scheelt al meer dan d ehelft. Daar gat al veel mis. Daar is al geen ruimte en geld voor om het echt goed te doen.

Nederland is gewoon super hypocriet, want al het dierenleed trekken we ons zo enorm aan, maar omdat die stomme paarden zo vergevingsgezind zijn als ze dagen op 3*3 staan, is het voor hun niet erg..................Maar zielige beelden van hondjes bij broodfokkers, kippen, varkens en koeien naar de slacht is allemaal zielig......

Het is maar net hoe het mensen uitkomt.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 13:36

Anna79 schreef:
superpony schreef:

Ik denk dat veel mensen inderdaad best willen maar ik vraag mij af of ze het kunnen betalen. Want de beoogde perfecte stalling kost veel meer, bovendien denk ik dat Nederland er ook te klein voor is.

Ik zou best wel eens een kostenplaatje willen zien wat nou echt duurder is aan bouwen en wat daar dan voor stal prijs uit komt.

Een boxen complex met binnen bak of een Hit-actief/PP met een all year buitenbak.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 16:46

Dat is inderdaad interessant cowgirl!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 17:03

ClauH schreef:
Citaat:
Maar het blijven smoesjes. Het is alleen wat de mens wil, wat de mens fijn vindt. Want ik lees nog steeds alleen waar de mensen zich goed bij voelen en dat telt.

Overigens; nee, ik voel me niet altijd fijn als het regent, stormt of onweert en ik weet dat ze buiten staan. Maar ze kunnen kiezen en als ik aankom en ze zijn happy, wie ben ik dan?

Precies dit!!!

Dat is hetzelfde als al die modeartikelen voor paarden: dekens en peesbeschermers in bij elkaar passende kleuren of een speciale neusriem of... Niet omdat het nodig is, maar omdat de mens dat zo leuk vindt. 8)7 Nee, als paard heb je het helaas niet altijd makkelijk...

Thebiglion

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 17:17

Ben vierkant tegen al die keurmerken. Ten eerste zul je om "goedgekeurd" te worden wel een sommetje geld neer moeten leggen en degene die dat keurmerk uitgeeft is gebaat bij zoveel mogelijk geld. Je wordt met al die keurmerken meestal besodemieterd waar je bij staat. Neem het Veiligheidskeurmerk voor maneges dat een paar jaar geleden een hype was. Bij een stalgang van bijna 3 meter breed mocht er geen deken aan een ketting van de staldeur hangen, want dan was de doorgang beperkt. Bij maneges waar de ene na de andere van de paarden viel, omdat de paarden niet geschikt waren voor manege werk, werd het keurmerk verstrekt als er maar een bord uitgang hing. Hoe er verder gehandeld werd, maakte niet uit. Ik zag dat je voor 5* FNRS je paarden dagelijks buiten moet doen in de wei of paddock. Hoe kan het dat er bij stallen waar 90% van de paarden alleen daglicht ziet als ze van de stal naar de binnenbak gaan of tijdens het rijden in de buitenbak dan sterren krijgen? Juist! Als je maar een verhaaltje klaar hebt en de instantie geld nodig heeft, kan alles. Dus dikke lak aan de keurmerken en gewoon je ogen (en oren) gebruiken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 19:22

De eisen van dit keurmerk zijn dusdanig laag dat het echt geen enkele toegevoegde waarde heeft.. Weet niet wie ze voor de gek willen houden :n

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 11:42

Uit de OP:
Citaat:
Er wordt een commissie gevormd door mensen die al belangrijke posities vervulden, bij de verschillende instanties die er zijn en die ook allemaal met elkaar verweven zijn. Niemand uit deze groepen heeft werkelijk belang bij een concrete verbetering, want dat betekent dat het geld gaat kosten.

Deels maar wel te kort door de bocht.

Volgens mij moeten deze er nog tussen
1. niemand heeft iets te zeggen over de paardenhouderij. Wij zijn nóg niet aan regels gebonden. Dwingen van 'bovenaf' bestaat nu niet.
2. Dan kom je op een combinatie van toekomstvisie en marktvraag.
3. Ik heb nog wél wat vertrouwen in dde mesnheid.
4.De tijd van dominantie in de media van hoge piefen ligt vér achter ons. De klant is veel meer de baas dan we zelf vaak willen toegeven.
5.Het is bij 'de markt' geen gebrek aan kennis. Die is nog nooit zoveel voor handen geweest. Wel gebrek aan je ergens in WILLEN verdiepen.

Uitgaand van geld willen verdienen: Een ondernemer of hoge pief die ziet dat de substantiële marktvraag een andere kant op gaat speelt daar op in. Anders verdient hij niets meer op termijn. En zo te horen geloven veel mensen dat geld leidend is.

Dus ik denk eerder dat men een beetje knel zit tussen, er komt vraag naar een andere paardenhouderij, die groep is groeiende, die groep is nog niet in de meerderheid op lokaal/bedrijfsniveau. Als die groep namelijk al in de meerderheid was speelde de mensen die geld willen verdienen er wel handig op in.
Daarbij brengt een echte omslag nogal wat aanpassingen met zich mee. En die kosten geld en tijd. Dat geld wil de paardenhouder nog niet echt gaan betalen.

Want een goede a. (binnen)rijbaan EN b. veel bewegingsvrijheid met soortgenoten EN c. dat onder de juiste omstandigheden doen (modder en ruimte, werkprocessen) kosten MEER geld en dus een hogere pensionprijs. Een oude luxe opgeven is zo makkelijk nog niet. Dus zijn er nog steeds massa's mensen die voor 1 of 2 van bovenstaande opties gaan. En misschien ooit nog wel gaan bewegen naar 2 of 3 van de opties. Maar daar nu nog net zijn. Dan zul je als ondernemer wel koekoek zijn om nu rigoreus om te schakelen en geen klanten meer te hebben en dus ophouden te bestaan.

Dat gezegd hebbende: Ik kies voor mijzelf ook voor 2 opties uit de lijst. En ik vind vanuit mijn vertrekpunt ook heus iets van de richtlijnen die nu gegeven zijn.
Wat ik het grootste gebrek vind: Er zit geen toekomst in. Ik had het liefst een vooruit blik er in gezien met over 3 jaar een x uur vrije beweging. Over 6 jaar x uur vrije beweging en in 20xx willen we staan op xx uur vrije beweging..........

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 11:46

Gulpje schreef:
Ik snap dit soort awards niet zo goed. Bij mij in de buurt is een luxe stal die ook een soort keurmerk iets gekregen heeft, maar de paarden gaan er in het paddockseizoen maar 2,5 uur per dag naar buiten. Hebben ze dat keurmerk dan gekregen vanwege de kantine, of dat er altijd zo netjes is geveegd? Ik vraag me dat oprecht af.

Zo'n stal zit hier ook om de hoek....
Paarden staan de hele dag binnen, en als je geluk hebt kun je je paard heeeeelllll eventjes in een postzegel-paddock knikkeren.

Mensen zijn daar vreselijk blij, zeggen dingen als: "alles is hier overdekt, als het regent HOEF je niet eens naar buiten."
Wat een lol.... allemaal paarden met stereotype gedragingen, treurige blik en stijve bewegingen.... treurnis, waar de fiets komen de sterren vandaan???????

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-18 19:21

Inmiddels ruim een week verder; de minister gaat niks doen, want de sector heeft zelf een FANTASTISCH keurmerk opgezet. Wat mij alleen maar meer motivatie geeft om te laten zien dat het echt nergens op slaat.

In de tussentijd groeit de kaart met buitenpensions heel hard. Natuurlijk ook een aantal boze mails gehad "waarom mag onze 5* stal er niet op want OVERDAG GAAN DE PAARDEN NAAR BUITEN'. En dan neem je even de moeite om de website te bekijken en google earth en wat zie je dan.....

Postzegelpaddocks, vaak ook nog zonder ruwvoer, en daar staan ze dan in van 9 tot 17h.... Nou dat was meteen inspiratie voor een volgende blog :+

Citaat:
“Maar overdag gaan de paarden naar buiten……”
Na het lanceren van de website hebben we toch een aantal mailtjes gehad van pensions met stallen die toch ook heel erg graag op de kaart wilden, want ‘overdag gaan de paarden naar buiten’. Helaas betekent ‘overdag naar buiten in de winter’ dat paarden van vanaf vijf uur ’s middags tot negen uur ’s ochtends binnen staan en dus 16 uur lang onafgebroken in hun box van 3 bij 3 staan.

Een ander aspect bij veel stallen waarbij de paarden ‘overdag naar buiten gaan’, is dat ze meestal in individuele paddocks staan. Zo’n postzegel paddock is meestal ook niet zo groot als een rijbak en als ze geluk hebben staat er een slowfeeder in. Postzegelpaddocks zonder ruwvoer, zijn eigenlijk een box zonder dak en zonder eten, geen wonder dat het paard graag naar binnen wil! Ze kunnen hun kont er amper keren, laat staan dat ze er even een sprintje kunnen trekken.

Ruwvoer in een postzegelpaddock is wel een verbetering, maar de paarden kunnen niet spelen met elkaar. Paarden moeten niet alleen elkaar kunnen zien, maar ook aanraken en kunnen spelen. ‘Overdag naar buiten’ en dus ’s nachts in boxen, voldoet helaas niet aan de natuurlijk behoeften van een paard. Een paard is ondanks het fokken van bepaalde rassen, nog steeds een steppedier dat het hele etmaal loopt en eet.

De kaart van ‘hetnieuwepaardenhouden’ is echt gericht op pensionplekken en maneges waar de paarden altijd buiten staan, in een groep en met voldoende ruwvoer. Overdag naar buiten in paddocks deden we jaren geleden ook al, het kan anders, het moet anders! Een paard is geen fiets die je ’s nachts in de schuur zet en overdag in het fietsenrek….

Ik kreeg van een van de leden een prachtige bijpassende tekening, precies dát is wat je vaak ziet:

Afbeelding

Jammer dat ik de link van de website niet mag gebruiken van bokt in mn tekst dus dan maar in mn onderschrift, het is echt een liefdewerk oud papier website, zonder enig commercieel doel er zit al heel veel tijd in en ook al ons eigen geld.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 19:36

Ipv een keurmerk zou er voor iedere stalling moeten aangegeven worden hoeveel oppervlakte er per paard voorzien is. Want dat is het échte probleem, teveel paarden op een te kleine oppervlakte.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 19:43

Goed bezig ts!

Vrij triest dat het ruime noord en oost groningen zo achterblijft.. Velen denken nog erg ouderwets hier helaas..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-18 11:32

En rondom Venlo Roermond............ één groot zwart gat.....

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 11:58

Arabesk schreef:
En rondom Venlo Roermond............ één groot zwart gat.....

zoveel stallingen zijn hier ook niet. veel particulieren waar je wel veel buiten ziet staan altijd.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 15:22

Om di topic toch eens aan te halen, wat zijn de eisen aan zo'n stalling? Dus altijd buiten en onbeperkt ruwvoer en schuilmogelijkheid.

Maar wat te denken van een schone en droge ligplaats waar een paard zich kan afzonderen of toch zacht kan liggen en niet op kaal beton of een natte ondergrond? Is stro of andere bodembedekking wel een vereiste dan?

En hoe groot moeten de paddocks zijn? Ik vind het een geweldig concept!