Vriend houden, of heerlijk leerpaard nemen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-04 22:10

...heb je het wel over ietsje meer dan alleen rijden over . En dat is dus wat ik bedoel met de Ferrari die 280 kan en de Lada die amper berijdbaar is

Ja Fasel, maar Moos is ook een Ferrari hoor!
Maar dan een terreinwagen uitvoering........ Haha!

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 22:11

Dat klopt Ingeo. Maar in dit topic ging het toch iets meer om het gevoel wat Natasha bij Moos had. Er zijn mensen die gewoon paarden voorbij zien komen alsof het stoelen zijn. Die maken ook die keus, die ook gerespecteerd moet worden.

Hier had ik echter toch een iets ander idee bij. Maar misschien heb ik me vergist en is rijden inderdaad het belangrijkst.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 22:11

Hi hi, een Moos-Jeep Haha!

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-04 00:18

Fasel schreef:
Hi hi, een Moos-Jeep Haha!

Ja een Jeep is ook het beste in het terrein en het bos.......

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 07:55

Maar een jeep is ook niet altijd vrolijk als ie zijn bestuurder moet missen Knipoog

RoCKyLoVE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 11:27

Ik zou voor de ferrari gaan.. Mits Moos een huisje krijgt bij het bos en gewoon altijd in het bos enz gereden wordt.. Vind je die jacht geen goed idee? Moos is volgens mij een goede springer Haha!
Maar.. Jaa.. Moos heb je al 11 jaar.. Ik heb al eerder gezegd.. Je krijgt er altijd spijt van..

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 11:37

Fasel schreef:
Dat klopt Ingeo. Maar in dit topic ging het toch iets meer om het gevoel wat Natasha bij Moos had. Er zijn mensen die gewoon paarden voorbij zien komen alsof het stoelen zijn. Die maken ook die keus, die ook gerespecteerd moet worden.

Hier had ik echter toch een iets ander idee bij. Maar misschien heb ik me vergist en is rijden inderdaad het belangrijkst.

neen, denk niet dat je je vergist hebt Knipoog , in de driehoeksverhouding moos-natasha-felix zal het gevoel juist een heel belangrijke rol spelen, zoals natasha de knoop waar ze mee zit verwoordt.
maar dat is bij paarden nu net het moeilijke (tov. de meeste andere huisdieren dan), je kan er gek mee zijn, maar als je nét zo graag iets anders wil qua rijden dan je paard wordt het zoveel moeilijker om de paard-mens relatie even leuk te houden.
daarom ook dat ik zou opteren voor een binnen- en een buiten-paard *LOL* !

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 14:34

Houden van betekent soms loslaten van datgene wat je liefhebt.
Als Moos zoveel liever lekker naar het bos gaat waar jij bijna geen tijd voor hebt en wat je eigelijk alleen wil voor de afwisseling, zou ik iemand zoeken die hem dat wel kan bieden.
Ik heb zelf mijn vorige paard verkocht omdat datgene wat ik wilde niet met hem kon. Juist uit liefde voor hem heb ik een andere baas voor hem gezocht. Hij is daar nu gelukkig en dat had ik hem niet kunnen bieden. Het geeft mij een goed gevoel dat hij nu daar gelukkig is. Ik heb nu een paard waar ik wel datgene mee kan doen wat ik wil. Ook mijn vorige paard is eenkenning, maar is toch vlot gewend geraakt op zijn nieuwe stal.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 14:45

Weet je. Ik kan dat begrijpen..... als je je paard nog maar kort hebt. Maar 11 jaar!!! Dat begrijp ik dus niet. Ik kijk even naar mijn eigen situatie. Ik heb mijn Raak. Op dit moment gaat het fantastisch, super. Dan over een paar jaar slaat Fasel om en moet ineens dressuren waar Raak niet super in zou zijn. Denk je dan dat ik zeg na al die jaren 'Raak kan niet dressuren en ik wil dat wel dus moet hij maar weg'? Nee, dan neem ik mijn verantwoordelijkheid en zal ik tot de laatste zucht voor hem zorgen en inderdaad datgene doen wat we beiden leuk vinden. In ons geval is dat dus endurance. Ik heb hem gekocht, hij is mijn allerbeste vriend, en omdat ik ineens iets anders in mijn kop krijg moet hij de dupe worden. Dat terwijl hij al die tijd mij zijn vriendschap geboden heeft. Nee, dat kan er bij mij niet in.

Natasha, voor je denkt dat ik jouw mening, gedachte of keuze niet respecteer. Dat is niet zo. Nogmaals ik snap het best. Ik bekijk het nu even vanuit mijn schoenen. Voor mij is vriendschap voor altijd en niet voor de tijd dat het leuk is. En mijn dieren zijn voor mij mijn kinderen, mijn vrienden mijn alles.

Nogmaals, als na een paar maanden blijkt dat het niet klikt, snap ik. En dan geef je het houden van, verliefdheid of whatever ook op om voor het dier een betere plek te vinden. Maar na zoveel jaren samen? Nee, dat kan ik dus niet begrijpen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 15:12

Ik begrijp het juist heel goed

Hoe lang je een paard ook al hebt en hoe gek je er ook mee bent ,
als je op een gegeven moment even eerlijk naar de huidige situatie kijkt en tot de conclusie komt dat je je paard niet (meer) datgene kunt bieden wat hem gelukkig maakt , dan is het juist de ultieme vriendschap om hem een ander leven te gunnen.

Ik hou zielsveel van Rena , maar als ze het ergens anders beter kan krijgen dan bij mij , in alle opzichten , dan gaat ze toch echt weg.

Dan zal dat voor mij erg moeilijk zijn om haar te missen ,
maar haar geluk gaat toch echt voor.

DAT vind ik verantwoordelijkheid nemen.....

Ik schaf een dier aan om dat beestje voor de rest van zijn haar / leven een liefdevolle en respectvolle verzorging te geven met alles wat ze nodig hebben.

Als ik dat niet meer kan bieden en een ander WEL ,
dan is het egoïstisch om dat dier toch per-sé bij je te willen houden.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 17:22

pmarena schreef:
Ik begrijp het juist heel goed

Hoe lang je een paard ook al hebt en hoe gek je er ook mee bent ,
als je op een gegeven moment even eerlijk naar de huidige situatie kijkt en tot de conclusie komt dat je je paard niet (meer) datgene kunt bieden wat hem gelukkig maakt , dan is het juist de ultieme vriendschap om hem een ander leven te gunnen.

Ik hou zielsveel van Rena , maar als ze het ergens anders beter kan krijgen dan bij mij , in alle opzichten , dan gaat ze toch echt weg.

Dan zal dat voor mij erg moeilijk zijn om haar te missen ,
maar haar geluk gaat toch echt voor.

DAT vind ik verantwoordelijkheid nemen.....

Ik schaf een dier aan om dat beestje voor de rest van zijn haar / leven een liefdevolle en respectvolle verzorging te geven met alles wat ze nodig hebben.

Als ik dat niet meer kan bieden en een ander WEL ,
dan is het egoïstisch om dat dier toch per-sé bij je te willen houden.

Dit is wat ik ook bedoelde te zeggen.

Een dier is wel aan je gehecht herkent je ook, maar als hij van een ander aandacht en voer krijgt dan vindt hij dat ook goed. Hij zal je niet echt missen nadat hij gewend is op zijn nieuwe plaats. Hij zal je niet vergeten, maar missen is wat anders, wat dat betreft zijn dieren ongecompliceerder dan de mens. Dit ook uit eigen ervaring nadat dus een ander paard heb gekocht en een hond heb gekregen toen hij al 2 was. Ik heb niet de indruk dat ze hun vorige baasjes missen. Hoe moet het als niemand meer een paard zou verkopen en je wil er graag ook een kopen?
En even voor de volledigheid, mijn paard heb ik verkocht toen ik hem al ruim 3 jaar had. Hij is imo veel gelukkiger bij zijn nieuwe baasje, ik had hem dit niet kunnen bieden! Dan moet je ook eerlijk zijn tov je paard en niet koste wat het kost blijven houden. Een paard voelt goed als je niet tevreden bent over hem, gun hem dan iemand die wel blij is met hem!

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 17:54

Nou ik heb toch een heel andere ervaring. Toen ik mijn paard gedwongen ergens anders moest neerzetten waar ik hem alleen in het weekend nog zag. Heb nog nooit een paard zo snel in zijn nadeel zien veranderen. Hij werd agressief, onhandelbaar en verloor al zijn uitstraling. Toen ik hem weer bij me had was ie binnen 2 dagen weer zichzelf.

Tja, duidelijk verschil van mening. Persoonlijk zie ik teveel mensen in mijn omgeving die roepen 'ja maar hij krijgt het daar beter', iets te vaak te makkelijk naar mijn idee.

maar goed. Een ieder zijn mening en gelukkig mag dat in dit land.

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-04 21:54

Ingeo,
Dat zou het leukste zijn.

Ik heb met compagnon half om half afgesproken even een tijd van Felix te mogen genieten.

Fasel, ik denk dat je niet goed leest, ik heb gekozen om Mozart NIET weg te doen.

Maar verstandig is het niet, alleen gevoelsmatig verstandiger.

Rockylover:
Moos is een heel goed jachtpaard.

Rijo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 23:25

Ik denk dat ik ook voor het paard was gegaan die je nu al zolang hebt.

Gelukkig heb je nog tijd om te rijden op Felix. Veel plezier

gr

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-04 01:33

Makhali schreef:
Ik denk dat ik ook voor het paard was gegaan die je nu al zolang hebt.

Gelukkig heb je nog tijd om te rijden op Felix. Veel plezier

gr

Dank je! Knipoog

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 01:45

Fasel schreef:
Nou ik heb toch een heel andere ervaring. Toen ik mijn paard gedwongen ergens anders moest neerzetten waar ik hem alleen in het weekend nog zag. Heb nog nooit een paard zo snel in zijn nadeel zien veranderen. Hij werd agressief, onhandelbaar en verloor al zijn uitstraling. Toen ik hem weer bij me had was ie binnen 2 dagen weer zichzelf.

Ik heb ook zo'n ervaring.... ik heb mijn merrie eens naar een stoeterij in de Betuwe gebracht, ze had last van haar kniebanden gekregen van het dressuurrijden (het is een draver), en ik wilde haar niet kwijt, dus stoppen met dressuur (hoe jammer ik dat ook vond, maar het paard gaat voor) en ik wilde een veulentje van haar fokken.

Op de stoeterij kreeg ze het veel beter dan op de manege waar ik haar eerst had: het hele jaar met een clubje van 8 merries lekker naar buiten, het land in (kon op de manege alleen 's zomers en maar een paar uur), en niet meer hoeven werken. Iets natuurlijkers bestaat er toch niet voor een paard? Ze kwijnde helemaal weg, begon te hoesten (iedereen dacht dat het bronchitis was).

Ik heb haar weer naar huis gehaald, wel naar een andere stal dan de manege, ik zag haar weer dagelijks - en binnen 2 weken was ze van haar hoest af en leefde ze weer helemaal op!

Ik heb dit paard inmiddels al 18 jaar, rij er weer dagelijks op (maar weinig in een bak meer, voor haar kniebanden) en ze is gelukkig en gezond. Om mijn eigen dressuuraspiraties te kunnen volgen had ik haar moeten verkopen, maar ik had haar destijds al 12 jaar - ik kon haar toch echt niet weg doen, het is mijn vriendin Lachen !

Afbeelding
Afbeelding A mind is like a parachute - it works best when it's open Afbeelding

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-04 02:50

En Moos mijn vriend idd, Prompertje.
Wat leuk, ik heb documentatie over jou en je merrie in mijn verkoop/infomap, compleet met fotos!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 02:57

Natasha schreef:
Wat leuk, ik heb documentatie over jou en je merrie in mijn verkoop/infomap, compleet met fotos!

Keuzes maken is niet altijd makkelijk Natasha, en je bent er soms ook niet 100% tevreden over, maar als je er maar vrede mee hebt.

Hoe bedoel je info over mij en mijn merrie, zijn wij reclame Lachen ? (Is geen probleem hoor)

Afbeelding

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-04 03:05

promptertje"]
[quote="Natasha schreef:

Keuzes maken is niet altijd makkelijk Natasha, en je bent er soms ook niet 100% tevreden over, maar als je er maar vrede mee hebt.

Hoe bedoel je info over mij en mijn merrie, zijn wij reclame Lachen ? (Is geen probleem hoor)

Afbeelding
[/quote]

Jep, ik heb "info over dravers"ik weet niet meer waarvan, maar daar staan fotos van jou en Danny bij.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 03:07

Natasha schreef:
[Jep, ik heb "info over dravers"ik weet niet meer waarvan, maar daar staan fotos van jou en Danny bij.
[/quote]

Zal wel van mijn website www.purplerain.nl zijn Lachen

Ach, als er nou één veelzijdig paard is dan is het Danny wel: koersen - dressuurwedstrijden - mama - parellipaard Lachen

Afbeelding

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 03:09

Om maar even on-topic te blijven: ik heb mijn interesses en ambities steeds aangepast aan wat mijn paard kon, ipv het paard aan mijn ambities aanpassen.

Omdat ik wel graag weer mee wou in de drafsport, loopt Danny's zoon nu in de koersen - en na zijn koerscarriere gaan we het eens als rijpaard proberen *LOL*

Afbeelding

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-04 03:41

Tja, ik was niet altijd handelaar, en moest wel altijd op Moos omdat er niemand anders op kon.
Zo werd t ook mijn lievelingspaard, dat wel.
En nu word ik ouder he, en banger, en heb geen bos meer bij de hand.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 10:12

Natasha schreef:
Fasel, ik denk dat je niet goed leest, ik heb gekozen om Mozart NIET weg te doen.

Jawel Natasha, ik wist al dat je die beslissing genomen had. Maar de discussie ging even verder over het al dan niet een paard wegdoen.

Of die beslissing niet verstandig was? Ik denk dat jij je paardje heel wat dingen bespaard hebt. Vind het super van je. En ik hoop dat je ze gewoon nog lang naast elkaar kunt behouden. Dan heb je van beiden wat Lachen. Want dat verdien je wel Knipoog

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 11:32

ik vind dat je een goede keuze hebt gemaakt, een vriend doe je niet zo maar weg en het is dan nog de vraag als zo`n paard dan wel goed terecht komt..
want als je hem verkoopt dan heb je er niets meer over te zeggen.

ik heb mijn oude pony Nicole ook al 16 jaar en de laatste twee jaar kan ze helemaal niets meer maar ga er niet over denken om haar weg te doen

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-04 20:18

Fasel"]
[quote="Natasha schreef:

Jawel Natasha, ik wist al dat je die beslissing genomen had. Maar de discussie ging even verder over het al dan niet een paard wegdoen.

Of die beslissing niet verstandig was? Ik denk dat jij je paardje heel wat dingen bespaard hebt. Vind het super van je. En ik hoop dat je ze gewoon nog lang naast elkaar kunt behouden. Dan heb je van beiden wat Lachen. Want dat verdien je wel Knipoog
[/quote]

Bedankt lieverd!!!

By the Way:
Vandaag Moos gereden in de wei, en het ging een stuk beter omdat ik iets meer lef heb gekregen door t rijden op Felix!