probleempjes met mun ponytjes...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 13:21

Heej, sorry maar daar ga ik even tegenin:

1) ik reed 1 jaar op de pony van een vriend van mij (buitenritten en soms in de bak, galop draf alles)
2) ik reed 2 jaar op de manege, na 1,5 jaar op de manege gereden te hebben, kreeg ik deze verzorgponys waar ik kei veel mee deed enzo, soort eigen ponys.
3) nu heb ik een soort eigen paard (moonlight)waar ik mee rijd, ook wedstrijden en die moet ik helemaal zelf alles mee doen. Ik ben dus van de manege afgegaan, want ik rijd nu zo'n 8/9x per week:
maandag: Moonlight
dinsdag: Moonlight, baister (en trees maar daar rijd ik nie op, baister wel)
woensdag: Moonlight
donderdag: Moonlight
vrijdag: Baister (en trees)
zaterdag: Moonlight, baister (en trees)
zondag: wedstrijd.
4) ik lees ook veel boeken, encyclopedies enzo.
5) JULLIE KUNNE DUS NIKS ZEGGEN OF IK VEEL WEET OF niet.....

xxjes aniek

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 13:25

Krijg wat! Dooeehooeeii...... we willen je helpen, Maar je weet het allemaal al! Veel plezier!

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 13:36

sorry, zo bedoelde ik het niet Lovers
maar we wille heel graag hulp en we hebbe alles al geprobeert (niet alles mja *LOL* ) dus ik ben een beetje pisses ik weet niet meer wat te doen
kus aniek Huilen

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 13:52

nou ik weet zeker dat je hier woest om wordt; maar rijden is iets anders dan zorg dragen voor een paard!
daar komt zoveel bij kijken; heeft hij warme of dikke benen, hoe zien de hoeven eruit, moet hij alweer een wormspuit, heeft hij zn injecties gehad, is hij te dik of te dun etcetera
en daar zou je je misschien iets meer in kunnen verdiepen!
en als je blijft doorrijden op een paard met zulke hoeven dan denk ik: hoeveel verstand heeft ze er eigenlijk van... ja sorry hoor

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 14:00

Geeft niet dat je het zegt, maar we rijden ook niet meer op die pony met die hoeven, maar ik bedoelde als zijn hoeven zijn gedaan en een paar dagen rust hebben gehad dat we dan weer met hem konden bewegen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 14:08

ja hoor dan kan je best rustigaan weer wat met m gaan doen, misschien wil de boer jullie een beetje helpen?

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 14:09

Niekoezz schreef:
Ohja, wat ik dus vergeten te zeggen was, is:

1) Als we op baister gaan rijden hebben we altijd een probleem. Hij heeft allemaal knikkers (dikke poepklodders) onder zijn buik zitten die we amper weg krijgen. het word steeds meer, als het heel erg word knippen we het af. Is dit erg, wat is een tip om het weg te krijgen?
2) Als we gaan opzadelen, wat we verschillend doen, in de wei en ik de stal, gaat hij altijd bokken enzo. Als hij de stal uitgaat doe ik de teugels zo vast houden dat ze niet meer om zijn nek zitten. Als hij probeert weg te galopperen ren ik altijd een stukje mee en dan beetje aan zijn mond trekken, meestal luistert hij wel,hoe kunnen we dit afleren?

alsk nog wat tevragen hebk vraagk het zo wel.
kuskus aniek

PS de hoef van baister begint al te scheuren tot bovenaan, wat kunnen we hier aan doen?

Eigenlijk heb ik geen zin meer om te reageren, maar goed.

1) een potstal is niks mis mee, maar het is wel de bedoeling dat er regelmatig vers stro opgegooid wordt! Anders krijg je een soort champignonnenkwekerij, en volgens mij lijkt de stal daar wel op.
Dan is gelijk het probleem van de klodders onder de buik minder.
2) sorry, maar ik zou ook heel hard wegrennen als ik die pony was. Eerst maar eens goed verzorgen en dan eens over rijden gaan denken. Kun je geen begeleiding krijgen van een ervaren iemand?

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 14:16

heej..
die boer heeft geen ervaring met ponys.
baister heeft dus kale plekken op zijn borst van de deken. Kbdoel die vallen wel op als je naar hem kijkt, en dat is al 3/4 weke gelede gekome, en de boer wist afgelopen week nog niet eens dat die er zaten Verward
Dus
mja baibai aniek

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 15:21

Damn, DB bellen, héél snel!!

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 15:22

helemaal mee eens!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 15:25

Vind dit echt niet kunnen gewoon!! Als je dieren hebt, moet je er ook voor zorgen!!

En dan nog een opmerking naar Niekoezz toe: Trees heeft een hoofdstel om zodat je kunt rijden. Je zegt dat je dat momenteel niet doet. Waarom heeft hij dan een hoofdstel om op de foto en daarbij kapotte voeten??? Boos!

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 15:33

Omdat we hem wel het hoofdstel in blijven doen, zodat hij het niet afleert, enzodat hij het ook nog doet als zijn hoeven wel zijn gedaan...

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 15:43

daar is ook wat voor te zeggen.. het is goed bedoeld van jullie als het gaat zoals je omschrijft. maar wees niet bang; een paard leert zoiets echt niet af! net als fietsen eigenlijk!

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 15:49

ik snap wat je bedoelt, maar treesje is de gemakkelijkste niet, als wij het bit in willen doen steigert hij wel eens ofzo, dingen in die richting, als je bij hem heel lang het bit niet meer in doet wil hij het nog wel eens verleren, maar goed, ksnap wat je bedoelt.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 17:19

Alet schreef:
daar is ook wat voor te zeggen.. het is goed bedoeld van jullie als het gaat zoals je omschrijft. maar wees niet bang; een paard leert zoiets echt niet af! net als fietsen eigenlijk!

ik weet dat je jezelf niet mag quoten, maar voor de duidelijkheid:
ik bedoel niet dat paarden kunnen fietsen Tong uitsteken Tong uitsteken

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 20:10

hahaha.. bleh goeje OK dan! mja, tog denk ik dat un pony het goed kan verleren, ook al gaat dat niet zo snel, ...
xx aniek Bloos!

baister

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-04 11:59

hej.... trees leert die dingen idd sneller af dan andere pony's want wij hebben trees zelf ingereden en hij is nog niet helemaal zadelmak en zeker niet met het hoofdstel... we moeten hem met 2 halstertouwen in de stal vastzetten en dan nog gaat hij steigeren in de stal en dat is heel eng Boos! maar we gaan wel door maar we doen het bit ook in om hem toch een beetje beweging te geven met het lopen.... want dan krijgt hij beweging en dan heeft hij het bit in dus.... drom doen we het hoofdstel in
groetjes van baister

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 12:14

Ik heb het topic eens vlug nog eens doorgelezen, en het spijt me wat de opmerking die ik nu ga maken gaat je misschien hard aankomen, maar ik denk dat het inrijden niet goed gelukt is, of hij heeft echt pijn. Je zegt dat als je hem opzadelt je hem zo moet vastmaken en dat hij dan nog steigert en dat hij bokt als je hem opzadelt en zo, normaal gezien zou een paard dat zadelmak is gemaakt zoiets niet mogen doen. En een hoofdstel laten dragen opdat ze het niet zouden verleren is ook onzin, Prima was ook een maad zadelmak toen ze naar hierkwam, heeft 3 weken wegens omstandigheden geen bit ingehad en toen we terug begonnen met werken ging dat bit er in 1 2 3 in. Als Evita langer dan een maand moet stilstaan omdat ze bv kreupel is, dan moet ik ook niet blijven oefenen met het bit, maar dan kan ik na die maand gewoon het bit zonder problemen meer indoen. Ik zie hier 2 mogelijkheden in: Heb je eigenlijk wel hulp gehad bij het inrijden of heb je alles in je eentje gedaan? Want dan is er waarschijnlijk wel iets foutgelopen bij het opvoeden. Maar het kan ook zijn dat je wel een goed werk hebt gedaan en hem correct hebt ingereden, maar dat hij zoveel pijn heeft dat het logisch is dat hij begint te bokken en zijn bit niet aanwil doen enzo.
Het beste is dat je toch wacht met opzadelen en rijden enzo totdat de hoefsmid is langsgeweest en hij er terug normaal bijstaat, het kan goed zijn dat als zijn pijn weg hij weer normaal reageerd Knipoog

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 12:26

Heej, het hoofdstel in volgens mij ook te klein, we moeten een nieuwe, maaar hoe duur zijn die, voor een klein ponytje?
groetjes aniek

baister

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-04 12:48

maar we moeten hem alleen vast houden als we het hoofdstel om gaan doen... Boos!

baister

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-04 12:48

maar niet ieder paard is hetzelfde je weet niet hoe trees is Boos!

baister

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-04 12:51

ik snap je wel maar trees is heel anders als andere paarden.... hij verleert dingen sneller... hij moet ook veel aandacht hebben... dus je moet wel met hem gaan lopen... anders vertrouwt hij je niet meer... je moet nu niet zeggen dat dat niet zo is want het is dus wel zo... bij de meeste pony's is dit niet zo maar bij trees is dit wel zo... Boos! dus...

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 12:58

Kijk je hoeft nu niet boos te worden, ik geef je gewoon mijn mening. En het kan zijn dat Trees zo is, maar daar heeft ze dan een reden voor. Ik ben iig nooit een pony tegengekomen die zonder reden zo deed bij het opzadelen. Ik heb ook wel pony's gezien die het vertikten hun hoofdstel aan te doen of die op hun gat gingen zitten als ze werden opgezadelt, maar dan hadden ze ofwel een keer hun mond zo hard opengetrokken tot bloedens toe dat ze zoveel angst hadden gekregen van het bit, of ze hadden slechte ervaringen onder het zadel, of ze hadden ergens een medisch probleem of ze waren gewoon niet correct aangepakt. En ik kan absoluut niet geloven dat die pony zonder een reden zo blijft doen. Wacht nu eerst gewoon af totdat er een hoefsmid is bijgeweest voor je weer met zadel en hoofdstel gaat prullen, en liefst zou er ook eens een DA naar moeten kijken, wie weet heeft hij wel haken op zijn tanden of iets in zijn rug, en als hij daarna nog vervelend blijft doen weet je dat je ergens verkeerd bezig bent, maar mijn vraag nogmaals: Heb je hem helemaal in je eentje beleerd of heb je er hulp mee gekregen van iemand die verstand van paarden inrijden heeft?

baister

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-04 18:38

ke dankje Tong uitsteken ma tis heel vreemd als trees nog steeds zo doet als de hs is geweest... khoop niet dat hij dat doet...

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 19:01

Ik wil eerst nog even reagerenop het hooi-verhaal. 2 plakken hooi per dag is echt te weinig voor de pony die ik op de foto zie.
Als ik al die problemen hoor denk ik aan een combinatie van slechte verzorging en slechte opvoeding. Of pijn.
Dat het ene paard het andere niet is oke, maar ik moet een beetje lachen bij het : Anders verleert hij het hoofdstel indoen.
Wat voor paard dan ook, dat verleren ze echt niet.Misschien even een klein beetje onwennigheid, maar verleren echt niet.
Ik zou iemand zoeken met ervaring, en helemaal opnieuw beginnen met hetpaardje.
Meerennen en een beetje aan het bit trekken als hij weg galloppeert ?
Je geeft hem dus eerst zn zin en gaat dan ineens zeggen dat het niet mag d.m.v rukken aan de teugels ?

Mijn advies: Zoek goede begeleiding, iemand die er (meer) verstand van heeft.
Ik wil jullie niet aanvallen, maar zo aan jullie argumenten te horen hebben jullie er niet superveel verstand van.
Iets als : De klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt.

Uit boeken leer je niet veel,ja de theorie is leuk om mee te krijgen,maar de praktijk en ervaring, dáár moet je het van hebben.