nadelen van 24/7 buiten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

Re: nadelen van 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 19:27

Blubber...
En je kan ze niet echt individueel voeren..
Paarden komen minder door de hand, daardoor kan je bijvoorbeeld plekjes minder snel ontdekken. Dit hoeft natuurlijk niet voor iedereen te gelden. Maar het is wel mijn eigen ervaring met mijn shetlanders (24-7 op pensionstal)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 01:00

Mijn pony staat graag binnen, maar wel met de deur open...

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 03:35

Mijn paarden staan 24/7 buiten in een kudde die redelijk stabiel is, als er nieuwe paarden komen is het altijd wel even aankijken en een beetje onrust voor een dag of paar dagen en dan is de kans op verwondingen ook het grootst. Tot nu toe uit dat zich in een paar schaafwonden. Paarden mogen geen ijzers achter en liefst ook niet voor.

Er word op 3 verschillende plekken kuil gevoerd en er staan 2 schuilstallen op het winterland wat erg groot is. Er is voor de schuilstallen en bij het hek wel meer modder dan de rest van het land omdat ze hier het meest lopen maar dat is niet storend vind ik zelf. Mensen met paarden die snel dik worden gebruiken een graasmasker. Ik geef voorkeur aan extra trainen maar ik heb zelf paarden die ik zelf goed op gewicht moet houden doormiddel van bijvoeren ipv minderen.

Op bepaalde momenten van de dag slaapt een groot gedeelte op de droge gedeeltes gras.. Soms staand maar vaak ook vele liggend en dan best dicht bij elkaar allemaal.. Heel leuk om te zien hoe relax ze dan zijn. Maar het zijn ook erg grote weilanden op een rustige plek dus ze voelen zich ook wel veilig.

In het begin was het wel knokken om een plekje en was er onrust omdat er een aantal keer nieuwe mensen kwamen en oudere weer weg gingen onverwachts maar nu de kudde stabiel is hebben ze allemaal hun plek om te eten en rusten en zie ik geen enkel probleem.. het is echt genieten om de paarden zo te zien! Zal niet anders meer willen.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 05:54

Die van mij staan 24/7 buiten met z'n tweeën. Er is een prima ruime schuilstal met bodembedekking aanwezig, ze hebben altijd toegang maar kiezen er vrijwel nooit voor om erin te gaan. Ook niet als het regent/sneeuwt/vriest. Dan tref ik gewoon twee pony's aan met ijspegels aan hun vacht :')
Slapen doen ze dus buiten, onder de bomen op een droog en vlak, maar keihard stuk grond.
M'n wei is vrij nat, een deel is behoorlijk modderig, maar er zijn genoeg droge stukken en rondom de schuilstal liggen betonplaten.
Ja, m'n pony's zijn harig en regelmatig vies (hoewel écht zeiknat en modderig bijna nooit voorkomt, ik krijg ze met weinig moeite tot nu toe altijd nog schoon genoeg om een zadel op te leggen) maar ik zou niet anders willen, ze hebben 24/7 gras te knabbelen, kunnen de hele dag door bewegen, kunnen er voor kiezen om dicht bij elkaar te blijven of juist niet, enz.
Ik merk dat ze ook echt een dagritme hebben in waar ze op welk moment staan te dutten, eten, enz. Ze hebben een soort (voor mij onzichtbare) route in de wei. Erg leuk om te zien! Ik denk (maar dat is invullen) dat de mijne doodongelukkig zouden worden op stal. Zelfs al is het voor een deel van de dag.
Ik voer ze trouwens 1xdgs hooi bij en als ik niet met ze aan het werk ga dan controleer ik ze in elk geval op wondjes en evt afwijkend gedrag.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 07:53

Ik posten eerder dat ik een nadeel vond dat mijn shet laagste in rang is en daardoor als laatste naar binnen mag om te eten.
Dat neem ik terug.
Ik ben een tijdje terug de hele dag aan t klussen geweest en een voer plek voor hem alleen gemaakt.
Je raadt het al....dag 1 gewoon gegeten en dag 2 vind ie het andere hooi blijkbaar toch beter :roll:
Afbeelding

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 08:14

Mijn paardje staat 24/7 op wei met een schuilstal, met op dit moment 2 weidegenootjes.
Voor mij is er eigenlijk maar een nadeel, en dat is dat het zo vreselijk koud is buiten, maar dat is meer mn eigen probleem.
Mijn paard zit heerlijk in haar vel sinds ze hier staat.
Liggen doet ze overigens gewoon op een droog plekje in de wei, in de schuilstal wil ze alleen maar staand soezen.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 08:26

Ik heb mijn 2 pony's aan huis lopen en ook 24/7 buiten staan.
2 jonge dieren die nog hoeven, en het zelf ook prima vinden buiten.
Blubber valt hier heel erg mee.
Als het echt heel nat is gaat de achterste wei dicht, maar dat is deze winter maar 1 keer voorgekomen en ook maar een paar dagen.
Ik heb er geen nadelen van, alleen dat ik ze in slecht weer ook moet voeren, water moet geven en de wei uit moet mesten. :))

x_milouu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 14:26

Ik hou er zelf niet van als mijn paarden 24/7 buiten staan. Ik vind dat ze smorgen smiddags op de wei moeten. En savonds lekker binnen slapen. In de zomer vind ik dat trouwens n ander verhaal maar dan wel n fijne en goede schuilstal. Iedereens mening is hierover verdeeld. En natuurlijk ligt het ook aan het ras en t paard zelf.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 15:20

Hier al jaren paarden 24/7 buiten. Voor de paarden nog nooit een nadeel ondervonden, voor mijzelf wel.
- In de winter als het koud is moet er ook gewoon gemest, gevoerd en gereden worden.
- Waterbakken bevriezen, gelukkig is onze pomp altijd ontdooid
- Blubber, alleen kun je dat al ver voorkomen met betegelen
- Vieze paarden, op stal houd je ze gewoon net wat schoner
- Regen, ik ben echt als de doooood voor regen :P

Maar nogmaals, allemaal nadelen voor mijzelf, de paarden zijn niet anders gewend.
Ze staan met z'n 3en en hebben een schuilstal, al zie ik ze daar zelden.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 15:29

x_milouu schreef:
Ik hou er zelf niet van als mijn paarden 24/7 buiten staan. Ik vind dat ze smorgen smiddags op de wei moeten. En savonds lekker binnen slapen. In de zomer vind ik dat trouwens n ander verhaal maar dan wel n fijne en goede schuilstal. Iedereens mening is hierover verdeeld. En natuurlijk ligt het ook aan het ras en t paard zelf.

Voor mijn gevoel lijkt dat me ook fijner, alleen blijkbaar kiezen mijn paarden daar dus niet voor.
Ze kunnen in de stal maar doen dit niet. Ik denk dat het ook maar net is wat ze gewend zijn.
Mijn Spanjaard kwam voordat hij hier kwam een paar uur per dag buiten de rest op stal. Ook hij gaat nu liever onder de bomen staan i.p.v. in de stal. :j

Als paarden gewend zijn s' avonds naar binnen te gaan zullen ze dit ook willen. Paarden blijven natuurlijk gewoonte dieren.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 18:18

Ik heb de mijne in de winter toch moeten binnen zetten vanwege terugkerende blaasontsteking en fel vermageren. Deken was geen optie aangezien ik niet elke dag kan komen. Ook het feit dat het een 'te' grote kudde was met te weinig ruwvoer naar mijn zin, deden er geen goed aan. Als ik de loterij zou winnen zou ik mijn eigen plaatsje wel zo inrichten dat hij altijd buiten kan naar mijn normen, maar nu helaas in de winter toch 's nachts binnen met een groot net hooi en een hele ruime stro stal.

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 18:23

nadeel is zeker de blubber ( ja goed aanleggen helpt, maar nauwelijks op veen/klei haha := )
Ook regenschurft, mijt en luizen komt vaker voor als ze altijd buitenstaan en geen deken op hebben.
Rotstraal is ook een dingetje met veel buiten staan.
Bevriezen van de sloot is ook naar.

Verder ben ik heel tevreden met 24/7 buiten, maar wel ten alle tijde MET schuilstal/schuilplekken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 18:36

pol1 schreef:
Tja wij hier ook voor de zomer mogelijkheid om te schuilen voor dazen..Helaas gaan de dazen mee onder de overkapping..paarden worden echt helemaal gek! ( wonen aan t bos)..Nog meer dazen!

Als je een Open kant hebt gaan de dazen inderdaad mee naar binnen.
Maar alle zijdes dicht en een brede deur er in en de dazen blijven weg.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 18:54

Heb de mijne al 12 jaar 24/7 buiten. Ik heb meer voor dan nadelen. De blubber was vreselijk. Maar vorig jaar eind zomer een zandpaddock aan laten leggen. Heerlijk. Geen modder en schone paarden. Ze krijgen hooi in bakken met netten.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 22:22

bruintje123 schreef:
pol1 schreef:
Tja wij hier ook voor de zomer mogelijkheid om te schuilen voor dazen..Helaas gaan de dazen mee onder de overkapping..paarden worden echt helemaal gek! ( wonen aan t bos)..Nog meer dazen!

Als je een Open kant hebt gaan de dazen inderdaad mee naar binnen.
Maar alle zijdes dicht en een brede deur er in en de dazen blijven weg.

klopt, is bij mij ook zo, paarden gaan alleen binnen staan voor de dazen.
En ik heb een stal met zijkanten dicht en een brede opening en zie nooit geen daas binnen

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 22:46

Rotstraal en mok had de mijne juist toen ze nog niet 24/7 buitenstond maar op modderige paddock mijn wei is nooit nat en stal staat 1,5 meter hoger dan de rest vd wei

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 10:34

ik heb een erg lichte stal met meerdere deuren, ze zijn er wel minder maar komen nog steeds binnen. Ze komen niet in een donkere stal, daar houden ze niet van. Misschien toch de ramen maar blinderen hoogzomer ;)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 12:07

Zo enorm donker is hier de schuil stal ook niet.
Aan een lange zijde (8 meter) hangt windbreekgaas.
Dat laat wel licht door. Maar inderdaad wel minder dan ramen.

De rest van de stal is aan de binnenkant een witte muur en witte dakpanelen.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 13:58

Hier ook niet extreem donker, er liggen zelfs lichtplaten op het dak.

Pannenkoek11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 14:03

Bij mij is het ook niet echt donker... valt altijd wel wat licht in! Plus dat ik voor 's avonds en 's ochtends als ik er bezig ben een lamp heb hangen. Ik heb een slowfeeder in de schuilstal hangen en nu dus rubberen tegels, het hooi wat ze laten "vallen" op de grond eten ze nu liever op dan wanneer ik zand had. Paarden vinden de vrije uitloop heerlijk, ik denk dat de nadelen alleen echt voor mezelf zijn qua mest opruimen en borstelen van modder :p

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 14:19

Ik vond mijn paarden niet perse viezer met 24/7 groep. Ze gingen eigenlijk in de winter nooit bewust het natte opzoeken.
Hadden bovendien een deken om.
In de zomer wel, maar dan zijn ze met gewone weidegang net zo goor.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 14:29

Mijn paard is altijd vies op stal of buiten met of zonder deken. Heb gewoon een fjord in varkens verpakking en groot fan van spelen met water. Die van mij wist op stal zelfs strontvlekken te krijgen onder deken. :')

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 20:36

x_milouu schreef:

Ja... ja ja... paarden slapen ook exact als mensen.

Sorry maar deze slaat kant noch wal.
Paarden zijn loopdieren. Vluchtdieren. Die dutten een aantal uur per dag in delen.
Niet één nacht in een ruk door.
Lopen en eten verzamelen.
Dat kan een paard óók echt met 16 uur per dag op drie bij drie.

Grote stal met uitloop bied mijn voorkeur voor de nacht. Kunnen ze zelf kiezen. En hebben dan meer beweegruimte.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 20:43

Op onze stal is 24/7 buiten alleen in de zomer mogelijk ( en dan niet op de wei maar in de paddock).. Verder merk ik dat ondanks hele dag ruwvoer de paarden rond 5ven echt naar binnen willen in dit jaargetijde..

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 20:45

Één woord.
Gewenning.