Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
riegje schreef:Hoeveel van de mensen die nu optie 2 zeggen, en het over een schuilstal praten hebben zelf ervaring met paarden/pony's die 24/7 buiten leven?
Askja schreef:Bijzonder dat de meerderheid hier geen problemen heeft met 15 uur op stal (van de 24 uur he, dat is bijna 2/3e van de tijd) maar wel met het ontbreken van een schuilstal.
Jildau schreef:Wauw wat een reacties. Bedankt voor het meedenken!
Verder zoeken naar een andere stal ga ik niet doen omdat deze stal aan mijn eisen voldoet. Onbeperkt ruwvoer, ruimte, veel buiten met soortgenoten.. In de toekomst komt hij aan huis te staan en in de tussentijd is deze stal prima. Het enige wat ik mij afvraag is welke optie het fijnste is voor mijn paard.
Op de huidige stal hadden ze eerst een schuilcontainer in het land en een schuilgelegenheid in de verharde paddock en van beide heeft hij echt nooit gebruik gemaakt. Ze staan altijd bij het ruwvoer te vreten namelijk.Hij krijgt zijn hele leven al onbeperkt ruwvoer trouwens en weet dus niet beter. Dit verandert niet op de nieuwe stal. Hij is nooit echt heel dik geweest trouwens.
Hij staat overigens nu nog steeds dag en nacht buiten zonder schuilmogelijkheid en verhuisd over twee à drie weken dus echt al gewend aan binnen zijn is hij (dit jaar) nog niet. Ik vind het zelf opzich een prettig idee dat als ik 's avonds heen ga hij binnen staan, voor mijn eigen gemak. Maar ik vind het belangrijker dat hij het fijn heeft omdat ik niet zo'n fanatieke ruiter ben.![]()
Zag nog de vraag of ik problemen heb met dekengebruik, zeker niet. Heb meerdere dekens voor hem en die gebruik ik ook.
Ik vind de tijd dat hij buiten staat bij optie 2 trouwens prima en verwacht ook niet van een pensionhouder dat hij alle paarden 's avonds heel laat in het pikdonker binnen gaat halen. Als ik ze zelf aan huis krijg gaan ze in de echte wintermaanden denk ik ook rond 5 uur naar binnen.
Op dit moment neig ik erg naar optie 2 tot maart/april en dan optie 1. Hoe het de volgende winter komt weet ik sowieso nog niet omdat het goed mogelijk is dat hij dan niet meer op deze stal staat.
superpony schreef:Mensen zien graag problemen die paarden echt niet hebben.
Als je de paarden van 8-17uur buiten heb staan en het regent en waait die hele tijd, staan ze er ook uren in en op de meeste plekken echt zonder enkele beschutting. Vietkante weitjes of paddocks, vaak alleen en geen ruwvoer ter beschikking.
Er zijn zoveel redenen waarom een paard het eventueel iets minder doet op 24/7 buiten of slecht tegen regen kan, maar dat komt altijd door de inmenging van de mens.
Het regent af en toe flink in Nederland, maar daar kunnen echt alle gezonde paarden gewoon goed tegen.
Mensen kennen het 24uurs gedrag van hun paard niet. Ja een paard gaat graag zijn stal soms in. Maar dat wil echt niet zeggen dat het daar 10-12 uur of meer in wil staan. Ik zie de 2 quarters en soms de shet ook weleens in stal staan, maar dat is zo kort.
Nogmaals; dit is mensen aangeleerd. Mensen voelen zich er fijn bij. Paarden willen ruimte, gezelschap en eten.
Maar goed, TS succes met kiezen, want het is in Nederland echt lastig, omdat stallen niet voldoende zijn ingericht op de ideale omstandigheden.
superpony schreef:Shaggy09, Ja, sommige mensen verdiepen zich er jaren in en zijn veel op pad, helpen in veel situaties en zien dus ook meer dan 2 of 3 paardjes per week.
Van mij mogen mensen hun paard op stal zetten. Maar mensen moeten niet met smoesjes komen of slecht gefundeerde redenen. De keus van stallen, is meestal voor de mens en niet voor het paard. Het is ook zo aangeleerd vanuit de manege waar meesten beginnen.
Het is ook menselijk om dieren te willen vertroetelen, maar daar voel je alleen jezelf beter door.
Dat aan hek staan heb ik al zovaak gehoord en heeft altijd ene achterliggende reden.
Bewegen is altijd beter voor een paard dan stilstaan. Je wil ook niet weten hoeveel problemen er zijn bij paarden die geheel verkeerd worden opgelost, maar in de basis veroorzaakt is.
Helaas wordt er dik verdient aan dekens, zorg, mooie boxen, supplementen en therapieen etc etc. Zolang dat de mens een goed gevoel geeft, blijft dat bestaan.
Shaggy09 schreef:Dat geloof ik. Maar in de situaties waarbij ik het heb meegemaakt werd er geen lekkers op stal klaargelegd wanneer ze naar binnen gingen.
En daarom vind ik het naïef om ervan uit te gaan dat alle paarden het prima uithouden buiten zonder beschutting en/of deken. Of het nou winter of zomer is.