Bizarste stalling/stalhouder verhalen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 12:32

Ik stond bij een stalhouder met een contract dat zij 7 dagen in de week zouden uitmesten. Word ik geconfronteerd met een woedende stalhouder dat ik een grote profiteur ben, dat zij ook weleens rust willen en dat ik ook eens een keer uit mezelf kon uitmesten. Dat laatste deed ik af en toe, wist ik veel dat dat meer moest. Had toch gewoon een all-in-contract en betaalde daar ook voor :x . Na nog meer aanvaringen dag later nog vertrokken. Mijn paard was doodongelukkig daar en daarna is ie snel opgeknapt. Ze noemden hem ook steeds rotpaard en kreeg van alles de schuld. Volgens mij ervoer mijn paard dat ie daar niet geliefd was, want op zijn volgende stal had ik een heel ander paard. Oortjes elke dag naar voren, de glans in zijn ogen kwam terug en van zijn 'streken' op de vorige stal was niets meer te merken. De nieuwe pensionhouder verschillende keren gevraagd of hij zich gedroeg: 'Zo'n lief paard! Past perfect in de kudde! Nooit problemen.' Ik gok erop dat het toch niet aan mijn paard lag :')

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 12:42

Inoterry schreef:
mag schreef:
Inoterry ben je zelf ook vaak verhuisd of heb je 20 pensionstallen binnen een kwartier rijafstand van je huis? In hoeveel jaar tijd is dit?

Dit is omgeving Roosendaal en omgeving Krabbendijke. Zelf in die tijd 3 keer verhuisd, 1 keer van Roosendaal naar Krabbendijke en nu naar Heerle, wat omgeving Roosendaal is. Dit in 28 jaar tijd. Maar er zijn hier in de buurt echt enorm veel pensionstallen :j . Zelfs 2 op nog geen 5 minuten lopen. Maar daar staan de paarden grotendeels op een postzegeltje en dat wil ik mijn paard niet aandoen.

Dan vraag ik me ernstig af welke stallen dat zijn. Sta zelf naar volle tevredenheid in omgeving Roosendaal maar daar betaal je dan ook naar.

Hutcherson

Re: Bizarste stalling/stalhouder verhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 13:18

Ik stond op een pension waarbij de eigenaren vooral gefocust waren op geld (bleek achteraf). Paarden stonden in de zomer op de weide en kwamen savonds naar binnen. Kregen dan een hoopje hooi en dat was het. In de winter werden de paarden in koppels van 2 in de paddock gewisseld. Er was maar 1 paddock. Ieder paard kwamen 1 tot 1,5 uur uit de stal. Betekend dus 22,5-23 uur in stal. Niet gek natuurlijk dat bijna ieder paard daar iets mankeerde. Die van mij was al 3,5 jaar kerngezond en ineens begon ie te klungelen met zn huid. Kreeg plekjes, veel jeuk, dierenarts zei rainrot maar heb mn twijfels. Telkens wassen met betadineshampoo. Paard weer niet blij. Uiteindelijk, na heel lang zoeken iets anders gevonden. Hier staan we nu en staat paardlief nu lekker 24/7 buiten en dag en nacht hooi. Mest wordt netjes weggehaald. Super. Wordt goed voor ze gezorgd.
Echter spreek ik nogsteede een oud stalgenoot die een haflinger heeft. Die haflinger werd ziek toen ik daar nog stond. Vage klachten, kreupel, toch niet, suf, moe, spierpijnen. Naar de kliniek geweest maar konden niks vinden (wel even €1500 aftikken) dierenartsen erbij, die wisten he took niet meer. Rijden lukte niet, paard werd echt heel boos. Steigerde in zn stal, viel uit naar zn vrouwtje en de staleigenaren. Uiteindelijk is de eigenaresse naar een rkuidenvrouwtje gegaan en moest het dier 4x per dag zijn supplementen hebben. Die kuur duurde n half jaar. Nu zijn we 9 maand verder en het heeft allemaal geen enkel effect. Hij is opgegeven. Nu moet eigenaresse zelf weer gaan kijken met rijden of dat lukt, zo niet dan gaat ze hem verkopen aan de kruidendame. Daar komt ie op de wei te staan met een deken en graasmasker op. Heel eerlijk denk ik dat het dier gewoon compleet uit balans is. In de winter 22 uur per dag op stal (en de andere twee uurtjes moet hij alleen in de paddock), krijgt maar tweemaal daags een hoopje kuil gevoerd en een handje musli. In de zomer in zn eentje op een postzegelweitje met zn graasmasker op. Ik heb zo het idee dat dat dier gewoon een half jaar de weide op geknalt moet worden met sociaal contact en voldoende beweging. Dier is 5 jaar, nu kan het nog. Veel zieker kan ie niet worden. Helaas durft zn eigenaar dit niet aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 13:22

Sorry maar als je 20 (!!!!) stallen hebt versleten dan doe je zelf ook niet altijd alles juist denk ik.
Ik heb op mijn eerste stal 10 jaar naar volle tevredenheid gestaan, tuurlijk zijn er wel eens dingetjes geweest maar nooit problemen!

Helaas met mijn jonge merrie die ik vanuit opfok naar nieuwe stal bracht wel de foute keuze gemaakt. De vrouw van stal leek heel aardig, had alles voor voor elkaar en zijn met een doel aan het bouwen voor de toekomst van de stal. Dacht ik.
Ik ben daar 11 februari gekomen en 1 juni weer vertrokken. Had nog liever eerder gegaan maar dat kon helaas nog niet. Na enkele weken begon ze met klagen. 'je merrie sopt veel' 'ze poept veel' 'ze plast veel ja'.
Op 's zondags moesten we zelf mesten en mochten we er stro bij doen. Helaas bleek dat als jij zelf zondag even goed de schop erin zette (omdat het een vieze bende was) er maandag EN dinsdag geen stro bij gedaan werd. Ook werd de sfeer steeds minder op stal door roddels, onaardige appjes van die pension vrouw etc.

Als je per ongeluk je borstel had laten liggen voor stal, kreeg je meteen in de stal app waar iedereen in zit de wind van voren. Sloeg helemaal nergens op en dit werd steeds erger. De stalhulp hielp mij buiten haar werktijden om met mijn jonge paard zadelmak maken tegen betaling. Let op, in haar EIGEN tijd. Dit wenste mevrouw anders en moest in haar tijd gedaan worden zodat ik een mega bedrag aan mevrouw zelf zou moeten betalen terwijl dat meisje wat mij hielp hier maar een paar euro van terug zou zien. Ze heeft op stal meerdere mensen staan uitkafferen, enorme roddels verspreidt en de boel om zeep geholpen (op haar eigen stal).

Toen ze het land op mochten had mijn merrie een maatje, waar ze heel goed mee kon. Maar dit mocht opeens niet meer omdat dat paard weg zou gaan. Tot die tijd stond mijn merrie dus alleen op het land en werd dan druk. Bij elk sprintje werd ze meteen binnen gehaald. Mijn merrie is ontzettend slim dus die ging na 10 min al een sprintje trekken en wist dat ze dus opgehaald werd. Dat andere paard waar ze mee stond, stond nu overigens weer met een ander paard. Wederom een misselijke streek!

Toen gooide ze haar stalprijs ook nog eens omhoog en zijn er al met al rond de 30 mensen vertrokken. Maar nee, het lag nog steeds aan de mensen! Niet aan haar.. :') Dit was duidelijk een mens die geen verstand van paarden EN mensen had/heeft. Gut ben ik blij dat ik daar weg ben zeg! Sta nu op een heerlijke rustige stal met eigenaren die echt verstand hebben van paarden. Zo veel fijner!

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 14:47

x_Elise schreef:
Dan vraag ik me ernstig af welke stallen dat zijn. Sta zelf naar volle tevredenheid in omgeving Roosendaal maar daar betaal je dan ook naar.

9 Van die stallen bestaan ook niet meer en 4 daarvan waren omgeving Krabbendijke, waarvan er 1 dus ook niet meer bestaat.

@bobje26, mag je best denken hoor :j . Heb ook jaren gedacht dat het aan mij lag. Maar ik wil gewoon een gezond en blij paard waar ik met plezier naartoe ga. Dat lijkt mij eigenlijk een normale vereiste voor zo'n dure en tijdrovende hobby. En zo heel lastig zal ik ook niet zijn als ik op 2 stallen tot 2 keer toe met open armen terug ben verwelkomd en op 1 van de stallen, waar ik slechts 2 maanden zou blijven omdat hij dan de plaats zelf nodig zou hebben, na 4 weken al gevraagd werd of ik toch niet wilde blijven omdat ik zo'n fijne pensionklant was en hij inmiddels een andere oplossing had. Helaas stopte die stal dus na iets meer dan 1 jaar volledig met stalling.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 16:48

Er komt hier heel wat stallingsellende voorbij.Het is inderdaad heel moeilijk om een stal te vinden die past bij jou en bij je paard.Je moet ook een klik hebben met de stalhouder,anders krijg je de ene communicatiestoornis na de andere.En meteen boos worden en weglopen om een oplosbare kleinigheid is vaak niet aan te raden.Want volmaakt is het nergens.Ik lever liever zelf wat in,als mijn paard maar gezond en gelukkig is.

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 17:14

Een jaar of 10 geleden kocht ik mijn verzorgpony`s en op aanraden van een vriendin op een pensionstal gezet waar ze helaas niet genoeg te eten kregen. Als er een baal kuilvoer stond lag er vaak een zeil naast wat vergeten werd eroverheen te doen, zodat het snel schimmelde en dat werd gewoon gevoerd. Na een jaar of 2 kwam de staleigenaar naar me toe en vertelde dat hij teveel paarden had staan en dat alle buitenpaarden weg moesten. We kregen 6 weken om een nieuwe stal te zoeken.

Binnen die 6 weken lukte het een nieuwe stal te vinden en mijn pony`s stonden als koninginnetjes daar. Helaas gaat het niet zo goed om kleine pony`s op 24/7 kuilvoer te zetten, dus binnen 4 weken waren ze allebei te dik en beweging geven in de bak mocht niet, op straat wandelen was te gevaarlijk, een stukje wei afzetten mocht niet, nog een zoektocht naar een nieuwe stal leverde helaas niks op, dus 1 pony verkocht en de ander gratis weggegeven.

Mijn rijpaard gekocht en op dezelfde stal neergezet, maar na een jaar vertrokken omdat ze te vaak naar mijn zin binnen moesten blijven en ik al 2x woorden had gehad met de staleigenaar en er ontzettend veel geroddeld werd daar op stal. Vooral door de staleigenaresse die me vertelde dat 1 van de andere pensionklanten die daar al het langste stond, niet kon rijden. Staleigenaresse gaf haar zelf les, over wie zegt dat dan meer?

Volgende stal was een doe het zelf stal. Voor mij was dat op dat moment niet handig omdat ik net met een nieuwe opleiding was begonnen, veel huiswerk, stage en bijbaantje en daarnaast nog 2 of 3x per dag naar stal. Ook werd door een nieuwe stalgenoot de sfeer zo erg verziekt dat ik niet mer met plezier naar mijn paard ging.

Op stal 1 kwam toen een box vrij, dus daar weer naar toe verhuisd. Het ruwvoer hield ik toen zelf goed in de gaten en gaf extra, maar ontdekte dat een paar keer per week de voerbak tot de rand (niet overdreven, was dat maar zo) vol zat met brokken en een andere keer een stalgenoot een hele bak vol wortels aan mijn paard voerde. Gelukkig altijd net op tijd kunnen ingrijpen.
Tegelijkertijd was ik bezig de pony die ik weggegeven had terug te krijgen omdat ze op haar nieuwe adres gewoon geen verzorging kreeg. Pony na veel ellende teruggekocht (verhaal apart) en bij een collega neergezet omdat ze schimmel en luizen had.

In dezelfde week dat mijn pony terugkwam kreeg ik te horen dat mijn paard op stal weg moest omdat ze `s nachts tegen de wanden timmerde en de staleigenaren daar wakker van werden (heel gek als je een groot paard in een ponybox zet) we kregen 1 week om te verhuizen.

Met dank aan een oud stalgenootje is het gelukt om op dag 7 inderdaad te verhuizen en op deze stal heb ik ruim 4 jaar gestaan met de paardjes. Prachtig plekje, van het erf af en zo het bos in kunnen rijden/wandelen/mennen en lieve mensen. Pony kwam, toen het veulen geboren was ook naar deze stal (was een onverwacht cadeautje) en na ongeveer 2 jaar besloten om ook de andere pony terug te halen, zij was er ook slechter aan toe dan voordat ze ging)
Helaas ook op deze stal een voerbeleid waar ik het niet mee eens was. 2 kruiwagentjes kuilvoer per voerbeurt, 2x per dag, is gewoon veel te weinig voor een kudde van 9 paarden en pony`s.
Ook merkten ze het niet als een paard met een wond stond of ziek was.
Maar probeer maar eens een paard en 3 pony`s te verhuizen, dat was een hele opgave, maar gelukkig wel gelukt.

Nu sta ik alweer 2 jaar op een stal waar alles echt super geregeld is! De staleigenaren hebben de paarden als hobby erbij en dat is duidelijk te merken in alles.
Als ik vind dat ze meer hooi mogen hebben, dan kan ik dat gewoon pakken, alles is bespreekbaar en de sfeer op stal is super!
De enige reden om hier ooit weg te gaan zou zijn als ik de paarden aan huis kan houden.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 17:16

Heb hier ook eerder gereageerd en behoorlijk wat stallen gehad in de afgelopen 20 jaar.

Waarom?
Hier bestaat het fenomeen “pensionstal” pas cq max 25 jr.
Daarvoor had je hier in de buurt alleen mogelijkheid om op een manege in pension te stallen.
Of bij particulier natuurlijk maar als je niet in het boerenwereldje zat, wist je dat niet!

Toen zijn er aantal koeien- en varkensboeren “wakker” geworden en pensionstal begonnen.
Begon met 1 en in 10 jaar waren er bwv 10 in straal van 10 km !!!!
Met gevolg:
- mooie faciliteiten immers net nieuw omgebouwd
- beloofde allemaal gouden bergen
Alleen hebben er veel 2 dingen dienen te leren:
- een koe / varken is geen paard
- er lopen in ene levende mensen op je erf, die dingen vragen ed

Hier zie je nu na 20 jr dat er verschillende stallen het niet gered hebben door oa
-dat er afgelopen 15 jr nog meer stallen zijn bijgekomen dus nog meer aanbod.
- het niet luisteren en leren naar mensen waardoor die om de 5 jr een leegloop kregen en dit herhaalde zich.
- afspraken niet na komen
- roddel en achterklap door stalhouders zelf
- Of accomodatie is inmiddels verouderd en daardoor vertrek.
- Geen opvolgers
- geld zien maar niet willen of kunnen investeren

Hier in de buurt zijn iig de verschillen door de jaren heen duidelijker geworden welke stal wat aanbied ed waardoor het voor klant ook gemakkelijker om te kiezen.

Als je als jonkie begint met het houden van een ep zijn dit heel gemakkelijk dingen, die je niet weet en ja, al doende leert men! Maar vragen, vragen, vragen bij de orientatie!
Op verschillende tijden komen kijken voordat je er staat ook zo 1!

En nee, ik praat de stalhouders niet goed want kan er een boek over schrijven maar ik kan dus wel begrijpen dat iemand div. Stallen heeft gehad alvorens het gouden stalletje te hebben gevonden voor jouw paard!!

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 17:34

Ik wil eigenlijk ook graag verhuizen met mijn paard maar dat is omdat ik vind dat hij in de winter meer naar buiten mag. Maar hier in de omgeving is zo weinig helaas. ;( pony heeft het op de huidige stal wel erg naar zijn zin.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 22:33

Wat lees je toch vaak dat ze te weinig naar buiten gaan. Dat vind ik eigenlijk best raar, want dat is toch juist minder werk voor de stalhouders? De stallen blijven schoon. Het is wel een heel belangrijk iets, blij dat ze waar ik sta elke dag buiten gaan. In de zomer 24/7 (als je wil) en in de winter overdag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 22:38

Ja maar sommige zaken zie je toch ook van ver aankomen? Als er 30 paarden staan en maar 2 postzegelgrote paddocks weet je toch dat ze er nooit een hele dag in staan? Dan kun je achteraf wel klagen en zeggen: Ze hebben gezegd dat... Dan ben je gewoon hartstikke naief.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 23:02

In de 7 jaar dat ik eigen ponys en paarden heb, heb ik ook heel wat plekken gezien.
Voornamelijk omdat mijn ponys in een zomer op de wei kwamen bij een boer en ik vaak winterstallingen wou.

1 x toen ik 2 shetten had, betaalde ik de volle mep en kocht het hooi erbij en werd ik beschuldigd van het feit dat ik haar hooi zou opvoeren en doen. Werd een partij uitgekafferd dat was niet normaal dus ik heb het aangehoord en ben daarna bijna per direct verhuist. Netjes een brief neergelegd en nog geld ook voor alles wat ik dan gedaan zou hebben zodat ze niks over mij konden zeggen. Nooit meer iets van gehoord. Achteraf bleek aan alles dat ze me gewoon weg wouden hebben, maar zeg dat dan gewoon netjes.

Ook een keer via die boer bij iemand gekomen waar het in het begin best goed ging en na een tijdje volle ellende. Alsnog de volle mep betalen voor vol pension en nog 2x per dag zelf op en neer moeten gaan. Dat brak heel erg op omdat het ook niet om de hoek was.

Aan de overkant bij de boer ook eens in stalling gestaan maar vanwege communicatie stoornissen van beide kanten, ook van mij heb ik gekozen voor mezelf.

Mijn huidige paard heeft ook wat stallingen gezien in ruim 2 jaar tijd

*1: is hij zadelmak gemaakt en even blijven staan (ook mijn shet merrie later) maar ze kwamen in de zomer maar 2 uur buiten en ook vaak meer niet dan wel en in de winter helemaal niet. Mijn paard werd letterlijk echt levensgevaarlijk en normaal is het een mega lieverd dus klopte niet. Maakte het bespreekbaar bij de stalhouder maar het lag aan mij. Moest iedere dag maar rijden en laten werken (lees: dressuurmatig keihard trainen, paard was net 4) dus iets anders gezocht
*2: simpele plek, veel buiten, zelf stal mesten en wat dingetjes doen en gewoon een beetje boerse mentaliteit en vlakbij het bos. Ideaal voor het paard en als je met weinig luxe kan leven.
*3: ik wou graag meer met mijn paard dus dichterbij verhuist met meer faciliteiten. Kort gezegd ging het mis met hem. In de kudde, door de stal etc
*4: naar mijn Shetlanders verhuist. Paard kon daar prima aarden en op rust en naar zijn zin. Geen faciliteiten maar ik kon ermee leven.
Helaas kwamen er problemen met de stalhouder nadat hij gescheiden is en door de bijkomende dame die wat losmaakte dus communiceren ging gewoon niet meer.
*5: toen ging ik bij de achterburen van 4 langs, mijn oude bekende. Zo in gesprek geraakt en toen nog geen mogelijkheid maar toen het nodig was omdat mijn veulentje met zijn oog in het hek gehangen had bij 4 is er snel plaats gemaakt en een maand later kwam mijn paard ook over. Ik was zo blij met deze stal. Nog steeds trouwens! Enkel mijn rijpaard kon er echt niet aarden en uiteindelijk bleek door een blijvende blessure dat hij alleen recreatief gereden kon worden. Dus paardlief terug naar 2 en dolgelukkig. Was blij dat ik terug mocht. Dus ze staan op diverse stallen en bij mijn paard kom ik niet zo heel veel maar zolang hij het naar zin heeft, ben ik blij en zolang ik het financieel nog kan opbrengen blijft hij daar

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 00:03

Ik ben toch wel heel blij dat ik de paarden bij mijn ouders aan huis kan hebben en zelf ook een goede vinger in de pap heb over hoe ze staan.

Vanaf het moment dat we op de boerderij kwamen wonen eigenlijk al vraag naar stalling gehad en mijn ouders leek dat wel een goed idee. De kosten een beetje spreiden en in het begin was het voor ons als kinderen ook wel leuk als er meer kinderen op stal kwamen met hun ponys.

Maar het is vanuit onze kant als stalhouder ook niet altijd rozengeur en maneschijn helaas.
Uiteraard proberen we alles te doen wat binnen onze macht ligt wat het beste is voor de paarden, maar je hebt er mensen tussen voor wie het nooit genoeg is.
Zo hebben we een paar jaar terug iemand op stal gehad die heel gewiekst was in het manipuleren van mensen. Constant roddelen en slecht praten over anderen, ook online. Ruzies uitlokken met anderen op stal en ga maar door.. De sfeer was op een gegeven moment echt compleet vergalt. Uiteraard wel zo gek geweest altijd van alles voor haar te doen en regelen...
Het is echt een enorme zegen dat zij weg is. En ik wens de mensen die nu met haar te maken hebben alle sterkte van de wereld.

Ondertussen hebben we nog wat kunnen uitbreiden qua stallen en paddocks en momenteel hebben we echt een top groep mensen op stal! Paarden staan er top bij, iedereen staat altijd klaar voor elkaar en het is super gezellig :D

Dus ook als stalhouder uitkijken wie je binnen laat!

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 14:56

Wat een verhalen!

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 15:07

Mijn stalhouder kwam naar me toe toen mn merrie 1 dag naar de hengst was (duurde nog 3 week voordat ze hengstig werd).

''Nynke, Lina is al zwanger he''

Ik : ''Nee? Waar heb je dat weg dan? Ze is net 1 dag weg''

''Ja dat heb ik gehoord, het is wel zo''

Ik : ''Nou dan weet ik niet van wie je dat hebt, maar ze is nog niet eens hengstig''

''Dan is de hengst ontsnapt, ze is gewoon drachtig''

Ik : ''Nee, de hengst dekt enkel aan de hand en staat gewoon onder toezicht.. Dus die heeft haar niet gedekt. Maar waar heb je dat nou gehoord dan?''

''Ja weet je Nynke, soms praat ik met de dieren, en Caia heeft me dat verteld''

Ik : ''Dan zou ik toch eens aan je bronnen gaan werken, want er klopt niks van''

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 15:26

:') _/-\o_ Ben nu wel benieuwd wanneer dat veulen is geboren en wie gelijk heeft gekregen. Zie de staleigenarese al helemaal in de stress omdat ze het veulen al lang had verwacht :D

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 15:28

DeMolenhoek schreef:
:') _/-\o_ Ben nu wel benieuwd wanneer dat veulen is geboren en wie gelijk heeft gekregen. Zie de staleigenarese al helemaal in de stress omdat ze het veulen al lang had verwacht :D

Nog niet! Ze is nu 63 dagen drachtig, maar aangezien ze 3 week later pas hengstig werd heb ik natuurlijk gelijk 8-) Geen vage woorden maar daden *D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 15:30

Hahaha. Echt geweldig gewoon wat sommige mensen wel niet denken soms :D

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 15:32

AmoorM schreef:
Benfan schreef:
Wat heb ik dan een geluk met mijn stal. Zat er erg tegenop toen ik terug ging verhuizen van Koog aan de Zaan naar Emmen. De beste optie was een pensionstal. De eerste keer dat ik daar ging kijken voelde het direct goed, alsof je thuis komt. De eigenaar is heel relaxed en denkt altijd met je mee. De stalgenoten zijn stuk voor stuk gezellig, en diegene die denken dat ze 'beter'zijn dan de rest liggen er eigenlijk standaard er heel snel uit. Aankomende Zondag hebben we een speurtocht te paard en een BBQ..

Mijn paard vind het daar geweldig, voelt zich daar nog meer thuis dan op onze oude stal. Dus voor haar hoef ik niet te verhuizen, zelf heb ik het daar ook goed... je kunt het echt treffen.

Op welke stal in Emmen sta jij?

Bij de Familie Heineke, (Stal Nieuwloosdrecht) hebben nog stallen over.. mocht je wat zoeken.

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 21:00

Stal 1: bij de boer naast mijn thuis. Ik verzorgde alles, dus ik had niets te klagen. Alleen was de mesthoop een eind lopen, maar voor de rest helemaal prima. Jammer dat ze een paard hebben bijgekocht, en geen plaats meer hadden voor mij!
Stal 2: Paardenhumaniora. Alle luxe voor mezelf, maar maar 8 kleine weides voor 100 paarden. Ik vertrok iedere dag om 06.00 uur zodat ik altijd een weide had. Hier gaf ik hooi en water maar dit mocht eigenlijk niet eens. Hij stond dan van 07.00 tot 12.00 ongeveer buiten, en erna nog zeker 2 uur de stal uit, maar hij werd er niet gelukkiger op!
Stal 3: 2 maanden tijdens de zomervakantie. Hij zou 24/7 met een kudde buitenstaan. In de kudde verliep alles prima, maar alleen grensde hun weide aan de merrieweide. Hij hecht zich enorm aan merries, dus als zij werden binnen gehaald is hij 2 keer over de draag heen gesprongen. Erna mocht hij eigenlijk niet meer buiten staan, en moest hij op stal...
Stal 4: wezen kijken en alles klonk goed. Helaas dat de stalbazin echt iets weg had van liegen en alles goedpraten
'veel hooi' --> 1 keer per dag om 17.00 een berge hooi, wat ik er extra bij gooide werd er uit gehaald, anders zou hij hoefbevangen geraken hoorde ik erna
'Hele dag op de weide' --> op weekdagen pas om 17.00 uur (dus nog geen hooi, enkel sprieten) tot s'avonds, geen idee hoelaat dit juist was
De piste lag veel te zwaar, en worteldoek kwam naar boven.
De stallen waren vrijwel altijd vies, en als ik er een pak vlas bijgooide kreeg ik vaak de volle lading, dat dit niet de bedoeling was. 1 keer was de stal helemaal ondergelopen (10cm water), en als ik er die dag niet heen geweest zou zijn dan zou hij daar zijn gebleven.
Ik ging een keertje haar hengst(joekel van 180m)rijden, ik had al duidelijk aangegeven dat ik terughoudend ben, en schrik heb. Toen hij letterlijk de piste in sprong, en ik even schrik kreeg hoorde ik 'jee, ben je altijd zo? heb je je regels misschien?!'. Durfde zij te zeggen, nadat zij eigenlijk wilde dat ze braaf ingereden waren voor haar. 1 keertje en nooit meer! Ik ben er 2 maanden gebleven, en toen verhuist naar mijn huidige stalling. Ook werd de waarborg 121- euro voor mijn kast ingehouden, en ik heb werkelijk nooit een kast gezien :+
Stal 5: huidige stalling! Soms botst het wat met de stalhouder, die een zeer specifieke en eigenwijze denkwijze heeft, waarmee ik het niet altijd eens ben. Maar de paarden staan s'zomers 24/7 buiten, en overdag binnen als het te warm is. In de winter komen ze ook 1/3e dagdeel buiten in een weide. Ik ben op 10 stallen gaan kijken, en werkelijk op geen enkele stal kwamen ze s'winters langer dan 1 uur buiten. Ik heb geen luxe; de piste ligt vrijwel altijd slecht, ik moet sleuren met water, de verlichting is niet goed.. MAAR mijn paardje heeft het er naar zijn zin, en heeft een leuk vriendje voor op de weide! Het is 20km enkele reis, maar ik blijf er nog lang staan, denk ik. Uit ervaring weet ik dat het 'gras altijd groener lijkt aan de overkant', maar op iedere stalling zijn er wel wat dingetjes!

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 21:31

Stal 1; vertrokken nadat het me echt te bont werd qua besparingen op de paarden (vies hooi en slecht zaagsel) en de talloze keren dat ik moest komen om te verzorgen. Het was niet vol te houden en de stalhouder was communicatief nogal typisch. Heb er dik 6 jaar gestaan, want het was heerlijk dichtbij en ik kon leuk een rondje om het dorp rijden.
Stal 2; Ook weer dik 6 jaar gestaan. Was een dure stal en toen ik besloot om mijn ouwe op 27 jarige leeftijd met een goed pensioen te sturen vond ik deze stal niet meer ideaal.
Stal 3; inschattingsfout, had mijn ouwe naar de opfok gebracht waar mijn jonkie ook stond. Hier heb ik hem na 2 maanden opgehaald. Hij kon niet wennen aan de nieuwe routine daar.
Stal 4; bij een boer met goede faciliteiten. Ik ging verhuizen richting Emmen dus het was tijd om ook de paarden daarheen te gaan verhuizen. Heb daar 2 jaar gestaan denk ik...
Stal 5; echt ik dacht dat ik na een maandenlange zoektocht eindelijk het allerbeste had uitgezocht in de omgeving van Emmen, potverdrie wat een mislukking. Er werd niets waar gemaakt, stront in de voerbakken en als klap op de vuurpijl na een bruiloft een 2 dagen afwezigheid stond mijn jonge paard met een gapend gat in zijn voorbeen. Die was niet vers en had zeker gespoeld en gehecht moeten worden. Ik was woest en heb ze de volgende dag verhuisd. 3 weken, ja ik was er beduusd van vooral omdat ze dat niet hadden gezien. Hoe dan? :(
Stal 6; heel erg fijn gehad bij deze stal, had ik ze daar maar meteen neer gezet. Daar hebben ze tenminste echt hart voor de paarden en er wordt niet bezuinigd op goede kwaliteit spullen. Ik heb daar denk ik anderhalf jaar gestaan en nu staan ze thuis. Ze zijn in mijn vakantie nog wel eens wezen logeren op de laatste stal. Paarden aan huis is heerlijk, maar soms was pension (als alles goed ging tenminste) ook wel heel gemakkelijk :D

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 22:02

Een lijstje dan maar... anders schrijf ik pagina's vol.

- te weinig voer
- slechte kwaliteit voer
- te weinig en slechte kwaliteit voer in de modder
- geen droog plekje on te staan
- bak die zogenaamd het hele jaar goed te rijden is
- opeens niet meer na 20.00 uur op stal mogen komen en dat was volfens meneer altijd al zo....
- paard zou de hele dag buiten lopen maar ging om 10 uur naar buiten en moest rond half 4 weer naar binnen
- paard helemaal alleen op het land
- paard zwaar vermagerd... nu moest ik hem maar gaan inrijden, was hij niet zo sterk.
- altijd de tractor voor de staldeur zodat ik niet eens met een kruiwagen naar binnen kon, laat staan dat mijn paard er door kon
- vaak lege waterbakken
- stalhouders die niks opmerken qua blessures (we controleren ze minimaal 2 keer per dag)
- paard midden in de winter met slecht weer opeens alleen buiten gezet omdat hij boos was dat we de volgende week zouden verhuizen
- paarden trappen het land stuk dus ze moeten volgende week weg zijn...
- opeens het beloofde paradijselijke landje niet krijgen maar een kaal stukje waar door de bomen niks kon groeien
- stalhouders die echt niet mee gaan met de tijd en veiligheid onder aan hun prioriteitenlijst hebben staan
- deuren en ramen die de hele winter dicht moeten blijven met een enorme amoniaklucht en kuchende paarden tot gevolg

Gelukkig hebben we ook op hele fijne plekken bij hele aardige mensen gestaan.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 22:56

Jezus wat een verhuizingen allemaal....
Ik heb in alle jaren op slechts 4 stallen gestaan...
1 weg omdat we een specifieke sport in gingen en naar een Stal dingen die daar beter geschikt voor was, 2e Stal weg omdat we toen helaas helemaal moesten stoppen met de paarden, 3e Stal (15 jaar later toen ik weer begonnen was) weg omdat de eigenaren ermee stopten en 4e Stal sta ik nu nog.

Ik heb wel eigenlijk altijd (muv Stal 1) op kleine privé stallen gestaan, die gericht waren op specifiek mijn sport (western/reining).
Hierdoor nooit gezeik onderling (je hebt dezelfde sport en omdat het klein en privé is worden probleemgevallen meteen eruit gezet of niet eens toegelaten als het niet via iemand is).
En, doordat dit altijd 'serieuze' wedstrijdgerichte stallen waren, prima verzorging van de paarden.
Is het altijd perfect? Nee, natuurlijk niet. Maar dat zal het nooit ergens zijn en je moet keuzes maken.

Ik zou trouwens NOOIT pensioneigenaar willen zijn. Je doet t nooit voor iedereen goed en hebt dus altijd gezeur aan je kop!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 10:36

Nynkster schreef:
Mijn stalhouder kwam naar me toe toen mn merrie 1 dag naar de hengst was (duurde nog 3 week voordat ze hengstig werd).

''Nynke, Lina is al zwanger he''

Ik : ''Nee? Waar heb je dat weg dan? Ze is net 1 dag weg''

''Ja dat heb ik gehoord, het is wel zo''

Ik : ''Nou dan weet ik niet van wie je dat hebt, maar ze is nog niet eens hengstig''

''Dan is de hengst ontsnapt, ze is gewoon drachtig''

Ik : ''Nee, de hengst dekt enkel aan de hand en staat gewoon onder toezicht.. Dus die heeft haar niet gedekt. Maar waar heb je dat nou gehoord dan?''

''Ja weet je Nynke, soms praat ik met de dieren, en Caia heeft me dat verteld''

Ik : ''Dan zou ik toch eens aan je bronnen gaan werken, want er klopt niks van''

Grappig hoor.Ik sta in principe wel open voor zulke dingen,maar men kan er dan gemakkelijk naast zitten.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 10:42

De stal waar ik weg ging. Ik moest een trailer huren en chauffeur regelen dus had gevraagd of ik tot en met de 1e of 2e kon blijven omdat dat in een weekend viel. Of dat een probleem was?
Nee was geen probleem. Moest ik dan die dag betalen? Nee hoefde niet.
Dus overdag haal ik met mijn eigen auto de meeste spullen op terwijl mijn paard in de wei stond. In de avond kom ik met chauffeur en trailer mijn paard ophalen maar die stond ineens niet op stal terwijl alles binnen stond :? :? :?
Schrikt je rot.
Bleken ze het maar zonde te vinden om hem nog voor een paar uur in een schone stal te zetten dus hadden hem, bij een voor hem onbekend paard, in de wei gekukeld en gewoon in het donker buiten gelaten. 8)7 8)7 8)7
Heb mijn paard uit de wei gevist en zonder gedag te zeggen vertrokken. Mafkezen.