Hebben er al mensen een goede hooioogst binnen in 2016?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

beatje

Re: Hebben er al mensen een goede hooioogst binnen in 2016?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 18:05

Na overleg met de loonwerker worden onze 3 ha gemaaid en weggegooid.We gaan voor een nieuwe ronde en kansen.Het gras staat nu zo hoog en ligt platgewaaid er bij dat we niet kunnen schatten hoe nat het er onder is.Als voordroog kan het niet dienen.De weervoorspelling blijft regen geven.In 30 jaar is dit dus nog nooit gebeurd |( . Ik heb gelukkig nog 10 pakken staan van afgelopen jaar.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-16 18:07

Ah balen beatje.....

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 18:28

Das echt balen Beatje.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 18:34

Lynn_Nikita schreef:
8nnemiek schreef:
Hier ook een hoop hooiproblemen in midden-limburg. De boer waar we het normaal kopen heeft nog steeds niet kunnen hooien en heeft zijn pakken van vorig jaar al ruim op, dus we kopen nu van die hele dure pakken bij een manege :=
De meeste weides krijgen hier echt geen kans om te drogen. Nu ook weer.. Twee dagen tegen de 30 graden en daarna weer enorme hoosbuien en onweer voorspeld..

Gimando toevallig. Schrok ook al van hun prijzen. Mooi niet dat ik 90 euro betaal per pak

90 euro al?! :wow: Vorig jaar hebben we er eens 70 euro betaald, wat al belachelijk veel was. 90 euro is inderdaad absurd! We hebben nog een klein beetje liggen, en als we volgende week geen ander hooi kunnen vinden dan wordt het toch zo'n belachelijk duur pak :=

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 18:36

Hier staat alles nog op het land.
Zelfs in de herfst en winter is het hier niet zo nat.
We snakken naar droog om te kunnen hooien.
Voordat het rot op het land.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 19:13

Wat vreselijk beatje :( !! Ik duim dat er toch een goede 2e snede af komt.

Wij hebben echt dik 400 pakjes nodig, daar kom ik met een 2e snede nooit aan (eerder iets meer dan 200)... Ik hoop zo dat wij nog kunnen hooien dit jaar, maar ze geven inderdaad weer 2 weken wisselvallig weer. Scheelt dat we veel wind en zon tussendoor hebben in deze regio. Ga toch ook zelf eens met mijn loonwerker bellen.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 20:14

Hier in Drenthe ook doffe ellende, ik heb ruim 2,5 ha veel te lang en plat geregend hooigras staan (liggen :( ) Hooien gaat 'm niet meer worden....
Ik ga maandag maar proberen of een grasdrogerij wat kan betekenen en zo niet dan ga ik de loonwerker bellen om alles om te ploegen en het als groenbemesting te gebruiken. Dan in september maar opnieuw inzaaien....moest toch es gebeuren. Helaas dan maar een jaar hooi kopen...

Mocht iemand nog een ander idee hebben....graag !!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 20:20

drie weken terug onze wintervoorraad van het land af gehaald. Super hooi.

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 20:30

Wij hebben voordroog ,wij willen het niet te droog.
Hebben dit jaar eigenlijk te droog gras op de graskuil(maar liever te droog dan te nat..)
Wij hebben nog 100 grote ronde balen voordroogkuil van 2e snede 2015(goede kwaliteit ,zonder kunstmest) voor de verkoop.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 20:33

Sprak gister vrouw van foeragehandelaar die hebben wel een heel mooie voordroog oogst binnen. Alleen staat er nu nog 10 hectare hooi gras op het land dat er nog steeds niet af kan. Plat liggen was niet zo n probleem omdat ze een maaier hebben die plat gezakt gras kan maaien nog. Die rilt de spriet omhoog en maait eronder door. Maar ze durven het niet te hooien. Als het zo blijft wordt het koeienkuil omdat langzaam de kwaliteit in het gedrang komt.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 13:12

Wij halen normaal gezien ongeveer 35 grote pakken van de wei van zo'n 400 kilo.In principe hebben we maar één snee nodig en gaat de 2e snee naar de loonwerker.Ben het weer zo zat,net draden aan het repareren en weer een hagel/onweer/regen bui in mijn nek.Bennu aanhet wachtentothet droger isom verder te gaan.

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 10:45

Wie gaat er laten maaien vandaag? Wij zijn druk in overleg met onze loonwerker...

Pffff gezien de verschillen in weersvoorspellingen vind ik het heel spannend.

(Wij zitten in Zuid-Beveland, Zeeland)
Laatst bijgewerkt door Cindyrella op 04-07-16 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 10:47

Wij hebben gisteren gemaaid! Bij ons spreken ze nu zeker droog tot donderdag, dus dan zou het 5 dagen gelegen hebben, lijkt me meer dan goed genoeg!

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 11:01

Wij niet, mijn loonwerker vindt de bodem nog te nat en wij laten normaal gezien alles een week liggen (maken kleine droge pakjes). Doordat de bodem nat is zou alles ook in het nat liggen dus dat is niet ideaal. Wel frustrerend want volgende week geven ze weer mega-drama-weersvoorspellingen op sommige sites.

Als de bodem er goed bij ligt zou ik er voor gaan!

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 11:51

Ik ga zo even in overleg met de loonwerker of hij in ieder geval wil maaien,alshet gemaaidiskan ik zien of ik het weg kieper of niet,Gras komt nu tot mijn middel :-(.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 11:57

Wij gaan ook maaien vandaag. Voor morgen wordt er nog wel wat regen voorspeld maar dat is maar met 25% kans. Daarna tot en met maandag droog weer voorspeld. Toch wel spannend, met dat wisselvallige weer de laatste dagen :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 12:00

Het wordt mooi weer toch van de week?
Alleen morgen wat regen
Voor voordroog heb ik 2 of 3 dagen nodig en voor kleine baaltjes 4 of 5 dagen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 12:18

Ik zie voor vanavond toch weer een hoop buien aankomen en dinsdag nog meer met ook nog onweer :=
Ben heel benieuwd wat het de rest van de week gaat doen.

vertigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 12:28

Bodem gaat hier waarschijnlijk ook nog iets te vochtig zijn, maar we laten het deze namiddag maaien omdat gras al gedeeltelijk plat ligt en we niet langer durven wachten. Hopelijk droogt het komende dagen goed uit. Hier hebben we in juni geen 3 opeeenvolgende droge dagen gehad :( .

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 12:34

Hier in de omgeving nergens hooi te krijgen, ziet er ook niet naar uit dat er de komende weken gehooid kan worden. Ik voer nu voordroog maar daar kunnen de dames eigenlijk niet goed tegen.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 12:36

Ik heb 2 hectare gras staan dat aan het omvallen is. Evt voordroog is ook nog geen optie met om de dag buien. Zucht, ik wil 5 dagen zon anders worst het straks maaien en weggooien.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 12:46

Wat grappig dat het bij andere mensen ook zo is dat de buren vaak te laat maaien. Hier lijkt dat ook altijd zo. Mijn stal heeft voordroog van eigen land en dat gaat eigenlijk altijd goed. Als het binnen is gaan de buren ook maaien en dat is eigenlijk altijd te laat, want in Nederland blijft het nooit langer dan een week droog.

Ik snap dat niet. Iedereen heeft toch buienradar? Of zouden die mensen het weer nog steeds uit de krant halen, zoals mijn ouders? :P

Ik moet wel zeggen, een paar van de buren maakt koeienkuil. Dat hoeft niet zo lang op het land te drogen dus dat kan heel snel gemaaid en ingekuild worden. Dan komt het ook niet zo nauw met de planning.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 12:53

Wij hebben het nog niet geriskeerd om te hooien...
Normaal gezien hebben we ieder jaar de eerste snit al binnen!
Nu staat alles nog wegens het zo onvoorspelbare weer met fikse buien...
Zitten bijna door de voorraad heen van vorig jaar dus 't zal mogen gaan gebeuren!

Ik woon tussen de weilanden in van verschillende boeren, nou die hebben ook nog niets af gedaan...
Die vloeken zich ook een partijtje :D

Maïsvelden staan er ook maar triest bij en de patattenboeren hebben ook heel wat tegenslagen.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 12:55

Ik ben ook aan het twijfelen wat te doen met het gras.
Laten staan en hopen op goed weer,de pony's er op en op laten eten of alles afmaaien.Daarna gaan voor een nieuwe ronde.
Zelfs al zou het nu even droog blijven is de bodem veel te nat om met de tractor op te rijden.
Laatst bijgewerkt door Merlen op 04-07-16 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 12:56

Mais zijn dat die 10 cm hoge gele stengels waar de bladeren van kapot gehageld zijn en de stelen in het water staan.