Minder willen betalen voor loopstal&24/7 buiten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Re: Minder willen betalen voor loopstal&24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 20:47

Ik denk in theorie dat het wel goedkoper zal zijn maar omdat het paardwaardiger is zou ik mits er ook voldoende faciliteiten zijn als bv een binnenbak, zeker graag dezelfde prijs willen betalen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 21:06

in een stal past 1 paard normaliter.
in een weide met paddock of weide passen meerdere paarden.
DUs voor 1 stal kun jij eenmalig een bedrag vragen omdat er maar 1 paard in past. BIj een inloopstal/paddock/weide kan de eigenaar meer geld vragen. persoonlijk zou ik ook niet meer willen betalen voor een inloopstal/24/7 buiten... dan voor een stal.
Ik heb vanaf augustus een stalling voor mijn paard waar hij savonds lekker in zijn stal slaapt en overdag lekker buiten, bak, warm water spuitplek, zadelkamer met alarm, 5 hectare grond ruim..
Het gaat mij met name om hoe de accommodatie is, hoe de eigenaren zijn (zijn ze vooral op het geld uit, of hebben ze ook echt iets met paarden?) en of de paarden veel buiten komen.

of dit nu een weideplek is of een stal.. iK vind een stal wel van meerwaarde ergens. mIjn paard ligt graag, en vooral met het oog op de winter vind ik het een erg rustgevend idee dat hij snachts lekker warm kan liggen. ALs je hem de keuze geeft, zal hij gras blijven eten tot hij omvalt en zal hij echt niet gaan schuilen.

Nouja, ergens heeft dus een stal denk ik wel meerwaarde op een inloopstal (gaan ze toch niet in, zon of regen) of 24/7 buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 21:14

Wat een apart opgezet topic. 8-) Eerst wordt de stelling opgeworpen dat het gek is dat mensen voor 24/7 minder willen betalen en dat er geen verdere info gegeven zal worden, als daar reacties op komen blijkt dat dit topic alleen te mogen gaan over de winter, en vervolgens heeft de stal waar het om gaat ineens topfaciliteiten waardoor alle reacties over dat 24/7 vaak ook minder faciliteiten hebben weggevaagd worden, plus natuurlijk alle reacties van iedereen in het noorden/zuiden/oosten van het land off-topic bleken, want ineens ligt de stal in de Randstad en daar gelden andere prijzen. :+

Ik denk dat een hele hoop al gezegd is. Wat ik me afvraag:
- waarom investeer je dan niet in automatische poepzuigers om de paddocks mee uit te mesten als je het zo grootschalig wilt opzetten? Is een investering, maar scheelt enorm in tijd en geld.
- over dat paarden in een kudde voeren chaos geeft; ook dat is niet zo moeilijk op te lossen. ;) Je zult als professionele 24/7 buitenstal sowieso altijd een aantal boxen moeten houden als ziekenboeg; die kun je ook gebruiken als voerstallen voor mensen die hun eigen paard willen voeren. Nog simpeler; maak stands voor mensen die hun paard buiten de kudde willen voeren/poetsen/opzadelen. Dat laatste kan zelfs buiten; maak op de paddock een paar veekralen waar mensen hun paard in kunnen parkeren om hem bij te voeren zonder hem helemaal uit de kudde te hoeven slepen.
- Zelfde geldt voor het binnen/buiten zetten van mensen en de risico's die dat in een groep geeft; altijd sluizen maken als je mensen zelf hun paard in/uit de groep laat brengen, dat scheelt een hele hoop ongelukken en ontsnappingen.
- het idee dat schuilstallen net zoveel bodembedekking nodig hebben als normale stallen is behoorlijk achterhaald; als de schuilstal groot genoeg is dan wordt die alsnog voornamelijk gebruikt om in te staan; de helft kan dus gewoon bestraat worden, als je ook maar een liggedeelte hebt. Dat kun je opstrooien, maar je kunt er ook zand in storten wat je uit kunt wisselen met het zand uit de paddock als het te vies wordt (buiten regent het schoon) of er rubberen matten neerleggen.
- Als voeren in groepen zo levensgevaarlijk is; hoe groot/instabiel wil je die groepen dan maken?

Verder is het idee van 24/7 buiten in de zomer heel leuk, maar steeds meer paarden kunnen helemaal niet tegen 24/7 weidegang (zomereczeem, insuline resistentie, cushing, revalidatiepaarden die nog niet op oneffen grond mogen), dus ook in de zomer zul je als pensionstal de mogelijkheid tot 24/7 op de paddock moeten blijven moeten aanbieden. Dus het idee dat de zomers sowieso goedkoper zijn want dan staat alles op de wei is ook een sprookje.

24/7 kán goedkoper zijn, maar dan moet je het wel slim opzetten en als stalhouder ook de wil hebben om je op zo'n vriendelijke prijs te richten. Uit jouw posts krijg ik (misschien verkeerd?) het idee dat je goedkope 24/7 pensionstallen sowieso bizar vindt en dat je niet snapt dat mensen voor potentieel minder werk bij een efficient opgezette 24/7buitenstal ook minder willen betalen. Aaangezien je in de Randstad zit en daar de meest idiote prijzen gevraagd voor stalling en je (nog) weinig concurrentie hebt qua 24/7 buiten, kun je op jouw locatie en met jouw faciliteiten vast gewoon de prijs vragen die jij zelf voor je totaalpakketje verzint. Daar heb je Bokt niet voor nodig, maar misschien is dat ook wel waarom het topic op deze manier is op gezet. ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-07-17 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 21:18

Xyzutu. Dan heb jij niet goed gelezen.
Het 24/7 in de zomer bieden ze al aan. Dat heeft niets te maken met het 24/7 buiten staan t jaar door wat ze willen aan bieden.
Op een huidige pensionstalling. Dus er zijn niet op eens faciliteiten. Die waren er al.

En verder vind je reactie heel naar.
Ts stelt gewoon een vraag en laten even buiten beschouwing waar het verder over gaat.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 21:22

Het voeren van brok oid kunnen eigenaren toch ook zelf doen? Buiten de paddock of weide?
En als iedereen bijvoorbeeld 1 dag de stal en paddock uitmest, is het allemaal toch prima te over zien?

Sta nu op een stal waar ik alles zelf doe, paardjes staan in een uitloop stal, vlak bij de stal van ruitje. Ik zou de paddock voor mijn paarden alleen graag wat groter hebben, dat is het enige... Verder sta ik perfect!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 21:32

CarinaR schreef:
Xyzutu. Dan heb jij niet goed gelezen.
Het 24/7 in de zomer bieden ze al aan. Dat heeft niets te maken met het 24/7 buiten staan t jaar door wat ze willen aan bieden.
Op een huidige pensionstalling. Dus er zijn niet op eens faciliteiten. Die waren er al.

Lees gewoon even wat ik schrijf.
Dit is de openingspost van de TS en dit is waar ik het over heb:

ruitje schreef:
Deze vraag heeft een achtergrond maar die vertel ik lekker even niet :D .

Als ik mensen spreek over een inloopstal/ 24-7 paddock merk ik dat zij er eigenlijk altijd vanuit gaan dat dit goedkoper is dan het huren van een box.

Ik mis waar die gedachte uit voort komt, dus ik was heel erg benieuwd wat ik over het hoofd zie :)

Waar lees jij dat er al een stal is, en dat die in de zomer nu ook al 24/7 weidegang biedt, en wat de faciliteiten zijn? :)
Die feiten waren er 'ineens' toen mensen het hadden over dat weidegang in de zomer nou eenmaal goedkoper is (nee, want opeens ging het over de winter) en dat de faciliteiten vaak simpeler zijn (nee, want die waren er ineens in het topic allemaal al) of het feit dat 24/7 stallen vaker op het platteland liggen waar alles goedkoper is (nee, want ineens ligt de stal in de randstad dus daar gelden andere prijzen).

De vraag van de TS vind ik op zich erg boeiend, alleen de manier waarop het topic is vormgegeven vind ik bijzonder.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 21:48

Crista schreef:
En als iedereen bijvoorbeeld 1 dag de stal en paddock uitmest, is het allemaal toch prima te over zien?

Nadeel hiervan is dat niet iedereen even zorgvuldig mest... meegemaakt op andere stallen dat mijn stalgenootje twee dagen in de week zou mesten. Dat deed ze braaf, maar haar stalgenoot die pony's in dezelfde stal en paddock had staan niet. En dus stond zij twee keer te mesten voor drie dagen en gooide zij er alsnog dagelijks stro in om soppen te voorkomen.

Ook wel eens een stal gezien waar je bedrag X betaalde voor volpension, maar je korting kon krijgen als je meehielp met voeren / mesten / onderhoud.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 21:49

xyzutu2 schreef:
Wat een apart opgezet topic. 8-) Eerst wordt de stelling opgeworpen dat het gek is dat mensen voor 24/7 minder willen betalen en dat er geen verdere info gegeven zal worden, als daar reacties op komen blijkt dat dit topic alleen te mogen gaan over de winter, en vervolgens heeft de stal waar het om gaat ineens topfaciliteiten waardoor alle reacties over dat 24/7 vaak ook minder faciliteiten hebben weggevaagd worden, plus natuurlijk alle reacties van iedereen in het noorden/zuiden/oosten van het land off-topic bleken, want ineens ligt de stal in de Randstad en daar gelden andere prijzen. :+

Ik denk dat een hele hoop al gezegd is. Wat ik me afvraag:
- als je stal toch zo groot en professioneel is, dan waarom investeer je dan niet in automatische poepzuigers om de paddocks mee uit te mesten? Scheelt enorm in tijd en tijd kost heel veel geld.
- over dat paarden in een kudde voeren chaos geeft; ook dat is niet zo moeilijk op te lossen. ;) Je zult als professionele 24/7 buitenstal sowieso altijd een aantal boxen moeten houden als ziekenboeg; die kun je ook gebruiken als voerstallen voor mensen die hun eigen paard willen voeren. Nog simpeler; maak stands voor mensen die hun paard buiten de kudde willen voeren/poetsen/opzadelen. Dat laatste kan zelfs buiten; maak op de paddock een paar veekralen waar mensen hun paard in kunnen parkeren om hem bij te voeren zonder hem helemaal uit de kudde te hoeven slepen.
- Zelfde geldt voor het binnen/buiten zetten van mensen en de risico's die dat in een groep geeft; altijd sluizen maken als je mensen zelf hun paard in/uit de groep laat brengen, dat scheelt een hele hoop ongelukken en ontsnappingen.
- het idee dat schuilstallen net zoveel bodembedekking nodig hebben als normale stallen is behoorlijk achterhaald; als de schuilstal groot genoeg is dan wordt die alsnog voornamelijk gebruikt om in te staan; de helft kan dus gewoon bestraat worden, als je ook maar een liggedeelte hebt. Dat kun je opstrooien, maar je kunt er ook zand in storten wat je uit kunt wisselen met het zand uit de paddock als het te vies wordt (buiten regent het schoon) of er rubberen matten neerleggen.
- Als voeren in groepen zo levensgevaarlijk is; hoe groot en instabiel wil je die groepen dan maken?

Verder is het idee van 24/7 buiten in de zomer heel leuk, maar steeds meer paarden kunnen helemaal niet tegen 24/7 weidegang, dus ook in de zomer zul je als pensionstal de mogelijkheid tot 24/7 op de paddock moeten blijven moeten aanbieden. Dus het idee dat de zomers sowieso goedkoper zijn want dan staat alles op de wei is ook een sprookje.

24/7 kán goedkoper zijn, maar dan moet je het wel slim opzetten en als stalhouder ook de wil hebben om je op zo'n vriendelijke prijs te richten. Uit jouw posts krijg ik (misschien verkeerd?) het idee dat je goedkope 24/7 pensionstallen sowieso bizar vindt en dat je niet snapt dat mensen voor potentieel minder werk bij een efficient opgezette 24/7buitenstal ook minder willen betalen. Maar aangezien je in de Randstad zit en daar de meest idiote prijzen gevraagd voor stalling en je (nog) weinig concurrentie hebt qua 24/7 buiten, kun je op jouw locatie en met jouw faciliteiten vast gewoon de prijs vragen die jij zelf voor je totaalpakketje verzint. Daar heb je Bokt niet voor nodig, maar misschien is dat ook wel waarom het topic op deze manier is op gezet. ;)

Je bedoeld dat nadat mensen gingen aangeven dat ze vonden dat het in de zomer wel zou schelen en dat het af zou hangen van wat voor soort faciliteiten er zouden zijn, ik daar toch maar info over ging geven?
Raar van mij inderdaad :+

Volgens mij veeg ik nergens iemands argumenten van tafel ' omdat wij in de randstad zitten en er andere prijzen gelden' , maar zeg ik wel 2 keer dat ik het fijn vind dat mensen zaken delen. Dus ik weet niet wat jij leest maar ik heb niet zoveel aan het bovenste stuk van je quote?

* Poepzuigers hebben we in werking gezien en dat werkt niet voor onze paddocks,wel bedankt voor het meedenken, had iets kunnen zijn!
* Stel je hebt een inloopstal met 10 paarden, dan maak je niet 10, of zelfs geen 3 boxen om 2 keer een kwartier een paard in te zetten. Die stallen moet je dan meerekenen in je kosten voor de stallingsprijs van de uitloop want dat zijn 3 boxen die je had kunnen verhuren. Die boxen hebben we in de zomer uiteraard wel want dan loopt een groot deel 24/7. Stands is opzich een goede, again, kost wel verhuurbare boxruimte maar dat scheelt in ieder geval ruimte!
Sluizen hebben we bij de 24/7 paarden en sinds de emmerfiasco's mogen mensen daar hun paard voeren.
Maar nogmaals, dan komt het er wel op neer dat mensen zelf het krachtvoer moeten gaan voeren. Anders moet je als PH meerdere paarden sluizen, wachten tot eten op is en weer terugzetten= arbeidsintensief.
* Dat zand in de schuilstal werkt is denk ik jouw mening, ik lees namelijk zowel hier als op andere topics op bokt dat mensen daar niet zo tevreden over zijn. Maargoed, dit topic heeft mij wel geleerd dat het grootste deel aangeeft minder kwijt te zijn aan bodembedekking, ook in de winter. Dus dat is een + !
* Ik denk niet dat voeren in groepen te maken heeft met de grootte van de groep, ik lees hier in dit topic ook verhalen van mensen die hier thuis problemen mee hebben in een kleine groep?

Op dit moment bieden wij geen 24/7 in de zomer op de paddock aan en de vraag die we daar naar hebben is minimaal. Dus 'sprookje' of niet, daar ligt voor ons geen enkele vraag om dat aan te bieden. Wel hebben we bijv. een kudde ijslanders op een andere manier staan waardoor ze wel 24/7 op het land staan.

Dat laatste stuk snap ik ook niet helemaal. Waarom ' moet je als stalhouder de wil hebben om je op een vriendelijke prijs te richten? ' . Als je er door topics zoals dit bijv. Achterkomt dat men gewoon vind dat je er minder voor moet betalen ( en dat is ieders goed recht!! ) en je verhuurt normale boxen wel voor meer, dus het blijkt dat je meer geld uit je bedrijf haalt door die vernieuwing niet door te voeren, dan voer je dat toch niet door?

Dat heeft niks te maken met ' het stom vinden dat mensen iets niet willen betalen' ?

Ik heb het gevoel dat er wat frustratie zit in je post richting mij, ik kan er ook niks aan doen dat het in de randstad kost wat het kost. Dat is de markt.

En die markt, die probeer ik via dit topic te peilen, aangezien er, zoals jij zelf zegt: Bijna geen stallen in de randstad zijn die iets vergelijkbaars aanbieden.

En misschien wel met de reden dat een box hier inderdaad meer oplevert. Waardoor je dus als PH moet nadenken waar je voor gaat, de winst/marktwerking, of ook een stuk ideaal/vooruitgang in paardenwelzijn.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 21:50

TS stelt een vraag en kreeg daarop antwoord en daarna verteld ze over de huidige setting. Niets mis mee toch om de situatie te schetsen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 21:57

Ergens op Pinterest staat een foto van paarden die in simpele buitenstands hun voer krijgen; mocht ik meer dan 4 pony's tegelijk moeten voeren, dan zou ik zoiets maken. Ook wel eens gelezen van mensen die hun pension (?) paarden op de track voerden dmv een systeem met draadjes. Paard in vakje, draadje dicht, bakje voer erbij. Volgende paard in het vakje erachter, enzovoorts. Terwijl de paarden eten, kun je zelf mesten of hooi bijvullen (zeker dat laatste, lekker rustig :+)
Of idd alle eigenaren zelf laten voeren in een sluis.

Zand in de schuilstal hebben wij wel, maar wel op de stenen. Ze lopen het zelf naar binnen, of wij vegen het naar binnen vanaf het stoepje voor de stallen. Voor ons werkt het (geen andere bodembedekking), maar soms maken ze er wel een pestbende van. Dat zouden ze met bodembedekking ook gedaan hebben, overigens.

Voor een stal zoals jij beschrijft zou ik hetzelfde betalen als voor een box. Dat komt dan met name door de extra faciliteiten (die ik nu niet heb en soms mis).

Edit: http://pin.it/TmlD4DK (deze is natuurlijk redelijk luxe, met dak)
Laatst bijgewerkt door Hilary op 29-07-17 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 22:00

CarinaR schreef:
TS stelt een vraag en kreeg daarop antwoord en daarna verteld ze over de huidige setting. Niets mis mee toch om de situatie te schetsen.

Ik heb overigens getwijfeld dat vanaf het begin te doen, maar dan word het een ' Wat zou je willen betalen voor deze stal' topic. Dat wil ik niet, ik wil weten hoe mensen denken over de algemene stallingskosten van een inloopstal in de winter.
Echter omdat veel mensen toch gingen melden dat dat van de faciliteiten afhing, dat toch gemeld. Had ik misschien niet moeten doen :+

Qua stenen, wij hadden het idee dat mensen dat als vervelend zouden ervaren ivm slijtage/ niet prettig bij schermutselingen in de groep.
Lees hier dat dat door de meeste mensen niet als onprettig word ervaren. Fijn.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 22:02

Een stukje steen/verharding is fijn. Rondom voerplaatsen, waterbak en voor de schuilstal, en bij de ingang. Ook voor jezelf met kruiwagen etc

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 22:04

Ik ken ook een 24/7 buiten stal waar je 2x zoveel betaald (700 euro), maar dan staan de paarden wel op 30 hectare weiland met tracks, overal rustpunten en voerpunten en enorm ruim opgezette inloop stallen en voeren met chip indien gewenst. Verder een overdekte buitenbak, een binnenbak en een droom uitrij gebied. Met een wachtlijst van 2 jaar kunnen ze prima de hoofdprijs vragen ;)

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 22:06

Maar sizzle dat is dan toch gewoon een paddock paradise systeem..

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 22:07

Sizzle schreef:
Ik ken ook een 24/7 buiten stal waar je 2x zoveel betaald (700 euro), maar dan staan de paarden wel op 30 hectare weiland met tracks, overal rustpunten en voerpunten en enorm ruim opgezette inloop stallen en voeren met chip indien gewenst. Verder een overdekte buitenbak, een binnenbak en een droom uitrij gebied. Met een wachtlijst van 2 jaar kunnen ze prima de hoofdprijs vragen ;)

Dromen mag, later als ik groot ben :D . Ik denk dat dit nu voor veel stallen speelt, als je nu gaat investeren. Ga je die kant op of behoud je een deel je oude manier.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 22:12

Het maakt eigenlijk geen bal uit wat voor verwachtingen een klant heeft over de prijs van een huisvestingssysteem. Als de ph een bepaalde prijs vraagt, is het aan de klant om te bedenken of deze het ervoor over heeft of niet. Zo niet, gaan ze ergens anders heen. Heel simpel. Het is dan wel prettig als de ph van een stal met verschillende huisvestingssystemen de prijsverschillen kan verklaren, maar die hangen van veel factoren af.

Ik heb een paar jaar lang een pensionstal gehad waar de paarden 24/7 buiten stonden in een pp-achtig systeem. Schuilstallen zonder bodembedekking, wij verzorgden alleen het ruwvoer, en mestten alles zelf uit. Het uitmesten was heel veel werk, en wilde ik niet aan klanten overlaten omdat ik voorzag dat niet iedereen dat even secuur en betrouwbaar doet. Daarbij kwam dat ik ook pensioenpaarden erbij had, met eigenaren die weinig kwamen.
Ruwvoer deden we in netten, die brachten we rond met de kruiwagen. Ik nam altijd een zweep mee om de paarden als nodig op afstand te houden. De meesten hadden dat na een paar keer zwiepen of desnoods een tik door, en hielden afstand.
Krachtvoer gaf ik in principe niet, maar dat zou idd kunnen door ze een emmer om te hangen of ze in simpele stands vast te zetten met een halsband bijv. Ook hier: zweep mee! Je eigen veiligheid staat voorop. Als ze allemaal hun plek en de volgorde weten gaat dat soepel, maar als er regelmatig wisselingen zijn in de groep zou ik daar niet aan beginnen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 22:15

CarinaR, Dat is toch ook 24/7 buiten :o?

Of telt 24/7 buiten alleen als het een stukje gras zonder voorziening is?

Ik heb ook ergens gestaan waar de inloopstal zo groot was als een kleine rijbak. Daar konden 10 paarden allemaal tegelijkertijd plat gaan en dat deden ze ook standaard. Vaak met hun hoofd op de extra grote bult stro in het midden.

Verder ken ik nog iemand met tracks op een paddock helling inclusief schrikobjecten en verschillende bodems met een 300 meter track naar het weiland. Overal op de tracks kleine stalletjes en overkappingen (1 meer dan het aantal paarden) en een voersysteem waar hooinetten met timers naar beneden komen op verschillende plekken en ook weer verdwijnen.
Dat is enorm arbeidsintensief.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 22:17

Dat is natuurlijk het lastige qua wisselingen. Eigenlijk zou je het liefste de hele winter een vaste groep willen maar stel je hebt 3 opzeggers in november, laat je dat dan of niet :).

Voor ons is het ook zo dat ALS je er aan begint je vast houd aan de prijs die je nodig hebt. Maar dan moet je voordat je het opstart wel uitzoeken of dat enigzins overeenkomt met wat men wil. Anders investeer je voor niks.

Opzich haal ik wel heel veel uit dit topic, ik had verwacht dat mensen echt perse minder wilden betalen maar ik lees hier dat hoe het inhevuld word en welke faciliteiten er zijn wel degelijk meespeelt.

Ook had ik gedacht dat mensen zelf krachtvoer voeren een issue zouden vinden, dat zou al veel arbeid schelen als dat niet hoeft dus dat scheelt ook weer in de berekening!

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 22:23

Ik denk zelfs dat veel eigenaren het juist prettig zou vinden zelf krachtvoer te geven.
Daarbij, een (goede) 24/7 buiten plek met de faciliteiten die jij noemt? Maak me gek :D
Zou ik meer voor over hebben dan een box!

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 22:39

RoyceMack schreef:
in een stal past 1 paard normaliter.
in een weide met paddock of weide passen meerdere paarden.
DUs voor 1 stal kun jij eenmalig een bedrag vragen omdat er maar 1 paard in past. BIj een inloopstal/paddock/weide kan de eigenaar meer geld vragen. persoonlijk zou ik ook niet meer willen betalen voor een inloopstal/24/7 buiten... dan voor een stal.
Ik heb vanaf augustus een stalling voor mijn paard waar hij savonds lekker in zijn stal slaapt en overdag lekker buiten, bak, warm water spuitplek, zadelkamer met alarm, 5 hectare grond ruim..
Het gaat mij met name om hoe de accommodatie is, hoe de eigenaren zijn (zijn ze vooral op het geld uit, of hebben ze ook echt iets met paarden?) en of de paarden veel buiten komen.

of dit nu een weideplek is of een stal.. iK vind een stal wel van meerwaarde ergens. mIjn paard ligt graag, en vooral met het oog op de winter vind ik het een erg rustgevend idee dat hij snachts lekker warm kan liggen. ALs je hem de keuze geeft, zal hij gras blijven eten tot hij omvalt en zal hij echt niet gaan schuilen.

Nouja, ergens heeft dus een stal denk ik wel meerwaarde op een inloopstal (gaan ze toch niet in, zon of regen) of 24/7 buiten.

Bedoel je dat een eigenaar meer geld kan vragen bij een inloopstal omdat er meerdere paarden instaan? Dus eigenlijk niet meer geld per paard maar stel er staan 6 paarden 6x dat bedrag? Vergeet hierbij niet dat zo n inloopstal ook erg veel ruimte kost, mijn pony staat in een inloopstal met 4 andere maar deze stal neemt meer ruimte in dan dat 5 losse boxen van 4x4 zouden kosten.

In de winter kunnen ze in een inloopstal toch prima gaan liggen? Zovaak ligt een paard ook helemaal niet kwa tijd bedoel ik, de meeste staan na een half uur wel weer op en ze slapen ook echt niet heel de nacht. blijven grazen in de regen ipv dat ze gaan schuilen is dat toch ook niet erg, ik vind dat eigen keuze voor het paard zolang ze de mogelijkheid hebben om te schuilen kunnen ze dit prima zelf regelen.

Hier maken ze trouwens echt wel vaak gebruik van de schuilstal! En dan vooral met warm weer, binnen is het koeler en hebben ze niet zo n last van de vliegen.
Ik vind een inloopstal dus juist meer waarde hebben omdat het paard zelf de beslissingen kan maken of hij binnen of buiten wilt staan.
Met een losse stal heb je ook dat als het overdag heel slecht weer is je paard verplicht in dat weer buiten staat paarden met inloopstal kunnen dat zelf uitzoeken

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 22:39

Zeker wel verharding ja! Dat heb je echt nodig om het hooi zandvrij te kunnen voeren en om je zand hooivrij te houden.

Zand in de schuilstal vind ik prima, maar het lijkt me wel arbeidsintensief om dat geregeld om te moeten wisselen omdat het weer stinkt. Zelf heb ik een zandbodem met daarbovenop rubbermatten. Voordeel is dat ze er niet snel op gaan plassen want dat spettert (dus de onderliggende zandbodem wordt - hier - nauwelijks vies), de mest schep je er heel makkelijk vanaf zonder verlies van zand (dat zand moet je anders toch geregeld aanvullen) en ze kunnen er toch nog op liggen.

Een dikke laag stro is natuurlijk wel een stuk warmer in de winter (en zachter) en dan zou ik een potstal prima vinden (is juist een stuk warmer dan enkel een schone laag, zeker als de potlaag echt heel dik is).

En zoals ik al eerder zei: ik zou er meer voor over hebben dan voor een stal.

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 22:45

Bij ons op stal betaal je het zelfde, ik vind dat ook niet raar, er wordt wel minder bodembedekking gebruikt dan in de gewone stallen en er hoeft niet binnen/buiten gezet te worden dus dat scheelt wel werk. Maar denk is aan de kosten van het aanleggen van een degelijke uitloop en paddock..

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 23:04

Sizzle schreef:

denk wel dat 24/7 buiten en loopstal/schuilstal, nog iets anders is dan een paddock paradise natuurlijk. 700 euro vind ik echter van de zotte, dat zou ik nimmer betalen voor de stalling van een paard waar dan ook.. Ken in Nederland ook eigenlijk geen plekken waar men 1 grote kudde op 30 hectare houdt, die hoeveelheid grond en dan ook nog eens compleet beschikbaar zou een unicum zijn en zeer uitzonderlijk.. En dan ook nog eens voor mensen met een hele grote beurs..

Uitzondering die duurder zijn dan een normale box en je zou ze 24/7 buiten kunnen noemen met wat fantasie, ken ik wel rondom Amsterdam.. open boxen met kleine uitloop paddock.. Deze zijn paar tientjes duurder dan een binnenbox.. echter, deze paarden gaan dan s winters weer niet op paddock tenzij je ze er zelf opzet, omdat ze al bewegingsruimte hebben.. Vanwege de tijd die de paarden daar normaal op stal doorbrengen (gemiddeld meer dan in de rest van het land), zijn deze boxen met uitloop duurder dan binnenboxen.

Gemiddeld genomen is buiten met schuilstal enkele tientjes per maand goedkoper dan een zelfde stal met zelfde faciliteiten en diensten waar de paarden binnen staan s nachts.

paarden die binnen staan 'moeten' dagelijks gemest worden.. Weides als je dat als pensionhouder al gaat mesten voor mensen die buitenstaan, kun je iedere paar dagen doen, met een quod of lichte traktor met aanhangertje.. je bent er waarschijnlijk meer tijd mee kwijt buiten, maar dat streept wel weer weg tegen het niet binnen en buiten hoeven te zetten... denk dat de prijs van een binnenbox normaal gesproken simpelweg duurder is vanwege de kosten van de opstal. niet dat iedere pensionhouder dat bewust zo meeneemt, maar in beginsel is dat natuurlijk wel gewoon het verschil.. paard staat in een opgetrokken opstal, of staat in een inloopstalletje.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 23:34

Ik zou verwachten dat het in de randstad iets duurder is dan normaal, omdat je meer ruimte nodig hebt en omdat het veel schaarser is om zo'n stal te vinden.
Een beetje stro in de stal valt echt in het niets met wat een stuk land daar kost :=

In de andere delen van het land verwacht ik dat het ongeveer even duur is als een normale stalling.

Ik zou mesten zelf doen en inclusief maken, daar is altijd gedoe over. Krachtvoer wordt meestal zelf gegeven, maar je kan bijvoorbeeld ook een extra service bieden voor het voeren: extra bedrag per maand vragen als je een paard extra moet voeren (of medicijnen geven bijv), net zoals op gewone stallen wel eens wordt gedaan voor binnen- buiten zetten.

Ik zou zelf een heel duidelijk beleid uitstippelen, bijv. duidelijk aangeven wat je wel en niet als extra's aanbied en omdat het een groepstal is ook duidelijk aangeven op welk soort paarden je beleid gericht is. Als je paarden in de zomer 24/7 op het land staan, dan moet je gewoon geen moddervette koudbloeden ertussen hebben staan. Hele schrale en hele dikke paarden kunnen op zo'n stal gewoon niet in dezelfde groep staan. Als je dat van te voren aangeeft, krijg je daar later ook geen gezeur over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 23:38

Zelf krachtvoer geven is fijn, maar als je eentje hebt die dat in het zicht doet van de rest of in de groep krijg je heibel met de paarden. Ik heb helemaal geen zin om met zweep in een groep te moeten gaan. Ik wil als kuddegenoten nette opgevoede paarden, klaar. Ik wil evenmin dat anderen voeren in bijzijn van de mijne. Dat loopt gewoon fout af, geen zin in. En zien eten fokt vaak de rest op dat ze ook willen. Geeft onrust en voernijd.

Dus ofwel allemaal tegelijk te eten krijgen, ofwel op stal uit zicht.