Waarmee maak ik mijn paard het gelukkigst? (stalling)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 21:36

Ook hier ervaring met 24/7 buiten met schuilstal op hoge grond.
Zonder schuilstal zou ik dus niet willen omdat ze op stal gingen liggen.

Nu in de nacht op stal.
Overdag nog steeds een wei met schuilstal waar ze vooral tegen de insecten in gaan staan.

Zonder schuilstal vind ik dus geen optie.

Nu kunnen we de gemeente daar boos op aankijken als er geen vergunning komt.
We kunnen ook bedenken dat niet elk land geschikt is voor onze hobby.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 21:37

riegje schreef:
Hoeveel van de mensen die nu optie 2 zeggen, en het over een schuilstal praten hebben zelf ervaring met paarden/pony's die 24/7 buiten leven?

Zie mijn eerdere antwoord. Mijn oudste paard heeft 9 jaar op een -wat wij gemiddeld zien als- ideale stal gestaan. Zonder dekens. Dikke vacht. 24/7 goed ruwvoer, stabiele kudde en grote loopstal met dik strooisel. Ik heb hem altijd beloofd dat hij nooit meer met zijn kont op een hok hoefde. Inmiddels 3 jaar verder. Deken op. En in de nacht toch met zijn kont in een ruim hok. En hij leeft helemaal op.

Mijn jonge paard stond in een kleine kudde op een andere stal. Moesten buiten ruwvoer vreten, maar vertrokken snel naar binnen om uit te buiken. Ik dacht dat die geen dekens nodig had, maar met die @$/% koude snijdende wind bij ons, icm regen, ging ze in de winter krampentrekken. Met dek op niet.

Dus mijn advies: kijk goed naar je paard. De ene redt het prima. De andere heeft wat hulp nodig. Dat geven ze goed aan, als je maar kijkt, luistert en observeert.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 21:41

Mijn tinker zou voor optie 2 kiezen. Hij is echt een muts. Ik wilde altijd mijn paard buiten 24/7, weliswaar met schuilstal. Ik dacht altijd dat langer buiten meer ideaal zou zijn. Ze staan bij mijn nu 2,5 jaar 24/7 buiten met schuil stal en als ik zie hoeveel Ze erin staan. Dat is wel wisseld per paard hoor. Mijn mini zou zonder kunnen, maar mijn tinker echt niet

Saaams

Re: Waarmee maak ik mijn paard het gelukkigst? (stalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 21:46

Ik zou voor optie 2 kiezen. Kijk hoe je paard het erop doet.
Mijn pony vind na een dag buiten spelen het heerlijk om zich in haar stal af te sluiten en te dutten, beetje onbeperkt te vreten, voer uit haar bal tr schoppen en wat naar buiten te turen. Merk ook aan haar dat ze soms behoefte heeft aan die rust.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 21:49

Optie 2. Heb zelf een weiland gehad zonder schuilgelegenheid en vond dat helemaal niets, dan haalde ik ze toch december t/m maart zo ongeveer naar een andere stal. Gaat er vooral om dat ze kunnen schuilen tegen harde regen en wind, merkte dat ze vooral uit de wind wilden staan.
Toen ik een weiland had met een container erop en een stuk met betonplaten eromheen stonden ze altijd uit de wind en vaak niet eens in de container maar dus wel op het droge.

Dus mijn ervaring is dat ze graag droge voeten hebben en uit de wind. Dat kan met optie 1 niet.

**nu heb ik ervaring op de klei, op zandgrond zou het misschien nog anders zijn vwb droge voeten**

Rolfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 22:04

Paarden passen zich heel goed aan, aan de situatie waarin ze leven. Als het baasje zegt, buiten, dan blijven ze braaf buiten. Als het baasje zegt, snachts ( JA die hele 15 uur....) binnen, dan vinden ze dat ook prima.

Dat dag en nacht buiten omdat het vroeger in de natuur ook zo was is het huidige vermenselijken van paarden. Nederland heeft gewoon het klimaat er niet voor om ze zoveel buiten te hebben. Ik heb nu al 30 jaar paarden en beide dingen weleens geprobeerd, mijn ervaring is dat ze het de herfst en winter heerlijk vinden om bij donker naar binnen te gaan, een droge plek om te slapen en uit te rusten zonder uit te vechten welke plek ze hebben in de kudde.

We kunnen de natuur niet nabootsen en moeten dat niet altijd maar willen proberen.

Als de grote groep 24-7 nou gewoon eens wat meer met die dieren aan het werk gaat, dan vinden die paarden het ook heerlijk om gewoon uit te rusten.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 22:05

Ik zou ook voor optie 2 gaan.Heb mijn paarden zelf 24/7 buiten lopen ook in de winter,maar wij hebben een grote schuilstal en evt kan ik bij ziekte of heel slecht weer we ook even opsluiten.Persoonlijk vind ik dit een must.

Met de hele natte winter van afgelopen jaar merkte ik dat de paarden best veel gebruik vd stal maakten,net als afgelopen zomer met de warmte.Ook mijn wei ligt droog en omringd met hoge bomen.

Rolfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 22:07

Askja schreef:
Bijzonder dat de meerderheid hier geen problemen heeft met 15 uur op stal (van de 24 uur he, dat is bijna 2/3e van de tijd) maar wel met het ontbreken van een schuilstal.

Als het goed is, kom jij in die 15 uur dat ze op stal staan ook, dan ga je rijden, poetsen naverzorgen enz. Ben je als je het goed doet zo ruim anderhalf uur mee bezig. Paard heeft dan flink getraind en kan dan weer op stal om verder te knabbelen, eten, slapen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 22:11

Ik zou ook kiezen voor optie 2, mits de stallen dik opgestrooid zijn en ruim voldoende qua maat. Wij hebben een (prive-)PP aan huis en de paarden staan alsnog 's op stal, we vinden het gewoon fijner en de paarden zien we eigenlijk nooit buiten slapen, terwijl ze binnen vrij veel slapen. Ook rollen ze vaak ergens in het eerste half uur dat ze op stal komen.

Erger nog, toen we nog 'pension'klanten hadden (situatie was ingewikkeld) stonden een aantal van deze dieren 24/7 buiten, zodra ze binnen kwamen waren de meeste binnen een half uur aan het slapen, vaak plat. Er was toen nog geen schuilstal, maar zeker voldoende ruimte om ontspannen te gaan slapen buiten. Je zag de dieren ook opknappen als ze gewoon 6 uur per dag op stal mochten staan. Ik ben dus geen voorstander meer van 24/7 buiten. Minimaal 6 uur buiten, minimaal 6 uur binnen, de rest naar eigen invulling (en uiteraard kijken naar het paard).

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 22:20

Ik vind juist het slapen buiten zo leuk om te zien.Een paar liggen echt plat de rest staat duttend om de slapende paarden in een kring en ze wisselen af.Bij mij word de schuilstal vooral gebruikt omdat je er goed in kan rollen we hebben er een dikke laag los zand in liggen en die bevriest ook in de winter niet.

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 22:21

Ik kies ook voor optie 2. Hier staan alle paarden in de wintee van 6 tot 7 buiten. Maar als het tijd is staan ze aan de poort te wachten tot ze naar hun droge, schone stal mogen. Zelfs mijn vettig moddermonster :+.

In de zomer trouwens wel 24/7 buiten. Ben benieuwd wanneer we ze binnen gaan zetten. Zal aan het weer liggen!
Overigens kleigrond hier dus altijd modderboel. Denk dat ze graag droge voetjes hebben!

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 22:34

Jildau schreef:
Wauw wat een reacties. Bedankt voor het meedenken!

Verder zoeken naar een andere stal ga ik niet doen omdat deze stal aan mijn eisen voldoet. Onbeperkt ruwvoer, ruimte, veel buiten met soortgenoten.. In de toekomst komt hij aan huis te staan en in de tussentijd is deze stal prima. Het enige wat ik mij afvraag is welke optie het fijnste is voor mijn paard.

Op de huidige stal hadden ze eerst een schuilcontainer in het land en een schuilgelegenheid in de verharde paddock en van beide heeft hij echt nooit gebruik gemaakt. Ze staan altijd bij het ruwvoer te vreten namelijk. :D Hij krijgt zijn hele leven al onbeperkt ruwvoer trouwens en weet dus niet beter. Dit verandert niet op de nieuwe stal. Hij is nooit echt heel dik geweest trouwens.

Hij staat overigens nu nog steeds dag en nacht buiten zonder schuilmogelijkheid en verhuisd over twee à drie weken dus echt al gewend aan binnen zijn is hij (dit jaar) nog niet. Ik vind het zelf opzich een prettig idee dat als ik 's avonds heen ga hij binnen staan, voor mijn eigen gemak. Maar ik vind het belangrijker dat hij het fijn heeft omdat ik niet zo'n fanatieke ruiter ben. :D

Zag nog de vraag of ik problemen heb met dekengebruik, zeker niet. Heb meerdere dekens voor hem en die gebruik ik ook.

Ik vind de tijd dat hij buiten staat bij optie 2 trouwens prima en verwacht ook niet van een pensionhouder dat hij alle paarden 's avonds heel laat in het pikdonker binnen gaat halen. Als ik ze zelf aan huis krijg gaan ze in de echte wintermaanden denk ik ook rond 5 uur naar binnen.

Op dit moment neig ik erg naar optie 2 tot maart/april en dan optie 1. Hoe het de volgende winter komt weet ik sowieso nog niet omdat het goed mogelijk is dat hij dan niet meer op deze stal staat.

Als je inderdaad de gedurende de herfst/winter optie 2 kan nemen en wanneer het weer lente begint te worden kunt veranderen naar optie 1 zou dat toch best ideaal zijn. :j

Het enige minpuntje waar ik dan tegen aanloop is dat je paard vanaf dan dus geen schuilmogelijkheid heeft terwijl dat toch wel echt een must is. Regen komt in Nederland wel heel het jaar voor en in de hete zomer vinden ze het vaak ook fijn om ergens te kunnen staan waar ze minder last hebben van de beestjes en de hitte.

Ik weet niet of ik nu iets heel raars zeg, maar misschien kun je bij de pensionhouder het idee om in die weide een schuilstal te plaatsen aankaarten?
Voor hoelang sta je ongeveer op deze stal?

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 22:39

Ik denk dat Oran best optie 1 aan zou kunnen ;) als het land droog genoeg is, zodat ze niet de hele dag in de drek staan dan, want als dat wel het geval zou zijn, zou ik voor optie 2 gaan :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 22:44

Mensen zien graag problemen die paarden echt niet hebben.

Als je de paarden van 8-17uur buiten heb staan en het regent en waait die hele tijd, staan ze er ook uren in en op de meeste plekken echt zonder enkele beschutting. Vietkante weitjes of paddocks, vaak alleen en geen ruwvoer ter beschikking.

Er zijn zoveel redenen waarom een paard het eventueel iets minder doet op 24/7 buiten of slecht tegen regen kan, maar dat komt altijd door de inmenging van de mens.

Het regent af en toe flink in Nederland, maar daar kunnen echt alle gezonde paarden gewoon goed tegen.

Mensen kennen het 24uurs gedrag van hun paard niet. Ja een paard gaat graag zijn stal soms in. Maar dat wil echt niet zeggen dat het daar 10-12 uur of meer in wil staan. Ik zie de 2 quarters en soms de shet ook weleens in stal staan, maar dat is zo kort.

Nogmaals; dit is mensen aangeleerd. Mensen voelen zich er fijn bij. Paarden willen ruimte, gezelschap en eten.

Maar goed, TS succes met kiezen, want het is in Nederland echt lastig, omdat stallen niet voldoende zijn ingericht op de ideale omstandigheden.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-18 22:45

Shaggy: Mijn paard heeft zijn hele leven nog nooit zomers een schuilplaats gehad dus daar ben ik zelf niet zo bang voor. Daarnaast is op de nieuwe stal het weiland veel beschutter omdat er aan alle zijden heel veel bomen staan. Voldoende schaduw gelukkig.

Hoelang ik hier ga staan met mijn paard weet ik niet. Mijn vriend en ik willen in het nieuwe jaar wel eens beginnen met nadenken over samenwonen en dat wordt sowieso in, of in de buurt van, het melkveebedrijf van zijn ouders wat hij op termijn over gaat nemen. Dan verhuist paard uiteraard ook mee die kant op want ik woon er nu zo'n 35 km vandaan. Dus wat en wanneer weet ik niet, maar mijn toekomst ligt niet in mijn huidige woonplaats. ;)

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 22:50

Als je paard nu zonder problemen 247 buiten staat zou ik er niet over piekeren mijn paard 15 uur op stal te zetten. Helemaal niet als je niet zo'n fanatieke ruiter bent, het weiland ook in de winter droog ligt en beschut ligt. Als het echt dagenlang regent dan kun je hem toch een goede regendeken aandoen?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 22:50

superpony schreef:
Mensen zien graag problemen die paarden echt niet hebben.

Als je de paarden van 8-17uur buiten heb staan en het regent en waait die hele tijd, staan ze er ook uren in en op de meeste plekken echt zonder enkele beschutting. Vietkante weitjes of paddocks, vaak alleen en geen ruwvoer ter beschikking.

Er zijn zoveel redenen waarom een paard het eventueel iets minder doet op 24/7 buiten of slecht tegen regen kan, maar dat komt altijd door de inmenging van de mens.

Het regent af en toe flink in Nederland, maar daar kunnen echt alle gezonde paarden gewoon goed tegen.

Mensen kennen het 24uurs gedrag van hun paard niet. Ja een paard gaat graag zijn stal soms in. Maar dat wil echt niet zeggen dat het daar 10-12 uur of meer in wil staan. Ik zie de 2 quarters en soms de shet ook weleens in stal staan, maar dat is zo kort.

Nogmaals; dit is mensen aangeleerd. Mensen voelen zich er fijn bij. Paarden willen ruimte, gezelschap en eten.

Maar goed, TS succes met kiezen, want het is in Nederland echt lastig, omdat stallen niet voldoende zijn ingericht op de ideale omstandigheden.

Ik vind het zo apart dat je dat allemaal weet! Ik ken genoeg paardjes die aan het hek staan te drammen aan het einde van de dag om naar binnen te mogen. Ja, het bestaat. Paarden die het ook fijn vinden om binnen wat tijd door te brengen. Heb in de zomer een tijdje op de paardjes van een vriendin moeten oppassen, die hebben een enorme weide maar kunnen ook ieder moment naar stal lopen en daar in gaan staan, die staan dan open. Ik heb ze meer binnen als buiten gezien die dagen.

En op de dagen dat het overdags stormt kiezen veel mensen ervoor om hun paard naar binnen te halen en eventueel later op de dag wanneer het geminderd is ze weer naar buiten te gooien.
Ik vind het gewoon een stuk idealer voor een paard om de keuze te hebben tussen binnen en buiten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 22:55

Optie twee. Continue buiten zonder schuilmogelijkheid is een no go hier. Leuk de bomenwal maar dadelijk gaan de bladeren eraf en blijft en kaal hout over waar wind en regen zo doorheen gaat.

Ik heb tinker een flinke tijd noodgedwongen ivm gezondheid buiten gehad met een muur en schuur als zij beschutting, maar ging hij wel regelmatig paar uur/nacht op stal om te drogen en bij te slapen, zonder die mogelijkheid had hij het niet volgehouden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 22:55

Shaggy09, Ja, sommige mensen verdiepen zich er jaren in en zijn veel op pad, helpen in veel situaties en zien dus ook meer dan 2 of 3 paardjes per week.

Van mij mogen mensen hun paard op stal zetten. Maar mensen moeten niet met smoesjes komen of slecht gefundeerde redenen. De keus van stallen, is meestal voor de mens en niet voor het paard. Het is ook zo aangeleerd vanuit de manege waar meesten beginnen.

Het is ook menselijk om dieren te willen vertroetelen, maar daar voel je alleen jezelf beter door.

Dat aan hek staan heb ik al zovaak gehoord en heeft altijd ene achterliggende reden.

Bewegen is altijd beter voor een paard dan stilstaan. Je wil ook niet weten hoeveel problemen er zijn bij paarden die geheel verkeerd worden opgelost, maar in de basis veroorzaakt is.

Helaas wordt er dik verdient aan dekens, zorg, mooie boxen, supplementen en therapieen etc etc. Zolang dat de mens een goed gevoel geeft, blijft dat bestaan.

Syzygy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 22:59

Ik zou denk ik toch voor optie 2 kiezen. Het is toch fijn als een paard na een lange dag regen op kan drogen in de stal.
Als er nou een schuilstal was geweest op het weiland had ik geen seconde getwijfeld en kan ik je alleen optie 1 aanraden!

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 23:10

superpony schreef:
Shaggy09, Ja, sommige mensen verdiepen zich er jaren in en zijn veel op pad, helpen in veel situaties en zien dus ook meer dan 2 of 3 paardjes per week.

Van mij mogen mensen hun paard op stal zetten. Maar mensen moeten niet met smoesjes komen of slecht gefundeerde redenen. De keus van stallen, is meestal voor de mens en niet voor het paard. Het is ook zo aangeleerd vanuit de manege waar meesten beginnen.

Het is ook menselijk om dieren te willen vertroetelen, maar daar voel je alleen jezelf beter door.

Dat aan hek staan heb ik al zovaak gehoord en heeft altijd ene achterliggende reden.

Bewegen is altijd beter voor een paard dan stilstaan. Je wil ook niet weten hoeveel problemen er zijn bij paarden die geheel verkeerd worden opgelost, maar in de basis veroorzaakt is.

Helaas wordt er dik verdient aan dekens, zorg, mooie boxen, supplementen en therapieen etc etc. Zolang dat de mens een goed gevoel geeft, blijft dat bestaan.

Ben benieuwd bij wat voor situaties je allemaal mee helpt.
Er zijn namelijk ook ruiters die hun paarden scheren, wedstrijd rijden. Daardoor dekens nodig hebben, beschutting/stal nodig hebben. Paarden die gevoelig zijn voor mok, bevangenheid. Paarden die het gewoon sneller koud hebben. Paarden die medisch beter af zijn met een deeltijd stal.

Wat is jou achterliggende reden van het wachten bij het hek dan? :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 23:11

Als paarden weten dat er mjammie lekkers op stal klaarligt zijn ze zo binnen en gaan ze aanleren bij een hek te staan wachten.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 23:13

Dat geloof ik. Maar in de situaties waarbij ik het heb meegemaakt werd er geen lekkers op stal klaargelegd wanneer ze naar binnen gingen.

En daarom vind ik het naïef om ervan uit te gaan dat alle paarden het prima uithouden buiten zonder beschutting en/of deken. Of het nou winter of zomer is.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 23:35

Naarmate de winter vordert, het gras minder wordt en het weer slechter willen de paarden hier ook eerder terug uit de wei. Als ik de wei open laat lopen ze zelf terug naar de paddock met inloopstal, als ik hem dicht heb gaan ze langs de draad ijsberen en rennen. Daar wordt ik niet blij van want ze maken er loopgraven mee... Dus laat ik ze er dan zsm uit. Dus ik richt de paarden niet af, de paarden hebben mij afgericht. Voor hun is de paddock met inloopstal, verharding en afdak hun huis en vaste veilige basis waar ze kunnen schuilen voor zon, regen en insecten. Niet de wei. Die is leuk voor er bij. Voor een deel van de dag.

Maar stal die ts nu heen gaat biedt beide opties. Prima plekje alleen helaas geen schuilstal op de wei

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 23:35

Shaggy09 schreef:
Dat geloof ik. Maar in de situaties waarbij ik het heb meegemaakt werd er geen lekkers op stal klaargelegd wanneer ze naar binnen gingen.

En daarom vind ik het naïef om ervan uit te gaan dat alle paarden het prima uithouden buiten zonder beschutting en/of deken. Of het nou winter of zomer is.

Ik vind het sowieso naïef om alle paarden over 1 kam te scheren. Je hoort het zo vaak: "omdat mijn paard dit of dat, DUS kan jouw paard dat ook.

Kijk gewoon naar je paard(en). Met open blik. De één maak je niet blij in een hok. De ander niet met 24/7 buiten met enkel bomen als beschutting. Er zijn zat paarden of wellicht heel veel paarden die geen dekens nodig hebben. En toch zijn er genoeg uitzonderingen waarbij het paard toch gebaat is bij een dek.