Is dit genoeg weidegang?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: Is dit genoeg weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 10:59

Die investering wordt gedaan als de klant het wil betalen en dat is niet zo. Een paard bezitten is heel duur en eigenlijk te duur voor de meesten.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 11:00

Zijn ze er echt minder, of willen mensen niet voldoende betalen voor de geleverde investeringen?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 11:04

iedereen roept altijd van 'weidegang',maar op sommige gronden is zoiets echt onmogelijk als je geen paarden tot hun buik in de drek wilt tegen halfweg de winter(en dus ook geen weides meer overhebt tegen de lente)

hier ook harde,zware kleigrond.
zodra het najaar eraan komt en het iets of wat deftigt regent,moeten de paarden hier uit de weides of ze lopen veel te veel kapot.

los daarvan hebben ze hier een mooie winteruitloop en een heel grote inloopstal waar ze 24/7 altijd samen lopen in de winter.

dus er zijn wel alternatieven mogelijk.

2.5u buiten is veel te weinig.
en buitenrijden?
ik veronderstel dat je ook studeert of werkt?
het is donker om 17u in de winter.
buitenrijden in het donker,in de regen,de wind,de vrieskou,.... is niet iets wat je standaard even graag doet na het werk,dus in de winter zou ik echt geen rekening houden met 'meer buiten door even te gaan buitenrijden'.

je paard moet zijn voldoende beweging krijgen door de manier waarop hij gestald staat,zodat rijden gewoon iets extra is,niet een noodzaaklijk kwaad.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 11:05

josien_m_ schreef:
Zijn ze er echt minder, of willen mensen niet voldoende betalen voor de geleverde investeringen?

Blijkbaar loont een binnenbak bouwen wel maar goede paddocks maken niet, verschrikkelijk vind ik dat -O-

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 12:06

Ik vind weidegang ook geen must, maar wel vrij bewegen dus dan maar in een paddock

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 12:19

Als ik dit van jullie allemaal lees ben ik zó blij met mijn stalling(en).. Ik heb altijd stallen gehad waar mijn paarden dag en nacht naar buiten kunnen, met een stalletje erbij voor als het echt slecht weer wordt.. Echte luxe was het niet want het is altijd gewoon bij een koeienboer geweest maar mijn paarden hadden wel iedere dag meer dan genoeg de ruimte.. Een stal zonder (genoeg) weidegang zou 'm voor mij nooit worden.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 12:29

Hier in de winter ook geen weidegang, maar wel hele dag paddock en dat is ook lekker buiten.
In de winter weidegang is inderdaad echt niet overal mogelijk, maar ik vind het gewoon belangrijk dat ze eruit komen of dat nu wei of paddock is.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 13:11

Hoe groot zijn die paddocks dan?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 13:25

Ik heb er twee van 20x30 of een van 30x40 voor twee paarden en daarnaast nog een stuk bestraat. Bij mij staan ze ook al een paar weken niet meer op de wei. Ik zou het liever nog groter hebben, maar als ik vergelijk met stallen in de buurt is het al heel wat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 13:26

Ik vind het echt not done om een paard maar 2,5 uur per dag buiten te laten komen, dan had ik maar geen paard gekocht of verder moeten reizen naar een stal waar je paard wel meer buiten komt.

Die van mij staat dagelijks 7 A 8 uur op de wei met soortgenoten en daarna nog een uur of 2 apart op een paddockje omdat ik haar zolang mogelijk buiten wil hebben.

Doe ik deze 2 uurtjes niet haar nog buiten zetten dan merk ik al verschil in haar gedrag, op stal staat ze dan te dreigen naar de buurvrouw, onrustig, chagrijnig en met dikke stalbenen.
24/7 buiten heb ik ook al eens geprobeerd maar daar word ze helemaal niet gelukkig van maar zoals het nu gaat is prima.
Als ik om wat voor reden dan ook mijn paard maar 2,5 uur buiten kan hebben dan ben ik per direct weg en heb ik er allee voor over om haar op een beter plekje te krijgen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 13:33

als er zo weinig tijd beschikbaar is bij alle stallen in de buurt, dan zou mijn vereiste zijn dat er een losgooibak is, waar hij tenminste nog een uur per dag in kan.. of een stapmolen inclusief.

maar liever zou ik in zo'n omgeving geen paard houden :(..
die van mij staat gewoon lekker 24/7 op het land nu.. en voordien altijd ongeveer met het licht mee.

Anna98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-16 17:08

Bedankt voor alle reacties! Ik reageer niet op alles maar ik lees wel alles mee en dit helpt mij zeker!

Rianne, die stalling had ik gisteren oom gevonden idd. Lijkt me een hele fijne stal! Heb al een afspraak gemaakt om daar te kijken en in de winter komen de paarden daar minimaal 6 uur buiten. Dat is al een stuk beter. Overigens zit ik ook aan de goede kant van Leeuwarden daarvoor en is het dus goed te doen op de fiets of brommer. Heb wel een auto tot beschikking maar voor die auto betaal je je scheel aan benzine. Totaal niet zuinig.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 18:53

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 18:55

josien_m_ schreef:

Men wil vaak heel veel, voor heel weinig.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 19:03

Die van rianneH klinkt inderdaad top.

5x ruwvoer en veel buiten

Toralone

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 01:21

Sector paard en welzijn verplicht elke stalhouder om paarden minimaal 4u per dag buiten te zijn en contact te kunnen hebben met soortgenoten. Niet iedereen houdt zich eraan, maar die 4u is echt nodig voor de rust in het koppie. Betekend wel dat je paard nog steeds 20u op stal staat, maar vergeet niet dat er maneges zijn waar ze hele dagen binnen staan :(

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 07:17

Azmay schreef:
Slechte grond is altijd een leuk smoesje, iedereen snapt dat je niet overal paarden in de winter op de wei kan gooien. Maar daar hebben ze paddocks met drainering voor uit gevonden :)*

Minder dan 8 uur buiten vind ik onacceptabel, 8 uur op stal zou ik voor mijn eigen paarden nog net overwegen.

Ben benieuwd hoe je dat voor je ziet als jijzelf of de staleigenaar ook nog graag 8 a 9 uur rust per nacht wil... beetje realisme bij wat je van een ander verwacht is wel zo prettig...

Ik heb de paarden in groepshuisvesting dus die kunnen zelf in en uit lopen. Mijn geblesseerde dressuurpaard staat in de nacht op stal. Als ik zelf de laatste voebeurt doe is dat meestal ergens tussen 21:30 en 23:30 dat ze op stal komt. Doet een stadgenoot dat is het rond 21:00. In de ochtend komt ze er tussen 8:30 en uiterlijk 9:00 weer uit. Dit is gemiddeld 10 a 11 uur in de box. Die 8 uur is niet reëel als iemand 8,5 uur slaap nodig heeft en na de laatste voerbeurt nog gaat douchen en in de ochtend aankleden en wat eten voor je aan het werk gaat.

Voor de arbo wet zijn er ook rusttijden tussen diensten toch? En paarden gaan 7 dagen per week Door.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 07:43

Anke schreef:
josien_m_ schreef:

Men wil vaak heel veel, voor heel weinig.

Klopt! En het liefst zo min mogelijk zelf doen. Ik heb echt veel moeten investeren om 24/7 buiten voor meerdere paarden mogelijk te maken op een nette manier. Als je dan adverteert voor stalgenootjes. Merk je dat ze de kosten vaak te hoog vinden. En bij de kosten als je zelf echt mee helpt vinden ze het werk tegenvallen.

Denk dat stallen in het noorden nog te veelop prijs cconcurreren. En de markt hier meer verzadigd is omdat heel veel boeren en particulieren wel een plekje over hebben. Voor mij is het hobby. Hoef er niet van te leven. Maar ik heb er nu wel voor gekozen dat het dan ook zo moet zijn dat ik niet voor niets al dat werk alleen ga doen. Samen de lusten dan ook samen de lasten en anders maar niet.

OliLau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 08:30

Het bijzondere aan de eigenaren van paarden die weinig buiten komen vind ik nog wel dat ze zelf vaak aangeven dat hun paard naar binnen wil. Het paard rent voor het hek heen en weer; dus het wil naar binnen.

Nee.

Paarden willen niet op stal staan om daar te staan, maar paarden doen dat omdat ze stal associeren met eten krijgen. Naar binnen betekend eten.

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 10:01

En ook dat geldt niet voor elk paard olilau. Ken paarden die na een paar uur heen en weer gaan rennen, ook al is er buiten eten. En nog wel hetzelfde eten als binnen. Niet elk paard is hetzelfde..
Ts, ik vind het goed dat je al aant rondkijken bent en vergelijken. Mijn paard heeft op veel verschillende stallen gestaan. 4 uur buiten met soortgenoot was voor mij het minimale. Bij één stal was het dat ook idd (1 paddock, voor max 2 paarden, 8 paarden, schema). Dit vond ik erg weinig en was benieuwd hoe mn paard erop zou reageren, ze stond daarvoor van 9.00 tot 17.00 uur buiten. Maar merkte geen verschil in gedrag. Meer buiten is voor mijn idee altijd beter, als ze er wel ruwvoer krijgen.
Hoop dat je wat vindt!

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 10:21

Anna98 schreef:
Bedankt voor alle reacties! Ik reageer niet op alles maar ik lees wel alles mee en dit helpt mij zeker!

Rianne, die stalling had ik gisteren oom gevonden idd. Lijkt me een hele fijne stal! Heb al een afspraak gemaakt om daar te kijken en in de winter komen de paarden daar minimaal 6 uur buiten. Dat is al een stuk beter. Overigens zit ik ook aan de goede kant van Leeuwarden daarvoor en is het dus goed te doen op de fiets of brommer. Heb wel een auto tot beschikking maar voor die auto betaal je je scheel aan benzine. Totaal niet zuinig.

Heb nog een adres bij je inde buurt: http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... e=lr&pos=6

Realife modes on:

Vindt overigens vele reactie's roomser dan de paus, wij zitten hier in het noorden en ondanks de ruimte zijn er vrijwel geen stallen die met 20 paarden alles buiten hebben staan in winterseizoen.
Je mag al blij zijn als je de mogelijkheid krijgt om zelf je paard op paddock te zetten samen met een maatje.
Maar op een paddock kunnen ze hun mentale en fysieke energie onvoldoende kwijt.
Meeste paarden mogen al dankbaar zijn als hun baasje dagelijks langs komt en ze uurtje losgooit in de bak zodat ze kunnen rollen en dollen.
Maar zelfs dat is voor aantal al teveel moeite, en staan ze dagenlang op stal.
Bij manage of bedrijfsmatige stallen is het nog veel beroerder..

Heb ook niet de illusie dat bovenstaande "paardenhouders" zich hier op bokkie braaf komen melden hoe ze hun paarden houden.
Kan me best doen en eromheen gaan liegen, maar dit is wat ik zelf ervaar en zie bij alle wat grotere stallen in directe omgeving.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 16:13

Peetstap en daarom zijn er ook nog mensen zoals ik die grond + stallen huren om hun paarden wel te kunnen bieden wat zij vinden dat ze nodig hebben. Ja het kost mij ontzettend veel tijd en werk maar het is mij allemaal waard.

Zo jammer dat het feit dat een ander zijn paard helemaal niet buiten laat komen s winters blijkbaar maakt dat 2 uur buiten opeens heel fijn is...

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 16:48

Ziet er ook fijn uit. Lekker die prijzen zeg!
Als je paard graag buiten is, dan is zo'n track erg leuk!

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 07:10

Mijn paard wist niet beter voordat ik hem kocht. Zomers deed hij het met 3/4 uurtjes land en in de winter mocht hij blij zijn met een half uurtje per dag.

Nu dat ik hem heb overgekocht heb en ondertussen verhuisd naar een stal waar hij de hele dag buiten staat tot dat het donker is en vanaf 8 uur buiten. Als je langs het hek loopt sprint hij naar het hek en schraapt omdat hij naar binnen wil..

Ik ben dat gedrag nu al een half jaar aan negeren maar hij blijft het doen.

Mijn boodschap hiermee is.
Het ideaalplaatje is niet altijd het ideaalplaatje voor een paard! Kijk wat past bij het paard! Mijn paard zal het prima doen met 2 uurtjes buiten en daarnaast nog een training. Terwijl mijn ideaalbeeld hetzelfde is als alle andere mensen hier.. zo lang mogelijk naar buiten!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 07:15

Paarden zijn gewoonte dieren dus een paard dat jaren zo gehouden is "wil" natuurlijk naar stal. Zelfs al verveelt hij zich daar kapot en wat goed is voor de lichamelijke gesteldheid snapt een paard natuurlijk helemaal niks van.