modderpaddock en hele dag geen voer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 08:09

Vlas doe ik inderdaad ook "omwoelen" (de troep eruit halen) en dan een nieuw laagje. Dat is zeg maar het idee van vlas.

Wel blijft dat de leefomstandigheden van je pony qua ruwvoer, water(!) en ruimte te wensen over laten. Als het gesprek niets oplevert zou je evt samen met de 3 andere stalgenoten wat anders kunnen zoeken? Of evt met z'n vieren een weide huren ergens. Dan heb je alles zelf in eigen hand. Succes!

Jets

Re: modderpaddock en hele dag geen voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 08:37

Klinkt niet best, goed dat je aan het kijken bent naar een ander plekje! Ik ben wel benieuwd om welke stal het gaat en waar je nu gaat kijken. Ik woon zelf in deze omgeving en weet wel een aantal fijne plekken!

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-17 08:41

Nee ik weet hoe het werkt met vlas, dit was echt een vieze stal; normaal haal je even de drollen er uit en 1 keer in de week worden de echt natte plakken er uit gehaald en dan idd een nieuw laagje. Hier was niets uitgehaald en gewoon een nieuwe laag opgegooid

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 09:00

Je hebt pb :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 09:04

Floortz schreef:
Zo gaat het heel vaak bij pensions, en ik zou heel snel een betere plek gaan zoeken. Dit is niet zoals het hoort. Als de grasmat belangrijker is dan het welzijn, rap wegwezen.

Dat de grasmat heel moet blijven is niet het probleem. Dat vind ik hier ook. Een vertrapte wei zonder water en ruwvoer is ook geen welzijn.

Het probleem zit hem in te veel paarden in te kleine (natte) paddock zonder water en voer voor te veel uren.

Jullie zouden als groep het aan kunnen kaarten bij de staleigenaar. Zijn jullie bereid hem of haar tegemoet te komen in de kosten om de paddocks op te knappen? Als je dat gelijk aan kunt geven is de eigenaar misschien welwillender om mee te denken.

Bij de ingang zijde 3 tot 4 meter diep bestraten en dan langs de omheining een paar slowfeeders neerzetten of ophangen en dan de moeder afschrapen en schoon zand op de resterende meters kan veel verschil maken. Ze staan dan droog op de verharding, de kunnen eten en dat ik de grond valt kan makkelijk schoongemaakt worden. En er is nog genoeg zand om te liggen en rollen. Het blijft klein maar kan wel efficiënter gebruikt worden door de paarden. Ze zullen meer op de stenen bij het hooi blijven waardoor het zand ook beter blijft. Mits netjes uitgemest elke dag!
Dit kost wel geld maar met 4 paarden per paddockje en een goedkope partij tegels of stenen/klinkers of zelfs rubber matten en een minikraantje kun je met een kleiner budget ook een eind komen.

Maar misschien is het wel verstandig om eerst eens goed rond te kijken en informeren op andere stallen hoe het er daar uit ziet en hoe ze de paarden daar verzorgen.

Jullie paard kan nu in elk geval wel een aantal uur per dag naar buiten en afhankelijk van de regio is dat soms al bijzonder.

toevoeging

250,- per maand o.ge ING Zwolle... Ik neem aan dat je daar een binnenbak bij hebt? Dan is dat een heel normale prijs. En vaak zijn de stallen met binnenbak ook de stallen waar de paarden minder naar buiten kunnen. Dan snap ik dat mensen toch blijven hangen...die binnenbak is wel belangrijk voor veel mensen.

Als Het alleen buitenbak is dan zou je toch echt iets anders binnen budget moeten kunnen vinden!

kasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 09:44

wij werden zelfs gefeliciteerd door onze familie/vrienden dat wij daar weg zijn

wij hebben vast een hele ! poos kortsluiting in ons hoofd gehad,kan niet anders

KatooG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 12:25

Inderdaad gewoon vertrekken. Volgens mij zijn er hier te zware en teveel problemen om nog veel hoop op verandering te hebben helaas. Je geeft zelf aan dat je nog niet zoveel kent van paarden en zelfs jij hebt kunnen zien dat dit niet paardvriendrlijk is. Dan zou je er toch van uit mogen gaan dat iemand die een eigen pensionstal heeft ook wel doorheeft dat wat ze doet niet ok is. Dit is een gevalletje geld boven paarden of moeite doen. Zoek een gezellig plekje waar de paardjes elke sag lekker kunnen spelen in een grote wei of ruime paddock met vers water en hooi. Beweging, water en ruwvoer zijn evht essentieel voor het welzijn van je pony. Blijf vooral informatie zoeken over paarden houden, dat doe je heel goed. Succes er nog mee.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 16:25

Afhankelijk van wat je precies zoekt hebben wij misschien nog een plekje vrij :)

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-17 17:55

joyce B schreef:
Floortz schreef:
Zo gaat het heel vaak bij pensions, en ik zou heel snel een betere plek gaan zoeken. Dit is niet zoals het hoort. Als de grasmat belangrijker is dan het welzijn, rap wegwezen.

Dat de grasmat heel moet blijven is niet het probleem. Dat vind ik hier ook. Een vertrapte wei zonder water en ruwvoer is ook geen welzijn.

Het probleem zit hem in te veel paarden in te kleine (natte) paddock zonder water en voer voor te veel uren.

Jullie zouden als groep het aan kunnen kaarten bij de staleigenaar. Zijn jullie bereid hem of haar tegemoet te komen in de kosten om de paddocks op te knappen? Als je dat gelijk aan kunt geven is de eigenaar misschien welwillender om mee te denken.

Bij de ingang zijde 3 tot 4 meter diep bestraten en dan langs de omheining een paar slowfeeders neerzetten of ophangen en dan de moeder afschrapen en schoon zand op de resterende meters kan veel verschil maken. Ze staan dan droog op de verharding, de kunnen eten en dat ik de grond valt kan makkelijk schoongemaakt worden. En er is nog genoeg zand om te liggen en rollen. Het blijft klein maar kan wel efficiënter gebruikt worden door de paarden. Ze zullen meer op de stenen bij het hooi blijven waardoor het zand ook beter blijft. Mits netjes uitgemest elke dag!
Dit kost wel geld maar met 4 paarden per paddockje en een goedkope partij tegels of stenen/klinkers of zelfs rubber matten en een minikraantje kun je met een kleiner budget ook een eind komen.

Maar misschien is het wel verstandig om eerst eens goed rond te kijken en informeren op andere stallen hoe het er daar uit ziet en hoe ze de paarden daar verzorgen.

Jullie paard kan nu in elk geval wel een aantal uur per dag naar buiten en afhankelijk van de regio is dat soms al bijzonder.

toevoeging

250,- per maand o.ge ING Zwolle... Ik neem aan dat je daar een binnenbak bij hebt? Dan is dat een heel normale prijs. En vaak zijn de stallen met binnenbak ook de stallen waar de paarden minder naar buiten kunnen. Dan snap ik dat mensen toch blijven hangen...die binnenbak is wel belangrijk voor veel mensen.

Als Het alleen buitenbak is dan zou je toch echt iets anders binnen budget moeten kunnen vinden!

Helaas geen binnenbak. Nou is dat voor mij geen vereiste, al zou het wel lekker zijn :-)
Ik mis meer ene fatsoenlijke longeercirkel. De longeercirkel is nl die paddock waar oa onze pony in staat. Dus eerst de 4 andere pony's naar binnen zetten en dan kun je longeren.... al is dat dus vrijwel nooit te doen want je zak zelf helemaal weg in de blubber en er staat veel water in.

De stal van vanmorgen is helaas geen optie; daar blijken ze in de winter al helemaal niet standaard naar buiten te gaan. Je mag dat op zich zelf wel doen, een paar uur, maar graag na 12u en oh ja er is dan ook geen water.
Laat maar.
Ik merk sowieso in mijn zoektocht dat naar buiten in de winter hier in de omgeving geen vanzelfsprekendheid is :-( :-(

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 18:03

Jets schreef:
Afhankelijk van wat je precies zoekt hebben wij misschien nog een plekje vrij :)

Heb je al contact opgenomen? Misschien is dit een goede optie?

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 18:11

In welke omgeving zoek je?

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 18:15

Jeetje wat jammer dat het vanmorgen niks was zeg!

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 19:19

Ik merk sowieso in mijn zoektocht dat naar buiten in de winter hier in de omgeving geen vanzelfsprekendheid is :-( :-(

Dat verbaasd me, in deze omgeving toch wel veel zandgrond ....

Groet Karin.

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 19:20

missfalki schreef:

Dat verbaasd me, in deze omgeving toch wel veel zandgrond ....

Groet Karin.

missfalki schreef:
Even gegoogeld op stalling Zwolle en vond 4 advertentie's (via marktplaats
advertentie nummers 1125067674 en 1207842803 en 1206330606 en 1206149936

Hopelijk gauw iets geschikts gevonden :j

Groet Karin.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 19:37

Ik doe echt iets verkeerd :D wij hebben agterberg buitenbak, agterberg longeerton, overdekte molen,worden dagelijks gemest, binnen en buiten gezet, gevoerd middels slowfeeders ( ook nog aardige klus) fatsoenlijke paddocks met water en hooi ( paarden gaan van 7.00 tot 17.00 uur naar buiten) en dat voor 300 euro :') wij investeren steeds in zaken om t voor iedereen prettiger te maken voor ons en de paarden.. maar wat ik zo hoor zijn er dus zat stallen die t zich een stuk makkelijker maken! Elke dag je bed uit om 6.00 is toch ook best een opgave!!

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-17 19:47

Hai Karin, ik had je MP advertenties gezien, die had ik zelf ook al eerder gezien.
Daar zit stal equus tussen en daar ben ik totaal geen fan van (al ervaring mee) en die andere 2 daar staan maar 2 of 3 paarden en van 1 weet ik dat dat 2 volwassenen zijn. 's Avonds moet daar een donkere weg oversteken naar de bak :-(

Mijn dochter is bijna 12 en wil graag met 1 of 2 leeftijdsgenootjes af en toe in de bak kunnen rijden. Zij wordt niet gelukkig van een plek waar niet een beetje leven in de brouwerij is (en dat hoeft echt geen grote stal te zijn, maar 1 of 2 leefstijdsgenootjes waar ze af en toe mee af kan spreken vind ik voor haar wel wenselijk)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 19:48

Volgens mij ben je zelfs verplicht water bij de weide te hebben.

Als iemand de dierenpolitie belt en zij komen langs dat ze dit wel in de gaten gaan houden.

Hoop dat je een geschikte stalling vind.

Vind de voerbeurten ook te weinig.

Door dat geklier in de paddock kan je straks ook een paard hebben met bv een dik been of andere verwondingen.

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 19:50

pol1 schreef:
[ [url=m/0m2adT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wij werken met hooibakken op de paddocks en slowfeeders voor op stal!
Mensen moeten hier wel hun eigen paddock bijhouden ( mestvrij houden en losse hooi verwijderen)!
Vrees dat een andere stal enige optie is!

Waar haal je dit soort bakken?

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 19:56

Kun je niet op een stal terecht waar je ex stalgenootjes ook heen zijn gegaan?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 20:07

dejong_wever schreef:
pol1 schreef:
[ [url=m/0m2adT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wij werken met hooibakken op de paddocks en slowfeeders voor op stal!
Mensen moeten hier wel hun eigen paddock bijhouden ( mestvrij houden en losse hooi verwijderen)!
Vrees dat een andere stal enige optie is!

Waar haal je dit soort bakken?

Marktplaats staat er vol mee.. wij hebben paar jaar geleden hele goeie deal kunnen sluiten voor 16 bakken! Je moet er ook een beetje geluk mee hebben..zijn flinke investeringen.

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 20:08

Okee, gewoon onder voerbakken?

Onze paarden staan momenteel ook in de bak en ik wil weer bij gaan voeren, maar metselkuipen zijn geen succes...

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 20:09

dejong_wever schreef:
Okee, gewoon onder voerbakken?

Onze paarden staan momenteel ook in de bak en ik wil weer bij gaan voeren, maar metselkuipen zijn geen succes...

Gewoon onder hooibakken zoeken..

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 20:25

Koekie73 schreef:
Hai Karin, ik had je MP advertenties gezien, die had ik zelf ook al eerder gezien.
Daar zit stal equus tussen en daar ben ik totaal geen fan van (al ervaring mee) en die andere 2 daar staan maar 2 of 3 paarden en van 1 weet ik dat dat 2 volwassenen zijn. 's Avonds moet daar een donkere weg oversteken naar de bak :-(

Mijn dochter is bijna 12 en wil graag met 1 of 2 leeftijdsgenootjes af en toe in de bak kunnen rijden. Zij wordt niet gelukkig van een plek waar niet een beetje leven in de brouwerij is (en dat hoeft echt geen grote stal te zijn, maar 1 of 2 leefstijdsgenootjes waar ze af en toe mee af kan spreken vind ik voor haar wel wenselijk)

Helemaal goed!
Was aan het uitproberen :o van de quote functie vandaar de extra dubbele berichten!
In Zwolle ben ik minder bekend is wel in de buurt, maar ik heb mijn paardjes aan huis :j
Succes met vinden van een geschikte plek

Groet Karin.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-17 13:26

Ik heb nog even een vraag, waarbij jullie mij hopelijk op kunnen antwoorden; ik kijk nu vooral naar stalling waarbij ze in de zomer 24/7 in de wei staan en in de winter op paddocks met schuilstallen en onbeperkt hooi.
Nu is mijn pony gewend om 's nachts op stal te staan. Kunnen pony's dan makkelijk wennen aan 24/7 wei of met een kudde een schuilstal delen?
En (mss rare vraag maar mijn dochter maakt zich daar zorgen om) hoe gaat dat dan bij onweer? Op onze huidige stal kunnen ze dan naar binnen, als het echt ernstig weer is zeg maar. En bijv ook met vuurwerk rond O&N, dan gaan ze ook naar binnen met radio aan ed, zodat het wat rustiger is voor ze.
Hoe zijn jullie ervaringen daarmee met 24/7 buiten?

rocky_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 13:48

Onze pony stond bij zijn vorige eigenaar 's nachts en een gedeelte van de dag op stal en de rest buiten. Bij ons stond hij daarna eerst 24/7 buiten en daarna in de winter en bij heel slecht weer 's nachts op stal. Inmiddels hebben wij een ander huis en daar staat hij 24/7 buiten met een inloopstal (container). Ik merk dat hij het beste in zijn doen is als hij 24/7 buiten mag staan met schuilstal. Als ik hem nu een nacht opstal zet, dan heeft hij de volgende dag meteen dikke benen en ik merk aan hem, dat hij het ook maar niets vindt. Terwijl hij met slecht weer als eerste in de schuilstal staat, want hij houdt absoluut niet van regen. Hij staat bij ons in een kudde met 2 anderen in eigen beheer. Dit gaat prima, maar nu kennen ze elkaar ook al jaren!
Wat betreft onweer blijven ze vaak gerust buiten lopen ipv. dat ze hun stal ingaan als het daarbij niet regent. 3 jaar terug hebben we vrij heftige onweer gehad, waardoor de lucht continu verlicht was en toen stonden ze rustig te grazen alsof er niets aan de hand was. Absoluut geen paniek, maar goed ze zijn het wel gewend.
Vuurwerk heb ik eigenlijk nooit last van gehad. We zitten zo'n 100m vanaf de dorpskern, maar ik heb nog nooit paniek bespeurt met oud en nieuw. Kijk als ze het bij hen in gooien, zullen ze vast anders reageren, maar daar hebben wij geen last van. Hier heb ik 3 gelukkig pony's, die zelf bepalen wat ze willen. Ideaal, want als ze het te hard vinden regenen, dan kunnen ze zelf naar binnen.