Ervaringen gezocht met de Hay Play Ball

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 19:41

wwillemijn schreef:
Als ik zie hoe vrij makkelijk mijn merrie haar bal leeg krijgt, zal een maat shet geen probleem moeten zijn voor een paard.

Oke bedankt, dan ga ik de shet maat proberen!

Anoniem

Re: Ervaringen gezocht met de Hay Play Ball

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 18:00

Hoe vul je die dingen eigenlijk? Wil er een paar bestellen voor mijn paardjes.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 19:21

Draaideksel, wel slanke handjes nodig en even goed opletten dat hij inderdaad vol is (ik krijg er 5kg fijn droog voordroog in, maar dan moet je wel weten hoe te proppen :P )

irisdepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 15:44

stoppen jullie er alleen hooi in, of kunnen er ook snoepjes in ?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 18:56

5-7cm zijn grote gaten voor brokjes, die is dan met 1 zetje leeg.
Als voerbal zijn er andere met maar 1 gat.

irisdepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 20:32

Of misschien een beetje snoepjes en hooi mengen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 21:06

Dan rukken ze het hooi er uit om de snoepjes te vinden om vervolgens het hooi niet meer te lusten en te zeuren dat ze honger hebben. Hier wil ik best verschillende soorten voer geven, maar in aparte voermiddelen. Gemengd geeft een hoop verspilling en daar is goed voer mij te duur voor.

misz_blont

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 17:19

Ik zou niet aanraden om het te gaan mengen met brok/snoepjes enz. puur om verspilling tegen te gaan. Is ook jammer, want hooi vertrappen kunnen paarden als de beste.

Zelf hier ook meerdere ballen het blijft een mooie uitvinden, alleen sommige paarden weten heel snel hoe ze snel het hooi eruit kunnen krijgen. Toch vinden alle paarden het leuk, ondanks dat sommigen een bal al eng vinden.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 17:33

Ik twijfel al een tijdje om een bal aan te schaffen maar ben bang dat ze er op gaan staan of er tegenaan gaan trappen en dat ie dan zo kapot is. Hoe zijn jullie ervaringen daarmee?

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 18:48

Bij ons op stal is er een paard op gaan staan. Was behoorlijk ingedeukt, met wat moeite weer in oude vorm en niks meer aan de hand. Bij moet ik er wel bij zeggen dat de dame dje dit gedaan heeft behoorlijk onrustig op stal staat. Rondjes draaien, bokken etc. Dus waarschijnlijk is dit tijdens de landing van een bok gebeurd. Afbeelding

bamisalami

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 12:27

MoniekV schreef:
Ik twijfel al een tijdje om een bal aan te schaffen maar ben bang dat ze er op gaan staan of er tegenaan gaan trappen en dat ie dan zo kapot is. Hoe zijn jullie ervaringen daarmee?

Bij ons gaat ie echt alle kanten op en wordt ie tegen de muur gesmeten, maar niet stuk te krijgen.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 13:29

Ik vind het op zich ook wel heel verleidelijk om bijv. buiten in de paddock te geven. Maar hoe zit het met verspilling in het zand? Gaat het heel erg mengen? Weet namelijk niet of de pensionhoudster er op zit te wachten dat de paddock straks vol ligt met hooi..

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 14:29

Het hooi komt niet in de paddock te liggen mits het paard de plukken die hij eruit trekt ook opeet en niet uit zijn mond gooit. Bij mij is dat niet gebeurd. Ik vind geen hooi terug in de paddock.
Als het zand droog tot vochtig is blijft er ook nauwelijks zand aan het hooi plakken.
Ik heb het een keer gegeven in een natte paddock en toen kwam er wel veel zand aan het hooi.
Dus dat laatste doe ik niet meer.

nouky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 21:54

Is het ook mogelijk om er kuil in te doen ipv hooi? Zijn daar mensen mee die er ervaringen mee hebben

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 00:01

Ik heb geen kuil, maar voordroog en dat gaat prima.
Echt kuilgras is misschien wat nattig/ plakkerig. In het zand is het misschien geen optie, maar in de box lijkt het me wel te kunnen.

irisdepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 20:42

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 20:47

Hier ook 5cm bal, iets minder morsen en ook de onhandige D-pony eet hier makkelijk uit. Misschien heb ik handige pony's, maar tot nu toe ben ik nog geen speciaal voor kleine pony's maat net of ruif tegen gekomen waar mijn D-pony met bit maat 13.5 niet gewoon mee uit de voeten kan (en die is niet zo handig met zijn lippen).

Nathiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 22:29

Ik heben er ook eentje aangeschaft voor mijn paard :) eerst vond hij de bal heel eng :') maar nu eet hij de bal netjes leeg. Hij krijgt gewoon hooi in een ruif en daarnaast nog de bal.

misz_blont

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 10:44

Kuilvoer is er ook makkelijk uit te krijgen ook daar plakt het zand amper aan. Daarnaast zijn de gaten afgerond naar binnen, waardoor er nauwelijks zand in de bal kan komen. Mits de bal natuurlijk niet in de modder komt te liggen.
Maar beide maten zijn makkelijk. Bij ons eten ook de grote paarden uit een bal die geschikt is voor kleine pony's. Want ze zijn ondertussen al zo slim dat ze binnen no time de grote bal leeg hebben!!

Maar ook in de stal vinden wij ze prettig werken. Ze doen er wat langer over en ze kunnen tegen een stootje.
Qua morsen van hooi in het zand ligt natuurlijk aan je paard/pony. Trekken ze hooi eruit en laten ze dat vallen of eten ze het op wat ze eruit getrokken hebben. Wij zien hier wel eens een plukje hooi liggen, maar dat is dan uit de mond van het paard gevallen.

irisdepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 16:29

Nathiie schreef:
Ik heben er ook eentje aangeschaft voor mijn paard :) eerst vond hij de bal heel eng :') maar nu eet hij de bal netjes leeg. Hij krijgt gewoon hooi in een ruif en daarnaast nog de bal.

Geef je de bal in de wei of ook in de box ?
Ik zie dat ze voor 44.95 zijn

http://www.horsefitshop.nl/uitwendig/ge ... 13075.html

Nathiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 11:10

irisdepony schreef:
Nathiie schreef:

Geef je de bal in de wei of ook in de box ?
Ik zie dat ze voor 44.95 zijn

http://www.horsefitshop.nl/uitwendig/ge ... 13075.html

Ik heb meteen een 2de besteld voor mijn merrie :)
Ik gebruik de bal enkel op stal.

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 16:53

Ik zit er ook aan te denken mdat mijn paard zijn hooi snel op heeft. Zijn ze een beetje hufterproof?
grote bal grote gaten, krijgen ze het dan niet heel snel op? Of is voor snelle eters een shetlandbal beter.
en bij gebruik in de stal, rolt ie niet steeds door de mest?

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 17:00

Mij lijkt het ook wel wat, maar ik zit idd ook met het rollen door de modder en mest.
En had ze laatst zien liggen in de Ej, maar het gat om mee te vullen is niet heel groot, vult dat wel makkelijk en snel?

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 17:02

Bij ons gaat de bal langzamer op in verhouding dan een hooinet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 17:36

Ik heb er 1 besteld voor in de paddock
Ben benieuwd