Meest humane dood voor mijn paard......

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 18:52

ik zou ook voor t slachthuis gaan,denk niet dat ze het doorhebben
wat er gaat gebeuren.
onze kat is ingeslapen bij de dierenarts was geen
leuk gezicht arme beest bleef maar vechten tegen
de spuit heeft 5 spuiten gehad bij de laatste spuit gaf hij op.
zo zielig.......

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 18:52

Ik zou men paard liever niet in de vertrouwde omgeving (aan de weg reken ik in mijn geval níet als vertrouwd) in laten slapen.. dat is op dat moment wel fijner, maar daarna moet je hem naar de weg gaan slepen enzo, dat lijkt me ook niet fijn Scheve mond Liever zou ik hem dan naar de dierenarts brengen en hem daar in laten slapen, daar hebben ze zelfs een speciaal vak voor dode paarden en hoef je er niet steeds langs..
Slachten of een spuitje daar ben ik nog steeds niet over uit.. mij lijkt het me met een spuitje makkelijker te verwerken op de een of andere manier, maar er zit ook wel een enorm kostenplaatje aan, terwijl je er bij de slager juist aan verdient, en voor het paard maakt het qua vriendelijkheid niets uit, in het geval dat hij niet tegenstribbelt. Ik heb er geen ervaring mee maar ik denk dat het bij de slacht naar 'dood en verderf' zou ruiken een beetje opgeblazen is..? Ik denk dat mensen vaak dénken dat een paard het op zo'n moment weet..? :s

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 18:58

en er aan verdienen door hem naar de slager te brengen is ook niet echt zo hoor
een paard vang je vrij weinig voor

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 19:02

wie zegt dat het hier om geld gaat? Dat is toch wel het laatste waar je aan denkt op zo een moment!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 19:03

Ik heb vorig jaar mijn paard in laten slapen, gewoon thuis, op de weide.

irish_lady schreef:
Ze schieten zo honderd dieren op een dag af, dus mis schieten zullen ze niet snel, ook bij de slachterij waar ik geweest ben bleef het paard heel rustig en had geen idee wat er met hem te gebeuren stond! Van het spuiten heb ik echt een trauma gekregen, wat een naar gezicht, na de verdoving ging de eerste spuit erin, paard vocht tegen de verdoving en ging weer staan! Het heeft 3!!! spuiten gekost voordat hij dood was!

Ik heb dit verhaal tevoren uitgebreid met mijn dierenarts overlegt en hij was heel stellig: Paarden die tegen de verdoving ingaan is de schuld van de dierenarts, hij heeft onvoldoende middel gebruikt!
Mijn paard kreeg eerst een verdoving, daarna een zwaar slaapmiddel met spierverslapper, zodat ze gaan liggen. Mijn dierenarts heeft haar netjes neergelegd. Daarna krijgen ze een overdosis slaapmiddel. Die hoeveelhied moet voldoende zijn, anders krijg je inderdaad allerlei enge verschijnselen. Hij heeft 100ml van dat spul ingespoten en ze heeft geen beweginkje meer gegeven.

Mijn dierenarts was geen voorstander van schieten, volgens hem geeft dat veel stuiptrekkingen en dat is ook niet leuk om te zien.

Mijn conclussie: in laten slapen en ongezond grote hoeveelheden spul laten gebruiken, daarop bezuinigen is een garantie op hele slechte herinneringen!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 19:04

ik reageer alleen op iets wat boven mij vermeld word
en voor sommigen is dat ook weer een reden, hoewel die "sommigen"
hier op bokt vrijwel niet voor komen denk ik

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 19:06

ikke schreef:

Mijn dierenarts was geen voorstander van schieten, volgens hem geeft dat veel stuiptrekkingen en dat is ook niet leuk om te zien.

Mijn conclussie: in laten slapen en ongezond grote hoeveelheden spul laten gebruiken, daarop bezuinigen is een garantie op hele slechte herinneringen!

maar die stuiptrekkingen merkt het paard niets meer van
is alleen sneu voor degene die het ziet zeg maar

als je besluit tot inslapen , idd niet bezuinigen op narcotica
maar ja , wat weet een eigenaar van narcorica af,
daarin ben je overgeleverd aan de gulheid/zuinigheid van de arts

Lientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 19:08

Ik ben ook voor het laten inslapen, met een spuitje, ik heb mijn eerste paardje laten inslapen met eerst een verdoving en ze is heel rustig in mijn armen ingeslapen. Een slachthuis moet voor een paard heel angstig zijn want ze ruiken daar de dood, ik weet hoe mijn paard reageert als ik aan het rijden ben en ik kom een dood schaap tegen langs de weg dus voor die optie zou ik nooit gaan.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 19:15

Ikke, ik denk dat jouw paard door de leeftijd niet echt te vergelijken is met een jong paard.
Mijn oude ruin zou ik waarschijnlijk ook af laten spuiten bij huis.

Mijn eigen DA zegt dat het bij oude, zieke of zwakke paarden meestal goed gaat. Bij jonge en redelijk gezonde paarden is de kans een stuk groter dat je ze slecht plat krijgt, hoeveel je ze ook inspuit.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 19:21

En zo is het dus ook....... een ouwetje van 21 die het allemaal wel gezien heeft en daarnaast nog eens pijn in zn lijf heeft........ geeft iets makkelijker toe dan een 6 jarig sportpaard in volle glorie!

Rinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 19:22

Zo erg in volle glorie zal dat sportpaard niet zijn als hij afgemaakt moet worden!!

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 19:24

MarianneR schreef:
Zo erg in volle glorie zal dat sportpaard niet zijn als hij afgemaakt moet worden!!

Dat lijkt me vrij naief......wat denk je van een slag in de darmen bijvoorbeeld??

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 19:27

MarianneR schreef:

tjeez..... nee een sportpaard word afgemaakt omdat ie verkouden is nou goed.........

Natuurlijk kunnen sportpaarden zoveel last van de benen krijgen of andere ongemakken waardoor ze gewoon afgemaakt moeten worden. Niet alleen oude paarden gaan dood hoor

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 19:29

irish_lady schreef:
wie zegt dat het hier om geld gaat? Dat is toch wel het laatste waar je aan denkt op zo een moment!

Op zo'n moment niet nee, maar dan zit je daar met je verdriet, het paard is toch al weg, en dan krijg je nog een enorme rekening op de deurmat ook nog. Tenminste, ik kan me herinneren dat we een enorme rekening kregen, nou zaten daar ook wel behandelingskosten bij maar toch, dat is dan ook niet leuk om er nog bovenop te krijgen. Als je nou echt kon zeggen dat slachten zieliger is oke, maar daar wordt hier nou al 4 pagina's over gediscussiëerd..

Ik ben trouwens niet pro slachten ofzo, dat lijkt nu een beetje, en ik zal ook nooit besluiten aan de hand van de kosten, maar ik dacht ik haal die er ook even bij Clown
Laatst bijgewerkt door Lenn op 29-01-04 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 19:31

Lenn"]
[quote="irish_lady schreef:

Op zo'n moment niet nee, maar dan zit je daar met je verdriet, het paard is toch al weg, en dan krijg je nog een enorme rekening op de deurmat ook nog. Tenminste, ik kan me herinneren dat we een enorme rekening kregen, nou zaten daar ook wel behandelingskosten bij maar toch, dat is dan ook niet leuk om er nog bovenop te krijgen. Als je nou echt kon zeggen dat slachten zieliger is oke, maar daar wordt hier nou al 4 pagina's over gediscussiëerd..
[/quote]

Daar is het opstarten van een topic toch (o.a.) ook voor? Het afwegen van de voors en tegens......

Estragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 19:32

gijsenkim schreef:
Zolang als een paard nog enigsinds kan lopen zal die naar het slachthuis gaan........... Nog niet eens zozeer voor het spuitje maar meer omdat ik het paardonterend vind dat ie naar de weg gesleept moet worden achter een trekker, daar in weer en wind moet blijven liggen tot die vrachtwagen komt met de grijper die hem in de laadklep pleurt....... om vervolgens vermalen te worden tot lijm! DAT wil ik niet voor het dier wat mij zoveel plezier heeft gegeven........ ik wil een snelle dood en een waardige behandeling van het vlees na de dood!!

Als je paard geslacht wordt wordt hij aan een haak gehesen.. Dat vind ik ook niet echt respectvol.
eniewee. Ik vind dat iedereen het zelf moet weten. Ik zou kiezen voor inslapen maar ik ken genoeg mensen die dat nooit zouden doen.. Ik denk dat het allebei zn voors en tegens heeft...
Ik denk niet dat alle bokkers hierover ooit op 1 lijn komen te zitten Knipoog Tenminste niet als ik bedenk in hoeveel topics deze discussie al is gevoerd..

Rinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 19:33

gijsenkim"]
[quote="MarianneR"]Zo erg in volle glorie zal dat sportpaard niet zijn als hij afgemaakt moet worden!!
[/quote]

tjeez..... nee een sportpaard word afgemaakt omdat ie verkouden is nou goed.........

Natuurlijk kunnen sportpaarden zoveel last van de benen krijgen of andere ongemakken waardoor ze gewoon afgemaakt moeten worden. Niet alleen oude paarden gaan dood hoor
[/quote]

O het is goed dat je me dat even vertelt, dat wist ik namelijk nog niet
Kom op zeg, Gijsenkim, een paard wordt niet voor niks afgemaakt!! Een paard in volle glorie wordt niet afgemaakt.

[quote="Levy"]
[quote="MarianneR schreef:

Dat lijkt me vrij naief......wat denk je van een slag in de darmen bijvoorbeeld??
[/quote]

Denk je dat ze dan in volle glorie zijn??? Nou nee. (Heb het zelf meegemaakt en dat paardje was echt dood- en doodziek. Die was zeker niet in volle glorie).
Laatst bijgewerkt door Rinoa op 29-01-04 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 19:35

Dat kan anders wel van het ene op het andere moment komen hoor..Misschien hebben ze dezelfde dag nog een top wedstrijd gelopen??
Dat is dan niet in volle glorie natuurlijk...duhh

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 19:35

Denk ook dat dit een utopie is................... maargoed gelukkig maar, honderd mensen duizend meningen......... Ik heb meer negatieve ervaringen met inslapen dan met slachten......... maar dat geld voor mij. Ik heb mijn mening daar ook op gebaseeerd, en er is niks dat mij ervan af kan helpen........ ja..... als ik mn paard op mn eigen grond mag begraven, dan word ie thuis geschoten

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 19:36

Ik heb er toch wel eens zien gaan in volle glorie...

Mijn oudje(bijrijdpaard) is op de wei ingeslapen.2 spuitjes en hij was weg,
een 2 jarige vocht tot het laatst.....

Mijn huidige Tinker zou ik (hoop dat het nog lang duurt) thuis laten schieten.
Waarom.....het beestje is al amper normaal te enten,flipt bij het minst of geringste.
Mijn d.a schiet nog(zelfde als Clau) dus ik vind dit voor hem de beste optie...
Natuurlijk is het minder dat hij met een grijper opgeladen word en verwerkt word maar uitgebeend worden bij de slacht is ook niet alles.....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 19:37

Lieverd, een paard hoeft ook niet dood en dood ziek te zijn om afgemaakt te worden hoor....... er zijn duizenden redenen waarom een paard afgemaakt word....... dus ik snap je reacite niet helemaal

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 19:39

Een paard wat om kreupelheid wordt afgemaakt, kan zich verder nog prima voelen. Zeker als hij ook nog eens pijnstillers krijgt.
Toch kan het voor het paard beter zijn om hem af te maken.
Maar afspuiten zou ik dan niet voor kiezen.

Een paard met ernstige koliek wat niet meer te opereren zou zijn, zou ik ook niet meer vervoeren maar ter plekke af laten spuiten.
Maar zo'n paard zal zich er veel minder tegen (kunnen) verzetten dan een redelijk gezond paard wat "alleen" kreupel is.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 19:39

Weet je wat het is.. het is allebei k*t (goh)
Wat denken jullie van cremeren, dat bestaat toch ook tegenwoordig?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 19:40

Nog niet in Nederland hoor Lenn en dan nog, beestje is al dood, voelt het dus toch niet meer.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 19:40

gijsenkim schreef:
Lieverd, een paard hoeft ook niet dood en dood ziek te zijn om afgemaakt te worden hoor....... er zijn duizenden redenen waarom een paard afgemaakt word....... dus ik snap je reacite niet helemaal

Aan wie gericht?