Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
HorseH schreef:YellowLeaf schreef:Wat is de overige mentaliteit op stal? Wel/geen ijzers, bit, boomzadel, dekens etc? Zijn er alleen recreatieve ruiters welkom of ook wedstrijdruiters?
Geen ijzers, gezien ik het risico op blessures dan te hoog vind in groepsverband. Verder zijn alle ruiters welkom, mits iedereen het welzijn van zijn/haar paard hoog in het vaandel heeft staan. Ik sta het niet toe dat paarden hardhandig worden bereden. Dus ben jij een ruiter die zweepjes niet meer als HULPMIDDEL gebruikt, sporen erin drukt, hardhandig aan het bit loopt te trekken...dan is dit niet de juiste stalling.
Mijn bedoeling is dat de stal voor zowel mens als paard een ontspannende omgeving is. Waar mensen op een respectvolle manier met elkaar en de paarden omgaan. Ik heb zelf op diverse stallen gestaan en heb ook een bepaalde mentaliteit meegemaakt waar ik totaal niet van gediend ben en hier wil ik op mijn eigen stal dan ook streng op toezien.
HorseH schreef:YellowLeaf schreef:Wat is de overige mentaliteit op stal? Wel/geen ijzers, bit, boomzadel, dekens etc? Zijn er alleen recreatieve ruiters welkom of ook wedstrijdruiters?
Geen ijzers, gezien ik het risico op blessures dan te hoog vind in groepsverband. Verder zijn alle ruiters welkom, mits iedereen het welzijn van zijn/haar paard hoog in het vaandel heeft staan. Ik sta het niet toe dat paarden hardhandig worden bereden. Dus ben jij een ruiter die zweepjes niet meer als HULPMIDDEL gebruikt, sporen erin drukt, hardhandig aan het bit loopt te trekken...dan is dit niet de juiste stalling.
Mijn bedoeling is dat de stal voor zowel mens als paard een ontspannende omgeving is. Waar mensen op een respectvolle manier met elkaar en de paarden omgaan. Ik heb zelf op diverse stallen gestaan en heb ook een bepaalde mentaliteit meegemaakt waar ik totaal niet van gediend ben en hier wil ik op mijn eigen stal dan ook streng op toezien.
Hobbyhorse schreef:Ik heb je ook een PB uit de ervaring gestuurd.
Waves schreef:Net zoals mensen die ijzers willen of moeten voor hun paard. Dat kan nou eenmaal gewoon niet in zo’n kudde op kleine ruimte. In de meeste hitt actief stallen kan dat ook niet.
Ik ga als NH ruiter toch ook niet gepikeerd reageren als iemand zegt een dressuurstal te willen openen voor alleen serieuze (wedstrijd)ruiters? Dan weet ik dat ik daar niet pas. Ieder het zijne.
Onali schreef:En dat laatste vind ik altijd zo jammer. Waarom nou altijd compleet geitenwollensokken, waarom nou niet gewoon dit soort stalling aanbieden zonder restricties op hoe je rijdt of hoe je met je paard omgaat.
sanne83 schreef:Onali schreef:En dat laatste vind ik altijd zo jammer. Waarom nou altijd compleet geitenwollensokken, waarom nou niet gewoon dit soort stalling aanbieden zonder restricties op hoe je rijdt of hoe je met je paard omgaat.
Waarom is dat nou weer gelijk geitenwollensokken? De TS heeft het naar mijn idee nergens over strenge richtlijnen hoe je moet rijden. Volgens mij kan je prima dressuurrijden, springen, westernrijden of elke andere sport beoefenen, zonder de excessen die de TS benoemt.
Waarom moet je zonder restricties je paard in elkaar kunnen rammen op een stal, dat vraag ik me altijd af? Ik ben blij dat pensionhouders zich daar eens verantwoordelijk voor gaan voelen.
Persoonlijk ben ik erg blij als ik niet elke dag tegen strakke slofteugels en schreeuwende mensen hoef aan te kijken. Ik kom voor mijn plezier op een stal. Als ik elke dag dat soort praktijken moet aanzien, is mijn plezier snel weg.
bobje26 schreef:Misschien een combi stal iets: deel track + paddock paradise & deel 'gewone' stalling met overdag met een maatje in een paddock/land.
Waar in NH zou dit komen?
Lusitano schreef:bobje26 schreef:Misschien een combi stal iets: deel track + paddock paradise & deel 'gewone' stalling met overdag met een maatje in een paddock/land.
Waar in NH zou dit komen?
die optie heb je bijvoorbeeld bij stal de Hogedijk in Egmond binnen. Daar hebben ze een track waar de paarden overdag op gaan, die is 700 meter in de rondte en staan ze met een grote groep op.
Snachts kan je kiezen om je paard op de groep buiten te zetten met afdak of terug op stal.
Dat soort stallen zijn er dus wel, maar snachts op stal gaat wat mij betreft wel weer voorbij aan het concept natuurlijk paarden houden.
Wel een heel stuk fijner dan de gemiddelde paddock situatie! Vooral het feit dat de track rond is maakt dat er geen paarden vast worden gezet in hoekjes. Ze kunnen dus beter weg van elkaar.
Er zullen er vast meer zijn.