6 uitloopstallen onder overkapping: tips en ideeën gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-16 10:32

Afbeelding

Hierbij de nieuwe tekening.
- Ik heb de openingen naar buiten per 2 stallen bij elkaar gezet. Zo kan de betonnen muur mooier doorlopen en heeft dan maar 3 grote openingen in principe.
- staldeur richting voerpad recht tegenover deze opening gezet.
- deuren gemaakt zodat je van beide kanten bij dit voerpad terecht kan
- rondom de uitlopen pad gemaakt zodat je er helemaal omheen kan
- de verharding van 4 meter naar 6 meter verschoven.
- zijwand bij stal 1 getekend

1. Ik twijfel alleen over de plek van de voerbakken (en daardoor ook de plek van de staldeur). Huidige situatie is dat je via de staldeur voer in de voerbak kan gooien (zie foto beginpost, is een deur zonder tralies). Dit moet ook zo kunnen bij de uitloopstallen.

Wat betekent dat de voerbak precies naast de deur moet komen i.p.v. in de hoek. Is eigenlijk zonde, want een hoek wordt toch vaak niet gebruikt door een paard. Ook willen we onder de voerbak een kast maken voor de voerbakjes en eventueel halster, etc.

Wie heeft er goeie ideeën? Of toch zo laten als op de tekening en voerbak ernaast (op het 4 meter stuk)

2. Ook vraag ik mij af of de stallen nog wel licht genoeg zullen zijn met een betonnenmuur tot 2,5 meter hoog?

Santos_05

Re: 6 uitloopstallen onder overkapping: tips en ideeën gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 10:47

De deur van de stallen zitten in het midden?

Is er een mogelijkheid om een voerluikje in de tralies te maken? Elke deur openen voor het voeren is ook niet handig?

Als er geen lichtplaten zitten wordt het heel donker. Is het een idee om het onderste gedeelte van beton te maken en bijv. polycarbonaatplaten te gebruiken vanaf 2,5m tot bovenaan?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-16 10:52

Santos_05 schreef:

Is er een mogelijkheid om een voerluikje in de tralies te maken? Elke deur openen voor het voeren is ook niet handig?

Als er geen lichtplaten zitten wordt het heel donker. Is het een idee om het onderste gedeelte van beton te maken en bijv. polycarbonaatplaten te gebruiken vanaf 2,5m tot bovenaan?

Heb je de tekening bekeken? :D

- deuren zitten in de hoek, lijnrecht tegenover de opening naar buiten
- Boven de betonnen muur van 2,5m komt windbreekgaas

Met voerluikjes willen we denk liever niet werken. Maar eventueel een stuk tralies eruit zou ook nog een idee zijn. Dan kan de voerbak in de hoek van de stal komen (verste hoek uit van de staldeur vandaan).

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 11:07

Mooi! Heb je de zadelkasten nu geen plek gegeven?
Ziet er goed uit zo :j

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-16 11:22

Amanda schreef:
Mooi! Heb je de zadelkasten nu geen plek gegeven?
Ziet er goed uit zo :j

Ja toch? <3
klopt helemaal, deze komen in de paardenschuur (zie je links op de afbeelding).
Daar ben ik ook nog bezig met de indeling, vinden jullie het leuk om ook hierover te brainstormen?

edit: Voerbakken toegevoegd in tekening:

Afbeelding

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 12:45

Bokt vind het geweldig om overal over te brainstormen, ben wel benieuwd naar de shuur. Misschien kan bot daar ook geweldige tips over geven.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-16 13:12

Hier komen ze dan:

Optie 1:
Afbeelding

Optie 2:
Afbeelding

Ik merk nu al dat ik met de schuur toch wat minder creatief ben omdat mijn paarden daar niet komen te staan. Wel overleg gehad met de meiden die voor de uitloop gaan, en voorkeur gaat er wel naar uit dat de kasten dichtbij staan. Dan kan je je paard beter in de gaten houden als ie op de poetsplaats staat.

1 vakje is nog steeds 1 x 1 m, alleen voor de kasten en voerkisten heb ik niet de precieze maat genomen (wel genoteerd). Werd mij net teveel gepriegel haha.

edit: optie 2 zorgt wel voor de meeste ruimteopvulling:
- extra box bij
- extra poetsplaats
Alleen kreeg al als opmerking dat de blauwe kasten in het midden niet fijn is als er bijv. een onrustig paard aan de stal vaststaat en je bij de kast moet.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 13:20

als je de voerkisten niet in het midden van de gang zet, maar tegen de stal aan, dan heb je ipv 2 gangen van 3 meter (wat ik krap vind om bv hoeven te krabben als ze rechtstaan) 1 middengang van 5 m.
Of 1 middengang van 3 meter en kan iedere stal 3m² groter gemaakt worden. Dat laatste zou zeker mijn voorkeur hebben. 3*3 is krap

Als je naast de voerton tegen de voorkant van de stal dan ook nog eens een zadelkast zet (1 kast per stal) dan spaar je de volledige ruimte van de zadelkasten uit en kun je de stallen ook breder maken.

Anoukloves_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 13:25

Ik vind optie 2 er beter uitzien. Vooral extra poetsplaats lijkt mij fijn! Er zijn 18 stallen in totaal. Toch fijn als er dan twee (drie, met spuitplaats) plekken zijn waar je paard neer kan zetten om te poetsen/zadelen.

Even over deze opmerking: "Alleen kreeg al als opmerking dat de blauwe kasten in het midden niet fijn is als er bijv. een onrustig paard aan de stal vaststaat en je bij de kast moet". Onrustig paard moeten ze dan maar op poetsplaats zetten of op stal. Anders kunnen de voerkisten daar ook niet.

Hoe hoog worden de kasten? Je zou ook kunnen kijken voor twee boven elkaar ofzo.
Wat Duhelo zegt vind ik ook een goed idee. Kast/voerkisten tegen de stallen. Krijg je inderdaad een grotere gang en heb je het probleem van hierboven ook niet. Dan heb je alleen nog plek nodig voor de kasten van die uitloopstallen. De linkerstallen kun je dan helemaal naar boven plaatsen, waardoor je bij plek van scheppen e.d. plek kunt maken voor de kasten van de uitloopstallen. Deze zijn dan dicht bij de poetsplekken.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 13:27

Cardy schreef:
Santos_05 schreef:

Heb je de tekening bekeken? :D

- deuren zitten in de hoek, lijnrecht tegenover de opening naar buiten
- Boven de betonnen muur van 2,5m komt windbreekgaas

Met voerluikjes willen we denk liever niet werken. Maar eventueel een stuk tralies eruit zou ook nog een idee zijn. Dan kan de voerbak in de hoek van de stal komen (verste hoek uit van de staldeur vandaan).

Een voerluik bedoelde ik een stukje tralies eruit waar je hand door kan ;)

Afbeelding

Ja, ik heb de tekening gezien, maar ook de foto. Op deze foto zitten de deuren in het midden :D

Anoukloves_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 13:30

Volgens mij worden voor de uitloop die stallen niet meer gebruikt. Aangezien de stallen daar 3 x 4 worden + er een betonnen muur geplaatst wordt.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 13:35

Hoeveel stallen heb je nodig? Wil de eigenaar hebben?

3x3 vind ik niet groot, dan zou ik ook voor 4x3 gaan (of 3,5m).

De voerkisten zijn best groot en log, waar worden ze voor gebruikt? Er is een aparte ton voor de brok, dus lucerne / musli?

@Anoukloves, ik dacht dat het voorfront aan het gangpad zou komen ;)

Anoukloves_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 13:36

Santos_05 schreef:
Hoeveel stallen heb je nodig? Wil de eigenaar hebben?

3x3 vind ik niet groot, dan zou ik ook voor 4x3 gaan (of 3,5m).

De voerkisten zijn best groot en log, waar worden ze voor gebruikt? Er is een aparte ton voor de brok, dus lucerne / musli?

@Anoukloves, ik dacht dat het voorfront aan het gangpad zou komen ;)

Oke dat heb ik gemist. Dan heb ik niets gezegd. :+

Er staat bij dat er negen paarden in de schuur moeten staan. Dus ik zou er ook voor kiezen om de stallen 3 x 4 te maken.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 13:38

Ik weet niet of het al voorbij is gekomen. Heb vluchtig de eerste pag, gelezen.

Het opruwen van de betonplaten hebben wij gedaan.
Pittig karwei, waar zeker wel de moeite waard.

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 13:40

Ik heb niet alles gelezen, maar hebben het zo:
Gangpad 2m breed. Hier ligt ook stro en hooi voor 1 à 2 weken in. Kunnen met de kruiwagen er door, en schuifdeuren.
Stal 3*3. Met een klapdeur naar buiten, deur staat over het algemeen altijd open.
Uitloopjes van 3*5. Betonnen vloer.
Tussen de uitloopjes hebben we gewoon 2 stroomdraden, met aan twee kanten handvaten. Je kan dus van alle kleine uitloopjes, 1 grote maken. Heel handig als je met een kar door wil om te mesten of dergelijke.
We hadden ook eerst kleine poortjes om open en dicht te doen, maar dat was niet zo handig.

De stallen zelf zijn ook heel leuk. De muren tussenin zijn gemaakt van bruggen, die links en rechts in een ijzeren U-profiel schuiven.
In de zomer halen we deze bruggen er dus helemaal uit, en de draden uit de uitloopjes, en dan heb je 1 grote schuilstal met verschillende deuren.

Ik vind mijn foto's niet direct terug, als ik ze tegenkom dan plaats ik ze nog eens.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 13:52

@Suzzy, ik ben heel benieuwd naar jullie tussenmuren van de stallen!

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-16 14:39

@ Duhelo: Qua afmetingen passen de voerkisten niet tegen de stallen, anders was het zeker een interessante tip. Je zit namelijk met de staldeur dan.
Grotere boxen gaat niet.
Kasten zijn vrij hoog (denk al gauw 2 meter) en ze zijn aan elkaar verbonden. We hebben nu 2 rijen van 12 kasten, waarvan 1 rij mooi helemaal achterin zou kunnen.
@ Anoukloves_: De extra poetsplaats lijkt mij ook erg fijn, zeker ook vanwege de paarden uit de uitloop. Die moet je toch ergens neer kunnen zetten haha.
En qua onrustige paarden, daar heb je zeker een punt.
De kasten zijn denk zomaar 2 meter hoog en rond de 0,75 meter breed (qua breedte zijn ze allemaal verschillend). En daarnaast 1,10m ongeveer diep. Je kan er bijna in wonen haha.
@ Santos_05: Dan hadden we hetzelfde voor ogen, dankjewel.
Het klopt inderdaad dat de deuren nu in het midden zitten. Maar het zijn allemaal losse onderdelen en daar kan qua indeling wel wat geschoven in worden.
@ Anoukloves_: Niet helemaal waar. De stallen worden wel voor een deel gebruikt: de zijwanden en de wand bij het voerpad.
@ Santos_05: De stallen binnen worden sowieso 3x3 daar kan niks aan veranderd worden.
De voerkisten worden door stalgenoten gebruikt om hun eigen voerkisten in te doen, helaas wordt er anders snel van elkaars voer gepikt. Mijn voer staat daarom bijv. in zo’n kist, achter slot en grendel :’) .
Klopt wat je zegt over de staldelen
@ sneeuwpop: We hebben de machine staan, dus kunnen zeker opruwen.
@ Suzzy_3: Dankjewel voor het delen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 14:41

Nieuwe stallen van 3x3 mochten toch niet meer volgens de laatste regels? Die moeten minstens 10 m2 zijn. Ik meen dat per een bepaalde datum (ergens na 2020) álle stallen vervangen moeten zijn die nu nog 3x3 of kleiner zijn.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-16 14:44

DubbelDun schreef:
Nieuwe stallen van 3x3 mochten toch niet meer volgens de laatste regels? Die moeten minstens 10 m2 zijn. Ik meen dat per een bepaalde datum (ergens na 2020) álle stallen vervangen moeten zijn die nu nog 3x3 of kleiner zijn.

Heel eerlijk... Niet mijn stal, niet mijn zorgen eerlijk gezegd 8-) . Hij heeft al die stallen al staan en wilt graag alleen verplaatsen zodat ie de huidige paardenstal voor andere doeleinden kan gaan gebruiken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 14:44

10m2?? Dat is vijf bij vijf.. Dat lijkt mij sterk. Ben je niet in de war met richtlijnen?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 14:48

Sammie schreef:
10m2?? Dat is vijf bij vijf.. Dat lijkt mij sterk. Ben je niet in de war met richtlijnen?

5x5 is 25m2 ;)

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-16 14:53

lizy29 schreef:
Sammie schreef:

5x5 is 25m2 ;)

als het 10m2 is, is het een box van 3 x 3,33 haha. Denk dat niemand gaat meten of het wel 0,33 breder is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 14:56

Misschien niet, maar het zal maar een 'hot item' worden en je krijgt controle... kun je mooi een boete krijgen voor elke dag dat het níet aan de wettelijke richtlijn voldoet.
Overigens zijn mijn stallen ook 3x3 en ik hoop dat ik kontrole krijg... dan moet de gemeente nl wel een vergunning afgeven voor grotere stallen :D

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-16 15:02

DubbelDun schreef:
Misschien niet, maar het zal maar een 'hot item' worden en je krijgt controle... kun je mooi een boete krijgen voor elke dag dat het níet aan de wettelijke richtlijn voldoet.
Overigens zijn mijn stallen ook 3x3 en ik hoop dat ik kontrole krijg... dan moet de gemeente nl wel een vergunning afgeven voor grotere stallen :D

Is ook zo hoor.. Ik kan alleen ideeën aandragen en ik ken hem ook al wat langer waardoor ik makkelijker kan zeggen wat ie we/niet zou willen. Stallen groter dan 3x3 gaat daardoor helaas niet lukken.
Ik twijfel nog steeds over de indeling. Optie 2 lijkt mij fijner. heeft dan 9 stallen bezet en 3 stallen leeg.
Wat vinden jullie van het formaat van de wc? 2x3 is misschien wel erg groot. Is 1x2 niet beter?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 15:03

Nou, dat hoop ik dan ook voor je maar het blijft de overheid :') Die kunnen rustig bepalen dat er een overdekking voor je paarden moet staan om vervolgens te weigeren om die vergunning af te geven.