Paard natuurlijke pensionstal nh. Wat betaal jij?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoeveel wil jij betalen voor een natuurlijke pensionstal?

Poll eindigt op

natuurlijk concept is geen toevoeging
10 (8%)
160-200
38 (30%)
200-250
51 (41%)
250-300
17 (13%)
Meer
7 (5%)

Totaal aantal stemmen: 123

Veraaaaah

Re: Paard natuurlijke pensionstal nh. Wat betaal jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 23:47

Ik denk dat ik ben bereid om 160-200 te betalen maar dat hangt van heel veel factoren af. Ik heb verder geen ervaring met een paddock paradise maar het concept lijkt me super!!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 08:49

Ik heb 200-250 euro ingevuld. Lager vind ik niet reëel voor een stal met goede voorzieningen zoals een binnenbak en grote inloopstal. Je hebt dezelfde gebouwen nodig als een boxenhuisvesting en dezelfde kosten aan bakbodems en onderhoud. Als je opstrooit meer kosten aan s trooisel als ze 24/7 het s trooisel op kunnen zoeken om te plassen (ja, paarden lopen speciaal uit de paddock de stal in om lekker in strooisel te plassen) en meer kosten aan bestrating en zanspaddocks omdat ze veel intensiever worden gebruikt.

Ik merk hier thuis dat veel mensen die vragen naar kosten afhaken als je de prijs noemt. Gewoon dezelfde prijs als normale stalling. je krijgt niet eens reactie met: "ik vind het te duur." Een grote groep ziet 24/7 buiten dus als "goedkope" huisvesting. Dat kan zo zijn als je paarden 24/7 op de wei kunt zetten en in de zomermaanden tot jaarrond weinig bij hoeft te voeren, maar een stal met beperkt weidegang en meer op zand heeft hogere ruwvoerkosten en onderhoudskosten.

Ik vind dan een reality-check op zijn plaats en dat je daar als stal niet in mee hoeft te gaan.

richting de 300 euro vind ik voor mijzelf te veel. Dan zou ik iets vergelijkbaars kiezen zonder binnenbak om de kosten te drukken.

Ben erg benieuwd naar een plattegrondje met maten er bij.

Onze leefpaddock is gemaakt voor 6 paarden en is een kleine 900m2 . Met daaraan vast nog het paddock paradijs track deel met zandpaden, regenpoelen, heuveltje etc van ong. 350 meter lengte aan paden met de hoofdroute een breedte van 4 tot 6/7 meter. Bredere stukken en smallere tussendoor paadjes.

Ik vind de ruimte in de leefpaddock (150m2 p/p inclusief stallen en bestrating) wel een beetje het minimum. Als de groep dat groter is kan er wel een keer per extra paard dat minder m2 meter bij en het maakt natuurlijk ook uit of het 6 grote paarden zijn of 6 Dpony's of kleiner...

Dan zou je in dezelfde ruimte bijvoorbeeld een ponygroep met 8 pony's kunnen hebben, een gemengde groep met 6 en grote of wat minder sociale paarden bijvoorbeeld kiezen voor 4.

En altijd een paar individuele paddockboxen achter de hand voor zieke of geblesseerde paarden.

Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat een padensysteem niet geschikt is voor rustig herstel van pees-of bandenblessures. Ze rennen te vaak, gaan schuin door de bochten en draaien en stoppen te ruig.

Dan is een gewone niet te grote paddock en een afgesloten stukje wei beter omdat ze dan rustiger rondwandelen en het minder uitnodigt tot rennen en springen. En ja. In 15-15 kunnen ze ook te keer gaan 0:)
Succes!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 09:00

HorseH schreef:
YellowLeaf schreef:
Wat is de overige mentaliteit op stal? Wel/geen ijzers, bit, boomzadel, dekens etc? Zijn er alleen recreatieve ruiters welkom of ook wedstrijdruiters?

Geen ijzers, gezien ik het risico op blessures dan te hoog vind in groepsverband. Verder zijn alle ruiters welkom, mits iedereen het welzijn van zijn/haar paard hoog in het vaandel heeft staan. Ik sta het niet toe dat paarden hardhandig worden bereden. Dus ben jij een ruiter die zweepjes niet meer als HULPMIDDEL gebruikt, sporen erin drukt, hardhandig aan het bit loopt te trekken...dan is dit niet de juiste stalling.

Mijn bedoeling is dat de stal voor zowel mens als paard een ontspannende omgeving is. Waar mensen op een respectvolle manier met elkaar en de paarden omgaan. Ik heb zelf op diverse stallen gestaan en heb ook een bepaalde mentaliteit meegemaakt waar ik totaal niet van gediend ben en hier wil ik op mijn eigen stal dan ook streng op toezien.

In een stalling waar de stalhouder in dergelijke bewoordingen haar mening geeft ben ik niet geïnteresseerd. Wat je schrijft in de OP klinkt mooi maar ik wil wel gewoon mijn paard een ruk in z'n mond kunnen geven wanneer ik dat nodig vind. En dat vind ik af en toe.

Verder vind ik het ook heel apart dat je wel aanprijst dat je verschillende groepen hebt zodat de paarden in een passende groep geplaatst kunnen worden maar dat vanwege "het risico op blessures" ijzers niet zijn toegestaan. Dat klinkt namelijk in mijn oren alsof de groepen minder harmonieus zijn dan je voorspiegelt en/of dat er een andere reden is voor het verbod op ijzers.

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 09:01

HorseH schreef:
YellowLeaf schreef:
Wat is de overige mentaliteit op stal? Wel/geen ijzers, bit, boomzadel, dekens etc? Zijn er alleen recreatieve ruiters welkom of ook wedstrijdruiters?

Geen ijzers, gezien ik het risico op blessures dan te hoog vind in groepsverband. Verder zijn alle ruiters welkom, mits iedereen het welzijn van zijn/haar paard hoog in het vaandel heeft staan. Ik sta het niet toe dat paarden hardhandig worden bereden. Dus ben jij een ruiter die zweepjes niet meer als HULPMIDDEL gebruikt, sporen erin drukt, hardhandig aan het bit loopt te trekken...dan is dit niet de juiste stalling.

Mijn bedoeling is dat de stal voor zowel mens als paard een ontspannende omgeving is. Waar mensen op een respectvolle manier met elkaar en de paarden omgaan. Ik heb zelf op diverse stallen gestaan en heb ook een bepaalde mentaliteit meegemaakt waar ik totaal niet van gediend ben en hier wil ik op mijn eigen stal dan ook streng op toezien.

Heb nog wel iets verder gelezen dan dit bericht, maar hier hield mijn interesse eigenlijk al op. Ik woon in NH en val dus onder de doelgroep. Ook qua rijden. Maar het idee dat de staleigenaar mij misschien wel veroordeeld en/of wegstuurt als ik mijn paard een keer aanpak (omdat het nodig is). Nee dat vind ik geen fijn idee. Natuurlijk ben ik vriendelijk en zacht in de hand en mijn zweep heb ik vast, alleen doe ik er niks meer mee dan heeeel af en toe n tikje achter m'n kuit. Echter ben ik perfectionistisch en faalangstig, als er dan n staleigenaar op me gaat zitten letten, kan ik nu al vertellen dat t rijden m niet gaat worden. Snap je idee, maar dit kan ook mensen die wel op die manier hun paard berijden wegjagen dus.

Daarbij wil je geen ijzers. Die van mij staat op speciaal beslag en nee ik wil geen natuurlijk bekappen erbij. Wat als er een paard in de kudde problemen krijgt die opgelost kunnen worden met ijzers? Dan moet ie weg? Lekker vriendelijk. Bij mijn paard worden verdere blessures juist voorkomen met ijzers

Edit: even snel je andere Posts gelezen en ik denk dat je het in mijn gequote bericht wat anders verwoord dan je bedoeld :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 09:29

Ik heb het topic even vluchtig doorgelezen.
Je doelt op een specifiek soort paarden eigenaar, je wil vooral natuurlijk paarden houden.
Ik denk dat 'de dressuurruiter' dan al snel afvalt en dat je daarmee je groepje verkleint. Ik zou best op een paddock paradise willen staan maar die van mij krijgt gewoon weer ijzers straks.
Ik zou denk ik 200 - 250 willen betalen, als alles gedaan wordt en de bakken er goed bij liggen.

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 09:44

Ik heb je ook een PB uit de ervaring gestuurd.

HorseH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-17 20:08

Hobbyhorse schreef:
Ik heb je ook een PB uit de ervaring gestuurd.

Gelezen indd, bedankt! Ik had een reactie terug getypt..maar was ineens weg. Komt dus nog.

Verder ben ik het niet eens dat het niks is voor dressuurruiters, want er zijn WEL goede dressuur ruiters. Qua denkwijze over ijzers...daar was ik volgens mij al in een post op terug gekomen ( of pb...weet het even niet meer).

Koper: als jij denkt dat een "bewuste" ruk in de mond de oplossing is...denken we daar indd anders over en vind ik dat ook niet te vergelijken met je paard op zijn donder geven wanneer hij je bijt, schopt of over je heen walst.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 20:15

Ik wil ook gewoon voorijzers kunnen plaatsen als dat voor mijn paard nodig is... juist met veel bestrating en daarnaast nog buitenrijden langs de weg en dan worden sommige paarden toch wel erg gevoelig op hun voeten. Daarbij wordt geregeld speciaal beslag geadviseerd bij bepaalde blessures en is in het zomerseizoen het kunnen draaien van proppen bij dressuur of springwedstrijden of cross op gras toch wel prettig tot noodzakelijk.

Achterijzers bij een paard met losse achterbeentjes in een kudde op klein oppervlak is minder fijn.

xVera94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 17:58

IJzers is een puntje wat al is genoemd. Ik zou niet van stalling willen wisselen als blijkt dat wil mijn paard wel (voor)ijzers nodig heeft. Achter kan ik me nog indenken dat dat een risico met zich meebrengt in een kudde.

Ik heb verder 200-250 ingevuld. Voor mij is een belangrijke vraag ook: mag een instructeur van buitenaf les komen geven? Ik merk in mijn regio dat het zeldzaam is om een stal te vinden waarbij de paarden en voldoende buiten komen, en een stal die een binnenbak heeft en waar een eigen instructrice mag komen.
Als dat zo is, dan zou ik best 275 tot max 300 in de maand neer willen leggen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 14:32

Eigen instructie vind ik inderdaad ook belangrijk. Ik heb een hele specifieke trainingsstijl (mening over wat wel en wat niet) en kan het daardoor met veel lesgevers niet vinden.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 15:01

Hier bij ons betaal je 300 euro voor zo'n stalling maar wel op de wei dan dus geen kleine paddocks. Ik heb zelf een stalling 24/7 buiten .4 ha buitenpiste . Schuilstal 20x15 en als het gras op is volante hooi en 2x pd krachtvoer voor wie het nodig heeft en wortellen voor de rest.we hebben net de prijs verhoogd naar 150. Aan paddocks doe ik niet .paarden opgehokt in een paddock vind ik niks natuurlijks of paradijselks aan. Ik noem het gewoon een 24/7 op de wei stalling.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 20:27

Lijkt mij echt super, een stal met omgangregels :D

Als jij daar achter staat, moet je dat ook gewoon doen. Jouw erf, jij bepaalt wat er wel en niet acceptabel is. Juist door daar heel duidelijk in te zijn, denk ik dat je juist wel een bepaalde groep mensen aantrekt. Je moet dan natuurlijk wel blij worden van de mensen die dat aantrekt :D

De meeste stallen met een duidelijke visie hebben enorme wachtlijsten. Je moet natuurlijk wel aan de verwachtingen voldoen uiteindelijk.
Juist door te proberen aan iedereen tegemoet te komen en onduidelijke regels, worden mensen ontevreden.
Zeker als het gaat om een groepsstalling, dan zijn mensen toch iets meer op elkaar aangewezen omdat de paarden van elkaar afhankelijk zijn.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 21:39

Ik heb een paard die echt haar persoonlijke ruimte nodig heeft. Niet eens zozeer om te kunnen rennen, maar in elk geval wel om afstand te kunnen houden van andere paarden. Gezamenlijk van één slowfeeder eten zal ze bijvoorbeeld niet doen of slechts gepaard met veel onrust, geniep en gedreig.
Groepshuisvesting in een kleine paddock is voor mij daarom geen optie.
Sowieso ben ik huiverig voor grotere groepen/wisselende samenstelling/gemengde kudde. Ik heb oa de ervaring dat mijn paard wordt opgejaagd en geen rust krijgt.

Ik heb op een pensionstal gestaan waar de paarden jaar rond in kleine groepjes (4) op ruime weides stonden. In de winter snachts op stal.
Dit heeft zoveel vóór op een standaard paddock, waar mijn paard na een keer rollen niet heel veel meer beweegt. Één van mijn andere paarden verveelt zich in een paddock en graaft dan gigantische kraters.

Ik zou om die redenen niet op deze stal gaan staan en ben het eens met de posts van Sclimpre en Ayasha.

Wat betreft gedrag/omgang met het paard: ik denk dat dit heel lastig is vast te leggen in regels.
En dan: ik ken professionele ruiters die wellicht hard lijken/zijn voor hun paard, maar ik ken legio recreatieve/dressuur ruiters die hun paard door onkunde en onduidelijkheid veel meer en stelselmatiger in de weg zitten.
Ook denk ik dat het inherent is aan de serieuzere ruitersport dat dit soms hard (wel eerlijk) is.
Ik vraag me dus af wat de achtergrond van ts is en of zij in staat is dit te allen tijde te kunnen beoordelen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 22:30

Misschien een combi stal iets: deel track + paddock paradise & deel 'gewone' stalling met overdag met een maatje in een paddock/land.
Waar in NH zou dit komen?

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 22:43

Hoewel ik ergens wel je standpunt over hardhandige ruiters kan begrijpen vind ik juist ander soort paardeneigenaren lastig.
Degene die zolang wachten met een hoefsmid dat de hoeven omhoog groeien, degene die denken dat je 4 maanden lang niet naar je pony hoeft om te kijken, degene die het niet nodig vinden om hun pony dagelijks van voer en water te voorzien, degene die totaal niet doorhebben dat hun paard pijnsignalen geeft enz enz.
Dat vind ik storend. Heb liever een pensionhouder die daar duidelijk over is.
Qua prijs zou ik tussen de 150 en 200 max betalen voor een paard, maar dat komt vooral door hoe ik nu sta en het feit dat ik als het duurder zou zijn het niet kan betalen. (of je moet een leuke lagere stalprijs voor shets hebben)

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 08:41

Ik vind het best goed klinken hoor! En niet te klein, mits er een stabiele groep in staat. Ik ken meerdere ‘natuurlijke’ stallen waarbij dat prima gaat. Het is niet ruim maar beter dan op stal in ieder geval. Het hangt ook af van de grote en type paarden.
7 KWPNers van allemaal 1.70 en groter zou ik niet doen. Maar bijvoorbeeld 2 haflingers, 1 fjord, een draver en 1 kwpner wel (qua grootte en temperament).

Maar alles valt of staat met de rust in de kudde, zijn er veel wisselingen en heb je er een druktemaker tussen zitten dan heb je gelijk een groot probleem op zo’n kleine paddock.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 08:41

Als klant zou ik verder willen weten:
- kan ik mijn paard rustig uit de groep halen (sluisje?)
- kan ik mijn paard ergens overdekt, buiten de groep, poetsen e.d.

De prijs wordt voor mij volledig bepaalt door de locatie, daar kan ik dus niks over zeggen. Max 20 minuten van Amsterdam met uitrijmogelijkheden in een bos is een totaal ander verhaal dan ergens buiten Katwijk nog 15 min langs de povinciale weg moeten stappen voor je in een klein natuurgebiedje bent.

‘De randstad’ zegt helemaal niks, dat is nogal groot.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 08:51

Ik denk dat iedereen die hier valt over het paardvriendelijk rijden waar TO op wil letten, dus niet de doelgroep is van deze stal. Net zoals mensen die ijzers willen of moeten voor hun paard. Dat kan nou eenmaal gewoon niet in zo’n kudde op kleine ruimte. In de meeste hitt actief stallen kan dat ook niet.

Ik weet uit ervaring dat er voldoende doelgroep overblijft voor stallen zoals TS wil. Er zijn genoeg paarden die echt geen beslag nodig hebben en genoeg ruiters die de stijl van TS zullen waarderen. Zie je hier op voorhand problemen in, dan ben je dus niet de doelgroep, ik snap de reacties dan ook niet.
Ik ga als NH ruiter toch ook niet gepikeerd reageren als iemand zegt een dressuurstal te willen openen voor alleen serieuze (wedstrijd)ruiters? Dan weet ik dat ik daar niet pas. Ieder het zijne.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 09:01

Waves schreef:
Net zoals mensen die ijzers willen of moeten voor hun paard. Dat kan nou eenmaal gewoon niet in zo’n kudde op kleine ruimte. In de meeste hitt actief stallen kan dat ook niet.

Ik ga als NH ruiter toch ook niet gepikeerd reageren als iemand zegt een dressuurstal te willen openen voor alleen serieuze (wedstrijd)ruiters? Dan weet ik dat ik daar niet pas. Ieder het zijne.

Mijn pony's staan ook op een kleiner oppervlak maar bijna alles heeft ijzers. 3 van de 7 niet (waaronder de mijne) en er gaat helemaal niks verkeerd.
Ze hebben altijd in kuddes gestaan met beslagen dieren en als jouw paard gewoon sociaal is opgevoed hoort hij gewoon aan de kant te gaan als er een paard hoger in rangorde iets wilt.

En dat laatste vind ik altijd zo jammer. Waarom nou altijd compleet geitenwollensokken, waarom nou niet gewoon dit soort stalling aanbieden zonder restricties op hoe je rijdt of hoe je met je paard omgaat.

Katisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 09:39

Het is een goede trend dat dit type pensionstal steeds populairder wordt en er nagedacht wordt over het welzijn van het paard. Helaas is er vaak te weinig ruimte en worden paarden op postzegelstukjes gehouden. Hoeveel m2 heeft zo'n groep van 7 ter beschikking, los van eventuele weidegang?

Natuurlijk is het beter dan op stal, maar tenzij je stabiele, gelijkgestemde groepen hebt (bijvoorbeeld familie's oid) moeten paarden echt flink de ruimte hebben als je ze samen zet. Anders is het vragen om problemen.

Wij hebben onze 3 paarden in ons paddock paradise aan huis, inclusief inloopstal, stenen uitloop, track, paddock en rijbak hebben ze zo'n 1400m2 leefruimte. Daarnaast hebben we nog 4000m2 aan weides. Ik vind dit al best vol, nog eens 4 paarden erbij zou echt veel te krap zijn naar mijn mening. Dan kun je ze beter in koppels zetten die goed met elkaar kunnen, of je moet echt geluk hebben met een stabiele groep, maar dan nog blijft het weinig ruimte.

En qua omgang met de paarden, als je zelf een duidelijke visie communiceert en open staat voor anderen, dan zul je ook zulke mensen aantrekken. Echte uitzonderingen zul je toch houden, maar die zullen er niet mee te koop lopen....

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 14:40

Onali schreef:
En dat laatste vind ik altijd zo jammer. Waarom nou altijd compleet geitenwollensokken, waarom nou niet gewoon dit soort stalling aanbieden zonder restricties op hoe je rijdt of hoe je met je paard omgaat.

Waarom is dat nou weer gelijk geitenwollensokken? De TS heeft het naar mijn idee nergens over strenge richtlijnen hoe je moet rijden. Volgens mij kan je prima dressuurrijden, springen, westernrijden of elke andere sport beoefenen, zonder de excessen die de TS benoemt.

Waarom moet je zonder restricties je paard in elkaar kunnen rammen op een stal, dat vraag ik me altijd af? Ik ben blij dat pensionhouders zich daar eens verantwoordelijk voor gaan voelen.
Persoonlijk ben ik erg blij als ik niet elke dag tegen strakke slofteugels en schreeuwende mensen hoef aan te kijken. Ik kom voor mijn plezier op een stal. Als ik elke dag dat soort praktijken moet aanzien, is mijn plezier snel weg.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 09:56

sanne83 schreef:
Onali schreef:

Waarom is dat nou weer gelijk geitenwollensokken? De TS heeft het naar mijn idee nergens over strenge richtlijnen hoe je moet rijden. Volgens mij kan je prima dressuurrijden, springen, westernrijden of elke andere sport beoefenen, zonder de excessen die de TS benoemt.

Waarom moet je zonder restricties je paard in elkaar kunnen rammen op een stal, dat vraag ik me altijd af? Ik ben blij dat pensionhouders zich daar eens verantwoordelijk voor gaan voelen.
Persoonlijk ben ik erg blij als ik niet elke dag tegen strakke slofteugels en schreeuwende mensen hoef aan te kijken. Ik kom voor mijn plezier op een stal. Als ik elke dag dat soort praktijken moet aanzien, is mijn plezier snel weg.

Er wordt continu in uitersten gesproken, iets wat TS in mijn opinie niet voor ogen heeft. Zoals ik haar opvat, word fout gedrag echt niet opgelost met een aai en een knuffel, maar ook niet met tien zweepslagen. Ik denk dat er prima een tussenweg in zit, op mijn huidige stal zie ik dat ook. Een keer flink boos worden (één keer een klap, schreeuw of milde trap) kan soms heel belangrijk zijn om de grenzen weer aan te geven. Bedenk ook dat paarden veel ruwer met elkaar omgaan dan de meeste mensen met hun paard. Zeker als je paard nieuw komt in een groep, is de kans op een trap of bijten o.i.d. best groot. Ze moeten hun plek leren kennen en dat gaat niet bij alle paarden even 'lief'.

Ik denk dat er maar weinig ruiters zijn die hun paard structureel slaan, schoppen of uitschelden. Tevens denk ik ook dat er maar weinig ruiters zijn die hun paard nog nooit een klap of een ruk aan het halster hebben gegeven. Even uitgaande van de middelste groep, waarbij dit soms voorkomt, volgens mij tolereert TS dit wel op haar stal. Het kan een keer voorkomen, het kan niet vaak voorkomen. En een paard moet denk ik, ook op TS haar stal, wel opgevoed worden. Geen enkele stalhouder wordt vrolijk van een onopgevoed paard dat nooit zijn plek heeft leren kennen/grenzen heeft geleerd.

@TS Ik denk dat je inderdaad wel moet gaan nadenken over hoe je omgaat met bijvoorbeeld ijzers. Je geeft aan dit liever niet te willen, maar hoe ga je ermee om als een (al aanwezig) paard dit vanuit gezondheidsoverwegingen ineens wel moet? Moet het paard dan direct weg? Daarnaast denk ik dat de opmerkingen van en aantal bokkers terecht zijn: 7 KWPN'ers is iets anders dan 7 shetlanders. Wat vind jij passend en hoe ga je om met de indeling? Hoe voorkom je 'vecht' groepen/creëer je rust in de groep?

Ben je zelf al verder gekomen met het ontwikkelen van je ideeën en richtlijnen voor je stal? En heb je inmiddels al een idee over de prijs die je wilt gaan vragen?

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 13:39

bobje26 schreef:
Misschien een combi stal iets: deel track + paddock paradise & deel 'gewone' stalling met overdag met een maatje in een paddock/land.

die optie heb je bijvoorbeeld bij stal de Hogedijk in Egmond binnen. Daar hebben ze een track waar de paarden overdag op gaan, die is 700 meter in de rondte en staan ze met een grote groep op.
Snachts kan je kiezen om je paard op de groep buiten te zetten met afdak of terug op stal.
Dat soort stallen zijn er dus wel, maar snachts op stal gaat wat mij betreft wel weer voorbij aan het concept natuurlijk paarden houden.
Wel een heel stuk fijner dan de gemiddelde paddock situatie! Vooral het feit dat de track rond is maakt dat er geen paarden vast worden gezet in hoekjes. Ze kunnen dus beter weg van elkaar.
Er zullen er vast meer zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 14:33

Lusitano schreef:
bobje26 schreef:

die optie heb je bijvoorbeeld bij stal de Hogedijk in Egmond binnen. Daar hebben ze een track waar de paarden overdag op gaan, die is 700 meter in de rondte en staan ze met een grote groep op.
Snachts kan je kiezen om je paard op de groep buiten te zetten met afdak of terug op stal.
Dat soort stallen zijn er dus wel, maar snachts op stal gaat wat mij betreft wel weer voorbij aan het concept natuurlijk paarden houden.
Wel een heel stuk fijner dan de gemiddelde paddock situatie! Vooral het feit dat de track rond is maakt dat er geen paarden vast worden gezet in hoekjes. Ze kunnen dus beter weg van elkaar.
Er zullen er vast meer zijn.

Ik doelde meer op waar deze stal gesitueerd zal worden. Noord-Holland is een groot begrip, rondom amsterdam is het bijvoorbeeld veeel duurder dan noord Noord Holland.. :) Voor mijn merrie is dit toch niks, te dominant en slaat alles kort en klein gok ik. Ik zou zo'n stal wel prima vinden als ik met maar 1 maatje buiten kan staan. :) Dus PP + normale stalling voor paarden zoals de mijne.