[volg] ons eigen droomstekje opknappen en gezellig maken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bellehorses

Re: [volg] ons eigen droomstekje opknappen en gezellig maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 23:42

Wat fijn Suus. weer een zorg minder. Gefeliciteerd!

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 23:44

Leuk!! ik ga volgen.

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 23:45

GamblersCup schreef:
Ik vind het een leuk project, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik wel even schrok bij die laatste "volle kruiwagen-foto"... wat is het maar een klein stukje grond wat je hebt :oo

Ik weet niet tot waar je denkt dat het loopt? :)

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 23:45

_suus19_ schreef:
Jee we hebben het huis :D vanaf 8 februari dus we worden niet dakloos haha.
Van het weekend gaan we aan de slag bij de paardenstal dus vanaf dan meer updates! Toch wel lastig zo ver weg wonen voor het klussen.

Je hebt in de tussentijd geklust aan de trailer om de paarden veilig hier te krijgen ;)
En het lekkende dak is gemaakt.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 23:54

Leuk...ik volg ook:0) en dubbel gefeliciteerd ook met jullie huis.
Leuk en spannend tegelijk!!

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 00:41

Gefeliciteerd met het huis!

Is jullie land nu zo ontzettend nat?
Zo ja, houd er rekening mee dat je er dan Bijna niks mee kan. Nu loopt er geen 1 paard op. Wordt 1 grote diepe blubber bende. Ik heb helaas zelf op klei gestaan en ben gevlucht.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 00:53

Bedankt allemaal :)

De foto is wat vaag. Ik geloof dat het restjes sneeuw zijn en geen plassen, maar kan het zelf ook niet zo goed zien. Er staan geen onwijze plassen maar weiland is wel echt kleigrond dus wel drassig momenteel.

Maaaaar ik heb het al een paar keer gezegd maar zal het nog een keer zeggen ;)
Er zit een verhard stuk bij en zeer goed gedraineerde bak, beiden altijd droog. Wij hebben een pony met chronische HB, hij en zijn maatje gaan nooit op het land. Voor ons is het dus echt niet belangrijk dat het weiland niet zo groot is of verzuipt in de winter.
Ze staan momenteel samen op 400m2, komen op ongeveer 1000 (exclusief weiland), dus erop vooruit gaan ze sowieso.

Komt nog 1 andere pony bij en later nog een 2e, die wel op gras mogen dus het is wel fijn dat er iets weiland bij zit, ook om iets van een track langs te maken voor wat meer bewegingsruimte, maar jaarrond hooi bijvoeren moet sowieso. Voor ons is het echt groot zat.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 11:32

GamblersCup schreef:
Ik vind het een leuk project, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik wel even schrok bij die laatste "volle kruiwagen-foto"... wat is het maar een klein stukje grond wat je hebt :oo

Ik denk dat je nog even naar de google maps-afbeelding moet kijken op pagina 1, dan zul je zien dat het niet alleen maar het omheinde stuk is wat je op de foto ziet, maar ook het stuk links van de omheining.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 01:10

Ik dacht de boel wel ff snel paard proef te kunnen maken en dan later alles echt netjes maken. Maar zelfs het paard proef maken gaat een hoop tijd in zitten.
Ik ben zelf echt geen klusser, m'n zusje ook niet, m'n vriend wel en die heeft gelukkig goed geholpen :D maar die deed veel dingen ook voor het eerst, zoals hekken maken. En zonder stroom duurt het allemaal net ff wat langer.
Hele weekend bezig geweest, maar als je dan ziet wat er uiteindelijk gebeurd is valt het vies tegen..
Maar we komen er wel!!

Er zijn weide hekken geplaatst voor de mesthoop en voor de doorloop richting de wei.

Afbeelding

Afbeelding

Andere doorloop richting de wei. Achter dit hek gaan we het voer zetten. Klein hekje voor ons om door heen te lopen en de kruiwagen past erdoor. De bedoeling is nog wel een beter passend en steviger hek te maken. Maar deze was al bestaand en was dus ff wat sneller voor nu.
Links van het hekje moet nog dichtgemaakt worden.

Afbeelding

De bak kan niet afgesloten worden dus daar moet ook een hek en afzetting komen.
Hek is gemaakt, helaas zo opgehangen dat hij niet volledig open kan (nadeel van alles voor het eerst doen en nog niet weten hoe het moet). Dus moet nog een keer verbeterd worden en de rest van de omheining hier moet dus nog komen.

Afbeelding

M'n zusje heeft overal afval en oude spijkers verwijderd. Er staken wel honderden spijkers overal uit. Snap dat niet.. er hebben tot een paar weken terug altijd paarden gestaan, dat die mensen dat niet weggehaald hebben voor de veiligheid... sowieso wat moet je met 100 uitstekende spijkers?

Afbeelding

Hekwerk gerepareerd, er misten allemaal planken aan de onderkant.

Afbeelding

En mijn vader was zo lief om zadelkasten voor ons te maken!

Afbeelding

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 02:04

GDG schreef:
GamblersCup schreef:

Ik denk dat je nog even naar de google maps-afbeelding moet kijken op pagina 1, dan zul je zien dat het niet alleen maar het omheinde stuk is wat je op de foto ziet, maar ook het stuk links van de omheining.

Ja heb ik gezien... en nu zie ik op de foto dat het nog kleiner is dan ik dacht. Mijn tuin was groter, en daar haalde ik het niet in mijn hoofd een paard neer te zetten, laat staan meerdere. Een fatsoenlijk rondje galop zit er niet in. En het is vlakbij de plek waar ik jaren gewoond heb, de uitspraak "in de randstad is niks, mag je al blij zijn als..." is echt een dooddoener. Mijn paarden hebben het nooit met zo'n klein postzegeltje hoeven doen en ik ben echt niet rijk of heb ze uren verderop gezet. 2 beesten op 400m2 en nu maar 1000m2? Dat is écht verrot klein. Ik kan hier niet zo goed tegen, vind dit zó banketstaaf voor die dieren... veel succes.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 09:17

Wat een gezeik toch altijd weer. Je hoeft het niet te volgen ;)
Ze kunnen prima een rondje door de bak galopperen.

Een aantal jaar geleden toen ik twijfels had over hoe het beste mijn pony te houden heb ik dit topic aangemaakt:
[VSW] Is dit nog eerlijk tegenover mijn pony?

Ik heb toen geen enkele negatieve reactie gekregen over de afmetingen van de paddock. Wel tips om hem iets uit te breiden, dat was toen niet mogelijk (pensionstal).
Mijn pony heeft jaren happy gestaan, is niet meer bevangen geweest, dus dit is hoe ik het ga doen.

Iedereen die volgt vind ik super leuk. Ik heb het nu gehoord dat sommigen het te klein vinden, ook prima. Ik vind het groot genoeg en dus gaat het zo gebeuren, einde discussie.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 10:45

Jullie zijn al goed bezig en alles voor het eerst maken/repareren leer je alleen maar van.. Zo ben ik ook begonnen en heb nu de handigheid goede stevige omheiningen te maken. Met de tijd leert men ;)
En het gezeur lekker links laten liggen. Een rijbaan is prima om een sprintje te trekken, mijn paard is ook nog steeds niet dood gegaan aan alleen in de winter overdag in de rijbaan staan.. en echt geloof me, alles is beter dan 24/7 op stal staan! ;)
Ik lees verder weer rustig mee, veel geluk straks in jullie nieuwe huis en jullie nieuwe plek voor de paarden!!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 11:26

Op de totale afmeting die het is kun je absoluut een leuke stek maken
Zelf zou ik een track aan de bak vast knopen(zou wel een langduriger plan zijn idd, want door de ondergrond gaat het lastig zijn het begaanbaar te houden)
Maar dan kun je echt wel een goede bewegings oppervlakte maken waar ze goed gevarieerd in kunnen rondscharrelen en een lekker eind kunnen rennen

Je moet alleen even wat creatief nadenken :)

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 11:41

GamblersCup schreef:

Ik denk dat je nog even naar de google maps-afbeelding moet kijken op pagina 1, dan zul je zien dat het niet alleen maar het omheinde stuk is wat je op de foto ziet, maar ook het stuk links van de omheining.[/quote]
Ja heb ik gezien... en nu zie ik op de foto dat het nog kleiner is dan ik dacht. Mijn tuin was groter, en daar haalde ik het niet in mijn hoofd een paard neer te zetten, laat staan meerdere. Een fatsoenlijk rondje galop zit er niet in. En het is vlakbij de plek waar ik jaren gewoond heb, de uitspraak "in de randstad is niks, mag je al blij zijn als..." is echt een dooddoener. Mijn paarden hebben het nooit met zo'n klein postzegeltje hoeven doen en ik ben echt niet rijk of heb ze uren verderop gezet. 2 beesten op 400m2 en nu maar 1000m2? Dat is écht verrot klein. Ik kan hier niet zo goed tegen, vind dit zó banketstaaf voor die dieren... veel succes.[/quote]

Wow, een stal waar een paard dag en nacht in staat is pas te klein en toch kiezen veel mensen daar nog voor...

Jij vindt het te klein, prima ze kunnen iig hun benen strekken en lekker rondlopen.

Jullie zijn hartstikke leuk bezig! Niet te veel verwachten gelijk jullie zijn nogal aan een project begonnen, en dat kost veel werk en tijd. Des te mee genieten jullie er straks van wanneer het af is.

Goed bezig hoor dames!

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 11:52

Nou gamblerscup, dan ben ik blij voor jou dat je meer ruimte heb, maar wij zijn hier tevreden mee en proberen hier iets moois van te maken. We hadden ze ook weer op onze oude pensionstal kunnen zetten 1 km verderop, waar ze van mei tot september buiten komen en de rest van het jaar in een box staan en niet los komen. Dan weet ik wel waar ik voor kies hoor, en onze pony's ook.

Het was inderdaad echt belachelijk hoeveel spijkers er overal zaten, en echt van die grote dikke die gewoon 5 cm uitsteken en muurvast zitten...

Nevadaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 12:12

wat een leuk topic!
veel succes ermee :D

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 12:38

Ja, echt groot is het niet en nee, argumenten als 'elders hebben ze het veel slechter' of 'in de Randstad mag je hier je handjes mee dichtknijpen' zijn nonargumenten, maar.... Ik vind dit toch echt wel een leuk stukje voor de paarden hoor en naar mijn mening groot genoeg (al is groter altijd fijner). Ze hebben een zandpaddock, een stuk verharding een flinke schuilstal en maatjes: aan alle behoeftes wordt voldaan, er afwisseling aanwezig en een reden om van punt A naar B te lopen. Komt er dan in droge perioden nog een track bij dan is dat helemaal mooi (extra ruimte en extra afwisseling).

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 13:53

Ik blijf graag volgen hoor ! Hier ook een stal met allemaal spijkers en uitsteeksels, ik begrijp het niet hoor... (mijn paarden staan er nog niet, ben ook aan het opknappen).
Had TS graag een nog groter stuk gehad ? Waarschijnlijk wel ! Maar ik begrijp dat ze hier ontzettend blij mee is.
TS doet haar best er een fijne plek voor de paarden van te maken en ik denk dat het dat ook wel gaat worden.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 00:02

Bedankt voor de opbeurende woorden BianCatjee! Ik hoop ook dat we er veel van leren.

Fijn dat veel van jullie ook zien dat we wel ons best voor de paarden doen en de ruimte er wel mee door vinden kunnen gaan :)
Ik heb ook een beetje zoals GDG gedacht, alle basisbehoeften langsgelopen en al met al is het dan best oké. Idd is groter leuker, maar het is prima genoeg.

Track willen we ook echt graag. Maar de wei is wel echt super super nat. Het is een gebied met onderbemaling (noem je dat zo?). Als ze stoppen met pompen komt alles onder water te staan, maar ze kunnen ook niet teveel pompen, want dan zakt het super snel weg. Het ligt nu al een meter of 5 onder de rest van het dorp. Daarom ook zo blij dat de bak wel heel goed gedraineerd is, maar het weiland is momenteel echt alleen toegankelijk in de drogere periodes. Ooit zullen we daar misschien wel wat aan gaan doen. Momenteel hebben we een tijdelijk contract van een jaar, zodat als het de verhuurders niet bevalt, ze ons er makkelijk af kunnen gooien. Dus eerste jaar even geen hele grote investeringen. Na het jaar wordt het verlengd met 5 jaar, dat is al een stuk meer zekerheid.

Momenteel bezig met het regelen van hooi. We kunnen hooi afnemen van de zoon van de eigenaar van het landje. Ik ga het hooi laten analyseren door mbv de quickscan van Pavo. En ons hooi nu ook, zodat we kunnen vergelijken. Als het ermee door kan, willen we daar wel hooi afnemen. Probleem is alleen dat ze geen tracker met klem voorop hebben, dus met een voorheftruck de balen moeten verplaatsen. Groot probleem, gaten in de balen. Ofwel maar levering van 1 baal tegelijk. Elke keer weer dat ding die natte wei door, en wij die er dan bij moeten zijn, hun die door de hele track moeten rijden... Zie ik nog niet echt zitten. Misschien dus nog op zoek naar een andere hooileverancier of misschien gewoon een loonwerker die wel over een tracker met klem beschikt om de balen te verplaatsen. Lastig.. Ik kan op internet niet echt hooileveranciers vinden of ik weet niet hoe te zoeken.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 09:09

Ik haal hooi bij Arie Vonk Services. Hij heeft een Fb pagina. Volgens mij zit huj net tussen ons in qua locatie (topografie is niet mijn sterkste kant). Hij komt brengen in een klein vrachtwagentje en heeft verschillende soorten hooi.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 09:52

Wat fijn een eigen plek. Voor hooi zou je misschien ook op mp kunnen kijken? Het is soms even zoeken naar een goede leverancier maar wat jij vertelde klinkt niet echt praktisch. Zo'n trekker met armen is ontzettend handig idd. Ik heb liever een voorraadje hooi zodat je ook geen stress hebt dat het bijna op is. Wil je balen in plastic of zonder?

bliksempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 10:17

Ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat! Wij gaan in het voorjaar de paddock laten straten en kijken of we een paddock met zand kunnen creeeren

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 11:59

Leuk!!! Ik ga ook volgen. Het is misschien niet heel groot, maar hier kun je echt wel iets heel leuks van maken hoor! Fijn ook dat je een inloopstal hebt. Je bak is gedraineerd wat erg fijn is, die kunnen ze mooi gebruiken als paddock.

Ik ben niet heel bekend met veengrond, maar ik hoop dat je er een track kunt aanleggen in de wei. Al is het maar enkel voor in de zomermaanden. Zouden van die paddock roostermatten niets zijn voor op je track? Al vrees ik wel dat dat een flinke investering zal zijn.

Zelf zit ik op zandgrond. Ik heb ook niet veel grond. Ik heb rondom de wei een track aangelegd voor onze 2 shetlanders. Hier komen ze maar beperkt op de wei i.v.m. overgewicht en vrees voor hoefbevangenheid (wat ze gelukkig hier nog nooit hebben gehad). Qua oppervlakte is die track ook helemaal niet groot, maar omdat het smal en lang is kunnen ze er een beste afstand op afleggen en sprintjes trekken. Totale lengte durf ik niet te zeggen, maar gemiddeld is de track 2 meter breed. Er groeien wat stoppels gras maar dat is echt te verwaarlozen. Het zijn vrij kale padden geworden.

Ik denk echt dat je met je inloopstal, stukje bestraat buiten en de bak een leuk stuk kunt maken hoor. Hopelijk in de zomer dan nog een track erbij op de weilanden.
Natuurlijk kan het altijd luxer en groter, maar ik vind dit wel te doen hoor! Door creatief te zijn en gewoon per seizoen te bekijken wat er goed gaat en wat je toch aan wilt passen, kun je er echt iets heel leuks van maken. Als ik kijk hoeveel paarden er op luxe stallen staan, maar in de herfst/winter enkel 2/3 uurtjes de paddock op mogen en dan vaak nog alleen i.p.v. met vriendjes..... Die staan dan vaak zo'n 21/22 uur per dag in hun stal. Dan zou ik toch een inloopstal met een kleinere uitloop en paddock verkiezen.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 12:19

SUper leuk project hoor! Ik ga jullie zeker volgen! :D Veel succes alvast met alle klussen! Komt vast goed :)

Anneloree

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 12:39

wat leuk ik ga ook volgen je staat in alphen aan de rijn als ik het goed gelezen heb? je kan de loonwerker tom van tol proberen zijn fb site heet loonbedrijf van tol hij komt uit zevenhoven ik weet alleen niet zeker of hij ook in alphen levert mijn bij rijpaard heeft ook cushing en wij krijgen zijn kuil daar doet hij het heel goed op :)