Esdoornscheuten gevaarlijk voor paarden!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 21:21

ik zou wel willen weten of de verdroogde zaailingen giftig zijn
bij ons voor de wei staat nu best hoog gras en daar stonden veel stekken die nu bruin en verschrompeld zijn
en ook de wei naast de onze heeft ze en daar staan nu paarden op

weet iemand of ze nog giftig zijn?
mijn DA weet het niet....

Sophie_Wind

Re: Esdoornscheuten gevaarlijk voor paarden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 08:44

Is nog niet zeker.
Stuur anders een mail ofzo naar de universiteit in Wageningen met die vraag

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 08:47

Voordat ze hier de weilanden op gingen heb ik eerst alles kapot gemaaid. Het stond helemaal vol met de scheuten. Eerst geprobeerd stuk voor stuk eruit te plukken, maar dat is geen doen.
Na het maaien kunstmest over de weilanden en het gras staat er goed bij :)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 08:48

mirgino schreef:
ik zou wel willen weten of de verdroogde zaailingen giftig zijn
bij ons voor de wei staat nu best hoog gras en daar stonden veel stekken die nu bruin en verschrompeld zijn
en ook de wei naast de onze heeft ze en daar staan nu paarden op

weet iemand of ze nog giftig zijn?
mijn DA weet het niet....

Dat weet nog niemand. Ze zijn bezig met onderzoeken.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 09:26

wij wilden onze paarden er niet op hebben en die van ons staan op stuk ernaast wat schoon is, de boer had gespoten en na 2 weken wilde onze stalhouder de paarden erop laten.....maar niet mijn paard :n
De andere die er lopen hebben er niks van gekregen maar ik vertrouwde het niet

HorseTopShop

Re: Esdoornscheuten gevaarlijk voor paarden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 10:09

Met doodspuiten blijven ze er wel. Niet wetende of ze dan nog giftig zijn of niet.
Ik heb een cirkelmaaier met opvangbak. Dus alles wat gemaaid wordt, gaat ook echt het land af.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 10:38

HorseTopShop schreef:
Met doodspuiten blijven ze er wel. Niet wetende of ze dan nog giftig zijn of niet.
Ik heb een cirkelmaaier met opvangbak. Dus alles wat gemaaid wordt, gaat ook echt het land af.

wij hadden al gezegd dat wij [ inge en ik ] het weg zouden harken als het gemaaid zou worden ,maar de boer is rond gaan bellen bij DA en heeft dus gespoten en het was afgezet
met opsplitsen van de wei wilden wij ze niet daarop hebben en de anderen hebben niet geprotesteerd en de stalhouder heeft het open gemaakt
gelukkig zijn ze niet ziek geworden [ of erger...] er staat gras genoeg op de wei

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 10:43

Demyana schreef:
Wij hebben ook een rode esdoorn in 1 van de weilanden van onze pony's. Ik heb de zaden zitten bekijken en het zijn helicopters met een hoek van 180 graden. Absoluut niet de 90 graden, die als kenmerk van een gewone esdoornboom horen. Volgens de link hierboven van de paardenarts, zou die niet giftig zijn.
Hoe kom ik er achter of het echt niet zo is? De paarden staan hier al langer op, ook toen ik niet wist van het gevaar. Gelukkig nooit ergens last van gehad. Toch ben ik nu wel huiverig om ze er op te zetten. Maar zomaar omhakken terwijl er misschien geen gevaar is? Wat is wijsheid? Ik zet wat foto's erop.

Het gevaar zit hem in de 'gewone esdoorn'. Dat is deze boom niet, waarom zou je zo'n mooie boom dan omhakken?

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 18:10

HorseTopShop schreef:

Ik ga het stuk ook maar maaien.Hoop idd dat ze dan echt weg zijn.Buiten mijn weide ga ik er met de bosmaaier door.
Ik ga vragen of een paar pensionklanten willen helpen,in mijn eentje krijg ik ze niet weg.En wat nu jonge bomen zijn ,worden over een paar jaar volwassen exemplaren.