Eigen pensionstal beginnen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 14:01

Wat gaaf dat je de mogelijkheid hebt om je eigen pensionstal te beginnen. Ik vind de tekeningen er mooi uit zien en het idee van een uitloop aan de stal wel een meerwaarde hebben. Echter zijn er ook een aantal dingen die ik nog niet helemaal kan opmaken uit je plan.

Ik denk dat ingvdh de spijker op de kop slaat dat je je moet focussen op 1 doelgroep. Ondernemingen gaan vaak de mist in door te weinig focus.

Is je doelgroep een sportstal, dan denk ik dat je opzet met stallen en uitloop erbij plus aparte weides hier inderdaad bij passen. Echter, ontbreken hiervoor een aantal essentiële faciliteiten, zoals een fatsoenlijk formaat binnenrijbaan of overdekte longeerpiste en stapmolen.

Is je doelgroep recreatief, dan denk ik dat de uitrijmogelijkheden en de buitenbak en een overdekte kleine baan om te grondwerken prima is, maar dat er meer behoefte is aan buitengang en groepshuisvesting.

Ik vind je huidige plan te veel een mix van beide waardoor je net te plank misslaat. Daarnaast denk ik dat een stalling waarbij je groepshuisvesting gaat aanbieden, met uitrijdmogelijkheden in de randstad een enorme meerwaarde gaat hebben ten opzichte van je concurrentie. Sportstallen met een uurtje paddock zijn er al genoeg. Groepshuisvesting met uitmestservice zijn er amper.

Wil je je plan toch houden zoals het is, dan zou ik als eigenaar geen genoegen nemen met een uitloop waar maar 3x per week uitgemest gaat worden. Mijn pony heeft nu ook een uitloop en deze moet echt elke dag worden uitgemest. Denk inderdaad ook aan tocht in de stallen, die flappen waaien alle kanten op en houden niet echt tocht tegen als je zoveel stallen tegenover elkaar hebt.

SparklingApp @ [VSW] [VOLG] project aanleg hit actief

Wellicht kan je in bovenstaand topic wat inspiratie opdoen als je toch besluit je plan aan te passen. Ik denk dat je een enorme hoeveelheid potentiele klanten hebt als je iets dergelijks weet op te starten in de randstad. :)

Edit: typo :+
Laatst bijgewerkt door _Nelleke_ op 16-10-18 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 14:06

Mij zou je zo niet als klant winnen. Ik struikel over:

- onvoldoende en te kleine weidegang (en als het in de regio niet ‘kan’ verhuis ik maar of hou ik geen paard of zet ik hem verder weg)
- oppotstallen. Bah hier ben ik echt heel vies van. Elke dag mesten is voor mij een must. Al heb ik ze liefst gewoon buiten met schuilstallen en voldoende droog land.
- ik vind die uitloopjes best gevaarlijk. Vraag me af of ze daar nooit in blijven hangen?
- te weinig piste vrees ik

Nee dit is eigenlijk echt niet een concept waar ik blij van word...

En ja op paddockjes staan paarden ‘stil’. De mijne op zijn droge wei beweegt echter de hele dag.

En moeten we dan maar geen paarden houden? In mijn ogen: in suboptimale omstandigheden: neen dan moeten we daar geen paarden houden.

Autumnn

Re: Eigen pensionstal beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 14:07

Je valt wel erg in de slachtofferrol als ik eerlijk ben "omdat het in de Randstad zo gebeurt, doen wij het ook zo".
Ja dus? Dan is het toch aan jou om te laten zien dat het in de Randstad anders kan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 14:08

Ik heb niet alles gelezen, maar hoe groot zijn de paddocks?

Is het een idee om de paarden op te delen in 10 groepen (van ongeveer 3)?
Helft van de groepen mag een paar uur in de paddocks, op de helft van de dag wissel je de groepen om. Zodat ze in de winter nog wel buiten komen met vriendjes.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 14:10

Ik woon niet in de Randstad en ik vind het allemaal heel krap vooral de binnenbak. Kan me niet voorstellen dat je daar met zoveel klanten blij mee wordt en ik vind het zo weinig schoonhouden van stallen en uitloopjes niet kunnen. Alles staat in de eigen mest dan. Het zou wel het hele goedkope segment moeten zijn wil je hier veel klanten voor krijgen (denk ik). Ik zou het zelf als pensionhouder ook niet willen. Het is toch wel achterhaald denk ik.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 14:12

Rizette schreef:
Ik woon niet in de Randstad en ik vind het allemaal heel krap vooral de binnenbak. Kan me niet voorstellen dat je daar met zoveel klanten blij mee wordt en ik vind het zo weinig schoonhouden van stallen en uitloopjes niet kunnen. Alles staat in de eigen mest dan. Het zou wel het hele goedkope segment moeten zijn wil je hier veel klanten voor krijgen (denk ik). Ik zou het zelf als pensionhouder ook niet willen. Het is toch wel achterhaald denk ik.

Denk eerlijk gezegd niet dat dit in het hele goedkope segment zit...
Overigens zit niks in de randstad in het goedkope segment.
Ik woonde vroeger in Amstelveen en dan zat je voor een doe het zelf stal aan het bos op 200

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 14:19

Nee vreselijk Rizette... prijs zal vast ergens beginnen bij 300 + euro per maand.

Ts lijkt niet echt naar het welzijn te kijken naar mijn idee. Meer naar wat de buurman doet. Terwijl als je écht anders bent en daarmee meer voor het paarden welzijn gaat je wellicht wat minder paarden op je terrein kan houden, maar dat klanten daar wel meer voor willen betalen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 14:19

Mmm, geen baan van 20 x 40 dan haak ik af. En geen baan van 20 x 60, dan haakt mijn dochter af.
Ik denk dat je er goed aan doet om je rijbaan/rijbanen groter te maken. Binnen of buiten, maakt niet veel uit. Met een goede bodem kan je heel veel dagen per jaar buiten rijden.

Zandcompleet doet bodems. Heb ik goede verhalen van gehoord. Succes..

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 14:21

Maar bedenk even dit.. Je wilt maar 1x in de week uitmesten en voor de rest opstrooien... In de winter staan de paarden dus 24u per dag op stal afgezien van hun uitloopje wat dezelfde maat als de box is...
Dan krijg je een ongelofelijk smerige stal na een week. Wat denk je van ammoniak, paddestoelen, en de lucht daar op stal met zoveel paarden....?

Ik zou mijn paard dit echt niet aandoen, voor mij is dit dan ook een hele grote NO-GO, mijn paard verdient dagelijks een schone stal en genoeg ruimte om lekker de benen te strekken!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 14:23

Mok, rotstraal en hoefzweren komen vaak voor op stallen die niet schoon zijn.
Om nog maar niet zwijgen over luchtweg problemen.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 14:25

En luchtzuigen en weven door het teveel binnen staan.

Kinke

poes schreef:
En moeten we dan maar geen paarden houden? In mijn ogen: in suboptimale omstandigheden: neen dan moeten we daar geen paarden houden.

Heel veel Bokkers vinden dat geen leuk antwoord :o
Ik ben het met je eens, maar tegenwoordig lijkt het een soort 'recht' te zijn om paarden te hebben.

Cioccolato

Ik zou de uitloopjes achterwege laten en opnieuw indelen, desnoods kun je op die manier meer stallen krijgen maar ik zou dan kiezen voor meer buitenruimte. Elke dag in de winter paddock gang, in groepjes. Een dagdeel, dan kun je een keer wisselen en komt elk paard een dagdeel buiten.
Ik zou ook een stapmolen neer zetten. En ik zou als pensioneigenaar de paarden buiten en binnen zetten. Het hele jaar door.
Elke dag mesten, mest en ergste natte plekken eruit.

Ik heb er even over na gedacht, haha

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 14:26

Kinke schreef:
poes schreef:

Ik ben het met je eens, maar tegenwoordig lijkt het een soort 'recht' te zijn om paarden te hebben.

Ja maar.... de buurman doet dat ook zo.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 14:29

Kinke schreef:
poes schreef:

Anderzijds wordt welzijn gelukkig steeds belangrijker. Maar er zijn heel veel dingen in de hobby en sport waar ik niet achter sta. Denk dat ik er op een dag om die reden ook mee ga stoppen eerlijk gezegd.
Maar veel dingen gaan ook goed. En het zou leuk zijn als nieuwe ondernemers daar wat gingen mee doen.

TS zou ook het geld in andere accomodatie met betere grond kunnen investeren en een compleet ander concept aanbieden zonder deze uitloopjes voor een frisse sneu oops neus.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 14:34

Misschien heeft het meer zin om TS tips te geven om een beter spul neer te zetten ipv de huidige ideeën af te fakkelen, dat doet niet iedereen maar de toon veranderd wel een beetje..

Denk dat het wel duidelijk is dat er een gedeelte paardenhouders is die de beesten zoveel mogelijk op de wei wil houden, dat is niet mogelijk op deze stal.
Ik ben zelf geen voorstander van hele dagen wei maar ik heb dan ook een koudbloedje die groeit als ie naar het gras kijkt.
Er zijn vast ook mensen die een dergelijke huisvesting wel kunnen waarderen.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 14:36

Misschien denk ik wel weer veel te veel in doomscenarios, maar kan de brandweer om het hele gebouw komen? Zitten die uitloopjes dan niet in de weg?
En zijn er (extra) nooduitgangen? Want het gebouw op de tekening is erg lang en smal!
Lijkt me echt niet handig als er iets gebeurd met zoveel paardjes.
Misschien een idee om verschillende opzetten/ontwerpen te maken?

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 14:40

Polly schreef:
Misschien heeft het meer zin om TS tips te geven om een beter spul neer te zetten ipv de huidige ideeën af te fakkelen, dat doet niet iedereen maar de toon veranderd wel een beetje..

Denk dat het wel duidelijk is dat er een gedeelte paardenhouders is die de beesten zoveel mogelijk op de wei wil houden, dat is niet mogelijk op deze stal.
Ik ben zelf geen voorstander van hele dagen wei maar ik heb dan ook een koudbloedje die groeit als ie naar het gras kijkt.

Hele dag wei hoeft ook niet. Maar wat heeft een paard aan een uitloopje en een piepklein paddockje waar hij niet eens dagelijks in mag. En smerige stallen die stinken in een week bijna de hele dag daarop staan.
Maak jij jou koudbloedje daar blij mee dan?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 14:41

Ik ben het eens met Polly. TS vraagt tips. Het is nogal gemakkelijk om een idee af te kraken maar vertel dan minstens wat ze beter zou kunnen doen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 14:42

Ik denk ook dat je met een alternatief concept verder komt. Dus bijvoorbeeld een paddock paradise of HIT-actief of iets dergelijks. Daarmee kun je ook een behoorlijk aantal paarden op een relatief kleine oppervlakte houden, en je onderscheidt je enorm van andere stallen, met name in de Randstad, waardoor je meer per paard kunt vragen.
Het concept dat er nu ligt hangt er een beetje tussenin. Het hinkt op twee gedachten, namelijk sport en recreatie, waardoor je het risico loopt dat het voor geen van beide groepen optimaal is en niemand er goed voor wil betalen.

Dus ik zou zeggen kies voor sport, maar dan ook echt met een goede maat binnenbak en inderdaad postzegeltjes en een trainingsmolen, of kies voor recreatie met een kleine (maar goede) buitenbak en alternatieve huisvesting.

(Natuurlijk weet ik dat sportpaarden ook best alternatief gehuisvest kunnen worden, maar die groep eigenaren is toch wat zeldzamer. Je kunt als stalhouder wel op die groep mikken, maar dat wordt heel duur in de Randstad, en dus heel risicovol. )

Charlotte446

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-18 14:44

enjoymyhorse schreef:
Ja maar.... de buurman doet dat ook zo.

Is het dan ook normaal dat als je bij een Peugeot dealer gaat kijken voor een auto, je alles met een Porsche vergelijkt? Klopt niet helemaal toch. Dan pak je een merk uit dezelfde prijscategorie.

Verder iedereen bedankt voor de tips en ideeën, zet me zeker aan het denken. :)

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 14:47

Dat is geen vergelijk charlotte.
Dat is zeggen ik blijf toch diesel zonder roetfilter rijden want dat deed de buurman in 1976 ook.
Terwijl de toekomst is geen diesels meer, zelfs niet met de nieuwste technieken.

Ook in de paardenwereld veranderen dingen. Welzijn staat gelukkig steeds meer voorop. En ook de randstad die hopeloos achterblijft daarin begint te ontwaken.
Net als vele andere zeg ik, speel in op die markt.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 14:48

enjoymyhorse schreef:
Polly schreef:

Hele dag wei hoeft ook niet. Maar wat heeft een paard aan een uitloopje en een piepklein paddockje waar hij niet eens dagelijks in mag. En smerige stallen die stinken in een week bijna de hele dag daarop staan.
Maak jij jou koudbloedje daar blij mee dan?

Waarschijnlijk niet.
Maar het gaat hier toch niet om wat IK wil, ik sta namelijk op een hele fijne stal.
Het gaat erom waar er bij TS in de regio vraag naar is.
Van een "paddock paradise" of hit actief stal zou ik heel hard wegrennen, maar dat is mijn mening, dat mag toch?

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 14:50

Ik ren ook weg van pp en hit actief.
Maar jij geeft een mening waarop ik weer antwoord. Is dat niet wat er op een forum gebeurt :D

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 14:51

Zoals ik idd ook al eerder opbracht denk ik dat je moet nadenken welke groep mensen je op je erf wil. Wil je je idd fixeren op sportpaarden, dan zal de opstelling van box + minipaddockje + postzegelweitjes aanslaan, maar zal je moeten fiks investeren in randapparatuur (piste minstens 20*60, binnenpiste minstens 20*40, stapmolen, solarium, warm water, aquatrainer, springpiste?,...)
Als je eerder recreatief wil gaan zien waar de randapparatuur niet zo nauw steekt (maar het mooi meegenomen is dat er goede pistes zijn) dan zou ik gaan kijken naar groepshuisvesting stal en eerder gaan investeren in goede paddocks.
Hierin kan je dan ook gemakkelijker gaan werken met 24/7 buiten groepen, waardoor je de ruimte van de aparte boxen hier simpeler kan indelen in groepsstallingen per 4-6 paarden met aansluitend de paddocks (in de paddock een stuk beton, daarop een hooiruif, hoef je overal maar eens per week een baal hooi in te stoppen)
(groepsstallingen kan je veel simpeler uitmesten met de shovel, alsook de betonstukjes op de paddock, de paddocks zelf kan je uitmesten met een aanhangertje (of je gooit de mest op het beton en dan met de shovel erdoorheen.) Scheelt ook een hoop tijd kwa binnen en buitenzetten. krachtvoer kan met krachtvoerautomaten (of je voorziet enkele voerstallen en vraagt dat klanten ze zelf hun eigen krachtvoer of vitaminebrok geven.).