Micro Paddock Paradise (NH) meningen gevraagd (incl. foto)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

juliar99

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 21:11

ik denk dat je moet kijken naar hoeveel andere paddock paradises er in de omgeving zijn! tegenwoordig weten steeds meer mensen wat het is dus ik denk dat je zeker wel 300 kan vragen.. je paard 18 uur oer dag in een stal laten staan is op de meeste plekken nog duurder :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 21:51

Nohra schreef:
Wist niet dat mesten bij iedereen zo hoog zat.. verder is het de bedoeling dat alles goed verlicht gaat worden want heb zelf een hekel om met een zaklamp te lopen. En ploeteren door modder is niet aan de orde want wil geen paarden in de modder hebben lopen.

Nog steeds de vraag: hoe groot is het terrein waar het om gaat? Los van hoelang de track wordt. Zonder het totale oppervlakte kan niemand met zekerheid zeggen hoeveel ze zouden willen betalen. Er is al verschillende keren naar de oppervlakte gevraagd, is dit soms geheim?
Want goed verlicht is leuk, maar dan gaat het dus waarschijnlijk niet om een paddock/weideterrein van 1 hectare groot? Want voor je dat verlicht hebt...

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 23:18

O ik dacht dat ik dat in de beginpost had staan en dat iedereen erover heen las _O-

Het weiland zelf is ongeveer 0.6 hectare, dan de rijbak er nog bij van 20x40 en een paddock van ongeveer 10x15 en nog een strook van 6x20 voor een slingertrack en dan nog bostracks tussen de bomensingel door.

Bedoeling is om de tracks te verlichten met lampjes vast aan de hekken van de tracks. Zo kun je wel de tracks goed zien in het donker. De bak, paddock wordt gewoon verlicht.

Misschien is het een idee om de weide in tweeen te spiltsen en dan het ene deel de mest die in de weide licht te slepen met de trekker en dan kunnen de paarden op het andere deel staan? Zo hoeft de pensionklant alleen de paddock /loopstal en track te mesten? Dat moet te doen zijn denk ik.

Weet iemand of dit kan en hoe dit werkt?

tengeltje11

Re: Hoeveel stallingsgeld vragen voor Paddock Paradise in NH?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 23:23

jeetje,daar kan je toch geen 5 paarden op houden?
of je moet gewoon ook tijdens de zomer volledig bijvoeren.

dit vind ik persoonlijk ook een afknapper naar de prijs toe.
veel mensen willen gewoon wel leuke weidegang tijdens de zomer.

met 'maar' 0.6ha heb je amper weide voor 2-3 paarden,indien het er meer worden wordt het bijvoeren.

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 23:33

tengeltje11 schreef:
jeetje,daar kan je toch geen 5 paarden op houden?
of je moet gewoon ook tijdens de zomer volledig bijvoeren.

dit vind ik persoonlijk ook een afknapper naar de prijs toe.
veel mensen willen gewoon wel leuke weidegang tijdens de zomer.

met 'maar' 0.6ha heb je amper weide voor 2-3 paarden,indien het er meer worden wordt het bijvoeren.

Ik wilde ook niet groot worden het is maar hobbymatig. Maar bijvoeren was ook de bedoeling dmv onbeperkt hooi.

Ik stond hiervoor op een stal met binnenbak(je), box en een paddock van 6x4 met 4x per dag hooi en zelf mesten voor 275,-.

Dáárvoor stond ik bij een boer die alleen weide had en een grote stal, hier kon ze niet naar buiten met heftige regen en betaalde ik 150, verder geen facaliteiten.

En de stal daarvoor stond ik bij een stal waar toen nog geen rijbak aanwezig was, met een box en elke dag paddock van 10x15 hooi ook 4x per dag. Hier werdt wel gemest voor 250,-

Verder betaal je bij mijn buurman met binnenbak, buitenbak, mini weitjes voor 3uurtjes per dag en paddockjes 3uurtjes per dag 350,- excl,. alles. Dus zelf mesten, ex stro ex hooi en bijbetalen voor stapmolen of solarium.

Deze stallen zijn/waren allemaal in omgeving beemster.

Denk dat ik nu de hemel op aard heb en ben er zeer blij mee dat ik hier iets moois van kan maken *\o/* *\o/* *\o/*

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 23:42

Ik vind het heel erg klein en dat gaat volgens mij in de winter een grote bende worden.
In je OP staat 'groot gedraineerd weiland (lang bruikbaar in de winter)', maar ik noem 0,6 ha totaal niet groot en door de grootte gaat het juist niet lang bruikbaar zijn in de winter want ze lopen alles stuk en dan ga je geen gras hebben voor het jaar erop.
Het idee klonk heel mooi, maar met de beperkte ruimte vind ik het best een serieuze afknapper. Ik zou max 3 paarden hierop zetten en dan zou het voor de paarden idd hemel op aarde zijn.

Prijs vind ik ook aan de hoge kant als ik eerlijk mag zijn. :o Ik zou max 200 willen uitgeven denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 00:00

Als je een 1/2 hectare halveert met het idee dat je dan de mest kunt laten liggen doordat de paarden steeds 1/4 hectare wei krijgen om te grazen en je in de andere 1/4 hectare de drollen kunt slepen, dan ben ik bang dat je je vergist in de hoeveelheid drollen die paarden produceren. Wat je dan krijgt is 2 kleine weitjes die allebei binnen de kortste tijd overbemest raken, plus dat je de daarbij horende explosie aan wormen krijgt.

Daar wordt geen enkele paardenhouder blij van, en dat gaat de prijs ook wel drukken, ook omdat wat je aanbiedt in feite geen echte PP is: daarvoor is het oppervlak te klein en heb je te weinig paarden. Laatst kwam er ook al iemand voorbij die op een paar duizend vierkante meters een (in de woorden van mijn dierenarts) concentratiekamp aan hekjes en paadjes uitzette met als resultaat dat de paarden nergens meer vrij rond konden bewegen en spelen omdat alles verkaveld was in microstukjes land. Dat gaat alleen maar goed met heel weinig paarden die bovendien ook permanent bij elkaar blijven: een nieuwkomer introduceren in een gangenstelsel waar niemand uit kan ontsnappen is vragen om opjagen en andere problemen.
Ik ben het dan ook helemaal met Anthea eens: max 3 paarden in totaal, dus max 2 pensionpaarden erbij. Dan heb je in elk geval nog kans dat je weiland het hele jaar door begaanbaar blijft, als de drollen tenminste wel steeds opgeruimd worden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 00:01

Op dat oppervlak is 3 pony's of 2 paarden het maximum. En al helemaal als je de mest wil slepen/uitrijden (eerst composteren is trouwens veel beter voor je gras).

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 00:05

Fish_n_Chips schreef:
Wat als je 350 euro per maand vraagt, en je hier per dag dat iemand mest opruimt 10 euro af haalt?

Moet je wel bereid zijn het "mestoverschot" zelf op te vangen.

Ik zou alle dagen mesten :+

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 00:05

Zo'n stukje hield ik lekker aan mezelf!

Gewoon je eigen paardje, gezelschapspony erbij en verder geen heisa van vreemden op je erf :o

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 00:13

Bedankt voor alle reacties en tips ik denk dat ik inderdaad aan minder paarden moet gaan denken. En misschien wel pony's in plaats van paarden... De track komt trouwens niet in de weide maar om het erf heen. Nogal lastig uit te leggen maar de weide kan genoeg rusten in de winter.

Ik ga nu kijken wat er wel mogelijk is en ga een plattegrond maken van hoe het nou moet worden. Dat praat wat makkelijker

Welterusten allemaal

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 00:26

Ik heb op een pp gestaan. Onbeperkt hooi, 500m track met 4 open plekken (1 met schuilstal, 1 bosje en 2 met hooiruif).

Het mesten was verdeeld in 2 of 3 delen. Iedereen deed 1 deel per keer en totaal deed je dan het geheel 1x per week maar dus in fases.

Paden waren snel modder en er was een buitenbak. Daar betaalde ik 225,- veel meer zou ik ook niet betalen.

Ik ga sowiso niet voor 275 meer staan, al is het maar omdat ik 2 paarden en een mini heb haha.
Ben nu voor die 3 samen 275 kwijt (waarvan 1 in de opfok staat)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 01:55

Eens mbt de afknapper qua oppervlakte. Ik vind het nu meer overkomen als dollartekens zien met 6 x 300 euro per maand, zonder een weldoordacht concept.

cheybinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 02:06

tengeltje11 schreef:
heb je al eens mest verzameld in het land van 4 paarden de dag door?
ik vrees dat je je daar behoorlijk aan mispakt qua hoeveelheid en tijd die erin kruipt.

zelf vrees ik dat weinig mensen de tijd en moed hebben om tijdens de week(meestal na het werk),in de donker tijdens de winter,in de blub en dergelijken met een grote kruiwagen een uur str*nt te gaan scheppen....

om daarnaast dan nog 275 euro per maand te betalen?

als je zelf zou mesten zou die prijs ok zijn.
als mensen zelf moeten gaan mesten,is het te hoog,want dat mesten is echt tijdrovend!

Hier elke dag 6 paarden... Uurtje werk...

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 07:19

Zo dat is minder waar ik 3 shetlanders op gehouden heb en dat was al niet begaanbaar te houden in de natte periode.

Wat ik je als tip wil meegeven is: probeer het eerst eens een jaar zelf uit met 1 paard en evt een gezelschapspony en ga daarna bepalen of je er een beest bij wil zetten.
Ik weet niet wat voor wondermiddel je hebt voor de bodem maar ik betwijfel of het de bodem gaat houden want klei is echt troep.

Even ter vergelijking, mijn land is vergelijkbaar en daar heb ik een paar jaar een pensionklantje op gehad met een shet en die betaalde €50 incl hooi, een groot paard heb ik er 1 jaar bij gehad (van mezelf) maar die heb ik van ellende na een paar weken op een pensionstal gezet, met de shets ging het redelijk maar een grote zakt echt tot zn knieeen weg.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 07:26

Tja ik vind t concept pp mooi..Maar dan niet in NL.. t klimaat leent zich er simpelweg niet voor! Nu zo in de zomermaanden lijkt t mooi maar als er echt winter is of langdurig regenseizoen dan vind ik t 3x niks..Ik ben ook erg voor langdurig en veel naar buiten maar wil wel de mogelijkheid om een paard te kunnen stallen! Ook t helemaal niks binnen kunnen doen met je paard ( trainingsmolen/ of bijvoorbeeld binnenbak ) staat me niet aan ( zeker in de wintermaanden! Ik vind je prijs niet in verhouding ( zelf mesten/ krachtvoer kopen).. Ter vergelijking hier betalen mensen 295,hiervoor is t enige wat ze moeten doen hun eigen weitje/ paddock mestvrij houden en daarvoor heb ik ook nog een quad met poepzuiger voor aangeschaft dus als je dit 1x in de wk doet ben je klaar! Wij hebben overdekte trainingsmolen, agterberg bak, agterberg longeerton, weidegang, paddocks, loopafstand van t bos, paarden krijgen mega porties voordroog middels netten, krachtvoer, dagelijks slobber! Paarden lopen de hele dag buiten!

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 08:10

Inclusief binnenbak en mesten zou dat een te overwegen prijs zijn. (Niet voor mij, woon niet in de regio en heb een hengst). Maar voor wat je nu aanbied en zeker op dat kleinere grondstuk (voor dat aantal paarden) vind ik het meer tussen de 150-175 euro waard.

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 08:16

Poosje meegelezen en nu er steeds meer duidelijk wordt zou ik zeggen 150 euro.
De optie om het voor eigen gebruik te houden zou mij persoonlijk meer aantrekken. :)

Al zou ik die ruimte hebben dan zou ik mijn 2 paarden erop laten en de rompslomp van pension niet eens beginnen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 08:18

Ruimte is beperkt, zou dan in de winter geen weidegang bieden.
Ik woon op zeer goed groeiende grond, maar in verband met nattigheid alleen in de zomer weidegang.
Dan red ik het door strookbegrazing wel voor drie pony's op beperkte ruimte.
Maar dit is wel echt hobbymatig. En heel eerlijk, dan zou ik max. 150 euro per maand aanhouden.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 08:43

Onze paarden (momenteel 3) staan op een even groot stuk grond en eerlijk gezegd denk ik dat je er ook niet veel meer op kwijt kan :) zeker klei wordt heel erg snel een modder bende. En wij moeten zelfs in de zomer enigszins bijvoeren omdat er niet genoeg gras staat voor drie.

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 08:52

Polly schreef:
Zo dat is minder waar ik 3 shetlanders op gehouden heb en dat was al niet begaanbaar te houden in de natte periode.

Wat ik je als tip wil meegeven is: probeer het eerst eens een jaar zelf uit met 1 paard en evt een gezelschapspony en ga daarna bepalen of je er een beest bij wil zetten.
Ik weet niet wat voor wondermiddel je hebt voor de bodem maar ik betwijfel of het de bodem gaat houden want klei is echt troep.

Even ter vergelijking, mijn land is vergelijkbaar en daar heb ik een paar jaar een pensionklantje op gehad met een shet en die betaalde €50 incl hooi, een groot paard heb ik er 1 jaar bij gehad (van mezelf) maar die heb ik van ellende na een paar weken op een pensionstal gezet, met de shets ging het redelijk maar een grote zakt echt tot zn knieeen weg.

Er staan nu twee paarden op de wei op dit moment, nog van de vorige bewoners. Dit is mij verteld door de vorige bewoners: paarden kunnen samen het gras niet op dus er wordt een strook van ongeveer 70x10 gemaaid en daar krijgen twee paarden in de winter hooi van. Eind van de winter wordt er soms hooi bijgekocht. Op het achterste deel lopen nog tien schapen. Ik vind het dan zo raar dat iedereen hier zegt dat er maar twee a drie paarden op kunnen. En in december stonden deze paarden nog gewoon in een begaanbare weide. Het was dan wel een zachte winter maar dan nog..

Moet ik er wel nog even bij vermelden dat er een kwart van de wei zo'n 60cm hoger ligt als de rest. Waarschijnlijk ligt hier puin onder van vroeger. Dit deel blijft langer droog in de winter dan het andere deel. Maar heb totaal geen blubber gezien in de wei in de wintermaanden . Ja bij de poort wel iets maar niet tot hun enkels.

Ook even erbij vermelden voor degene die steeds posten dat ze elders in het land meer faciliteiten op hun pensionstal met een veel lagere stalprijs: dat kun je helaas niet vergelijken in de beemster... weide is zowieso al erg schaars en de meeste dressuurstallen in de buurt hebben de paarden een postzegelweitje waar ze een paar uur opstaan. Op twee stallen waar ik heb gestaan zat alleen een paddock en daar betaalde ik dus 250-275 per maand voor. Het is gewoon niet vergelijkbaar met de rest van Nederland

Dressuurstallen in de buurt hebben een binnenbak met postzegelweitje of kleine paddock vanaf 350 pm en dan nog zelf stro en krachtvoer kopen!

Ik vond de reactie eerder hier echt niet zo netjes om te zeggen dat ik er grofgeld aan wil verdienen terwijl ik juist het beste voor de paarden wil. Dat steekt. Ik moet ook de onkosten eruit halen dus hou er zowieso niet veel aan over. Het is hobbymatig en vind het een onwijze uitdaging om een pp te beginnen op een kleigrond ja. Heb er heel veel zin in!

Zit te denken aan twee paarden en wat pony's. Dus de beginpost klopt al niet meer. Het stalgeld vind ik zelf netjes voor wat ik kan bieden en heb al aardig wat reacties in mijn postvak gehad van mensen die interesse hadden. Denk dat ik snel vol sta ik zal over een tijdje laten zien wat ik ervan heb gebakken en kijken of ik jullie het tegendeel kan laten zien. Leuke uitdaging! Lukt het niet dan is het jammer en moet er wat worden aangepast maar dat komt vast ook weer goed. Het kan allemaal veranderen en niks staat voor altijd vast. Wil gewoon graag iets unieks aanbieden in de beemster en ben benieuwd of mij diy gaat lukken. Heb wel veel info uit jullie reacties kunnen halen. Tnx daarvoor! En nog bedankt voor alle pb's met info!
Laatst bijgewerkt door Nohra op 08-08-16 09:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 09:10

Nohra schreef:
Polly schreef:

Er staan nu twee paarden op de wei op dit moment, nog van de vorige bewoners. Dit is mij verteld door de vorige bewoners: paarden kunnen samen het gras niet op dus er wordt een strook van ongeveer 70x10 gemaaid en daar krijgen twee paarden in de winter hooi van. Eind van de winter wordt er soms hooi bijgekocht. Op het achterste deel lopen nog tien schapen. Ik vind het dan zo raar dat iedereen hier zegt dat er maar twee a drie paarden op kunnen. En in december stonden deze paarden nog gewoon in een begaanbare weide. Het was dan wel een zachte winter maar dan nog..

Moet ik er wel nog even bij vermelden dat er een kwart van de wei zo'n 60cm hoger ligt als de rest. Waarschijnlijk ligt hier puin onder van vroeger. Dit deel blijft langer droog in de winter dan het andere deel. Maar heb totaal geen blubber gezien in de wei in de wintermaanden . Ja bij de poort wel iets maar niet tot hun enkels.

Of je er lang gras van hebt hangt af van je weide management en ondergrond.

Heb drie paarden gehad op een stuk van 60 are (zoals jij dus) die er indertijd zeker 7-8 maanden gras van hadden en de rest van het jaar met hooi bijgevoerd werden. De boer onderhield dit stuk zeer goed en deed vaak kunstmest, elk onkruidje werd resoluut de kop ingedrukt enz enz (werkte trouwens niet voor mijn paarden, die gingen schuren van de overbemesting, maar gras hadden ze genoeg :P )

Dezelfde paarden staan nu op twee hectare en deze weide onderhou ik zelf, hier hebben ze maar 6 maanden gras van! Heel verschil ondanks de oppervlakte, want dit stuk is op zware klei en dus qua conditie niet top.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 09:11

Ik vind het weinig ruimte. Genoeg voor twee a drie paarden mits je goede drainage hebt. Mede hierdoor vind ik de prijs ook erg hoog, zeker als ik hiervoor nog 2 keer per week moet mesten.

Ik weet niet hoeveel paarden je zelf hebt? Misschien is het idee om er gewoon één betalende pensionklant bij te nemen? Dat drukt de kosten wat en is wel gezellig en handig.

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 09:18

Heb zojuist mijn laatste post aangepast,dit is een aanvulling op de beginpost
Laatst bijgewerkt door Nohra op 08-08-16 09:31, in het totaal 1 keer bewerkt

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 09:25

wat betreft de prijs zou ik € 200,- per maand de max vinden, waarbij jij in principe dagelijks mest voor de klanten. klanten die ook 1 dag per week het mesten van je over willen nemen kunnen dan een korting krijgen ter hoogte van een xbedrag. zo zijn de klanten niet verplicht om te mesten maar hebben ze zo zelf de keuze of ze dit willen in ruil voor korting op de stalling.
ik zou er max in totaal 4 paarden op laten mits de bodem dit toelaat en er voldoende wordt bijgevoerd.
Laatst bijgewerkt door veneri op 08-08-16 09:27, in het totaal 1 keer bewerkt