iemand een idee? 21.30 voerbeurt afschaffen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 11:02

Wij hebben een africhtingsstal en voeren 1x per dag :j
Dat houdt in: onbeperkt ruwvoer. Krachtvoer geven we 2 of 3x daags. 's Morgens krijgt elk paard dikke plakken ruwvoer in de box, zoveel dat ze het de volgende ochtend nog nét niet op hebben. De boxen zijn dik opgestrooid. Wel belangrijk: paarden mogen geen koeienkuil, daar zit veel teveel voedingswaarde in waardoor te dik/bevangenheid kan ontstaan.
Alle klanten en paarden zijn uiterst tevreden over het voerregime. Mocht je meer info willen: pb gerust!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 11:37

InekeN schreef:
Dat houdt in: onbeperkt ruwvoer. Krachtvoer geven we 2 of 3x daags. 's Morgens krijgt elk paard dikke plakken ruwvoer in de box, zoveel dat ze het de volgende ochtend nog nét niet op hebben. De boxen zijn dik opgestrooid. Wel belangrijk: paarden mogen geen koeienkuil, daar zit veel teveel voedingswaarde in waardoor te dik/bevangenheid kan ontstaan.
Alle klanten en paarden zijn uiterst tevreden over het voerregime. Mocht je meer info willen: pb gerust!

Het ligt idd ook niet aan het aantal voerbeurten maar aan de hoeveelheid die gegeven word.

TS ik gebruik wel eens een Little Bit tas. Bij de grootste kan 10kg hooi in.
Daar doet hij echt wel heel lang mee. Je kan ook 50/50 doen. Helft hooi , helft stro.
Mijn ervaring is dat mengen geen zin heeft, ze vreten eerst het hooi en dan het stro als dat dan al niet ondergekwijld is.
Little Bit is vrij goed haflinger proof.

Is het een idee dat je deze zelf vult en dat hij om 17.00 uur opgehangen word door je stalhouder?
Alleen even iets creeren dat hij snel opgehangen kan worden.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 12:15

Ik snap je probleem op zich wel, jammer dat het ruwvoer te rijk voor je haflinger is dat je niet onbeperkt kunt voeren.

Ik heb 2 haflingers die allebei onbeperkt ruwvoer krijgen, de senior krijgt onbeperkt Compact Gras omdat hij normale lengte hooi of voordroog niet meer goed wegkrijgt. Die krijgt een baal van 20 kg ineens en doet daar een dag of 3 mee (daarnaast krijgt hij ook nog geweekte pulp en grasbrok met seniorenslobber, dus hij eet nog wel wat meer dan die 6 kg compact gras op 1 dag aan (ruw)voer)
De andere krijgt onbeperkt voordroog van eigen land van de pensionstal en dat is afgestemd op voeren aan paarden.
Ik voer hem s avonds zoveel dat er de volgende ochtend nog ruim over is. Overdag gaat hij naar buiten, de wei op en daar heeft hij in de winter ook de hele dag voordroog tot zijn beschikking.
Het kan dus wel, ook met haflingers, maar het soort ruwvoer moet er wel op afgestemd zijn.

Als je niet de mogelijkheid hebt tot ander ruwvoer, is iets van slowfeeding om de opname snelheid te vertragen en de opnameduur te verhogen wel aan te bevelen.

Want ook met een voerbeurt nog om 21.30 uur zal hij vanaf middernacht ongeveer zonder staan tot de volgende ochtend en dat is ook niet ideaal.
Wanneer je die voerbeurt weg gaat laten en hem om 17.00 meer gaat voeren, zal hij nog steeds vanaf 20.00 uur ofzo al zonder staan en dat is wel een lange tijd om te overbruggen.

Tessebes

Re: iemand een idee? 21.30 voerbeurt afschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 04:33

Ik heb een tijdje het voeren voor een stalgenoot gedaan. Dit was 1x per week, zij mestte 1x per week mijn stal. Prima deal, iedereen blij.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 14:11

InekeN schreef:

Ik kan het me haast niet voorstellen dat die paarden dan 's ochtends hun ruwvoer niet ophebben. Of staan ze maar een paar uur per dag op stal? Dat wordt anders namelijk een gigantische hoeveelheid ruwvoer.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 22:10

Ik geef mijn. Paarden ook 1x daags en onbeperkt. In de winter eet ze ongeveer 16 kg voordroog. Twee netten en klaar is Harry. Buiten in een bak maar in stal zou het ook prima kunnen in twee grote netten.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-17 20:13

Ik ga verlopig gewoon om 21.30 voeren. We hebben nu iemand erbij dus is t nu 2x per maand.

nitouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 22:10

plutolover schreef:
smit_ilse schreef:
Kan je het niet bespreken in het voergroepje? Misschien dat er dagen gewisseld kunnen worden.

al eens besproken, en soms is het wel mogelijk maar niet altijd.

iemand reageerde ook of ik dan niet savonds kan rijden. DAt kan zeker alleen is het savonds vaak erg druk op stal. Vooral straks met de winter hebben we maar 1 kleine binnebak. En dan rij ik liever overdags dat ik de bak voor mezelf heb.

ik snap het probleem eigenlijk niet. Dan rijd je de desbetreffende voerronde niet of je longeert een keertje. Het is maar 1x in de week. Ik zou het welzijn van mijn paard ( goede darmflora) op de eerste plaats zetten.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 22:23

Je hebt van die plastic bakken die je in de hoek van je stal kunt zetten, daar zit een bovenkant op met gaten er in en die zakt mee met het hooi/kuil naar beneden. Wij hadden die voor 10 paarden en aan het begin aten ze t direct op, met de tijd werd het minder. Maar daar kun je wel eventueel om 17h je kuil in stoppen zodat ze er langer over doet? Keer in de ochtend proberen zodat je kan zien hoe lang ze er over doet? En kan ze ook niet met haar voet in blijven hangen. :)

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 22:37

Die plastic bakken laatst ook gezien, maar alleen leuk als je een grote stal hebt. Vond ze nog vrij groot en als je al met een vaste voerbak zit etc. Ook waren ze prijzig, maar ze zijn natuurlijk na te maken.

Toen ik iets niet kon doen voor mijn paard ('s ochtends vervelend met werk, als het moest had ik het wel gedaan) gewoon een stalgenootje gevraagd om het te doen en haar daarvoor wat gegeven. Is dat geen optie? Weet niet hoe lastig het is voor stalgenootjes maar als ik elke dag zou moeten voeren, zou het voor mij geen probleem zijn, ben er toch 's avonds en heb ook weinig reistijd als ik een keer overdag ga. Is er daar niemand die er geen problemen mee heeft dat vaker te doen?

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 23:02

Voor mijn paard zet ik alles klaar (op stal geven ze voordroog, maar ze kan dit niet goed verwerken). Dit zal naar mijn schatting een 10 kg hooi zijn (ze weegt ongeveer 330 kg en is 2,5 jaar dus nog in de groei). Ze krijgt smorgens een plak los hooi en krachtvoer waarna ze van 10 tot 18 uur de wei op gaat. Voor als ze binnenkomt leg ik al 2 plakken hooi los in haar stal klaar en hang een kleine slowfeeder in. Voor savonds zet ik alvast een plak los hooi, krachtvoer en een grote slowfeeder klaar, die de stalhouder dan makkelijk kan inhangen door mijn ketting/karabijnhaak systeem :D Zo heeft ze altijd hooi tot haar beschikking.
Van de winter zullen ze minder naar buiten gaan, dus dan zorg ik dat de stalhouder ook smorgens een grote slowfeeder in kan hangen.

Afbeelding

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 23:21

plutolover schreef:
ik ga eens kijken of het lukt om een slowfeeder erin te hangen. zodat ik meer voor de nacht kan geven. en dan overdags gewoon in de bak. zodat hij wel zo veel mogelijk de naturlijke houding heb.

http://boktimg.nl/sites/default/files/a ... 37d396.jpg zou deze iets voor je kunnen zijn?

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 00:07

Graszaadhooi of stro door het gewone hooi/voordroog. Ze eten het minder graag dan hun normale hooi/voordroog,i en zullen in eerste instantie geneigd zijn het te laten liggen. Het wordt ( althans hier) echt alleen maar gegeten als er echt behoefte is aan ruwvoer, ze vinden het niet lekker genoeg om het zomaar door te eten.
Is dus ook gewoon een optie die je kunt proberen. Als je sochtends dan nog graszaadhooi of stro terugvind in de bak, weet je dat het goed is geweest ( want: onbeperkt beschikking gehad over (schraal) ruwvoer)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 01:08

Ben toch wel weer verbaasd, maar goed....

De stalbaas verhuurt, dus hij heeft iets met paarden? Dan wil zo iemand toch al het beste lijkt me? Verreweg het makkelijkste en beste is als er overal wat klaar ligt en hij/zij het naar binnen schuift. Niet het ene paard wel en andere niet.

Kuil eens bespreken, want ook al lijkt het mooi, heel veel paarden hebben er heel veel last van. Gelukkig komen er ook steeds meer op terug.

Als je maar 3x per maand hoeft te voeren aan een klein groepje paarden is dat echt geen werk. Je rijdt toch niet 7 dagen? Dan plan je je week zo dat je die keren je pony een vrije dag geeft.

Komt je pony wel buiten? Die van ons staan 24/7 buiten met 2 schuilstallen en hebben onbeperkt goed hooi en stro gemengd. Daar gaan ze eerst van vreten, maar als ze eenmaal weten dat er altijd eten is, stopt dat echt wel uiteindelijk.
Mijn ene ruin is iets bollig, omdat hij verder weinig doet, maar hij kan wel 24/7 vrij bewegen.

Voor op stal heb je verschillende oplossingen om in de hoek iets te maken bijv. Maar het gaat wel van je vrij kleine stalruimte af dan.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-17 08:29

Zoals vermeld ik ga gewoon heen en weer. Topic mag een slotje want op moment gaat t off topic

De paarden die om 17.00 kuil krijgen hebben dan nog ruim genoeg kuil. Want zelf de paarden die om 21.30 voordroog krijgen hebben om 17.00 nog vaak kuil liggen terwijl die wat minder krijgen.

Hij heeft een zere ruime stal. (Terwijl hij in de kleinere stal ook prima zou passen waar die kan liggen en bewegen, maar ik heb stap groter genomen)

Over hooi ben ik al in overleg.