Opzegtermijn geld voor beide partijen ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 07:05

pol1 schreef:
Frummels schreef:
Ik heb niet alle reacties gelezen, alleen die van t's zelf.
Maar als het paard nou pas opgehaald zou worden in de laatste week van de maand opzegtermijn, was het paard dan weggehaald zodat de nieuwe klant er kon staan? := je hebt opgezegd, paard is eerder opgehaald dus de box is de laatste periode van de huurtermijn (want dat is het, ongeacht of je opgezegd hebt of niet!!) leeg, maar jij huurt de box nog. Opzegtermijn of niet. Dus antwoord op je vraag: nee de box had niet verhuurd mogen worden terwijl jij er nog voor betaalt tenzij jij daarvoor toestemming hebt gegeven.

Zo werkt t echt niet hoor! Opzegtermijn is opzegtermijn.. En als t paard er niet meer in staat is de verhuurder vrij om er mee te doen wat ie wil!

Ik weet uit ervaring dat het over het algemeen wel zo werkt. Tenzij er in het contract anders is afgesproken. :)

Een huurovereenkomst voor een stal is over het algemeen een huurovereenkomst voor onbepaalde tijd. Deze eindigt alleen bij opzegging. Opzegging dient te geschieden met in achtneming van de opzegtermijn. Je hebt dus een periode waarvoor je opgezegd moet hebben. Dat jij op 31 augustus opzegt per 1 oktober wil niet zeggen dat de stalhouder dan maar mag doen met de stal wat hij wil. De overeenkomst is wel opgezegd, maar eindigt immers pas op 1 oktober.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 08:24

Annemeik schreef:
Wat een gezeur... Het had ook kunnen zijn dat die box leeg bleef staan en dan zat de pensionhouder er ook mee. Zoals pol1 zegt, nieuwe mensen kosten je ook een hoop werk.

Opzegtermijn is vooral zodat mensen niet op stel en sprong weg zijn. En andersom is het ook handig dat je als klant een maand de tijd hebt om een nieuw plekje te zoeken.

Je huurt daar niet alleen de box, je huurt de verzorging. Dus je fiets er in parkeren zou echt van de zotte zijn. Klant koning maar dan even de verkeerde kant op.

Een pensionhouder kan gewoon de box aan een nieuwe toewijzen, hij zal allang blij zijn dat die box weer vol is. Het is wel zijn brood he!

Dit helemaal!!

Othilly

Re: Opzegtermijn geld voor beide partijen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 08:30

Gelukkig blijft de pensionhouder eigen baas.. En dat is maar goed ook!

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 08:46

Hoe ik het hierboven heb uitgelegd is hoe het juridisch zit. Doe ermee wat je wil.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 08:48

Frummels schreef:
Hoe ik het hierboven heb uitgelegd is hoe het juridisch zit. Doe ermee wat je wil.

Hoe waar.

+:)+

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 08:56

Persoonlijk had ik het netter gevonden als de stalhouder het had gemeld, het mag dan zijn stal, het mag dan zijn dat TS al weg is, zij heeft er voor betaald, dus in principe is het tot het einde van die maand nog wel "haar" stal.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 08:58

Melden is zelfs onvoldoende. Opzegtermijnen zijn er om gerespecteerd te worden en als bescherming voor huurder en verhuurder. Stalhouder had moeten vragen aan ts of het ok was.

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 09:35

Ik vind ook dat de nieuwe pensionklant gewoon nog een week had moeten wachten, de kast was immers ook nog niet leeg. In goed overleg had ze misschien wel die week eerder kunnen komen.

Als ik een huis huur en ik heb een maand opzegtermijn, en ik woon al in mijn nieuwe huis komen er toch ook niet al nieuwe huurders.

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 09:43

Wij hanteren bij ons op stal ook een wederzijdse opzegtermijn van 1 maand.
Maar als een paard te koop staat en wij weten dat dan houden wij geen opzegtermijn aan.
Je weet nooit hoe lang een paard nog te koop staat.
Ook bij overlijden of andere situaties waarbij overmacht aan de orde is is een opzegtermijn niet aan de orde.
Wel zo netjes naar de klant die hier soms al jaren met plezier staat vinden wij.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 09:52

In dit topic blijkt maar weer dat stalhouders van alles doen terwijl dat helemaal niet rechtsgeldig is en nog vinden dat ze er recht op hebben ook :r

Dat is eigenlijk het trieste!
Ook dat veel huurders van stallen het normaal vinden dat een stal dubbel verhuurd wordt.

Dat er van alles in overleg kan is wat anders als .

Sjarret +:)+

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 09:53

Sjarett schreef:
Maar als een paard te koop staat en wij weten dat dan houden wij geen opzegtermijn aan.
Ook bij overlijden of andere situaties waarbij overmacht aan de orde is is een opzegtermijn niet aan de orde.
Wel zo netjes naar de klant die hier soms al jaren met plezier staat vinden wij.

+:)+

Behandel anderen zoals je zelf behandeld zou willen worden, toch?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 10:50

Bij overlijden hanteren wij natuurlijk andere regels..Dat is gewoon fatsoen!!

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 11:05

pol1 schreef:

En in een maand dubbel cashen op dezelfde box is..........?

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 11:10

Cowboy55 schreef:
pol1 schreef:

Zeer onfatsoenlijk :) en niet toegestaan in deze situatie

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 11:19

Tja als je alles heel eenzijdig bekijkt zou dat onfatsoenlijk kunnen overkomen!
Nogmaals: klant gaat zelf weg, extra werk voor de pensionhouder want de box moet weer fris en fruitig,pensionhouder moet weer op zoek naar een geschikte klant, soms ook nog wat opknapwerkzaamheden Door sloperij van paarden!
En laten we niet vergeten: soms vind een pensionhouder geen geschikte kandidaat op korte termijn! Ik zie echt niet wat er onfatsoenlijk aan is!!

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 11:27

pol1 schreef:
Nogmaals: klant gaat zelf weg, extra werk voor de pensionhouder want de box moet weer fris en fruitig,pensionhouder moet weer op zoek naar een geschikte klant, soms ook nog wat opknapwerkzaamheden Door sloperij van paarden!

Je zegt het zelf al: dat heet WERK. En de box hoort ALTIJD fris en fruitig en opgeknapt te zijn, juist als een klant NIET weg gaat.

pol1 schreef:
En laten we niet vergeten: soms vind een pensionhouder geen geschikte kandidaat op korte termijn! Ik zie echt niet wat er onfatsoenlijk aan is!!

Dat heet ondernemersrisico. En je wentelt het af op anderen.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 11:40

Frummels schreef:
Ik weet uit ervaring dat het over het algemeen wel zo werkt. Tenzij er in het contract anders is afgesproken. :)

Een huurovereenkomst voor een stal is over het algemeen een huurovereenkomst voor onbepaalde tijd. Deze eindigt alleen bij opzegging. Opzegging dient te geschieden met in achtneming van de opzegtermijn. Je hebt dus een periode waarvoor je opgezegd moet hebben. Dat jij op 31 augustus opzegt per 1 oktober wil niet zeggen dat de stalhouder dan maar mag doen met de stal wat hij wil. De overeenkomst is wel opgezegd, maar eindigt immers pas op 1 oktober.

Nogmaals. Zie mijn vorige reactie.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 11:44

pol1 schreef:

Jij gaat er van uit dat een stal helemaal strak en netjes is voor een nieuwe klant.
Ik kan me nog herinneren dat ik op de laatste pensionstal dat echt niet had, er werd een nieuwe baal vlas bij in gegooid en dat was het. Met andere woorden dat is lang niet altijd zo.
Op een goede stal staat een box echt niet lang leeg, die hebben vaak wel wat achter de hand en anders weet vaak één van de klanten wel iemand die er graag wil komen staan.
Plus wat kost het om op de FB pagina even een zinnetje te typen dat er bijvoorbeeld over een maand een stal leeg komt te staan?

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 11:56

Cowboy55 schreef:
pol1 schreef:

Je zegt het zelf al: dat heet WERK. En de box hoort ALTIJD fris en fruitig en opgeknapt te zijn, juist als een klant NIET weg gaat.

pol1 schreef:

Ondernemersrisico wordt afgewenteld op klanten ja, dat is ook normaal. Maar dat zit dus inbegrepen in de maandelijkse huurprijs van alle klanten, niet omdat iemand vertrekt, dat hoort er bij en de opzegtermijn van een maand is om risico op leegstand te beperken. Als er dan iemand vroeger die stal wil gebruiken moet dat in overleg met degene die opzeg doet (is nog steeds de huurder met daarbij horende rechten zolang de huurtermijn loopt) en zou het mij fatsoenlijk lijken dat die daarvoor gecompenseerd wordt.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 12:10

Callisto04 schreef:
Cowboy55 schreef:

Ondernemersrisico wordt afgewenteld op klanten ja, dat is ook normaal. Maar dat zit dus inbegrepen in de maandelijkse huurprijs van alle klanten, niet omdat iemand vertrekt, dat hoort er bij en de opzegtermijn van een maand is om risico op leegstand te beperken. Als er dan iemand vroeger die stal wil gebruiken moet dat in overleg met degene die opzeg doet (is nog steeds de huurder met daarbij horende rechten zolang de huurtermijn loopt) en zou het mij fatsoenlijk lijken dat die daarvoor gecompenseerd wordt.

Je hebt helemaal gelijk. Zo had ik het moeten verwoorden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 12:14

Ik snap TS d'r vraag wel (want dat is het, niks meer dan een vraag!). Als je opzegt en zélf twee weken eerder weg gaat, krijg je immers ook niet van de pensionhouder 2 weken van je stalgeld terug 'omdat hij nu toch je stal al kan verhuren'.
Dan zullen de reacties op bokt namelijk veelal zijn 'dan zet je er toch lekker een fiets in' oid omdat je nou eenmaal voor die box betaalt hebt en zélf de stal eerder leeg hebt gehaald.

Maar als de stal eerder leegkomt, waarom mag de pensionhouder dan wel de box alweer verhuren aan een ander en dus voor die week/twee weken of voor mijn part 3 dagen dubbel geld vangen?

Om over het zelf verplaatsen van spullen zonder overleg nog maar even niks te zeggen want dat is gewoon asociaal.

Maar technisch gezien heb je die box wel tot datum x gehuurd. Dat hij eerder leeg komt is een ander verhaal, maar wat had de staleigenaar gelet om het simpelweg even te vragen of het oke is als....?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 12:46

Sjarett schreef:

Echt super klantvriendelijk vind ik dit!
Ik vind het ook heel fatsoenlijk om het zo te doen. Heb geen klanten, maar anders zou ik het ook doen op die manier.

Bij verkoop, kun je een klant die wil komen dat ook vertellen. De stal komt vrij, maar de termijn is nog onzeker.
Zelf koos ik echt voor de lokaties wanneer ik ging wisselen van stal. Dan maar langer wachten....

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 13:59

Cowboy55 schreef:
pol1 schreef:

_/-\o_

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 15:16

Pff lang leve de groepshuisvesting.... Heb je deze discussie in elk geval niet.

Als iemand zelf eerder vertrekt zou ik het niet vreemd vinden dat de nieuwe iets eerder kan komen. Zonder terugbetaling. De ander had ook gewoon zijn tijd uit kunnen zitten. Echter wat dan als diegene ruim van de voren opzegt en toch besluit te blijven. Of paard is verkocht, maar moet nog opgehaald . stal opgezegd maar ineens komt er wat tussen en gaat de koop niet door of het paard komt terug omdat er iets misgaat of blijkt te zijn na verkoop...

Dan krijg je wel een vervelende situatie als er verder geen stallen vrij zijn en wel betaald is tot eind van de maand.

Ik vind wel dat er weinig begrip is voor stalhouders. Je wilt niet weten hoe vaak mensen zeggen te komen en dan toch afhaken van te voren. Of die zich niet houden aan het opzegtermijn en ineens vertrekken voor het eind van de maand en niet meer hun opzegtermijn betalen.

Ik vind dat opzegtermijn van beide kanten geldt maar dan vooral ook in de zin van dat je als stadhouder niet iemand van de ene op de andere dag op straat zet maar ze tijd geef wat anders te zoeken en dat zij de stalhouder op tijd waarschuwen zodat die de tijd heeft iemand anders te zoeken.

Ik persoonlijk respecteer ook de opzegtermijnen van andere stallen. Dus houd een stal vrij in afwachting van dat opzegtermijn. Dan staat de stalplek mogelijk tot ruim 1,5/2 maand leeg. Na een aantal missers van mensen die je zeggen te komen, waarvoor je meerdere maanden plek vrij houdt, en dan op laatste moment om wat voor reden dan ook afhaken (stal dichterbij vrij, goedkopere plek gevonden, toch liever een binnenbak of een bod ipv groepshuisvesting of koop paard gaat niet door/wordt uitgesteld, etc.) heb ik besloten dat ik pas een plek vrij houd als er een aanbetaling wordt gedaan als reservering. Komen ze gaat het van de eerste maand stalgeld af, komen ze niet binnen de afgesproken termijn dan is dat bedrag mijn vergoeding voor het vrij houden van de plek.

Het is niet zo dat je gelijk een ander hebt. Mensen op wachtlijst zoeken ondertussen vaak ook verder. En als ze net verhuisd zijn gaan ze niet opnieuw verhuizen. Daarbij hebben zij ook hun opzegtermijn. Logisch. Daarbij gaat het vaak in golven. Soms krijg je ineens heel veel aanvragen en moet je mensen afwijzen, dan een hele tijd rustig.

Na 11 jaar paarden aan huis met paar paarden van anderen er bij merk ik dat ik steeds minder zin heb in het gedoe er omheen. Ik wil graag een rustig stabiel groepje. Niet te vaak nieuwe paarden, en een vast en leuk clubje eigenaren. Dan maar niet vol.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 15:36

Er zijn voor zowel stalhouders als pensionklanten ontelbaar vervelende situaties te bedenken. En om de afspraken voor alle partijen duidelijk te houden en een kleine stok achter de deur te houden, zijn er contracten uitgevonden. Als die nou ook wat vaker worden gebruikt dan heb je heel veel minder van dit soort situaties.
Een contract weerhoudt sommige mensen er niet van om de afspraken niet na te komen, maar dan heb je als andere partij in elk geval nog een poot om op te staan bij een jurist/advocaat/incasso.
Hier in onze omgeving is dat ook vrij gebruikelijk, dat je een contract tekent als je naar een stal wilt verhuizen. Daarin staan ook consequenties als je kort van te voren besluit toch maar niet te komen. Dan weet iedereen waar hij/zij aan toe is. :)