Hele lange manen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JoycexEnya

Re: Hele lange manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 20:49

Kijk dat vind ik te!
Mijne heeft een mooie maat vind ik net iets onder der hals

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 20:50

OMG _O- :oo

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 20:52

Wat Mizora zegt en dat vind ik in dit geval mooier dan de korte versie.

Een vriendin heeft een keer de erg lange dikke zware maantop van haar shetlander geknipt, met goede bedoelingen, maar het leverde een hilarische jaren '70 lampenkap coupe op. Ik blijf erom lachen steeds weer als ik de foto zie.
En zelf ook mijn haflinger een lelijke rechte kuif gegeven, omdat iemand mij wijs had gemaakt dat die dan langer door zou groeien. Niet dus...

Wel jaloers op sommige maantoppen hier, paard van mijn vriend heeft 3 cm kroes tussen zijn oren, dat is weer het andere uiterste.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 21:05

Mijn haflinger had een mooie dubbele manenkam met een fijne lengte, daar deed ik verder ook niets aan.
Afbeelding

Mijn tinker heeft langere manen, maar die snij ik op halslengte.
Onderstaande lengte heeft hij dus niet meer.

Afbeelding

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 21:14

Mijn vorige pony Ollie had ook prachtige manen.... deed ik wel vaak in vlechten want ze krulden altijd in elkaar tot soort pijpekrullen :*

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 21:16

Ik vind het juist prachtig! Ik kam het vrijwel nooit, geen onderhoud aan en altijd los...

Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 21:24

Kabayo schreef:
Ik zie deze net op facebook. Hoe toepasselijk
[ [url=m/rwppRU.jpg]Afbeelding[/url] ]

_/-\o_

Die van mijn paardje kwamen vóór ik ze kort maakte wel onder de hals uit. Heb daar echter geen duidelijke foto van.
Voorpluk kwam ook over de ogen

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 21:45

Afbeelding
Fries hanenkam
Afbeelding
Arabofries normale lengte
Afbeelding
Welsh sport

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 21:48

Ik let meestal op wat bij het paardje zelf past. Daarbij het type manen. Mooi gezond of dun en onverzorgd. Het moet niet te lang dat heeft geen functie. Vele denken dat de sportcoupe gelijk genoemd wordt als er mensen roepen dat lange manen lelijk zijn of na een bepaalde lengte niet meer een bepaalde funcrie hebben, maar dit is zeker niet het geval. Een stel manen tot aan de knieen is leuk, maar tot onderaan de hals is meer dan voldoende.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 21:58

Mijn merrie had manen tot haar knieën, heel stuk vanaf geknipt vorig jaar, en nu alweer dubbel de lengte. Groeit als kool!! Volgend jaar moet het wel voorbij haar schouder komen.
Afbeelding

Afbeelding

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 22:01

Ik vind dat dus te lang... en ik vind het ook altijd beetje sneu als ze altijd met zo'n vlecht zitten of vlechten. Schud zo'n dier zijn hoofd, krijgt het klappen van de vlechten. Net als wanneer ze de staart altijd invlechten, snap ik ook niets van. Maar ieder vooral zijn eigen ding hoor, als jij het mooi vindt vooral zo laten :*

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 22:03

Haar staart vlecht ik ook, meerdere vlechten. Ze tilt haar staart niet voldoende op waardoor hij onder de stront komt te zitten, en 'kwispelt' daarna haar hele reet eronder. Ieder zijn ding in ieder geval, maar elke week moeten bij knippen om het netjes te houden vind ik geen doen.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 22:18

Afbeelding
De vlechten van mijn paard vlocht ik altijd met plezier in. Vond het heerlijk ontspannen om mee bezig te zijn, mijn paard stond dan altijd half te slapen. Afgeknipte manen vind ik persoonlijk vreselijk, maar smaken verschillen. Leven en laten leven. Zolang het paard er maar geen hinder van ondervind, prima toch?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 22:22

Zo apart dat mensen in een topic waar het over lange/dikke manen/staart en welzijn gaat ze ineens de noodzaak voelen om foto's te plaatsen. Het topic is toch niet geopend met het idee show de manen van je paard.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 22:39

Tigra_ schreef:
Zo apart dat mensen in een topic waar het over lange/dikke manen/staart en welzijn gaat ze ineens de noodzaak voelen om foto's te plaatsen. Het topic is toch niet geopend met het idee show de manen van je paard.

Persoonlijk vind ik het wel wat toevoegen.
Voor iedereen is lang of kort anders, als ik kijk naar een paar foto's die hierboven gepost worden die de posters lang noemen denk ik bij mezelf, nou dat valt nog best mee, zelfde andersom.
Als jij manen van 30 cm lang vind, en ik vind manen van 60 cm lang, dan zit daar al een puntje waarbij de discussie de vekeerde kant op kan gaan door dat mensen niet van elkaar begrijpen wat ze bedoelen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 22:49

Laurora schreef:
Tigra_ schreef:

Persoonlijk vind ik het wel wat toevoegen.
Voor iedereen is lang of kort anders, als ik kijk naar een paar foto's die hierboven gepost worden die de posters lang noemen denk ik bij mezelf, nou dat valt nog best mee, zelfde andersom.
Als jij manen van 30 cm lang vind, en ik vind manen van 60 cm lang, dan zit daar al een puntje waarbij de discussie de vekeerde kant op kan gaan door dat mensen niet van elkaar begrijpen wat ze bedoelen.

Het zou wat kunnen toevoegen maar dan voldoen een paar foto's wel. En is het niet nodig dat meerdere mensen foto's van hun eigen paard erbij gaan zetten.
Mensen willen graag met hun paard showen en dat is prima maar beetje zonde van een serieus topic als deze als je het mij vraagt. Als je sommige reactie leest bij de foto's staat daar nou niet echt iets bij wat iets toevoegt aan het topic. Dat is toch jammer?

Dan krijg je weer reactie ja dat is wel mooi. Het gaat er toch niet om wat mooi is. Het gaat om het welzijn en daar heeft TS zeker een punt zo heb je ook regels dat je bepaalde dingen moet laten zitten zoals tastharen. Nu wordt het natuurlijk wel moeilijk om te bepalen wat te lang is of wat een paard daadwerkelijk hindert.
Zelf hou ik van lange manen maar het moet wel prettig blijven voor het paard.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-17 22:55

Ik vind het vooral grappig dat mensen zich serieus aangevallen voelen terwijl het niet persoonlijk bedoeld is... en dat mensen idd foto's gaan plaatsen die totaal niet relevant zijn, zodat ze hun "paardje" kunnen showen :D

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 23:17

@kabajo: dat vind ik dus echt een voorbeeld van echt verschrikkelijk te lang. Vreselijk.

Maar zoals het paard van Janoek en meerdere vergelijkbare, dat vind ik dus gewoon normaal lang. Gewoon passend bij dit paard, dit ras. Het is echt het gecultiveerde lang, waar een dier gewoon niet meer normaal mee kan lopen/paard zijn als het niet gevlochten is, dat vind ik echt vreselijk..

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 23:42

Ik vind mijn Jorie zijn lang ook wel ongeveer de max en van wat ik eerder aan groei heb ik gezien bij hem, kan alleen het stuk bij de schouder nog langer groeien. Dus dat stuk knip ik bij, hij heeft echter wel dikke manen die aan 1 kant hangen. Dus wel zwaarte aan die kant en aan de andere kant niks, maar hals hangt niet. Mijn andere shet heeft een dikke zware staart, maar hij kan gewoon normaal ermee poepen. Dus die wordt niet uitgedund. Ik vind het jammer dat ik qua behang twee halve shetten heb, Jorie de manen en Alex de staart :')

Paard net op de vorige pagina vind ik echt too much, net zo'n plastic barbiepaard..

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 06:56

Over smaak valt niet te twisten. In het kader van welzijn vind ik dat als een manenkam gaat meebuigen met de manen of als een staart door het gewicht niet meer goed wordt opgetild, het tijd is voor de uitdunschaar.
Maar ik heb geen idee of je dat kunt doen, zonder dat het lijkt of de ratten eraan hebben gezeten?
Als iemand daar een voor en na foto van heeft, ben ik wel benieuwd.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 08:14

Grit schreef:
Over smaak valt niet te twisten. In het kader van welzijn vind ik dat als een manenkam gaat meebuigen met de manen of als een staart door het gewicht niet meer goed wordt opgetild, het tijd is voor de uitdunschaar.
Maar ik heb geen idee of je dat kunt doen, zonder dat het lijkt of de ratten eraan hebben gezeten?

Met manen geen eigen ervaring maar de staart dun ik wel uit. Volgens mij valt het andere niet op is nog steeds mooi vol. Er zitten alleen meer lagen in. Ik zal straks een kijken voor een voor en na foto van de staart.
Afhankelijk van het type manen kan je natuurlijk voornamelijk uitdunnen in de onderlaag en de boven laag afblijven. Denk dat het vooral een kwestie van proberen is. Maar daar wordt je dan vanzelf handig in. Als je dan een fout maakt is dat zonde maar het is gelukkig maar haar en dat groeit vanzelf.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 08:26

Grit schreef:

Ik deed het altijd uitdunnen en knippen. Kan zo snel even geen betere foto vinden dan dit.

Afbeelding

Manenkam hing niet, maar dan nog is het warm en broeierig. Nu het kort is dun ik het ook nog uit. Het is gewoon echt veel en dik.

Afbeelding

Geen ratten effect toch :')

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 08:34

Billy schreef:
Ik vind het vooral grappig dat mensen zich serieus aangevallen voelen terwijl het niet persoonlijk bedoeld is... en dat mensen idd foto's gaan plaatsen die totaal niet relevant zijn, zodat ze hun "paardje" kunnen showen :D

En terwijl 80% van de geplaatste foto's imo niet eens valt onder zeer lange manen :')
Maar normale langere manen die geen probleem zijn.

Zeer lang is imo de foto van de schimmel 1 pagina terug.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 08:37

Met name bij tinkers en shetlanders kunnen de manen makkelijk echt te lang en zwaar worden voor mijn gevoel. Echt zodanig dat het broeierig is en voor de ogen hangt. Bij andere rassen moet je daar toch vaak meer moeite voor doen door te vlechten enzo.

Zelf vind ik het mooi als de manen gewoon natuurlijk slijten zo net onder de hals. Ik houd niet zo van de sportcoupe :Y)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 08:43

c_alsemgeest schreef:
Billy schreef:

En terwijl 80% van de geplaatste foto's imo niet eens valt onder zeer lange manen :')
Maar normale langere manen die geen probleem zijn.

Zeer lang is imo de foto van de schimmel 1 pagina terug.

Ik kom op 5, misschien 6 paarden met hele lange manen verdeeld over het gehele topic. De rest van de paarden heeft lange of zelfs maar langerige (niet korte) manen. En dat kan je mooi vinden of niet, maar levert (normaal gesproken) geen enkel welzijnsbezwaar op.