Paard op pensioen, gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Change3x

Re: Paard op pensioen, gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 17:56

Ik begrijp het best dat mensen hun paard die niet meer beter wordt niet op een stalling van €300 euro per maand willen plaatsen.

Het gratis willen vind ik ook overdreven, kun je het niet betalen dan kun je kijken of iemand nog een weidemaatje zoekt of je paard laten afmaken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 17:57

Maar waarom zouden mensen een kapot weidemaatje willen dan een die gezond is net zo duur is om te onderhouden?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 18:08

bruintje123 schreef:
Maar waarom zouden mensen een kapot weidemaatje willen dan een die gezond is net zo duur is om te onderhouden?

Dit dus...

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 18:11

bruintje123 schreef:

Als het niet goedkoper is. :))
En ook nog wat mee kan doen behalve naar kijken hoe die het geld opvreet. :')

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 18:12

Ik zou zeggen: ja breng maar, dan laat ik hem slachten, hebben we er de komende winter ook nog iets aan +:)+

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 18:51

Change3x schreef:
Ik begrijp het best dat mensen hun paard die niet meer beter wordt niet op een stalling van €300 euro per maand willen plaatsen.

Het gratis willen vind ik ook overdreven, kun je het niet betalen dan kun je kijken of iemand nog een weidemaatje zoekt of je paard laten afmaken.

Dan mag een ander dus de kosten van jou overnemen? Kunnen ze ook een weidemaatje nemen waar ze nog wel iets mee kunnen doen en waar de verwachting om heel close te worden met de DA iets minder is.....

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 19:00

Helemaal mee eens. Heb mijn oudje zelf in pensioen staan en betaal daar gewoon maandelijks voor. Die eet toch ook niet gratis en zou niet willen dat hij weer wordt verhandeld. En dan die jankverhalen hier op Bokt als een kapot paard vervolgens wel wordt doorverkocht als gezond paard en van eigenaar naar eigenaar gaat. Ja, wat had je dan verwacht. Eigen schuld, dikke bult. Als je er niet meer voor wilt/kunt betalen, is de slacht beter. Dan wordt er niet meer met je kapotte paard geleurd.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 19:26

Margee schreef:
Change3x schreef:

Dan mag een ander dus de kosten van jou overnemen? Kunnen ze ook een weidemaatje nemen waar ze nog wel iets mee kunnen doen en waar de verwachting om heel close te worden met de DA iets minder is.....

Dat is dan de keuze van diegene, je moet niks overnemen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 19:56

Gini schreef:
ikke schreef:
Ehm, een paard weet niet dat ie een jaar te vroeg dood gaat, wel dat ie een dag te laat gaat.

Jep, maar met dat argument kun je dingen tot in het absurde gaan goedpraten. Met dat argument zou je zelfs kunnen verdedigen dat iedere driejarige met een OCD bij voorbaat al ingeslapen moet worden. Want dan zijn we er zeker vroeg bij en gaat die zeker geen pijn krijgen aan dat gewricht.

Het gros van die aangeboden "weimaatjes" is zodanig stuk dat het eigenlijk ook niet meer verantwoordt is om 'm gewoon op de wei te laten lopen. Maar iemand zal die knoop door moeten hakken.

En ja, sommige paarden met een OCD op 5-jarige leeftijd moet je inderdaad naar de eeuwige weides sturen. Je moet je verantwoording durven nemen om weloverwogen het paard door de medische molen te jagen of naar de eeuwige weides. Er wordt nog altijd te veel en te lang voor het eerste gekozen mede omdat velen de ballen niet hebben om hun verantwoording te nemen om het paard te laten gaan.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 19:58

Onze paarden zijn zes jaar geleden naar Frankrijk op pensioen gegaan. En ja, mede daarheen omdat het stukken goedkoper is dan in Nederland, maar omdat we zelf in Spanje gingen wonen, was het sowieso ver weg, waar ze ook heen gingen.

Het is een gerenommeerde pensioenpensionstal en we betalen ongeveer 110 euro per paard per maand, wat eigenlijk heel goedkoop is, want we komen er echt maar één keer per jaar kijken. Onze jongste was pas 7 toen ze erheen gingen, maar een krampentrekker, dus voor ons was het duidelijk dat het óf fatsoenlijk pensioen was óf de handel in. Dat laatste wilden we absoluut niet.

Inmiddels is de oudste 26, de jongste hebben we bijna een jaar geleden alsnog in laten slapen, omdat zijn klachten steeds erger werden.

Wil je pensioenpension, dan betaal je gewoon een fatsoenlijke prijs. Zo niet, dan kies je inderdaad voor het einde, maar je zadelt er niet een ander mee op.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 24-09-17 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht aangepast op verzoek van plaatser

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 20:07

Zeker dat dat per jaar is en niet per maand?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 20:32

Gini schreef:
ikke schreef:
Ehm, een paard weet niet dat ie een jaar te vroeg dood gaat, wel dat ie een dag te laat gaat.

Jep, maar met dat argument kun je dingen tot in het absurde gaan goedpraten. Met dat argument zou je zelfs kunnen verdedigen dat iedere driejarige met een OCD bij voorbaat al ingeslapen moet worden. Want dan zijn we er zeker vroeg bij en gaat die zeker geen pijn krijgen aan dat gewricht.

Heel hard maar als men sneller/meer zo zou redeneren zouden veel paarden een hoop leed bespaart worden.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 20:44

Change3x schreef:

En dat komt dus neer op een ander willen opzadelen met de kosten en zorgen voor jouw afdankertje.

Newsflash: er zijn maar héél weinig mensen die daar zin in hebben en de kans is vele malen groter dat het paard wat jij op die manier dumpt/afdankt gewoon in de handel terecht komt. En dan huilen/klagen natuurlijk want oh wat is diegene aan wie je je paard 'geschonken' hebt slecht :n :roll: .

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 21:02

Wie zoekt nu een weidemaatje met gebreken? Gewoon geen paarden op privé terrein en zelf genieten van de ruimte die je hebt. Dan heb je geen gedoe.

GraceZarif

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 21:17

Is het een trend ofzo, ik zie gewoon overal die advertentie, ook op bokt.
Ik word ook helemaal kriegel van het idee dat als je er niet meer mee kunt rijden na al de goede jaren je je beestje gewoon inruilt of geen moeite meer doet.

Sommige willen altijd maar alles op hun manier en als het eropaan komt dat er gezorgd moet worden zonder dat je er iets voor terugkrijgt dan is het teveel gevraagd. I hope Karma will be a bitch

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 21:31

Tja - mensen kunnen toch proberen? Wat ik me af vraag is wat er nu werkelijk met deze dieren gebeurd als ze geen plek kunnen vinden als weidemaatje

oly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 21:57

zou me dit niet kunnen voorstellen
mijn paarden zijn een deel van het gezin
heb nu wel een jong paard gekocht als opvolger maar dit is omdat het kan
moest dit niet kunnen had ik zelf geen nieuw paard gekocht heb mijn oudje wel verhuisd van pension naar de weide kan toch niet meer in die prachtige pistes rijden
en hij kan nu altijd buiten maar dagelijks ga ik naar hun mijn jonge merrie staat ook op die wei omdat ze nog te jong is om te rijden en ja de kosten van het pension daarvoor zet ik er 2 op de wei en hou zelf nog een beetje geld over

Tessa_2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 23:35

Vorig jaar kocht ik mijn kleine shet tessa enzo kwam ik op de stal waar ik sta.
Hier liep een vrouw rond die een 23 jarige merrie had. Ze had haar zelf 14 jaar.
De vrouw roste het beestje echt af en in de verzorging qua voeding ed. schorte aardig wat...
Omdat ik zo meelij met het beestje had nam ik veel van de verzorging zoals eten geven en een deken opdoen enzo over.
In dec zat er een slot op de stal als waarschuwing! Ze had een flinke achterstand in betalen... Ik bel haar en ze zegt gewoon.. Dan gaat ze maar naar de slacht... Ik heb het met haar geregeld dat ik betaalde haar de slachtprijs ( wat natuurlijk gelijk door ging naar de staleigenaar) en een betalingsregeling voor haar die ze met gemak na zou kunnen komen. Ik was eigenaar en zij de verzorgster. Contractueel vast gelegd..
Om een lang verhaal kort te maken.. 2 dagen later knallende bonje ze is woest vertrokken .
Nu 9 maanden later staat er een schitterende opoe in de wei en hebben we van haar nooit meer iets gehoord.
Soms snap ik er geen bal van...

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 07:58

DeMolenhoek schreef:

Je hebt helemaal gelijk. ik verander het even.

Edit: dat lukt dus niet meer.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 08:03

MoniqueT schreef:
DeMolenhoek schreef:

Je hebt helemaal gelijk. ik verander het even.

Edit: dat lukt dus niet meer.

Even je bericht temmen met de vraag om het te veranderen :) .

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 09:12

Tessa_2015 schreef:
Vorig jaar kocht ik mijn kleine shet tessa enzo kwam ik op de stal waar ik sta.
Hier liep een vrouw rond die een 23 jarige merrie had. Ze had haar zelf 14 jaar.
De vrouw roste het beestje echt af en in de verzorging qua voeding ed. schorte aardig wat...
Omdat ik zo meelij met het beestje had nam ik veel van de verzorging zoals eten geven en een deken opdoen enzo over.
In dec zat er een slot op de stal als waarschuwing! Ze had een flinke achterstand in betalen... Ik bel haar en ze zegt gewoon.. Dan gaat ze maar naar de slacht... Ik heb het met haar geregeld dat ik betaalde haar de slachtprijs ( wat natuurlijk gelijk door ging naar de staleigenaar) en een betalingsregeling voor haar die ze met gemak na zou kunnen komen. Ik was eigenaar en zij de verzorgster. Contractueel vast gelegd..
Om een lang verhaal kort te maken.. 2 dagen later knallende bonje ze is woest vertrokken .
Nu 9 maanden later staat er een schitterende opoe in de wei en hebben we van haar nooit meer iets gehoord.
Soms snap ik er geen bal van...

Ik snap het wel maar dat is niet hetzelfde als dat ik het er mee eens ben of het goed vind.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 09:32

Weet je wat het gekke is, ik zocht destijds wel een paard op pensioen om vooral te verzorgen en te knuffelen. Omdat ik het erg miste, en mijn gezondheid destijds slecht was.
Ik kreeg alleen maar zieke paarden aangeboden, Tot er iemand onverwachts overleed.... ik heb met plezier het dier gekoesterd en verzorgd tot alles op orde was en de familie besloot om het dierzelf terug te nemen! Want de stal was zo leeg en stil, dat was toch ware liefde ter nagedachtenis van...
Toen was het crisis....er waren ineens zoveel gratis paarden, maar op dat moment kon ik geen paard verzorgen door mijn gezondheid. Boos, teleurgesteld dropen de mensen dan af. Uiteinde lijk kocht ik een pony die het rondjes rijden niet leuk vond en ook best een boef was, ze stond meer dan 3/4 jaar te koop (velen zijn de revu gepasseerd die kwamen kijken, en met de stille trom vertrokken).
toen dat dier in de weide stond hebben er wat gezegd wat moet je daar nou mee, je kunt er niet eens op rijden enz enz. Waarom gun je een leuk paard geen pensioen, Of waarom koop je geen shet?
Maar van een grasmaaier, naar maatje tot gezinspony....hier had een pensioen paard best aan kunnen voldoen.
Maar ik heb een pony die toch best gedoemd was richting slachthuis te gaan een thuis gegeven en ik geniet daar nog elke dag van, zonder spijt en zonder bij komende verplichtingen en gezeur van oude eigenaren! En tja deze blijft want gek genoeg is mennen haar passie, en dan geen marathons of wedstrijden maar gewoon landwerk en gezinsrecreatie ritjes langs bos en strand, horse boarden en kinderwandel ritjes.Soms denk ik wel eens wat een geschenk uit de hemel.... dat heeft zo moeten zijnen daar kan geen gepensioneerd afdankertje tegenop

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 10:47

Kwita, super dat je zo'n toppertje voor jou en je gezin/familie hebt gevonden! Sterkte met je gezondheid!

M.b.t pensioen is het de plicht van de eigenaren om dit te regelen. Iemand anders opzadelen is gewoon not done. Ik rij/men niet maar als ik er nog een paard bij neem is het een gezond dier.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 10:52

Margee schreef:
Gini schreef:
Fictieve situatie: ik heb een hond van 16 jaar, buiten de leeftijdsgebonden artrose en het feit dat ik wat vaker naar buiten moet om hem/haar te laten plassen, is die gezond. Echter heb ik flyball ontdekt en ik vind dat supercool. Mijn oude hond kan dat echter niet en geld voor twee honden, nou dat is er niet. Ik wil een nieuwe pup. Ik ga naar de DA en laat mijn oude hond inslapen.

Dus nu ben ik een verantwoord baasje? Ik heb verantwoordelijkheid genomen over mijn oude hond?
Nee toch? Ik heb mijn oude hond gedumpt omdat ik een pup wilde. Dat je het beste kiest van twee kwaden maakt het niet opeens een nobele keuze.

Ik heb er geen probleem mee als mensen hun paard laten inslapen omdat ze het dier beu zijn. Maar ga jezelf dan alsjeblieft niet op de borst kloppen dat je zo verantwoord naar je paard toe bent geweest.

V.w. het verhaal van de hond betreft, dan heb je voor je eigen plezier gekozen. Niet voor de bestwil van de hond, die had het nog heel gezellig. Verhaal klopt trouwens niet helemaal.... Een nieuwe pup kost ook geld, aankoop/entingen e.d. terwijl de oude hond blijkbaar nog prima rondhobbelt zonder veel kosten.

Ik heb het ook over 'het kiezen voor het eigen plezier' en 'paarden die nog best wel een paar jaartjes meekunnen (alleen dan niet als rijpaard)'. Ik heb het niet over paarden die zo kreupel en pijnlijk door de wei lopen dat je spontaan de tranen in de ogen krijgt en de eigenaar smeekt om het dier te laten inslapen.

Ik heb het over ofwel oudere paarden die de typische ouderdomskwaaltjes krijgen waardoor intensief rijden niet mogelijk meer is ofwel 'kapotte' paarden uit alle leeftijdscategorieën die wel perfect paard kunnen zijn maar geen sport- of rijpaard meer.

Als je een paard laat inslapen enkel en alleen omdat het geen rijpaard meer kan zijn, dan ben je dat paard toch aan het dumpen? Het gaat hier niet over of ik vind dat het wel of niet mag. Daar heeft niemand iets over te zeggen behalve de eigenaar van het paard.

Maar zoals ik eerder gezegd heb: een dier laten inslapen alleen maar omdat je een ander dier wil, dus zonder dringende medische noodzaak, is in mijn ogen net zozeer dumpen. Ja, het enige wat je goed doet is het paard het lijden van heen-en-weer gesleep en handelaars besparen. Maar ook zoals ik eerder al heb gezegd: het beste kiezen van twee slechte opties, maakt het niet opeens een nobele keuze.

@ikke: als paarden zodanig stuk zijn dat ze zelfs niet meer pijnvrij gewoon paard kunnen zijn, is inslapen de enige logische keuze.
Net zoals je zegt dat je sommige 5-jarigen met OCD moet laten gaan. Inderdaad, er zijn OCD's die zo erg zijn dat je zo vroeg al in het paardenleven voor die keuze komt te staan. Dan is er een medische noodzaak. Maar wat doe je met die andere 5-jarigen? Die paarden die nog nooit een pas kreupel gelopen hebben met 1 klein chipje? Bij voorbaat al laten inslapen omdat ze misschien in de toekomst geen 1.30m kunnen springen? Die keuze maak je op dat moment alleen voor jezelf. Het paard huppelt nog vrolijk rond en heeft als enige levensdoel paard zijn. Die heeft op dat moment geen enkele reden om de dood boven het leven te verkiezen (als een paard al een keuze zou hebben). Dat iemand dus beslist om zo een paard te laten inslapen omdat er waarschijnlijk toch niet internationaal mee gestart kan worden, is een keuze die gebaseerd is op het menselijk plezier ('ik wil niet de kans lopen om straks met een kapot paard te zitten').

En hé weet je, die keuze kan en mag je maken, echt waar, ik leg je geen strobreed in de weg. Waar ik het wel moeilijk mee heb is dat die keuze dan verstopt wordt achter het argument 'ik heb mijn verantwoordelijkheid over mijn paard genomen'. Nee, als je zo een paard laat inslapen, wees dan ook mans genoeg om toe te geven dat JIJ liever een rijpaard hebt met zo min mogelijk risico op een vroegtijdig einde van de sportcarrière.

'(de 'je' en 'jij' zijn niet persoonlijk op iemand gericht, lees als 'men')

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 10:56

Raar om dit gratis te verwachten. Als een van onze paarden zal komen te overlijden, dan willen we er een paardje bij nemen als gezelschap. We zullen daar zeker geen eigenaar van worden, en het paard moet zo gezond zijn dat hij of zij het buitenleven hier aankan en er een of twee keer per week een klein stap rondje op gedaan kan worden zodat het andere paard niet altijd alleen naar buiten mee hoeft.
De eigenaar zal zelf voor ontworming, dierenartskosten moeten blijven betalen. Mijn vriendin doet dat ook. De mensen betalen een laag vast bedrag per maand (kan laag zijn omdat hier veel meer grond is en goedkoper hooi) en de overige kosten. Ook blijven de mensen eigenaar van hun paard en hebben altijd de eindverantwoordelijkheid als het gaat om wel of niet inslapen bij ziektes. Dat werkt al jaren heel goed.
Ik ben het met haar eens, dat het niet kan zijn dat zij de lasten heeft van de oudere paarden waar niets meer mee gedaan kan worden en de baasjes de lusten hadden.