Informatief topic weideonderhoud

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

miezelke

Re: Informatief topic weideonderhoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 12:29

Vogelmuur?

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 12:34

Ik volg ook eventjes.

Brandnetel en distel knip ik af.

Maar heb nu kleefonkruid.
Kan ik die gewoon eruit trekken?

Kreeg voor jkk de tip de topjes af te knippen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 12:40

Kleefkruid vinden paarden lekker. En distel mogen ze ook hebben.
Lekker Latem staan dus? Scheelt je een hoop werk

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 13:04

Kleine varkenskers. Plant geeft als het goed is een onaangename geur bij kneuzing.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 13:22

marengolike schreef:
Ik volg ook eventjes.

Brandnetel en distel knip ik af.

Maar heb nu kleefonkruid.
Kan ik die gewoon eruit trekken?

Kreeg voor jkk de tip de topjes af te knippen.

Kleefkruid in de wei wordt bij ons vakkundig opgeruimd door de pony's. Ik ga regelmatig langs de oprit nog wat extra plukken om te voeren.

JKK steken we uit als het gras eromheen kort genoeg is (dan kun je goed zien of je alle blaadjes hebt). Is het gras eromheen lang, dan doen we een plastic zakje om de bloemen (met van die kleine gaatjes, zoals die waar je bij appie en jumbo je croissantjes in kan doen). Ze zaaien zich dan in het zakje uit en niet in de wei. Is het gras eromheen weg (opgegeten) dan steken we de boel alsnog uit.

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 13:41

ik volg dit topic ook
heb zo een 30 are weide op zandrond en geraak ook niet van het JKK af. dit jaar is het echt een ramp! zeker het stuk nieuwe weide, heb in het voorjaar kakcyanide gestrooid en alles uitegstoken wat ik zag en op die plaats volle hand gestrooid en inderdaad daar zijn er nu 10 voor in de plaats!!
in het voorjaar ook verteerde stalmest gestrooid. in het najaar ga ik zeeschelpenkalk doen denk ik en in voorjaar weer stalmest. weide is echt heel arm.
misschien in september toch ook lokaal spuiten met gif op de rozetten. alles met bloemen heb ik wel al verwijderd maar ze zijn nog 100'en kleine rozetten. Iemand tips voor spuiten?

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 14:33

Helaas is het bij de hoek waar ze altijd piepen dus eten ze het niet.
Ik ga straks aan de slag met de snoeischaar.
Voor de brandnetels

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 16:07

Brandnetels en distels knip ik af, dan is het binnen een dag opgegeten.
Wat een goeie tip van dat zakje om het JKK !

Ik wordt hier helemaal gestoord van het heermoes.... gelukkig alleen op het stuk verhard waar de paarden toevallig niet mogen komen, en een stukje wei waar ze alleen maar poepen, maar ik krijg het gewoon niet weg. Het lijkt wel of het binnen 2 dagen gewoon al weer aangegroeid is.
Heeft iemand hier nog een tip voor ?
Of is het een kwestie van lange adem ?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 20:32

Ik geloof dat mijn moeder heermoes had bij de achtertuin en in het niet-onderhouden stuk daarachter. Zal even vragen of dat het idd was en wat zij heeft gedaan. Het stuk erachter is inmiddels doodgespoten (maar dan ook echt dood) en opnieuw ingezaaid.

Edit:
Antwoord van mijn moeder: "trekken, trekken, trekken. Maar op een stuk is de aarde nu bedekt met bodembedekkers en daar lijkt het nu vanzelf minder te worden. Ben me nu aan het verdiepen in permacultuur, misschien zit daar de oplossing, voor meer dingen overigens."
Laatst bijgewerkt door Hilary op 05-08-17 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 20:41

Ik krijg het dus niet dood, en geloof me, alle middelen al geprobeerd... Ben nieuwsgierig!

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 20:50

vogelmuur is het niet...kleine varkenskers zou kunnen , is dat schadelijk voor paarden kan het niet echt inden op google

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 21:03

Ik lees ook graag mee. Ik heb twee shetten en ca 1500 m2 weiland wat tjokvol boterbloem staat. Wij strooien elke winter kalk en een aantal weken erna kunstmest. Ik heb namelijk begrepen dat onbemest land niet altijd beter is ter voorkoming van hoefbevangenheid dan bemest land omdat het gras gestressd raakt op onbemest land en dan juist veel fructaan bevat. En ook om het niet-gras te bestrijden uiteraard.

We hebben het land in twee stukken verdeeld en ik verzet de pony's elke 14 dagen waarna we het begraasde stuk direct maaien zodat het gras sterker kan worden en weer kan groeien.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 21:12

Ik vermoed dat je dan te weinig kalk gebruikt en te veel mest. Een bodemmonster kan je vertellen wat je aan kalk moet strooien en of je daarna nog moet bemesten (en in welke vorm).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 21:18

Ik bemest niet (enkel de mest van de paarden zelf ligt er op en wordt open gepikt door volgens) en in het voorjaar laat ik het 1x maaien en dan gaat er kalkcyanide over. Meestal is dat begin tot half maart, afhankelijk van de bodem. Op 2 jaar tijd is mijn bestand boterbloemen met 3/4 afgenomen...

Dit jaar gaat de boel op de schop en vanaf volgend jaar wordt het in het voorjaar maaien, kalken, en als het kan na elke graasbeurt laagje mest erover en opnieuw het overgebleven onkruid wegmaaien.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 21:34

Ik heb sinds dik een jaar de paarden aan huis met 3/4 ha land. Althans dat moet het worden, er stonden vooral veel bomen en heel veel kornoelje. Veel bomen laten we staan (berken, eiken, naald, wilg etc).
Groot gedeelte is helemaal omgeploegd en ingezaaid. Maar helaas komt naast m'n ingezaaide gras ook veel boterbloem en zeuring op. Kalk en mest is er in het voorjaar opgegaan.
Ben nu aan het spuiten en merk dat het onkruid minder wordt. De kale plekken zaai ik gelijk door. Maar er zit in de grond zoveel verkeerd/onkruid zaad dat het denk ik wel even duurt voor ik daar vanaf ben.
JKK heb ik gelukkig niet.
Elke dag haal ik alle mest weg ivm kruis besmetting wormen (m'n paarden zijn sinds ze aan huis staan worm vrij gebleven).
En nadat ze op een stuk gestaan hebben, maai ik het om het onkruid terug te dringen en grassen die ze niet lekker vinden kort te houden.

Quarter1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 07:30

Ik zat met vraag
Wat gebeurd met gras als je niet zo maaien woord hoog komt in bloei woord stelling sterft gras dan af of groeit van onder weer op neeuiwe omhoog

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 07:42

Als gras te lang wordt en er wordt niks aan gedaan, dan sterft het inderdaad af. Het verstikt elkaar en de bodem. In het voorjaar komen er wel weer nieuwe scheuten tussendoor, maar om het weer goed te krijgen zul je het dan eerst moeten maaien of af laten grazen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 07:49

Marisje76 schreef:
vogelmuur is het niet...kleine varkenskers zou kunnen , is dat schadelijk voor paarden kan het niet echt inden op google

Schadelijk weet ik niet, maar ze eten het niet of nauwelijks. Zeker op kortgegraasde/kale stukken breidt het zich dus flink uit.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 07:53

Hier ook helaas jkk in de wei.
Heb een tijdje alles uitgetrokken maar komt net zo hard weer terug.
Meest frustrerende vind ik dat er bij de buren een hoop onkruid groeit, maar geen jkk. -O-
Heb de weide al een aantal keer gespoten maar ook dan kom ik er niet van af.
Dus nu maar geaccepteerd dat het er groeit, en hopelijk krijg ik de grasmat straks zo goed dat het jkk minder gaat worden.

Momenteel knip ik het af of ga ik er met de bosmaaier overheen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 08:02

Jkk komt alleen maar harder terug als je het afknipt (waar je knipt loopt hij weer uit, meestal met meerdere scheuten).
Er zijn mensen die beweren dat het wel zou kunnen helpen als je het doet aan het eindstadium van de bloei, dus nog wel met gele bloemen maar nog geen pluis. Maar dat is vrij gevoelig kwa timing etc en vaak ben je dan gewoon te vroeg of te laat.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 08:06

Zou dat van dat zakje niet helpen zoals hierboven genoemd ? Dan zou het toch een keer moeten uitsterven ?
Raar spul is het he, ik heb ooit op een pensionstal gestaan waar er 1 groeide in de wei. Jawel, 1.
Paarden bleven eraf want genoeg te eten. Pensionhouder bleef er ook van af. Misschien bleef het juist daarom bij 1 ? Hij is wel echt een oude rot in het vak....

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 08:07

Bij de stengel van de JKK een grote hand kunstmest strooien, daar kan hij ook niet tegen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 08:30

Ik heb erg veel duizenblad. het is droge zandgrond, van het voorjaar bemest met gier. najaar wordt altijd bekalkt. Hoevaak moet ik dan nog extra bemesten?
Ik had heel veel last van Canadese fijnstraal, op de 2 "nette"weilanden is dat door veel maaien bijna uitgeroeid,
Op mijn 3e stuk is het helaas anders
Er zijn helaas vrij veel kale plekken doordat ik weer een plaag van Engerlingen had ( gras wortel etende larven) waardoor er een stuk van 10.000 m2 is verwoest. In het najaar zaai ik dat bij., niet eerder gedaan omdat het niet zeker was of ik bleef of ging verhuizen. dat probee rik nu elke 2 weken te maaien om het kapot te krijgen
Spuiten werkt hier niet tegen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 10:51

Varekaj, qua bemesten
Kijk eens naar gecomposteerde mest en andere compostvormen
En zaken als lavameel
Bemesten (ook een weide voor gevoelige dieren qua stofwisseling) is echt nodig
Niet zoals een productie weide voor bijvoorbeeld melkvee, maar op een gegeven moment heeft de bodem echt heel wat meer nodig dan kalk

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 12:20

Wie weet wat voor onkruid dit is, mijn wei heeft weer een beurt bemesten, kalken en onkruidspuiten nodig.

Afbeelding

Afbeelding