Bijna geen hooi te krijgen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 20:16

Maar zou je dan niet in totaal veel meer tijd besteden aan alles? Telkens heb je toch je verplaatsing naar je land en alles eromheen, net als met het drogen? Ik denk dat wanneer het weer gewoon mee zit, het financieel gezien en qua time-management rendabeler is om alles in 1x te maaien en de dagen er op te schudden. Of denk ik nu verkeerd?

Dan is er nog de investering in zo'n locatie en materiaal, dat is als particulier niet rendabel denk ik. Als mijn loonwerker het zou aanbieden, zou het denk ik ook veel duurder zijn dan wat we nu betalen. Maar voor grote bedrijven met plaats, geld en ruimte is het wel ideaal volgens mij. Nooit meer stress over of je wel of niet lang genoeg kan drogen.

bruintje123

Re: Bijna geen hooi te krijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 20:21

Als particulier niet te doen.
Nee voor de grote bedrijven.

Hier nu in Nederland niet echt rendabel.
1 slecht jaar op anders goede. Zeker voor koeien voordroog is het vaak genoeg droog genoeg.

Maar stel door klimaatsverandering dit vaker de zomers zijn. Dan denk ik dat het wel rendabel kan zijn.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 20:23

Akkoord, momenteel kan 1 slecht jaar wel op tegen 10-20 goede jaren. Maar met de klimaatverandering denk ik dat het zeker een goede ontwikkeling is inderdaad :j .

Hopelijk win ik ooit de loterij en overkappen we zelf gewoon en deel... Een mens mag dromen he :+ .

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 20:25

Ik droom met je mee.

En dan zo in te richten dat het in de winter een binnenbak is. :)

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 20:26

bruintje123 schreef:
Ik droom met je mee.

Uiteraard :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 20:47

bruintje123 schreef:
Waarom niet?
Ik heb geen idee hoe lang dat droge duurt. En de hoeveelheid zal aan de grote liggen van de droog ruimte.
Maar als je elke dag een hectare in de ruimte kunt plaatsen heb je er na een maand 30 gehad en kun he de eerste hectare weer maaien.

Ja maar je bent toch echt afhankelijk van het weer en voor een boer is het makkelijker om alles in 1 keer te maaien. Hij heeft nl ook nog wel wat anders te doen.

Tenminste als ik mijn boerenbuurman met 180 melkkoeien mag geloven. Hij heeft ook hooi en midibalen voor de verkoop (voor paarden). De eerste snee gaat er meestal in 1 keer af. Als je alle dagen 1 hectare doet krijg je behoorlijk verschil. En het is ontzettend veel werk. Voordat ze alles "binnen" hebben......

Dat drogen op zo'n grote bult en binnen zal in mijn ogen langer duren dan buiten(als het mooi zonnig en droog weer is natuurlijk ;) ) . Hooi in onverpakte baaltjes moet buiten bij droog, zonnig weer toch minimaal 5 dagen liggen en geschud worden, het liefst 2x per dag.

Als het in plastic gaat kan het wat eerder ingepakt worden, maar mijn voorkeur gaat ook uit naar een dag of 5 drogen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-07-16 20:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 20:48

bruintje123 schreef:
Ik droom met je mee.

Dat vind ik dan wel weer een heel goed idee :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 23:35

Hier in Nederland wordt ook al tientallen jaren gras binnen gedroogd hoor.... Dat zijn dw (coöperatieve) grasdrogerijen! Die maken er grasbrok of gedroogde gras balen van (zonder folie, maar wel kort gehakseld om het makkelijker te kunnen drogen). Het is duurder dan aan de lucht en in de zo'n drogen. Maar heb eens geïnformeerd en de kosten per baal lagen ongeveer gelijk aan inkoopprijs van de ruwvoerleverancier. En dan heb je echt gegarandeerd droog voer met een analyse erbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 05:58

joyce B schreef:
Hier in Nederland wordt ook al tientallen jaren gras binnen gedroogd hoor.... Dat zijn dw (coöperatieve) grasdrogerijen! Die maken er grasbrok of gedroogde gras balen van (zonder folie, maar wel kort gehakseld om het makkelijker te kunnen drogen). Het is duurder dan aan de lucht en in de zo'n drogen. Maar heb eens geïnformeerd en de kosten per baal lagen ongeveer gelijk aan inkoopprijs van de ruwvoerleverancier. En dan heb je echt gegarandeerd droog voer met een analyse erbij.

Dat klopt ook helemaal, firma Hartogh zit op een steenworp afstand bij mij vandaan. Maar die maken inderdaad geen 25 kg baaltjes hooi. Ook geen midibalen voordroog.

Ik heb het over boeren die land hebben en ook hooi en voordroog verkopen voor paarden. Is een aanname van mij geweest om er vanuit te gaan dat jullie het daar over hadden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 14:51

Vogeltjeshooi wordt toch altijd pas gewonnen na half juli? Dus NA het broedseizoen?
Ik adem dus nog maar even in en uit en hoop op een zonnige tweede helft van juli.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 18:40

Ik ben nu toch nieuwsgierig waarom dat dan uitgerekend in landen met een 'gunstiger' hooiklimaat (de, ch, au) veel bekender is.

Je kunt bij paarden bio hooi uit holstein kopen dat uit de droger komt.
Enkele leveranciers uit de eiffel drogen het herfst hooi ook in de droger.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 19:11

Daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Duurder?
En we zijn niet voor niets Nederlander? :)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 19:45

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 20:09

Dat ziet er wel interessant uit, nog nooit gezien. Het lijkt mij echter niet heel geschikt voor grote hoeveelheden, of je moet misschien een grotere opslag hebben. Maar mooi als het voor die boer lijkt te werken :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 20:13

Hoe groter, hoe sneller de kosten eruit zijn.
Het is natuurlijk wel een investering.
Maar het fijne weet ik er ook niet van behalve dat het hier duidelijk populairer is dan in NL.

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 20:30

Ja tuurlijk dat snap ik, ik bedoelde meer dat de opslagruimte dan ook vergroot moet worden en daar natuurlijk ook kosten aan verbonden zijn. Als je 1 baal in de 3 dagen kunt doen (als ik het goed begrepen heb..) vind ik dat niet bijzonder veel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 20:39

Nee joh, dat gaat in veel grotere hoeveelheden :D
Je kunt rustig een installatie voor 30-40ha hebben.

Het schijnt vooral voor koeien uit te kunnen omdat de voedingswaarde veel hoger is dan bij buiten hooi en dan hoeven ze minder bij te voeren (wat duurder is).

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 21:05

Ninx schreef:
Vogeltjeshooi wordt toch altijd pas gewonnen na half juli? Dus NA het broedseizoen?
Ik adem dus nog maar even in en uit en hoop op een zonnige tweede helft van juli.

Na 17 juni is de maaidatum voor vogeltjes hooi.

Ik denk toch dat je heel ander hooi krijgt zonder zon en wind er door... zou het niet?
Hier is het vaak al na 2 dagen lekker knisperig :D Op de 5e dag wordt het gewikkeld.

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 21:16

Sizzle schreef:
Nee joh, dat gaat in veel grotere hoeveelheden :D
Je kunt rustig een installatie voor 30-40ha hebben.

Het schijnt vooral voor koeien uit te kunnen omdat de voedingswaarde veel hoger is dan bij buiten hooi en dan hoeven ze minder bij te voeren (wat duurder is).

Ooohh in dat geval. Kan zeker wel kloppen. Het meest efficient voeren is vers gras, hoge VEM en weinig (inkuil)verliezen. Kan me voorstellen dat ook met systeem minder verliezen zijn dan wanneer het gras ingekuild zou worden, naast de hogere VEM.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 15:31

Kost per baal 4,50, zou goedkoper zijn dan plastic er omheen, lees ik in het stuk van de Hengeloose boer.
Voor paardenvoer zou zoiets ook een goed alternatief zijn. Veel minder stof en veel kleinere kans op schimmel. En dan heb je echt droog hooi, wat tegenwoordig lastiger te kopen is en al snel 60 a 70 euro per ronde baal kost. Ik betaal voor persen en wikkelen tegenwoordig al snel 17,50 euro... Persen alleen is een stuk goedkoper. Denk dat zo'n grasdrogerij voor meerdere paardeneigenaren uit een regio best uit zou kunnen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 21:12

Joyce zijn dat ronde balen die je laat persen en wikkelen voor € 17,50 en wat wegen die?

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 21:22

Ik.koop altijd grote ronde balen bij een bevriende melkveehouder. Hij maait een perceel speciaal voor mij.
Het gras stond huizenhoog en lag plat.
Toch is het goed gedroogd en heel mooi lang stengelig spul.
Ik betaal rond de 35 euro per baal van 400 kilo thuis gebracht
Ik gebruik zo'n 60 balen per jaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 21:25

Rivendell schreef:
Ik.koop altijd grote ronde balen bij een bevriende melkveehouder. Hij maait een perceel speciaal voor mij.
Het gras stond huizenhoog en lag plat.
Toch is het goed gedroogd en heel mooi lang stengelig spul.
Ik betaal rond de 35 euro per baal van 400 kilo thuis gebracht
Ik gebruik zo'n 60 balen per jaar

Zo dat is behoorlijk veel. Hoeveel paarden voer je daar van? Als ik het even snel uitreken voer je dan zo'n 65 kg per dag?

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 21:27

Tien ponies. Het is hooi in plastic, dus heel droog en lage voedingswaarde
Ik voer onbeperkt en dan gaan er twee balen per week doorheen.
Nu staan ze op het land en voer ik niet bij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 21:30

Aha, dan begrijp ik de hoeveelheid.

Ik heb dit jaar ook hooi in plastic. Ben erg benieuwd hoeveel ik daar van nodig ga hebben. Heb 2 paarden en 1 pony, voer in de winter ook onbeperkt. Nu 24/7 op het land en ik voer wat oud hooi bij.