Een stuk grond van 720m2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Faline

Re: Een stuk grond van 720m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 00:16

700 kante meter zou voor A ponys misschien nog wel iets zijn, maar ook dan zou ik alles draineren en er een zandbodem van maken. Voor de zomer zou ik extra grasland willen kunnen huren of kopen.

Even ter vergelijking, wij hebben op de boerderij een stuk erf afgezet wat ongeveer net zo groot is, dat is voor onze honden en vorige winter hebben die 2 hondjes het stuk gras compleet aan gort gelopen en ze lopen er niet eens 24/7 :wow:
Dan hebben we het over 2 middel grote honden, een husky en een labrador.
En eerlijk is eerlijk, voor mijn husky vind ik die 700m2 nog niet eens ruimte genoeg om lekker uit dr bol te kunnen gaan... Dus nee voor ponys en paarden zou ik het sterk afraden.
Ik zou gewoon rustig rond blijven kijken voor wat meer ruimte.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 06:17

Maar als die 700m2 als zeldzaam te vinden is, is een groot stuk gras ook moeilijk. Klinkt heel groot maar als er stallen, opslag en een mestopslag op staan ( als je dat überhaupt al mag van de gemeente, eerst goed navragen) hou je een mini stukje paddock over

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 09:51

Ik heb zelf ongeveer 3000m2 voor mijn kuddetje van 2, bestaande uit een shet en een fjord. Opgedeeld als een kleine paddock paradise.

Dat lukt voor 2 paardjes prima, al is het nog steeds niet groot... Maar met 8 paarden zou het echt niet te doen zijn (dat komt in principe op hetzelfde neer qua afmetingen en aantal paarden)... Of ik zou mijn 2 paardjes op 1/4 moeten houden van wat ze nu hebben dat zou al snel een modder en mest boel worden vrees ik -O-

Een track maken is ook niet haalbaar lijkt me, en ook weinig toevoeging aan zo'n klein stukje...

Zelfs als winter plekje zou ik het te klein vinden eigenlijk, ook voor 2 shetjes of 2 A pony's :=
Natuurlijk is het beter voor ze dan 24/7 op stal...
Maar elke dag verse friet is ook beter dan elke dag Mac Do, en dat wil nog niet zeggen dat het goed is (bij wijze van spreken)...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 12:28

Ik zou het perceel geheel paddock ent schuilstal maken en op zoek gaan naar weide er bij (huur oid) voor het weideseizoen

Gras willen hebben op een dergelijk perceel is zinloos , het is binnen no time op of je zet ze er een kwartier per dag op en nog haal je het eind van de maand niet

Dan zou ik eerder kiezen voor meer bewegingsvrijheid en het hele perceel tot paddock bombarderen
Maar dan nog zou ik er weidegang naast zoeken zodat ze met een beetje geschikt weer (lees, zolang de bodem beloopbaar is en er gras groeit ) overdag lekker de wei op kunnen

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 12:32

720 m² is kleiner dan een gewone rijbak, ik zou in deze kiezen om een ruime schuilstal + verharding ervoor te maken, de rest draineren, en indelen met een track rondom met in het midden een roundpen (als je wat grondwerk wil doen, daar kunnen ze rusten, slapen, rollen.), door de track rondom kunnen ze een sprintje trekken, schuilstal om te schuilen uiteraard en op de verharding kan je een slowfeederruif plaatsen.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 12:35

Waarom zo'n klein stukje nog kleiner maken met een track rondom?
Dan hou je geen ruimte meer over voor een roudpen.

Als je al mag draineren, kleine kans, dan zou ik dat ook het hele stuk doen maar daar kun je dan toch ook gewoon in trainen. Dan heb je tenminste nog iets van formaat ipv alles op een kleine volte.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 12:42

omdat er weinig uitdaging en beweging zit in een schuilstal + rechthoekig paddockje.
Als je wil trainen is een zo groot mogelijke piste natuurlijk fijn. Als de pony's niet gewerkt worden zou ik opteren om een trackje/doolhofje te maken zodat ze tenminste iets moeten doen om bv hooi/water/ligplek te bereiken.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 12:44

het is een stukje van 20 x 30, dat kan je toch niet verder opdelen?

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 12:52

Ik snap de insteek van Duhelo wel ergens, ik heb ook niet veel, en probeer daar ook een zo leuk mogelijk stukje van te maken, met inderdaad paadjes enz.... Maar ik denk gewoon echt dat dit stukje daar te klein voor is...

Trek van die 20x30 nog eens 3m rondom af voor een track, dan blijft er maar heel weinig over, om te spelen, slapen, eten, wonen én te werken.
Bovendien is de track dan ook niet bijzonder lang of uitdagend, als je 'm rondom rond maakt, krijg je een rondje van zo'n 90m, dat is niet echt veel ruimte om voluit op te gaan (zeker niet als je elke 20m moet remmen voor de bocht)...

_kmbn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 12:53

Ik zelf had ongeveer 700-800 m2 hier had ik een paddock, wchuilcontainer, bestraat pleintje met schuttingen, een keet voor spullen, een extra pleintje en een afdak voor hooi . Hier stonden 2 e pony’s in de wintermaanden. Van april tot oktober had ik nog ruime hectare grasland er bij.

Een klein stukje word snel blubber met regen. De paddock was ongeveer 17 x 25 en je moet echt zorgen dat er genoeg zand is zodat het water kan weglopen, als je bestrating tegen het zand aan legt word dat ook een smeerzooi in de winter dus voor het goeie moet je dan een stukje waar ze eerst hun voeten schoonlopen, zodat je ook een gedeelte bestrating heb wat te alletijden lekker schoon en droog blijft

Ik zelf vind dat als je zo een klein stukje heb je enkele zomer maanden wel een weiland erbij moet huren zodat ze echt ff lekker uit hun plaat kunnen gaan.

(Afdak was achter de schuilstal buiten het hek niet op de foto)
Afbeelding

Edit: op zo een klein stukje is gras geen optie is echt zo kaal. Ik zou zeg vol met zand, schuilstal en iets voor je eigen spullen. Dan zomers weiland erbij huren
Laatst bijgewerkt door _kmbn op 29-10-18 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 12:55

Duhelo schreef:
omdat er weinig uitdaging en beweging zit in een schuilstal + rechthoekig paddockje.
Als je wil trainen is een zo groot mogelijke piste natuurlijk fijn. Als de pony's niet gewerkt worden zou ik opteren om een trackje/doolhofje te maken zodat ze tenminste iets moeten doen om bv hooi/water/ligplek te bereiken.

Maar die uitdaging krijg je ook niet door er een track rondom te maken. Daar zit echt geen leuke uitdaging voor ze aan.
Willen ze een sprintje trekken doen ze dat ook wel op dat hele stuk. Nou ja hoe ver je over sprintje trekken kunt spreken dan.
Dat zou ik daarom ook niet nog eens op willen delen. Dan is er geen bewegingsruimte meer over.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 13:23

Duhelo schreef:
720 m² is kleiner dan een gewone rijbak, ik zou in deze kiezen om een ruime schuilstal + verharding ervoor te maken, de rest draineren, en indelen met een track rondom met in het midden een roundpen (als je wat grondwerk wil doen, daar kunnen ze rusten, slapen, rollen.), door de track rondom kunnen ze een sprintje trekken, schuilstal om te schuilen uiteraard en op de verharding kan je een slowfeederruif plaatsen.

Kleine roundpen is idd nog best een ideetje
Denk dat ik met een dergelijk perceel dat nog best zou doen
Hebben ze iets om omheen te lopen i.p.v. een rechthoekje
Maar dan ben je met een 12 meter doorsnee echt wel klaar denk ik
Om er rondom nog ruim omheen te kunnen

Maar ik zou dan nog steeds op zoek gaan naar weidegang er naast

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 13:29

Absoluut
Maar als ik uitga van twee goed met elkaar gaande pony’s dan is 1 bocht die wat krapper is niet heel erg
Maar een stuk van 20 bij 30
Dan hou je op de krappe stukken alsnog paden van 3 meter breed over op de korte kant als je een pen met 12 meter doorsnee maakt

Hoewel ik een pleintje in het midden i.p.v. een roundpen met daarop een ruif ook handig zou vinden denk ik

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 13:31

Maar de paarden heeft ze nog niet.
Dus veel kans dat die nog aan elkaar moeten gaan wennen.
Dan is dat stukje van ongeveer 500m2 (want stallen en mest opslag gaan er nog af) al in het geheel erg weinig om te laten wennen aan elkaar.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 13:34

20*30
stukje van 20*10 als verharding voorzien, is ruim voldoende voor een schuilstal + hooiopslagje/voederkamertje + hooiruif. Vanaf de paddock kunnen ze op een trackje rondom en eindigen in de ronde paddock, daar kunnen ze prima rondje in galopperen en hun stukje terugkeren. De paddock zou ik wel omheinen met een kleinere doorgang om te voorkomen dat ze in volle vaart de verharding opvliegen, eventueel met op het bredere stuk er een zigzag in te maken zodat ze moéten afremmen.
Paddock is voorzien op 20*20, roundpen 15 cm (smalste stukken is dan 2.5 m, met maar 2 kleinere pony's zou dit moeten lukken)
Afbeelding

Afbeelding

edit: met een dergelijke opstelling zou ik de stukken omheining ertussen verplaatsbaar maken / gemakkelijk wegneembaar maken. Dit kan je heel simpel door elastische omheiningsdraad te nemen met handvaten, de palen zet je wel al als vast referentiepunt, de rest kan je dicht of openmaken naar behoefte.
In het geval van twee vreemde paarden kan je de ingang van de roundpen openmaken en alle overige tussendraadjes wegnemen.
Zo kunnen ze altijd weg en kunnen ze elkaar moeilijker in een hoek drijven, ze kunnen gewoon rond de roundpenn lopen.
Kennen ze elkaar beter en gaat dat goed, dan kan je de bereikbaarheid voor alles moeilijker maken (en bv water zo aanbieden dat ze de ronde moeten maken om eraan te kunnen.

Hooi in het midden op een plateau zou ik niet doen, hooi wil je zo dicht mogelijk bij je hooiopslag zonder dat je met een zware kruiwagen door nat zwaar zand moet bijvoorbeeld.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 18:25

Maar als je bedenkt dat paarden eigenlijk van ruime open vlaktes houden, is zo een inieminie paddock paradise dan echt wat de paarden leuker vinden? Of wordt het een claustrofobische opeenstapeling van hekwerk en schrikdraad?

Poortland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-18 18:36

Bedankt allemaal ik heb weer heel wat om te overdenken. Leuk om toch al die ideetjes te zien en te lezen!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 18:37

Ik heb al gezegd dat ik het echt te weinig vind. Maar aan de andere kant zie ik paarden 2 uurtjes op postzegel paddocks staan en dan zou dit al wel een verbetering zijn. Maar dan wel iets van beschutting, water en voer uit elkaar plaatsen bijv en misschien iets van een tractorband vullen met zand ofzo?

700m2 klinkt heel kleine n dat is het ook. Maar als je op stallen kijkt valt het amper op dat de paddocks zo klein zijn omdat ze wegvallen in het grotere geheel. En dan staan vele paarden er ook maar heel kort op.

Ga je wat met de paarden doen? Wij hebben ook niet veel, dus daarom vind ik ook afwisseling en werkjes fijn voor ze. Ze hebben elkaar, eten, afwisseling op het stuk wat we hebben en werkjes. Alleen maar dag in, dag uit zo wat staan, vind ik niks.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 18:41

Maar is dat iets wat je zo ongeveer na wilt gaan bootsen als je je paarden in eigen beheer krijgt?
Dan wil je toch niet hetzelfde doen als die slechte stallen of een klein beetje beter? Dan wil je toch echt verandering of zie ik dat nu zo verkeerd?

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 18:43

Poortland schreef:
We kunnen hier in de buurt ook stalling huren, met een uitloop paddock. Zomers kunnen ze wel op een weiland staan maar swinters ook niet altijd, als het te nat is dus...

Als ik kijk naar onze manege paarden, die staan ook het overgrote deel van de dag op stal...

Ik snap dat een eindeloos veld vol sappig gras het heerlijkst is voor paardjes maar de realiteit is meestal anders denk ik.

Dus als we het "moeten" doen met de middelen die we "hebben" Is mijn vraag gewoon hoe we dat dan het beste on kunnen vullen

Maar je "moet" het helemaal niet doen met de middelen die je hebt. Dat vergeet je even.
Het houden van dieren is een keuze en het welzijn van het dier dient ten alle tijden voorop te staan.
Dus ook vóór jou egocentrisme in het perse iets willen (wat het dier schade berokkend in welzijn).
Kun je ze geen goed onderkomen bieden, begin er dan niet aan.
Je vergelijkt je opties met die van dieren die het nog minder hebben. Maar dat betekent niet dat jouw optie oké is.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 22:13

enjoymyhorse schreef:
Maar is dat iets wat je zo ongeveer na wilt gaan bootsen als je je paarden in eigen beheer krijgt?
Dan wil je toch niet hetzelfde doen als die slechte stallen of een klein beetje beter? Dan wil je toch echt verandering of zie ik dat nu zo verkeerd?

Ik zou het niet willen. Maar reageer ermee op mensen die zeggen dat het echt niet kan. Waar paarden vaak vele uren op 3*3 staan, kleine paddocks in de winter en alleen zomer maanden wat ruime weidegang, als ze mazzel hebben.
1 stuk van 700m2 vinden mensen klein, maar grote stallen hebben het vaak niet per paard.

Voor mezelf kijk ik naar alles er omheen ook. In welke leeftijd zitten je paarden, hoe groot, wat doe je ermee, hoe is de omgeving etc

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 22:19

Die grote stallen zouden per wet ook gesloten horen te worden.

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 09:21

Wij beschikken thuis over 2000m2. Hier staat dus ook het huis op. Dus effectief voor ons paard straks 1500m2. Het oude kippenhok gaan wij op opnieuw renoveren tot 2 paardenboxen. Eentje van 3,5x3,5m en een kleinere. Want ons paard is 1m60 en er komt dan alleen een pony of shet bij. De stal wordt een open stal principe. Die zal de hele dag open staan, zodat ze beschikking hebben tot de paddock. De stal dient gelijk ook als schuilstal dan. Ik zal dan ongeveer 20x30 aan paddock hebben, met een deel bestraat, en dan de rest opdelen als weides. De weides gaan dan ook alleen open met goed droog weer,zodat ze iets meer lengte hebben om te lopen. Dus ik schat 3/4 van het jaar op de paddock met goed hooi bijvoeren. Ik heb 1 km verderop een stalling met binnenbak waar ik heus iets zou kunnen regelen. En ben achterom gelijk in de Duitse teverenerheide. Momenteel hebben we maar 1 paard en die staat nog op de zelfzorg stalling 5 minuten verderop. Voor onze dochter overwegen we al eerder een pony aan te schaffen en deze gelijk thuis te zetten. We hebben namelijk ook geiten lopen, waar de pony prima bij kan. Deze beschikken over 40x40m achterdoor met eigen schuilstal.

Heel eerlijk vind ik het bij mij al vrij krap.. Want ook ik wil kijken of ik naar de buren kan uitwijken voor extra gras. Maar het is waar wat je zegt... Ook ik zie genoeg paarden staan op mini stukjes.. Dan is onze grond juist mega! Maar ideaal was gewoon 3000m2

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 09:23

enjoymyhorse schreef:
Die grote stallen zouden per wet ook gesloten horen te worden.
En al die paarden afgemaakt (want die kunnen nergens anders 'goed' gehouden worden) en ook fokkers krijgen een fokverbod (en gaan dus failliet) want er is geen afzet meer.

superpony schreef:
Voor mezelf kijk ik naar alles er omheen ook. In welke leeftijd zitten je paarden, hoe groot, wat doe je ermee, hoe is de omgeving etc
Dit is hiermee één van de weinige opmerkingen die steek houden +:)+

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 09:29

Waarom afgemaakt?
Een verbod hoeft toch niet van vandaag op morgen? Dat kan met een overgangsregeling. Dat over zeg maar 10 of 15 jaar elk paard X m2 aan ruimte moet hebben.
Paarden die dan komen te overlijden mogen niet vervangen worden op zulke plaats. Paarden die verhuizen ook daar mag niets voor terug. Tot er zoveel over zijn dat het weer klopt.
Is het dan niet rendabel ja jammer. Mensen moeten gewoon eens leren dat niet alles paardwaardig is en dat niet op elke vierkante meter een paard kan staan.

En minder fokken is dat zo erg, de meeste fokkers zijn vermeerderaars die de markt vol stoppen met iets met 4 benen.