Paard maakt zich vuil in stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 13:56

stropellets al geprobeerd?

bruintje123

Re: Paard maakt zich vuil in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 13:58

Alle tips van vlas en stropellets enz, heel leuk. Maar laat aub een paard dat zoveel op stal staat zijn stro houden.
Dan heeft hij nog wat te doen tegen verveling en tenminste ook zeker wat te eten.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 14:03

In een stal van 4x4 gaan over het algemeen minimaal 4 kleine baaltjes stro (80-100kg) om een goede basislaag te maken. En dan afhankelijk van het paard iedere dag of elke 2 dagen een half baaltje (10-15kg) erbij. Dagelijks de mest verwijderen en elke 2 tot 3 dagen de natste plek. Daarnaast zorgen dat het paard niet langdurig zonder hooi komt te staan, dus minimaal een halve baal hooi (12kg) per dag waarvan 2/3e voor de nacht gegeven. Meer hooi is beter, bij voorkeur staat hij uberhaupt niet zonder hooi.

Als hij daar te dik van wordt, minder krachtvoer geven. Hoe hoog in de sport loopt je paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 14:36

Ella_ schreef:
pol1 schreef:
Halve dag ( als in 4 uur) verklaard al een gedeelte van je probleem!!

Het is een sportpaard!! Ik ga hem niet 24/7 buiten laten.
Hij krijgt genoeg beweging

Ik had ook een sportpaard, die stond alleen 's nachts binnen in een stal met open bovendeur :+ Liep gewoon zijn Z2 proefjes hoor ;)

Mijn paard was trouwens ook een vreselijk varken, at zijn stro niet op, maar liep het behoorlijk door elkaar en ging daar middenin liggen.. Gewoon goed poetsen en een keer vaker wassen, geen probleem verder ;)

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 16:01

pol1 schreef:
De gouden tip is een keer of 100 voorbij gekomen..
En anders zit er voor zowel paard en ruiter niets anders op dan acceptatie!

TS kan 'm ook nog knevelen ;). Neehoor, alle gekheid op een stokje.

Sommige paarden zijn schoner op zichzelf (en hun omgeving) dan anderen. Het rondjes draaien van je paard kan duiden op verveling, dit kan je oplossen door hem o.a. overdag meer uren in vrijheid buiten te geven.

Nu heb ik ook wel een smeerpoets gekend die 10 uur per dag buiten stond en alleen 'snachts op stal, dat was 's morgens ook een oorlogszone. Alle stro opgegeten en de mest was gewoon een pap met urine op de bodem van de stal. Bij dat dier zat er niks anders op dan het gewoon te accepteren.

Heeft jouw paard 'vermaak' op stal? Een bal, of iets dergelijks?

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 16:05

Ella_ schreef:
Ik vraag enkel tips ivm de stal proper te houden.
Niet over hoe lang mijn paard buiten moet! Hij komt genoeg buiten! Wei, rijden, verzorging, stapmolen,...

In de winter is hij geschoren, dan valt het mee met zijn deken, maar de stal blijft wel echt vies...

De oplossing om je stal schoner te houden IS dus meer naar buiten. Ook een sportpaard... stel jezelf voor dat je 20 uur per dag en een hokje van 2/2 zit opgesloten... daarbij, waar verwacht je dat hij zn stront en pies laat 20 uur per dag? Dus JIJ moet zijn stal schoner houden, hem langer naar buiteb doen of gewoon niet zeuren.. (en de frustratie van je paard negeren) -O-

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 16:11

Zet hem gewoon van 9-8u tot 14-15u buiten of zo, dat is toch ook niet overdreven lang. Zo lang gaan onze paarden ook buiten en dan blijft hun stal heerlijk proper. Stalpersoneel mest om 10-11u ongeveer onze stallen uit dus liggen schoon klaar als ze in de namiddag weer binnen gaan. Wij leggen ook altijd wat hooi klaar en om 17u krijgen ze hun avondportie hooi. Dus veel stro eten ze hier niet. Ga hem niet op houtkrullen zetten, dan heeft hij helemaal niks meer te doen. Gewoon langer naar buiten laten en probleem is opgelost.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 16:13

Arm paard |( . Driekwart van de dag opgesloten in een hokje van vier van vier en dan vinden ze het gek dat paard zich vuil maakt in dit hokje |( . Dat is veel te weinig bewegingsvrijheid. Zelfde als een hond of kat driekwart van de dag in een bench duwen ;( . In de veehouderij mogen koeien alleen nog worden gehouden in een grote inloopstal in plaats van hokjes. Doe je paard een plezier en haal hem uit dat hokje! Sportpaard of niet!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 16:14

Om 17 uur laatste portie hooi.
Is dat dan in de slowfeeder?
Die van mij zou anders echt te lang zonder staan.
En is er later geen controle meer of alles goed is?

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 18:05

Hier ook zo'n smeerpoets. In de zomer staat ze 10 uur per dag op de wei of zo, in de winter wat korter, maakt eerlijk gezegd voor de stal heel weinig uit. Mijne poept gewoon overal en loopt er ook doorheen. Andere paarden poepen in 1 hoek, dan blijft je stal echt veel schoner. Hier is weinig aan te doen helaas. Ik ben van stro overgegaan op vlas en nu dan gehakseld stro. Dat ziet er uit als vlas. Dit maakte voor mij wel verschil. Ook geen wereld van verschil, maar stal is wel wat schoner en droger. Het zou zeker een goede optie zijn. Voor een stal van 4x4 zou ik wel dan opstarten met een dikke laag, zeker 3 of 4 pakken vlas erin. En dan 1x per 5 of 6 dagen pak erbij. Daar moet je dan op rekenen. En eventueel stro erbij geven om te eten. Of onbeperkt hooi. Verder kun je weinig doen, ja accepteren dat je ruin gewoon niet zo schoon is.
Rubberen matten heb ik geen ervaring mee, maar lijkt me dat het dan ook handig is als je paard op 1 plek poept. Denk dat het in jouw geval weinig toe gaat voegen.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 18:13

Naar je paard luisteren, hij word zo te horen knettergek door rondjes te lopen in zn boxje, naar buiten met dat dier..
maar dat is al heel vaak voorbij gekomen..

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 18:28

Aangezien je met de tips over weidegang niks doet: Accepteren dat je paard een smeerkees is.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 18:32

Een sportpaard is ook een paard hoor,die kunnen ook gewoon meer op de wei..Elke keer wassen met zeep zou ik niet doen eerlijk gezegd,wat is er mis met een paard die niet smetteloos is??Het is tenslotte een paard :))

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 18:34

En dan de vraag wat is sportpaard.
Hebben we dat antwoord al?
Loopt het dier ook L. :+

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 18:38

Ella_ schreef:
Oke, laten we even terug on topic gaan.. en geen discussie voeren over hoelang mijn paard buiten moet of niet..
Hij zal zijn stal altijd vies maken of die nu 2u binnen staat of een hele dag. Nu vraag ik gwn of jullie veel stro gebruiken of gebruiken jullie vlas? Doen jullie de volledige stal vol stro of maar een halve? Gebruiken sommige mss matten in de stal? ...

Alleen in 2 uur schijt ie minder dan in 20 uur.
Ik heb ze op vlas staan. Alleen de nacht.
En de ene x heb ik een schoon paard en de andere x een varken
Ik was hem alleen voor een wedstrijd . Niet voor les of zelf rijden. Na het rijden spoel ik wel af maar niet met zeep.
Waarom mag hij niet een x vies zijn? Zolang je geen hele stront plakaten onder je hoofdstel en zadel hebt zitten....

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 18:40

bruintje123 schreef:
Om 17 uur laatste portie hooi.
Is dat dan in de slowfeeder?
Die van mij zou anders echt te lang zonder staan.
En is er later geen controle meer of alles goed is?

Is dit tegen mij? Zo ja, jazeker om 17u (eigenlijk altijd 18u in de praktijk) is inderdaad de laatste, zeer royale, portie hooi die door de stal zelf gegeven wordt. Vervolgens krijgen ze hun avondportie brok. Het hooi leg ik zelf klaar omdat twee keer per dag kuil/voordroog-achtig hooi te veel is voor mijn paarden. Het staat mij gelukkig natuurlijk vrij om mijn paard 's avonds nog een nachtsnackje te brengen ;) Ik hou niet van slowfeeders. Ik geef liever alles op de grond, mijn paard loopt het niet door elkaar en raakt helemaal in de knoop met hooinetten. Ik vind het niet veilig voor mijn paard. Als je verder nog vragen hebt mag je me een pb sturen hoor, het gaat hier tenslotte om het proper houden van TS haar paard :+

edit: dubbele typo :')
Laatst bijgewerkt door Heleennn op 13-08-17 18:41, in het totaal 2 keer bewerkt

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 18:40

Ik trek me terug uit het topic. Zinloos en energieverspillend. Heb medelijden met het dier. Niet kunnen praten en toch zo proberen iets duidelijk te maken.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 18:53

Als je je paard niet langer na buiten wil doen moet je gewoon vaker mesten en dan maakt het niet uit elke bodem bedeking je hebt.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 19:10

Wat is het probleem eigenlijk als je ''sportpaard'' lang buiten staat? Er zal een reden zijn waarom je hem lang op hok wilt hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 19:15

Ik vrees dat er weinig aan te doen is, behalve de hele dag met de riek en de kruiwagen erbij of accepteren.

Overigens blijven ze bij ons ook heel schoon van op het zandpaddock lopen. Dan hoef ik alleen maar even het zand eraf te borstelen....

sanowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 19:32

Wat een flauwe reacties zeg... Ik wed dat heel veel mensen hun paard maar een paar uurtjes buiten hebben staan.

Mijn paarden staan zoveel mogelijk buiten in de zomer 24/7 maar ik heb er 1 die gaat altijd lekker warm met de hoofd in de poep liggen.
Heb de oplossing nog steeds niet helaas, beetje warm water en er maar weer afboenen is dan de oplossing ;)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 19:57

Godallemachtig, wat haat ik zulke eigenwijze, egoistische lui ... wéér zo eentje. Wat zou ik graag willen dat er hier ook regels voor komen, met enorme geldboetes als er wéér zo eentje is die zijn dier zo mishandeld. Want ja, dit valt gewoon onder dierenmishandeling. Om te kotsen. Als je geen zin hebt om je dier paardwaardig te houden, doe hem dan alsjeblieft weg en koop een hobbelpaard. Ik word hier zó kwaad om.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 20:00

sanowa, dan zouden al deze lui een flinke trap onder hun reet moeten krijgen. Wakker worden!

Het feit dat jij opmerkingen over het (slechte) welzijn van ts haar arme paard "flauw" vindt, is erg. Het maakt jou dus geen f*ck uit dat iemand zijn paard op een slechte manier houd en daar voor eigen gerief geen verandering in wil brengen.

Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-17 20:08

Hahahahahahah wat een reacties seg!!
Ik ga hier verder niks meer op antwoorden... gwn zinloos
Veel plezier en succes nog met jullie knollen xoxo

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 20:12

Als het niet mogelijk is om niet vaker buiten te zetten zou ik aanraden om paar keer per dag de drollen eruit te scheppen