Fructaan laatste tijd hoog = geen weidegang?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 20:48

Ze moeten er wel even aan wennen hoor. Vond het vooral met drinken een beetje eng. Maar paard was ook een stresskipje..

Ik zette die van mijn alleen de nachten op het land. Ivm fructaan als de zon begint te schijnen.

Nessa

Re: Fructaan laatste tijd hoog = geen weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 21:42

Hier staan ze nog niet op de wei.
Zal pad ergens in mei worden. Lekker op uitgebloeid gras.

Als de fructaan gehaltes zo gevaarlijk hoog zijn, zou ik ze lekker op de paddock laten met een hoop hooi

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 22:50

Hier staat alles gewoon de hele dag op het land. Shetjes, paarden en pony's

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 08:41

bruintje123 schreef:
Ik heb voor mijn ene paard nu deze:
https://www.cookiesmountain.be/graasmasker-paard

die heb ik verleden jaar ook gekocht voor mijn shet. Bevalt goed! Wel wat aanpassingen moeten doen zodat hij hem niet afkrijgt maar dat komt omdat hij te slim is hahaha

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 11:59

Hier staan de grote warmbloeden 'gewoon' 24/7 op het gras, hele jaar door. Maar de pony is helaas gevoelig voor hoefbevangenheid dus sinds begin februari staat ze enkel op dagen/uren dat ik denk/hoop dat het veilig is op het gras.

Overigens was zij voor haar 4de jaar nooit hoefbevangen geweest, waarschijnlijk omdat nog genoeg energie verbruikte voor de groei.

bruintje123 schreef:
Maar ik ga toch eens nadenken over een masker en dan alleen aan doen als ik thuis ben maakt misschien ook al veel uit zit ik net te denken. Alle beetjes helpen.
En als ik dan wat uitgemutst ben dat ik het eng vind kan het ook aanblijven als ik weg ben :+
Thanks dames.

Ik herken het wel, hier dan ook absoluut geen halsters om (tenzij ik met ze bezig ben :+ ). Maar mijn pony is bewezen gevoelig voor hoefbevangenheid en moet daardoor al vaak apart staan (zoals nu). Als het dan weer wat minder gevaarlijk is qua fructaan dan mag ze er met graasmasker bij. Verre van ideaal (qua halster omhebben, maar ook ivm sociaal contact) maar het is wat dat betreft kiezen tussen twee kwaden: apart staan zonder masker of bij de kudde in de wei met masker. Voor mij (en de pony!) gaat de balans heel duidelijk naar het laatste, ondanks het risico.

Overigens heeft ze de hele herfst en winter wel zonder masker kunnen lopen, maar het komende half jaar zal hij weer geregeld om moeten.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-17 12:26

Vandaag hebben de dames 1,5 uur op de zomerwei gestaan. De komende dagen kan het wel maar daarna wordt het weer kouder en natter + zon. Ook niet zo'n beste combinatie. Na lange periode van droogte moeten we dus ook voorzichtig zijn als het plots gaat regenen met af en toe een zonnetje want ook dan is de fructaangehalte hoger. Aldus mijn hoefsmid die dit regelmatig tegenkomt.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 12:37

Aldus mijn veearts ook.
Ze hebben nu veel gevallen van hoefbevangen paarden en ponys. Ook die al het hele jaar buiten lopen. De verschillen in fructaan zijn nu te groot blijkbaar

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-17 18:08

Jeetje het blijft maar koud, de paarden worden een beetje ongeduldig ;-)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 15:30

Tot nu toe gelukkig bij ons geen problemen met het op de wei staan, wel heb ik niet verder opgebouwd dan 4 uur op de wei.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 15:38

Volgens de app is het over laag. Die van ons staan ook gewoon op een strookgras

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 15:41

Hier staan ze nu 2 uur per dag op het gras, is wel eind maart bemest maar al erg lang nu. Dus dan is het fructaan gehalte ook lager, niet?

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 15:43

Hier gaan ze er wel weer op, maar als het te zonnig is/koud snachts is het maar een paar uur. En anders ook geen 24/7 meer, meestal 12/24u tot 8/24u.
Wel weer flink verdikt ondanks dat het weinig gras is. Maar dat kan ook aan het ras liggen (fjordsel) :+ .

mierkuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 16:09

Bij ons staan alle paarden nu 24/7 op de wei, sinds vorige week. Opgebouwd vanaf 4 uur, toen naar 8, 12 en nu de volledige 24 uur. En eigenlijk gaat dat prima, al dijen ze wel een beetje uit

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 16:33

Het blijft afwegen maar: je kunt ook niet de ene dag wel op gras, dan weer niet op gras.
Wanneer ze de bacteriën die ze nodig hebben om gras te verteren in plaats van hooi opbouwen en je haalt ze er weer van af, dan ontregel je ook hun stofwisseling.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 18:36

Klopt daarom probeer ik op dagen met hoge fructaan gehalte ze er een uur op te zetten ipv 2 uur. Helaas mogen ze vanaf morgen 10 dagen niet op het land ivm spuiten en zal ik daarna dus weer opnieuw moeten beginnen :(

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 20:31

Onze paarden komen nu ongeveer 5 uur op de hele wei en de tijd daarna hebben ze een stukje voor strookbegrazing...dan eten ze tenminste niet oneindig door.
Een van onze merries is gisteren behandeld voor zandkoliek verschijnselen en daarom moeten ze maar meer op het gras want anders krijgen ze op de andere wei te veel zand binnen.

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 08:08

Het fructaan was gisteren bijna overal 0. Heerlijk! *\o/*

Gisteren hebben die van mij van half 1 tot 21.00 op het land gestaan. Ze staan wel op al een aardig kort stukje land. Mijn grote ziet er tot nu toe nog goed uit, nog niet te dik en hoop dat ik dit zo kan houden deze zomer :+
Mijn kleintje daaren tegen begint al aardig uit te dijen. Zodra het fructaan weer omhoog gaat, gaat de kleine ook weer van het land af en mag 2 uurtjes per dag op lang gras en de rest van de tijd in de bak met hooi.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 08:47

Dit gaat heel dom klinken, maar worden ze ook dikker van fructaan of maakt dat niet uit?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 08:51

Aria_zz schreef:
Dit gaat heel dom klinken, maar worden ze ook dikker van fructaan of maakt dat niet uit?

Volgens mij is het een soort suiker dus zou me niets verbazen.
Vind het geen domme vraag overigens :p

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 08:56

Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden wel :-)

Sinds 2014 dat we onze paarden zelf helemaal verzorgen, ondek je steeds meer en komen er ook vele antwoorden op vragen waarvan ik eerst geen idee had.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 09:22

Hier staan ze sinds half april weer dag en nacht op de wei.
Overdag een aantal uur in de bak hoelang is afhankelijk van wanneer er iemand is om ze te verwisselen.

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 09:44

Azmay schreef:
Aria_zz schreef:

Volgens mij is het een soort suiker dus zou me niets verbazen.
Vind het geen domme vraag overigens :p

Idd, domme vragen bestaan niet.. Ik denk idd ook dat ze best wel dik kunnen worden van fructaan.

Ik heb ze sinds afgelopen zondag dag en nacht buiten. Snachts in de bak, dan gaan ze ochtends even naar binnen om hun hapje met magnesium erdoor te eten en nog wat hooi en afhankelijk van fructaan gaan ze daarna het land op of weer terug de bak in.

Jace

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 09:46

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 09:50

Jace schreef:
http://www.hoefnatuurlijk.nl/nl/fructaanindex.html Ziet dr voor vandaag mooi uit ! Ik hou dit echt als leidraad wat betreft het opbouwen !

Dat dacht ik een paar weken terug ook, toen stond beestje toch voor het eerst bijna bevangen.

Heb ze gisteren 2x een uurtje erop gehad en vandaag misschien ietsje langer. Krijg er wel het heen en weer van zo :')

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 09:51

Ik dacht dat je dat als paarden eigenaar echt standaard moest weten, maar blijkbaar is fructaan dus nog helemaal niet zo duidelijk :)*

Dankjullie voor de antwoorden!