Mijn paard eet haar stal leeg

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

2a54z6e45r6r

Re: Mijn paard eet haar stal leeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 01:08

Mijn paard deed dit ook enorm.
Ik ben met mijn paard kunnen verhuizen naar een stal waar hij 24/7 365/365 buiten staat met een schuilhok. Sindsdien doet hij het niet meer.
Als we op wandelweekend gaan en hij moet 's avonds een stal in zorg ik dat er zo weinig mogelijk stro ligt. Want anders heeft ie tegen de ochtend alweer z'n stal leeg gegeten.
Is dus puur verveling.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 02:12

Kan iemand (ts?) me aub helpen? Want ik ben even de draad kwijt.

Oude stal: soms niet naar buiten, 18 uur op stal.

Nieuwe stal: minimaal 12 uur buiten, waarvan 2/3 van het jaar op de wei, 1/3 in de paddock, onbeperkt hooi en een betere bak- toch?

Op de oude stal stond ze tussen 11 en 5 op stal, dus daar kunnen die 12 uur die ts noemt niet vandaan komen.
12 uur buiten is tenslotte ook genoeg beweging, anders komt 'ie daar op die nieuwe stal niet aan.

Het komt zo over alsof je alleen voor de bak verhuist, en je paard er eigenlijk niet toe doet. Als je maar kunt rijden, dan maakt het niet uit hoe alleen en verveeld je paard zich voelt- zo zullen velen het lezen.

edit: overigens was het voor mij niet heel duidelijk dat deze nieuwe stal maar tijdelijk is, wellicht is het toch beter het wat meer toe te lichten :)

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 10:39

khirshanta schreef:
Kan iemand (ts?) me aub helpen? Want ik ben even de draad kwijt.

Oude stal: soms niet naar buiten, 18 uur op stal.

Nieuwe stal: minimaal 12 uur buiten, waarvan 2/3 van het jaar op de wei, 1/3 in de paddock, onbeperkt hooi en een betere bak- toch?

Op de oude stal stond ze tussen 11 en 5 op stal, dus daar kunnen die 12 uur die ts noemt niet vandaan komen.
12 uur buiten is tenslotte ook genoeg beweging, anders komt 'ie daar op die nieuwe stal niet aan.

Het komt zo over alsof je alleen voor de bak verhuist, en je paard er eigenlijk niet toe doet. Als je maar kunt rijden, dan maakt het niet uit hoe alleen en verveeld je paard zich voelt- zo zullen velen het lezen.

edit: overigens was het voor mij niet heel duidelijk dat deze nieuwe stal maar tijdelijk is, wellicht is het toch beter het wat meer toe te lichten :)

Haar paard komt in de winter periode amper zijn stal uit. Dus zeker geen 12 uur per dag op de paddock. TS gaf aan nog een stuk meer dan de huidige 18 uur per dag op stal :\ Beide stallen bieden in mijn ogen niet wat een paard nodig heeft, dus mijn advies is vooral verder zoeken naar een juiste stal, deze zijn gewoon overal in Nederland te vinden.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 11:19

Nipples schreef:
Dus het is wel voor jezelf, heel spijtig dit. Hoop toch dat er nog aan het paard gedacht word want deze verliest zijn vrienden en zijn omgeving ook al ging hij maar buiten wanneer het goed weer was. Is nog steeds meer dan wat die zal krijgen op die " luxe " stal. Doe daar dan nog eens stapmolen bij, zon ding is echt om hersendood van te worden. Voel dit niet als een aanval, ik wens je paard alleen een gelukkig leven. Maar niet iedereen wil zijn ogen openen daarvoor.

mensen wat een negative post, het kan wel voor het paard ook degelijk positieve dingen betekenen!

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 11:37

Ik ben benieuwd welke?

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-17 12:19

Heel erg jammer van de negatieve reacties. Ik word hier duidelijk niet goed begrepen!

Ik heb dit paard sinds augustus. Rond die tijd stond ze lang buiten ja. De boer zette haar gewoon in de ochtend naar buiten en ik zette haar tussen 7 en 8 savonds weer binnen. Nu het sneller donker wordt staat ze wat eerder binnen en nu met het natte, modderige weer staat ze soms helemaal niet buiten omdat de boer dat niet wilt. Hier ben ik het dan ook niet altijd mee eens. Probleem is dan dat ze helemaal GEEN beweging krijgt omdat rijden ook niet mogelijk is omdat we dus geen licht hebben en slechte bak. Dat is toch helemaal slecht of niet dan? Dat ze nu tijdelijk verhuist wordt betekend dat ze elke dag voldoende beweging krijgt en in de paddock gezet wordt en mogelijk ook met andere paarden. Als het weer beter weer is komt ze weer het land op. Op dit moment staat ze dus nog op de oude stal en eet ze snachts dus het stro op. En ja op de nieuwe stal staat ze dus ook veel op stro maar krijgt ze wel meer hooi wat hopelijk een oplossing is voor het eten van het stro. Ze krijgt nu ook al meer hooi! Neem aan dat het nu duidelijk is. Ja ik weet dat het beste is om je paard 24/7 op de wei te doen maar ik heb die mogelijkheid helaas nu niet.

Nipples

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 15:53

Wees gerust ik heb ook in die situatie gezeten maar het verschil is dat wanneer ik dan ging ik mijn paard zolang mogelijk vrije beweging gaf en niet reed. Je bent nu eenmaal verantwoordelijk voor een ander levend wezen. In mijn ogen is het beter voor het paard om de huidige omgeving aan te passen. Van het stro eten zie ik het probleem niet heb er ook één die het enorm lekker vind. Dan maar als eten aanbieden en andere bodembedekking in de plaats.

bartjeminoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 16:05

Ik moet zeggen dat ik in eerste instantie ook wel een beetje geprikkeld werd de de huisvesting van TS haar paardje.. Maar nu ik haar duidelijke uitleg erbij heb lijkt het er meer op (maar dat is puur Hoe het op mij over komt) dat ze haar paardje gestald heeft bij een boer waar het opzich in eerste instantie allemaal prima geregeld leek maar nu dus niet meer zo is. Nu gaat TS naar een andere stal waar het ook niet super is misschien maar ze is tenminste bezig met het goed te doen voor haar paardje en nee ik ben geen voorstander van een paard binnen hebben staan. Maar als ik het nu goed lees komt het paardje op de nieuwe plek meer uit zijn/haar stal met veel hooi. Lijkt me voor nu een prima oplossing als er niks anders is en lees dat de nieuwe stal tijdelijk is. Mocht er geen nieuwe stalling gevonden worden. Is er Hoe hard het ook klinkt altijd nog een mogelijkheid tot verkoop (mocht dat beter zijn voor het paardje) maar ik vind dat hier wel echt hele negatieve reacties worden gegeven. En begrijp me niet verkeerd want het liefst zie ik alle paardjes lekker op een weitje staan of paddock met onbeperkt hooi ect. Maar helaas is dat niet zo. En om dan de TS hierop aan te spreken.. Ik lees dat er veel dingen verbeterd kunnen worden in de huisvesting van haar paardje maar volgens mij staat TS ook best open voor wat commentaar waar ze wat meer kan omdat ze het beste voorheeft met haar paardje..

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 16:15

Wij hebben een trainingsstal en soms zeggen nieuwe mensen ook dat hun paard de box leegeet. Dat is in de 15 jaar dat we dat doen nog nooit gebeurd. Hoe dat komt? Paarden krijgen bij ons onbeperkt kuilvoer.

Als je de eerste keer een gigi dikke laag stro in de box doet (bij ons is dat gerust 3 baaltjes) en je mest daarna dagelijks netjes uit hoeven er maar 2 plakjes stro per dag bij. Niks aan de hand dus. De meeste mensen gooien veel te WEINIG stro in een box.